از ۰ تا ۱۰۰ مسیر تحصیل و اپلای معماری ترکیه

از ۰ تا ۱۰۰ مسیر تحصیل و اپلای معماری ترکیه

دروازه‌ی بین اروپا و خاورمیانه، شاهراه بین مدیترانه و دریای سیاه؛ کشوری با جمعیت بیش از ۷۸ میلیون نفر و تاریخ و فرهنگی غنی! همه‌ی این‌ها عباراتی هستند که در وصف ترکیه نوشته شده‌اند. اما این همه‌ی ماجرا نیست. در سال‌های اخیر، ترکیه با بیش از ۱۰۰ دانشگاه معتبر، به مقصدی ایده‌آل برای مهاجرت تحصیلی تبدیل شده است. جالب‌تر اینکه، بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه، برنامه‌های آموزش عالی خود را با شهریه‌هایی مقرون‌به‌صرفه ارائه می‌دهند. درست به همین دلیل هم توانسته‌اند وارد لیست بسیاری از متقاضیان آموزش بین‌المللی، به خصوص مشتاقان اپلای معماری شوند. شما هم سودای تحصیل رشته معماری در خارج از کشور را در سر دارید؟ پس بد نیست که نگاهی به شرایط و الزامات مسیر اپلای معماری ترکیه بیندازید. در ادامه‌ی این مقاله، تلاش خواهیم کرد که شما را با زیروبم مهاجرت تحصیلی به ترکیه آشنا کنیم. پس لطفاً تا انتهای این مسیر، با ما همراه بمانید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

 

 

چرا تحصیل و اپلای معماری ترکیه یک انتخاب عاقلانه است؟

هزینه‌های زندگی در ترکیه، به نسبت بسیاری دیگر از مقاصد اروپایی اپلای معماری، پایین است. از سوی دیگر، بورسیه‌های تحصیلی متعددی برای دانشجویان دانشگاه‌های کشور ترکیه تعریف شده‌اند. و صد البته که دانشجویان بین‌المللی هم می‌توانند به فراخور رشته و موقعیت علمی خود، از این بورسیه‌ها بهره‌مند شوند. علاوه بر تمام این‌ها، می‌توان ادعا کرد که ورود به ترکیه، نسبت به بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی، آسان‌تر است. اما این پایان لیست مزایای ما نیست.

اپلای معماری ترکیه - تحصیل معماری در خارج از کشور - چرا ترکیه؟

تحصیل در رشته معماری دانشگاه‌های ترکیه را انتخاب کرده‌اید؟ پس هم به گالری‌ها و موزه‌های تخصصی فراوانی دسترسی خواهید داشت، و هم می‌توانید به سادگی به دیگر کشورهای آسیایی و اروپایی مسافرت کنید.  در ادامه، چند دلیل دیگر برای انتخاب مسیر اپلای معماری ترکیه را هم برایتان لیست کرده‌ایم:

  • سالانه بیش از ۸۵۰۰ دانشجو از ۱۳۵ کشور مختلف، وارد دانشگاه‌های کشور ترکیه می‌شوند. خبر خوب اینکه، با فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های ترکیه، شانس خوبی برای یافتن شغل رویاهایتان پیدا خواهید کرد.
  • ترکیه از سوی سازمان جهانی گردشگری، به عنوان یکی از ده مقصد برتر گردشگری فرهنگی در جهان معرفی شده است. به همین دلیل، تحصیل معماری در دانشگاه های کشور ترکیه می‌تواند به شما فرصت‌های خوبی را هدیه دهد. از حضور در جشنواره‌های فرهنگی و تخصصی گرفته تا مطالعه‌ و پژوهش معماری در یکی از کشورهای تاریخی جهان!
  • اخذ ویزای دانشجویی کشور ترکیه، کاری تقریباً آسان است. نمی‌خواهید به صورت حضوری در سفارت این کشور حاضر شوید؟ می‌توانید مراحل اخذ ویزا را به صورت آنلاین و از طریق سایت سفارت ترکیه، پیگیری نمایید.

 

۸ نکته که پیش از اپلای معماری ترکیه باید بدانید

پیش تر در مورد عاقلانه بودن انتخاب مسیر تحصیل رشته معماری در ترکیه سخن گفتیم. اما حالا می‌خواهیم ۸ نکته‌ی اساسی را با شما در میان بگذاریم. آگاهی بر این هشت نکته می‌تواند تاثیر زیادی بر مسیر اپلای معماری شما به مقصد ترکیه بگذارد.

  • لازم نیست چمدان خود را خیلی سنگین کنید

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های کشور ترکیه این است که به شهروندان خود، فرصت‌های خرید ارزان زیادی را هدیه می‌دهد. به همین دلیل، لازم نیست که پیش از ورود به این کشور، چمدان خود را خیلی سنگین ببندید. به محض ورود به ترکیه، می‌توانید از آفرهای ویژه‌ی بسیاری از فروشندگان بهره بگیرید و نیازهای خود را برطرف نمایید.

  • با هر ارزی که دوست داشتند، معامله کنید

هیچ می‌دانید که در بسیاری از نقاط ترکیه، می‌توانید پرداخت‌های نقدی خود را با هر ارزی که داشتید، انجام دهید؟ تقریباً در همه‌ جای این کشور سیستم مبدل ارز وجود دارد. اما فروشندگان، معمولاً از دریافت اسکناس‌های دلار، پوند و یورو هم خوشحال خواهند شد.

  • حمل‌ونقل عمومی ارزان

سیستم حمل‌ونقل عمومی کشور ترکیه هم بسیار ارزان است و هم بسیار کارا. به همین دلیل، ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که به عنوان یک دانشجو از این سیستم استفاده کنید. به این ترتیب، هم در هزینه‌های خود صرفه‌جویی خواهید کرد و هم به راحتی به مقصد مورد نظر خود خواهیدرسید.

  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی

البته، باید به شما اطلاع دهیم که تمامی دوره‌های آموزش دانشگاهی ترکیه، انگلیسی نیستند. از سوی دیگر، شهریه‌ی دوره‌های انگلیسی و ترکی هم با هم برابر نیستند. اما مطابق با آخرین آمار، بیش از ۲۰ هزار دوره تحصیلی به زبان انگلیسی در کشور ترکیه وجود دارد.

  • سیستم حقوقی سختگیرانه

متقاضی اپلای معماری ترکیه هستید؟ پس باید بدانید که در این کشور، قوانین سفت و سختی برای مهاجران وجود دارد. به عنوان نمونه، توهین به ملت، پرچم و تخریب هر ارزی در ترکیه، یک جرم نیمه سنگین به شمار می‌آید. صادرات یا فروش عتیقه‌جات هم همینطور! به علاوه، داشتن هر نوع ماده‌ی مخدر (تاکید می‌کنیم، هر نوع) هم جرم به شمار می‌آید. اگر به عنوان دانشجو در ترکیه هستید، باید مدارک شناسایی و قانونی خود را هم همیشه به همراه داشته باشید.

  • مراحل آسان اخذ ویزای دانشجوی

بعد از اینکه توانستید نامه پذیرش دانشگاه مورد نظر خود را اخذ کنید، دیگر کارتان آسان خواهد شد. در این مرحله از اپلای معماری ترکیه، فقط باید فرم‌های درخواست ویزا را پر کنید و مدت زمانی بین ۱۴ تا ۴۵ روز را صبر کنید تا مراحل قانونی طی شوند.

  • می‌توانید با ویزای دانشجویی، کار کنید

خوشبختانه، با در دست داشتن ویزای دانشجویی ترکیه، می‌توانید در این کشور، شغل هم پیدا کنید. البته، حواستان باشد که دانشجویان مقطع لیسانس، در دو سال اول تحصیل خود حق کار کردن را ندارند. باقی مقاطع هم می‌توانند تا ۲۴ ساعت در هفته، کار کنند.

  • ارزان بودن هزینه اجاره خانه

در ترکیه می‌توانید تعداد بسیار زیادی ویلا، آپارتمان و یا خانه مناسب برای اجاره کردن را پیدا کنید. بسیاری از این خانه‌ها هم شرایط و حتی ویوویی مناسب دارند. اما اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید در خوابگاه‌های دانشجویی هم اقامت کنید. هزینه‌ی اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی، به مراتب پایین‌تر از خانه است. اما درست به همین دلیل، رقابت برای گرفتن یک خوابگاه دانشجویی، بسیار بالاست.

 

نگاهی به سیستم آموزشی کشور ترکیه

می‌دانید که به عنوان متقاضی مسیر اپلای معماری ترکیه، پیش از هر چیز، باید با چه چیزی آشنا شوید؟ بله – باید بتوانید شناخت نسبتاً دقیقی را از سیستم آموزشی کشور مقصد خود به دست بیاورید.

بد نیست بدانید که ترکیه در سال ۱۹۸۱ میلادی، سیستم آموزشی خود را به تمامی بازسازی کرد. این تصمیم شجاعانه، باعث شد که در بازه‌ی زمانی بسیار کوتاهی، آموزش مدرن به سرعت گسترش یابد و رشد کند. به هر روی، در نتیجه‌ی این تغییر سیستم آموزشی، مدل آموزش دانشگاهی این کشور هم دچار تغییر و تحول شد. حالا دیگر تحصیل در دوره‌های کارشناسی دانشگاه های ترکیه، چهار سال به طول می‌انجامد. دوره‌های تخصصی‌تر هم می‌توانند تا شش سال طول بکشند. از سوی دیگر، مدارک مربوط به تحصیلات تکمیلی هم عمدتاً طی مدت دو سال اخذ می‌شوند. تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه‌های ترکیه هم عموماً ۴ سال به طول خواهد انجامید.

اپلای معماری ترکیه - تحصیل معماری در خارج از کشور - سیستم آموزشی ترکیه

کلیه‌ی آموزش‌های عالی این کشور توسط TYYC یا همان چارچوب ملی ترکیه برای آموزش عالی تنظیم می‌شود. البته که نظارت بر عملکرد صحیح سیستم هم توسط همین نهاد انجام خواهد شد. اما برای آشنایی و آگاهی بیشتر شما، باید بگوییم که نهاد TYYC تقریباً با فرآیند بولونیا در آموزش برابری می‌کند. ترکیه، بخشی از سیستم ECTS، یا همان سیستم انتقال اعتبار اروپایی نیز هست. به علاوه، یکی از مهم‌ترین وظایف نهاد TYYC نظارت بر حجم کار دانشجویان دانشگاه های ترکیه است. به زبان ساده‌تر، این نهاد وظیفه دارد که مطمئن شود دانشجوهای کشور بیش از حد تحت فشار سیستم آموزشی قرار نخواهند گرفت.

 

ویزای دانشجویی برای تحصیل معماری ترکیه

قصد تحصیل در دانشگاه های کشور ترکیه را دارید؟ پس به یک ویزای تحصیلی برای ورود و اقامت در این کشور نیاز خواهید داشت. در ادامه، ما برای شما لیستی از مهم‌ترین مدارکی را که در مسیر اخذ ویزای تحصیلی ترکیه به آن نیاز دارید، آماده کرده‌ایم:

  • یک پاسپورت معتبر
  • فرم تکمیل شده‌ی درخواست ویزای دانشجویی
  • دو قطعه عکس در اندازه پاسپورتی
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • گواهی بیمه مسافرتی معتبر در ترکیه، با پوشش مدت زمان اقامت شما
  • مدارک بیمه درمانی معتبر در ترکیه، با پوشش مدت زمان اقامت شما
  • رسیدی که ثابت کند هزینه پردازش ویزا را پرداخت کرده‌اید
  • اثبات تمکن و خودکفایی مالی
  • مدرکی که اثبات کند در ترکیه جایی برای اقامت دارید، مثلاً یک خانه‌ی اجاره‌ای
  • مدارک تحصیلی و ریز نمرات پیشین

البته در نظر داشته باشید که تمامی این مدارک باید به زبان ترکی ارائه شوند. پس حواستان به ترجمه‌ی رسمی و قابل قبول مدارک هم باشد. در نهایت، بهتر است اطلاع داشته باشید که ویزای دانشجویی شما به مدت یک سال معتبر خواهد بود. در صورت نیاز اما، می‌توانید آن را از شصت روز پیش از انقضا تمدید نمایید. روند تمدیدش هم ساده است و هیچ پیچیدگی قانونی‌ای ندارد. فقط کافیست که یک فرم پر کنید.

اپلای معماری ترکیه - تحصیل معماری در خارج از کشور - ویزای دانشجویی ترکیه

ویزای دانشجویی کشور ترکیه به شما امکان کار تا ۲۴ ساعت در هفته را خواهد داد. با این حال، یک نکته‌ی اساسی را فراموش نکنید. بدون دانش و تسلط نسبی بر زبان ترکی استانبولی، احتمالاً پیدا کردن کار هم برایتان دشوار خواهد شد.

 

فرآیند اخذ پذیرش برای تحصیل معماری در دانشگاه‌های ترکیه

روند درخواست پذیرش از دانشگاه های کشور ترکیه، چه برای تحصیل در رشته معماری و چه سایر رشته‌‌ها، فرق چندانی با سایر کشورهای اروپایی ندارد. اما ما در اینجا، لیستی از اسنادی را که ممکن است در طول فرآیند اپلای معماری لازم شود به دانشگاه ارائه بدهید، آماده کرده‌ایم:

  • مدرک آخرین مقطع تحصیلی شما در کنار ریز نمراتتان
  • نمره مهارت زبان شما – در مورد ترکیه، هم زبان ترکی و هم زبان انگلیسی
  • انگیزه نامه معماری
  • رزومه معماری
  • پورتفولیو معماری
  • اثبات تمکن مالی
  • پرداخت هزینه؛ که معمولاً بین ۳۵ تا ۱۰۰ دلار است

مطلب پیشنهادی برای مطالعه: رزومه معماری


هزینه های زندگی در کشور ترکیه

برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی ترکیه، از جمله ایرانیان، هزینه‌های زندگی در این کشور معقول می‌باشد. هر چند که در سال‌های اخیر، ارزش لیر ترکیه با بحران مواجه شده است. به همین دلیل هم بسیاری از دانشجویان خارجی، با دردسرهای تبدیل ارزهای مختلف به لیر دست و پنجه نرم می‌کنند.

به هر روی، هیچ می‌دانید که بسیاری از متقاضیان اپلای معماری ترکیه، استانبول را به عنوان مقصد نهایی خود برمی‌گزینند؟ ما هم درست به همین دلیل، تصمیم گرفتیم که لیستی از مهم‌ترین ملزومات زندگی و هزینه‌های ماهانه در شهر استانبول ترکیه را فراهم کنیم. با ذکر این توضیح که این مقادیر در شهرهای دیگر کشور، ممکن است اندکی متفاوت باشند. به علاوه، به خاطر نوسانات قیمت لیر ترکیه، ممکن است معادل دلاری قیمت‌ها در روزی که این مقاله را می‌خوانید، اندکی متفاوت باشد.

شرح هزینه

قیمت به لیر ترکیه

قیمت به دلار آمریکا

اجاره ماهانه آپارتمان ۱ خوابه

۱۴۰۰

۱۹۰

خدمات آب و برق (میانگین)

۵۰۰

۶۵

کارت حمل‌ونقل عمومی

۲۷۵

۳۷

وعده غذایی (رستوران ارزان)

۳۰

۴.۵

قهوه

۱۵

۲

۱ لیتر شیر

۶

۰.۸۰

۱ کیلوگرم سبزیجات

۳

۰.۴۰

۲ جین تخم مرغ

۱۳

۱.۸۰

بطری ۱.۵ لیتری آب

۲.۳۰

۰.۳۰

۱ کیلوگرم گوشت گاو

۷۰

۹.۶۰

نان

۳.۱۰

۰.۴۵

متوسط هزینه‌های زندگی در شهر استانبول، بدون احتساب اجاره خانه، ۱۲۵۰۰ لیر ترکیه است. یعنی حدوداً ۱۷۰۰ دلار آمریکا در ماه. این یعنی شما می‌توانید که با بودجه‌ای متوسط از یک سبک زندگی جهانی لذت ببرید. اما حواستان باشد که هنوز هم در این کشور، پول نقد جایگاه بسیار مهمی را در چرخه‌ی اقتصاد دارد. یعنی موقعیت‌های زیادی برای استفاده از کارت‌های اعتباری برایتان پیش نخواهد آمد. هر چند که روند استفاده از کارت‌های اعتباری در سال‌های اخیر رشد شتابانی داشته است.

اپلای معماری ترکیه - تحصیل معماری در خارج از کشور - زندگی در ترکیه

یکی دیگر از مهم‌ترین موارد مورد توجه متقاضیان تحصیل و اپلای معماری ترکیه، بحث سیستم سلامت و درمان است. باید به شما اطلاع دهیم که مراقبت‌های بهداشتی در این کشور، رایگان هستند. با این حال، این رایگان بودن، فقط شامل حال شهروندان ترکیه می‌باشد. اما خبر خوب اینکه در سال‌های اخیر، با ارائه‌ی ویزای دانشجویی، شما هم می‌توانید از مراقبت‌های بهداشتی رایگان، بهره‌مند شوید. اما، چنانچه هزینه‌های شما تحت پوشش بیمه‌ی درمانی دانشجویان هم قرار نگیرد، نباید نگران شوید. چرا که هزینه‌های درمان آزاد، هنوز هم پایین و مقرون به صرفه است. حالا متوجه شدید که چرا ترکیه در لیست ده مقصد برتر گردشگری جهانی قرار گرفته است؟

 

آزمون ورودی تحصیل در رشته معماری ترکیه

برای قبولی در رشته معماری دانشگاه های ترکیه، لازم است که در آزمون ورودی دانشگاه مدنظرتان شرکت کنید. نتیجه‌ی این آزمون می‌تواند مقطع تحصیلی شما را مشخص کند. می‌پرسید چطور؟ اگر در آزمون ورودی دانشگاه بتوانید حداکثر نمره‌ی قبولی را اخذ کنید، وارد دوره‌ی ۴ تا ۵ ساله‌ی BA یا همان Bachelor of Art (معادل لیسانس) می‌شوید. اما اگر نمرات اخذ شده‌‌ی شما در سطح متوسط باشد چه؟ آن زمان، می‌توانید وارد دوره‌ی ۲ تا ۳ ساله‌ی AA یا همان Associates degree (معادل کاردانی) شوید.

اپلای معماری ترکیه - تحصیل معماری در خارج از کشور - بورسیه های دانشجویی ترکیه

نکته‌ای که در اینجا باید به آن اشاره کنیم، اعتبار بالای دانشگاه‌های ترکیه است. به زبان ساده‌تر، فرض می‌کنیم که شما به تحصیل معماری در کشور ترکیه پرداخته‌اید. اگر پس از پایان دوران تحصیل خود بخواهید به کشور دیگری مهاجرت کنید، راه دشواری پیش پای‌تان نخواهد بود. مدارک دانشگاه‌های ترکیه در بسیاری از کشورهای جهان قابل قبول هستند و نیازی به معادل‌سازی ندارند. پس از این نظر هم مسیر اپلای معماری ترکیه، مسیری امن و مطمئن خواهد بود.

 

تحصیل معماری در ترکیه – مقطع کارشناسی ارشد

دوره‌ی کارشناسی ارشد یا همان فوق‌لیسانس معماری در ترکیه، ۲ الی ۳ سال طول می‌کشد. در پایان دوره هم باید بتوانید یک پایان‌نامه نوشته و از آن دفاع نمایید. یعنی دقیقاً روندی مشابه با آنچه که در ایران می‌بینیم.

ترم‌های هر سال تحصیلی در ترکیه به دو بخش اکتبر تا ژانویه و فوریه و تا جولای تقسیم می‌شوند. در بین این دو ترم هم یک مهلت استراحت دو هفته‌ای وجود دارد. البته، تعطیلات تابستانی را هم نباید نادیده گرفت. نکته‌ی دیگری که باید به آن اشاره کنیم، شهریه است. هزینه‌ تحصیل در رشته معماری کشور ترکیه بسته به نوع دانشگاه، متفاوت خواهد بود. مثلاً، دانشگاه‌های خصوصی از دانشگاه‌های دولتی گران‌تر هستند. زبان دوره هم بر روی قیمت نهایی آن تاثیر دارد. طبعاً شهریه‌ی دوره‌های به زبان انگلیسی، از دوره‌های ترکی بالاتر خواهد بود. به طور کلی، برای تحصیل معماری به زبان انگلیسی در کشور ترکیه، باید کف ۵۰۰ یورویی برای هر ترم را به عنوان شهریه در نظر بگیرید. دوره‌های ترکی هم ۱۰۰ تا ۲۰۰ یورو ارزان‌تر خواهند بود.

 

تحصیل معماری در ترکیه مقطع دکتری

سیستم تحصیل معماری در مقطع دکتری ترکیه، بسیار به سیستم اروپایی تحصیل معماری شباهت دارد. در حقیقت، کشور ترکیه برای مقطع دکتری معماری از فرآیند بولونیا تبعیت می‌کند. بر این اساس، باید بدانید که مدت زمان تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه‌های ترکیه، حداقل ۴ سال است. در نهایت، کار شما با ارائه‌ی یک رساله به پایان خواهد رسید. این رساله باید به تایید هیئت علمی دانشگاهتان برسد.

هزینه تحصیل در مقطع دکتری برای رشته معماری در ترکیه، به زبان انگلیسی، بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو برای هر ترم خواهد بود. احتمالاً حالا دیگر به خوبی می‌دانید که دوره‌های ترکی دکتری معماری ۱۰۰ تا ۲۰۰ یورو ارزان‌تر می‌باشند! هر چند، بهتر است که خیالتان را تا حدی راحت کنیم و بگوییم بورسیه‌های زیادی هم برای دانشجویان دکتری در نظر گرفته شده است.

 

شهریه‌ها و بورسیه‌های مسیر تحصیل معماری در ترکیه

دانشگاه‌های ترکیه یا دولتی هستند، یا خصوصی! همین هم باعث شده است که شهریه‌های آن‌ها اندکی با هم متفاوت باشد. به عنوان نمونه، شهریه‌ی بیشتر دانشگاه‌های دولتی ترکیه در سال از ۱۵۰۰ دلار آمریکا بالاتر نمی‌رود. با این حال، دانشگاه‌های خصوصی می‌توانند شهریه‌ی سالانه‌ای تا ۲۰۰۰۰ دلار هم اخذ کنند. از سوی دیگر، زبان آموزش هم تاثیر بسیار زیادی بر میزان شهریه می‌گذارد. دوره‌هایی که به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند، معمولاً گران‌تر از دوره‌هایی هستند که به زبان ترکی تدریس خواهند شد.

اپلای معماری ترکیه - تحصیل معماری در خارج از کشور - کار و درآمد معماری در ترکیه

در ادامه، ما برای شما جدولی را تنظیم کرده‌ایم. در این جدول، اطلاعاتی در مورد شهریه‌ی دوره‌های انگلیسی تحصیل معماری در ترکیه پیدا می‌شود. جدول شهریه دانشگاه های ترکیه می‌تواند تا حد زیادی راهگشای شما باشد. فقط پیش از مطالعه، ذکر یک توضیح ضروری است. آن هم اینکه، ممکن است بسته به زمانی که مقاله‌ی ما را مطالعه می‌کنید، شهریه‌ها اندکی تفاوت کرده باشند. معمولاً افزایش ۲۰ درصدی (سالانه) در شهریه‌ی دانشگاه‌ها طبیعی است.

 

نام دانشگاه

شهریه سالانه (دلار)

زبان دوره

دانشگاه باهچه‌شهیر استانبول

۸۰۰۰

انگلیسی

دانشگاه ایستینه استانبول

۵۵۰۰

انگلیسی

دانشگاه یدیتپه استانبول

۱۳۰۰۰

انگلیسی

دانشگاه اوزیِگین استانبول

۱۲۵۰۰

انگلیسی

دانشگاه گلیشیم استانبول

۸۰۰۰

انگلیسی

دانشگاه اوکان استانبول

۵۰۰۰

انگلیسی

حالا بیایید که مروری داشته باشیم بر معروف‌ترین بورسیه های رشته معماری در کشور ترکیه!

پیش از هر چیز، بد نیست بدانید که دولت ترکیه سالانه حدود ۱۰ هزار بورس تحصیلی را به دانشجویان بین‌المللی این کشور، هدیه می‌دهد. نکته‌ی جالب این که این بورسیه‌ها، بدون هیچ تبعیضی در بین دانشجویان مقاطع مختلف تقسیم می‌شوند. یعنی، شما چه دانشجوی لیسانس معماری باشید و چه در مقاطع بالاتر به تحصیل مشغول شوید، شانس استفاده از بورسیه‌های دولتی معماری را خواهید داشت. هر چند، ماجرای بورسیه های معماری، به کمک‌های دولتی خلاصه نمی‌شود. برخی از دانشگاه‌های خصوصی هم بورسیه‌هایی را برای دانشجویان بین‌المللی خود در نظر گرفته‌اند. اما به طور کلی، برای اینکه بتوانید از بورسیه‌ی بهتری بهره‌مند شوید، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • معدلتان از ۱۴ کمتر نباشد
  • رزومه معماری خوبی داشته باشید
  • پورتفولیو معماری شما نظر دانشگاه را جلب کند

و یا اینکه

  • در کارهای پژوهشی، سرآمد باشید

نام بورسیه معماری

شرح بورسیه

بورسیه TUBITAK

این بورسیه به عنوان کمکی برای کاهش هزینه‌ی تحصیل در کشور ترکیه در نظر گرفته‌ می‌شود. اگر به انجام پروژه‌های تحقیقاتی مختلف علاقه دارید، می‌توانید روی TUBITAK حساب کنید. چرا که براساس آن، ماهانه ۱۲۰۰ الی ۴۵۰۰ لیر ترکیه به عنوان کمک هزینه‌ی تحصیلی به شما تعلق خواهد گرفت. برای اخذ این بورسیه، داشتن یک مدرک معتبر زبان انگلیسی لازم است.

آخرین مهلت درخواست برای این بورسیه هم ۱۵ نوامبر هر سال می‌باشد.

ترکیه بورسلاری

ترکیه بورسلاری، یکی دیگر از برنامه‌های بورسیه دولتی برای کاهش هزینه‌های تحصیل در کشور ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی است. نکته‌ی جالب اینکه، برخی از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه هم اجازه‌ی توزیع این بورسیه را دارند. به کمک ترکیه بورسلاری، ماهانه ۵۰ الی ۱۰۰ دلار (البته معادل لیر آن) به شما تعلق خواهد گرفت.

برای اینکه این بورسیه به شما تعلق بگیرد، باید معدل‌تان کمتر از ۱۵ نباشد.

آخرین مهلت برای ثبت درخواست این بورس هم ۱۵ فوریه است.

 


مطلب پیشنهادی برای مطالعه: ساخت پورتفولیو معماری 


معرفی محبوب‌ترین دانشگاه ها برای اپلای معماری ترکیه 

در ادامه، برخی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل و اپلای معماری را برایتان لیست کرده‌ایم. در مقابل نام هر دانشگاه هم رتبه‌ی اخذ شده در رنکینگ QS2023 را قید کرده‌ایم. به این ترتیب، خواهید توانست که به درک بهتری از وضعیت علمی و میزان رقابت دانشگاه‌ها با همدیگر برسید.

 

نام دانشگاه

رتبه در رنکینگ QS 2023

دانشگاه فنی استانبول

۶۰۱-۶۵۰

دانشگاه استانبول

۸۰۱-۱۰۰۰

دانشگاه آنکارا

۱۰۰۱-۱۲۰۰

دانشگاه اژه

۱۲۰۱-۱۴۰۰

دانشگاه کوچ

۴۷۷=

دانشگاه بوغازیچی

۷۰۱-۷۵۰

دانشگاه بیلکنت

۵۶۱-۵۷۰

دانشگاه حاجت تپه

۸۰۱-۱۰۰۰

دانشگاه قاضی

۱۰۰۱-۱۲۰۰

دانشگاه آناتولی

۱۲۰۱-۱۴۰۰

 

درآمد رشته معماری در کشور ترکیه

بگذارید خیالتان را راحت کنیم. معماری یکی از رشته‌های با موقعیت اجتماعی عالی و درآمدزای کشور ترکیه به حساب می‌آید. فارغ‌التحصیلان معماری در ترکیه، با یک بازار کار پویا مواجه خواهند شد. این موضوع هم می‌تواند مشوقی برای کسب نمرات و رتبه‌های بالاتر در طول تحصیل باشد.

معماران ترکیه می‌توانند نه فقط در ساختمان‌سازی، که در حوزه‌هایی مثل طراحی سازه‌های تزئینی، لوازم و اکسسوری‌های قابل استفاده در ساختمان‌ها نیز مشغول به کار شوند. این بازار پر از خلاقیت که آغوش بازی هم برای نوآوری دارد، درآمدهای زیادی را به خود جذب می‌کند. به عنوان نمونه، لازم است اشاره کنیم که حداقل حقوق مهندسان و فارغ‌التحصیلان رشته معماری در ترکیه چیزی حدود ۹۰ هزار لیر است. در بسیاری از آمارها هم، حداکثر حقوق، ۱۴۵ هزار لیر در سال عنوان شده است.  البته، ناگفته پیداست که هر چه رزومه معماری شما موفق‌تر و قوی‌تر باشد، درآمد شما هم افزایش خواهد یافت.

اپلای معماری ترکیه - تحصیل معماری در خارج از کشور - اقامت در ترکیه

علاوه بر تمام این توضیحات، تصمیم گرفتیم که لیستی از مشاغلی را که به عنوان یک فارغ‌التحصیل معماری می‌توانید به آن مشغول شوید، برایتان آماده کنیم.

  • هنرمند VFX
  • طراح ساختمان‌های مدرن
  • طراح فضاهای داخلی
  • برنامه‌ریز پروژه‌های معماری
  • تکنسین CAD
  • نقشه‌بردار ساختمان
  • معمار منظر
  • طراح تولید
  • ناظر طراحی ساختمان
  • احیاگر ساختمان‌های قدیمی
  • ارزیاب خطر در پروژه‌های معماری و ساختمان‌ها
  • مدیریت و حفظ تعادل بین محیط زیست و شهرسازی
  • مهندس سازه

مطلب پیشنهادی برای مطالعه: بازاریابی معماری 


در نهایت، شاید بخواهید در این موضوع دقیق‌تر شوید و بدانید که درآمد گرایش‌های مختلف معماری، به تفکیک گرایش، در ماه چقدر است. البته که نمی‌توان پاسخ دقیقی به شما داد. اما حاصل مطالعات میدانی ما در این زمینه، در جدول زیر خلاصه شده است:

گرایش معماری

درآمد ماهانه (لیر ترکیه)

معمار

۱۰۰۰۰

طراح معماری

۹۰۰۰

مدیر معماری

۱۵۰۰۰

مشاور معماری

۱۴۰۰۰

مدیر CAD

۱۰۰۰۰

معمار منظر

۱۲۰۰۰

تکنسین نقشه برداری

۴۰۰۰

طراح آشپزخانه

۵۵۰۰

طراح داخلی

۷۷۰۰

 

شرایط اقامت دائم و تابعیت پس از اپلای معماری ترکیه

بهتر است بدانید که داشتن ویزای دانشجویی کشور ترکیه، منجر به تابعیت دائم شما نخواهد شد. بنابراین، با انتخاب مسیر تحصیل و اپلای معماری ترکیه، فقط حق اقامت به عنوان یک دانشجو را کسب خواهید کرد. اما در صورتی که پس از پایان تحصیلات خود بتوانید شغلی مناسب بیابید و یا شرکتی تاسیس کنید، شرایط تغییر خواهد کرد. در این صورت، خواهید توانست اقامت دانشجویی خود را به اقامت کاری تبدیل نمایید. در نهایت، پس از ۶ تا ۸ سال کار در این کشور و پرداخت مالیات، موفق به اخذ اقامت دائم کشور ترکیه خواهید شد. فقط حواستان را خوب جمع کنید که در طول این سال‌ها، نباید مرتکب هیچ جرمی شوید.

 

معرفی برترین دانشگاه‌ ها برای تحصیل و اپلای معماری ترکیه

تا به اینجا، در مورد اکثر جنبه‌های تحصیل معماری در ترکیه و شرایط اپلای معماری به این کشور سخن گفته‌ایم. آنچه که باقی مانده است، نگاهی دقیق‌تر به دانشگاه‌های مقصد متقاضیان اپلای معماری ترکیه است. در ادامه، شرایط و مدارک کلی برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های برتر معماری کشور ترکیه را مرور می‌کنیم. پس لطفاً در این قدم نهایی هم با ما همراه باشید.

 

دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه فنی استانبول در زبان ترکی İTÜ,Istanbul Technical University نامیده می‌شود. اینجا، یکی از محبوب‌ترین مقاصد اپلای معماری ترکیه است. این دانشگاه سابقه‌ای ۲۵۰ ساله دارد. با تکیه بر همین سابقه هم، یکی از بازیگران اصلی عرصه‌ی علم، فناوری و پژوهش در ترکیه به شمار می‌رود. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که بسیاری از تاجران موفق، سیاستمداران و حتی پژوهشگران برجسته‌ی ترکیه از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

اپلای معماری ترکیه - تحصیل معماری در خارج از کشور - دانشگاه فنی استانبول

اما هیچ می‌دانید که برای اخذ پذیرش در دانشگاه فنی استانبول به چه مدارکی نیاز دارید؟

  • شرکت در آزمون یا آزمون‌های ورودی دانشگاه و کسب نمره‌ی قبولی
  • ارائه‌ی نامه درخواست پذیرش از طرف متقاضیان بین‌المللی
  • انگیزه نامه معماری
  • فتوکپی پاسپورت
  • کارت آبی (که باید از طرف دولت ترکیه برای شما صادر شود.)
  • مدرک زبان انگلیسی
  • رزومه معماری و پورتفولیو معماری
  • توصیه نامه
  • معدل حداقلی ۳ در معیار GPA برای آخرین مقطع تحصیلی شما

تمامی این مدارک باید در فرمت pdf و ترجمه شده به یکی از زبان‌های انگلیسی یا ترکی ارائه شود. از طرف دیگر، بهتر است بدانید که نمره‌ی قبولی در آزمون‌های انگلیسی دانشگاه فنی استانبول به شرح زیر است:

  • تافل: بین ۶۵ تا ۹۵
  • PTE: بین ۴۸ تا ۶۵
  • آزمون İTÜ YDY Proficiency: بین ۶۰ تا ۸۵

 

دانشکده معماری دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول، یکی دیگر از برترین دانشگاه‌های کشور ترکیه می‌باشد. به خاطر داشتن رتبه زیر ۱۰۰۰ درمیان مجامع علمی جهان هم، تبدیل به مقصدی محبوب برای مهاجرت تحصیلی و اپلای معماری ترکیه شده است. این دانشگاه در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، اقدام به پذیرش دانشجویان بین‌المللی می‌کند.

اپلای معماری ترکیه - تحصیل معماری در خارج از کشور - دانشگاه استانبول

بد نیست بدانید که این دانشگاه، یکی از پیشروترین محافل علمی کشور ترکیه به شمار می‌آید. از میان ارزش‌های اساسی و شعارهای اصلی دانشگاه استانبول، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفاظت از اصول آتاتورک و دستاوردهای جمهوری
  • ترویج مشارکت در جامعه
  • احترام به محیط زیست
  • رعایت ارزش‌های اخلاقی

برای اخذ پذیرش در رشته معماری دانشگاه استانبول، باید بتوانید این مجموعه مدارک و شرایط را آماده کنید:

  • پرینت نتیجه آزمون İÜYÖS
  • نمره زبان انگلیسی با توجه به استانداردهای دانشگاه
  • رسید بانکی برای اثبات پرداخت شهریه
  • چهار قطعه عکس ۶ در ۴.۵ سانتی متری
  • ریز نمرات آخرین مدرک تحصیلی
  • انگیزه نامه معماری
  • رزومه معماری
  • پورتفولیو معماری

برای اخذ پذیرش در رشته معماری دانشگاه استانبول، باید زبان ترکی شما در سطح قابل قبولی باشد. به زبان ساده‌تر، باید بتوانید که در آزمون‌های زبان ترکی نمره‌ای بین ۷۵ تا ۱۰۰ را اخذ کنید. که این هم یعنی باید تسلط شما بر ترکی، حداقل در سطح B2 باشد.

 

دانشگاه آنکارا

دانشگاه آنکارا، یکی دیگر از محبوب‌‎ترین مقاصد ایرانیان برای اپلای معماری ترکیه است. از آنجایی که این دانشگاه در پایتخت اقتصادی و سیاسی کشور ترکیه واقع شده است، انتظار می‌رود که آینده شغلی درخشان دانشجویان خود را تضمین کند.

دانشگاه آنکارا، نخستین موسسه آموزش عالی‌ای می‌باشد که در جمهوری مدرن ترکیه تاسیس شده است. امروزه هم، با بیش از ۷۰ هزار دانشجو، یکی از پیشروترین محافل آکادمیک و پژوهشی ترکیه و منطقه می‌باشد.

اپلای معماری ترکیه - تحصیل معماری در خارج از کشور - دانشگاه آنکارا

برای اینکه بتوانید در یکی از رشته‌های دانشگاه آنکارا پذیرش بگیرید، باید از میان آزمون‌های محتلف آن، در یکی شرکت کنید و نمره‌ی قبولی را اخذ نمایید. این آزمون‌ها عبارتند از:

  • SAT: با نمره حداقلی ۱۱۰۰ در آزمون ریاضی و ۶۵۰ مجموع
  • ABITUR: با نمره‌ی بین ۱ تا ۴
  • YOS: با نمره‌ی حداقلی ۵۰
  • ACT: با نمره حداقلی ۲۴

از سوی دیگر، لازم است اشاره کنیم که زبان تدریس و تحصیل در دانشگاه آنکارا، ترکی استانبولی است. هر چند، تعداد محدودی دوره به زبان انگلیسی هم در این دانشگاه ارائه می‌شود.

برای اخذ پذیرش از دانشگاه آنکارا هم باید یک پورتفولیو معماری، یک رزومه معماری، انگیزه نامه معماری قوی و قابل توجه و حداقل دو توصیه نامه داشته باشید.

 

دانشکده معماری دانشگاه آتاتورک ترکیه

دانشگاه آتاتورک در سال ۱۹۳۷ میلادی تاسیس شده است. این دانشگاه کار خود را با ۱۳۵ دانشجو در دانشکده‌های کشاورزی، علوم و ادبیات آغاز کرد. اما امروزه، بیش از ۹۰ هزار دانشجوی بومی و بین‌المللی در این دانشگاه تحصیل کرده و می‌کنند. این دانشگاه در سیستم رنکینگ QS توانسته است به رتبه +۱۴۰۱ برسد. در رنکینگ تایمز هم بین ۱۲۰۱ و ۱۵۰۰ ایستاده است.

اپلای معماری ترکیه - تحصیل معماری در خارج از کشور - دانشگاه آتاتورک

برای اخذ پذیرش در رشته معماری دانشگاه آتاتورک ترکیه، باید مدارک زیر را آماده نمایید:

  • کپی پاسپورت یا شناسنامه
  • یک قطعه عکس پاسپورتی
  • نتایج آزمون SAT
  • نتایج آزمون مهارت‌های زبان ترکی و انگلیسی
  • انگیزه نامه معماری
  • توصیه نامه – حداقل ۲ عدد
  • رزومه معماری و پورتفولیو معماری
  • مقاله (در صورت وجود)

 

دانشگاه چوکوروا

دانشگاه چوکوروا یکی از دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه است که در سال ۱۹۷۳ و در شهر آدنا تاسیس شد. این دانشگاه را به عنوان یکی از بزرگترین مراکز تحصیلات تکمیلی ترکیه هم می‌شناسند. از سوی دیگر، مدرک دانشگاه چوکوروا هم مورد تایید وزارت علوم ایران می‌باشد.

بنابر آخرین آمار منتشر شده، تعداد کل دانشجویان دانشگاه چوکورا چیزی نزدیک به ۵۰هزار نفر است. از این میان، حدوداً ۵۵۰۰ دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی حضور دارند.

اپلای معماری ترکیه - تحصیل معماری در خارج از کشور - دانشگاه چوکوروا

دانشگاه چوکوروا، آزمون‌های ورودی متعددی را برگزار می‌کند. از این میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • SAT
  • ALES
  • TOEFL
  • IELTS
  • YDS
  • GRE
  • GMAT

به علاوه، لازم است بدانید که دانشجویان بین‌المللی متقاضی تحصیل در دانشگاه چوکوروا، باید در آزمون مهارت ترکی Cukurova TOMER شرکت نمایند. البته، در صورتی که تسلط آن‌ها بر زبان ترکی و در سطح C1 اثبات نشود. خوشبختانه، تعداد دوره‌های تحصیل به زبان انگلیسی در دانشکده معماری دانشگاه چوکوروا، بیشتر از باقی دانشکده‌های این دانشگاه است.

یکی از مهم‌ترین مدارکی هم که می‌تواند راه شما در مسیر اپلای معماری ترکیه را باز کند، پورتفولیو معماری و رزومه معماری قوی و جذاب است. پس پیش از هر چیزی، روی طراحی یک پورتفولیو و رزومه ی قوی تمرکز کنید.

 

دانشکده هنر، طراحی و معماری دانشگاه بیلکنت

بیلکنت هم یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر و معتبر جمهوری ترکیه است. این دانشگاه، هر ساله تعداد زیادی دانشجوی بین‌المللی را هم می‌پذیرد. به همین دلیل، در بین متقاضیان ایرانی مسیر اپلای معماری ترکیه هم بسیار محبوب و شناخته شده است. اما باید بدانید که شرایط پذیرش این دانشگاه، بسیار رقابتی می‌باشد. پس، پیش از هر چیز، به شما توصیه می‌کنیم که بر روی طراحی انگیزه نامه معماری، رزومه معماری و در نهایت، پورتفولیو معماری خود بسیار تمرکز کنید و انرژی بگذارید.

اپلای معماری ترکیه - تحصیل معماری در خارج از کشور - دانشگاه بیلکنت

در دانشکده هنر، طراحی و معماری دانشگاه بیلکنت، می‌توانید رشته‌های زیر را بیابید:

  • معماری
  • ارتباطات
  • طراحی هنرهای زیبا
  • طراحی گرافیک
  • معماری داخلی
  • طراحی محیط زیست
  • طراحی شهری
  • معماری منظر

خبر خوب اینکه، زبان تحصیل در دانشگاه بیلکنت، انگلیسی است. همین ماجرا هم به توسعه‌ی علمی و رشد پژوهشی این دانشگاه، کمک شایانی نموده است. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که هر ساله، دانشجویان زیادی از کشورهایی نظیر ایران، آمریکا، اردن، ژاپن، دانمارک، فرانسه، روسیه، اوکراین، آلمان و حتی انگلستان، بیلکنت را برای ادامه تحصیل خود انتخاب می‌کنند.

دانشگاه بیلکنت، سه آزمون ورودی دارد. اولی ALES است. متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد، باید در این آزمون، حداقل نمره‌ی ۶۵ را اخذ کنند. متقاضیان دکتری هم می‌توانند با کسب نمره ۵۵ این مرحله را سپری نمایند. دومین آزمون، GRE است. نمره مورد قبول دانشگاه بیلکنت در این آزمون، ۳۰۲ می‌باشد. درنهایت هم، آزمون SAT سومین و آخرین آزمون ورودی دانشگاه بیلکنت است که حداقل نمره‌ی قبولی در آن ۱۰۲۰ می‌باشد.

 


مقالات پیشنهادی مرتبط:

دیجیتال مارکتینگ در معماری

پورتفولیو معماری

پورتفولیو هنری 

انگیزه نامه معماری 

کسب درآمد دلاری از معماری؛ راهنمای جامع ۲۰۲۳ برای معماران

اپلای معماری سوئیس

 اپلای معماری کانادا

اپلای معماری هلند

 اپلای معماری دانمارک

اپلای معماری ایتالیا 

 اپلای معماری آلمان

اپلای معماری آمریکا

 اپلای معماری استرالیا

اپلای معماری انگلستان

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *