کمال گرایی در معماری ؛ زنگ خطری برای معماران!

کمال گرایی در معماری ؛ زنگ خطری برای معماران!

در دنیای امروز کمال گرایی به عنوان عامل شکست یک بیزینس یا کار تیمی معرفی می‌شود و کمال گرایی در معماری نیز به همین علت اهمیت بالایی پیدا کرده‌است. به عنوان یک معمار آیا تاکنون در فرآیند طراحی، ایده‌پردازی جهت حل مسئله و تحویل پروژه با چالش‌های کمال گرایی مواجه شده‌اید؟ آیا کمال گرایی منجر به کاهش عملکرد و دستاوردهای شما در حوزه‌ طراحی و بیزینس معماری گشته‌است؟ معماری حاصل کار تیمی است؛ آیا در روند کار تیمی کمال گرایی و اهمال‌کاری شما به چالشی برای موفقیت کار تیمی تبدیل شده‌است؟

 اگر با این مسائل سر و کار داشته‌اید شاید وقت آن رسیده باشد که جهت تعدیل کمال گرایی و اهمال‌کاری خود گامی بردارید. کمال‌گرایی الگویی ریشه‌دار در تفکر و احساس و رفتار انسانی دارد. بنابراین بهتر است با شناخت این الگو به تدریج رویکرد مقابله با آن را اتخاذ کنیم. در این مقاله با شناخت افکار، احساسات و رفتارهای ایجاد‌کننده و تشدید‌کننده‌ی کمال‌گرایی به بررسی چرخه‌ی کمال‌گرایی و اهمال‌کاری خواهیم پرداخت. در ادامه نیز راهکارهایی موثر و کاربردی جهت تعدیل کمال‌گرایی در حوزه‌ی بیزینس معماری و طراحی  ارائه‌ خواهد‌شد.

 

لزوم تعدیل کمال گرایی

شاید در نگاه نخست کمال‌گرایی یک ویژگی مثبت تلقی ‌شود. به هر حال چه کسی نمی‌خواهد کامل باشد؟ برخی از الهام‌بخش‌ترین دستاوردهای بشری در علم، تجارت، ورزش و هنر توسط افراد کمال‌گرا انجام شده‌است. تلاش جهت دستیابی به کمال می‌تواند منافع زیادی را در تمام حوزه‌های زندگی برای شما به ارمغان آورد. همه‌ی ما ایده‌آل‌هایی در زندگی داریم. چالش اصلی کمال‌گرایی وقتی اتفاق می‌افتد که به محض نزدیک شدن یا رسیدن به ایده‌آل‌های خود، سطح کیفی ایده‌آل‌ها تغییر می‌کند. تلاش مستمر جهت دستیابی به کمال مانند تلاش برای رسیدن به افق است! این نکته را نباید اشتباه برداشت کنیم؛ ما به ایده‌آل‌ها نیاز داریم. ایده‌آل‌ها در تعیین اهداف، ایجاد انگیزه و قدرت مبارزه در برابر سختی‌ها موثرخواهدبود. مشکل زمانی رخ می‌دهد که شخصیت و هویت خود را با آرمان‌ها و ایده‌آل‌ها بسنجیم. صرف نظر از روند پیشرفت خود، اگر فقط ایده‌آل‌ها معیار سنجش شما قرار بگیرند، همیشه احساس ضعف خواهید‌کرد.

روانشناسان کمال‌گرایی را یک اختلال می‌دانند و متفکران برجسته‌ی حوزه‌ی کسب‌و‌کار کارآفرینان را از کمال‌گرایی منع می‌کنند. کمال‌گرایی به جای عاملی موثر جهت دستیابی به موفقیت، در واقع می‌تواند به مانع پیشرفت و رشد فردی تبدیل شود. شما نیازی به پذیرش حد متوسط ندارید؛ در واقع برای حصول موفقیت و پیشرفت نیازی به کمال‌گرایی ندارید. کمال‌گرایی کنترل‌نشده می‌تواند شما را در معرض خطرات زیادی قرار دهد؛ در بیشتر موارد این خطرات منجر به سقوط نهایی موقعیت فردی می‌شود. قسمت تاریک کمال‌گرایی، در واقع می‌تواند به سلامت روان و عملکرد شما آسیب برساند. در کمال‌گرایی حاد به ناچار فشار زیادی را متحمل می‌شویم تا استانداردهای بسیار بالا (و غالباً دست نیافتنی) را برآورده کنیم. اما مسئله به این‌جا ختم نمی‌شود. مشکل از آن‌جا شروع می‌شود که عزت نفس خود را بر اساس توانایی دستیابی به استانداردها پایه‌گذاری ‌کنیم.

شیوه‌ی احساس افراد کمال‌گرا

 

شیوه‌ی تفکر افراد کمال‌گرا

شیوه‌ی تفکر افراد کمال‌گرا می‌تواند منجر به حفظ و تشدید این الگوی رفتاری شود. افراد کمال‌گرا می‌توانند در دام سبک‌های تفکر بی‌فایده‌ای بیفتند. این سبک‌های تفکر اغلب نادرست هستند اما به عنوان بازتابی از واقعیت پذیرفته می‌شوند. این سبک‌های فکری سبب افزایش استرس، صرف انرژی جهت غلبه بر استرس و در نهایت منجر به بی‌انگیزگی می‌شود. افراد کمال‌گرا غالباً مراقب علائمی هستند که نشان‌دهنده‌ی ضعف عملکرد آن‌ها است و نسبت به بازخوردهای منفی حساس هستند. به همین جهت یک فرد کمال‌گرا هنگام شروع یک کار تلاش زیادی صرف کنترل استرس و  اضطراب خود می‌کند. به تعویق انداختن امور مهم‌ترین پیامد طبیعی هنگام مواجهه با چنین احساسات منفی است. شیوه‌ی تفکر غالب افراد کمال‌گرا شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تفکر صفر و صدی، همه یا هیچ: این مورد به دستیابی استانداردهای بالا و غیرواقعی مربوط می‌شود. فرضیه‌ی “اگر در امتحان خود با نمره‌ی ۱۰۰ قبول نشدم، پس قطعا دانش آموز بدی هستم” یک تفکر صفر و صدی محسوب می‌شود.
  • تفکر اغراقی بدبینانه و فاجعه‌آمیز: این تفکر سبب عدم پذیرش نتایج منفی می‌شود؛ در نتیجه حتی یک اشتباه کوچک یک فاجعه تلقی خواهد‌شد. فرضیه‌ی”اگر در جلسه‌ی کاری مرتکب اشتباهی شوم، اعتبار من هرگز بازیابی نمی‌شود” مصداق این نوع تفکر است. در نتیجه‌ی این نحوه‌ی تفکر عواقب امور در ذهن بی حد و حصر  جلوه می‌کند. در این صورت آیا جای تعجب است که تعویق در انجام کار، گزینه مطمئن‌تری محسوب شود؟
  • ذهن‌خوانی: این نحوه‌ی تفکر منجر به پیش‌بینی فکر و احساس دیگران می‌شود. پیش‌بینی اغلب شامل فرضیه‌هایی حاکی از قضاوت منفی دیگران درباره فرد است. فرضیه‌ی”سرپرست من منتقد و دقیق است؛ پس از بررسی ریزبینانه‌ی پروژه‌ی من، تصور خواهد‌‌کرد که من کاملاً ناکارآمد هستم” نیز مثال بارز این نحوه‌ی ساز‌و‌کار ذهنی است. این نوع تفکر نیز می‌تواند منجر به تعلل در هنگام ارسال کار برای ارزیابی شود.

کمال‌گرایی؛ وسواس و تردد در تصمیم‌گیری

 

شیوه‌ی احساس افراد کمال‌گرا

از آنجایی که کمال‌گرایان تمایل زیادی به انتقاد از خود دارند، در صورت برآورده‌نشدن انتظاراتشان (ناگزیر) احساسات منفی تجربه می‌کنند. سبک‌های فکری این افراد سبب بروز احساسات منفی، اضطراب، احساس گناه، تردید و سرکوب ارزش و عزت نفس می‌گردد. این احساسات ممکن است آنقدر شدید و غیرقابل تحمل باشد که تعویق انداختن کار امن‌ترین و راحت‌ترین گزینه تلقی شود. برخی از روان‌شناسان کمال‌گرایی را یک فوبیا می‌دانند: ترس از شکست یا اشتباه! اگر تصور شکست شما را از برداشتن گام بعدی باز می‌دارد، در واقع شما وارد چرخه‌ی کمال‌گرایی و اهمال‌کاری شده‌اید. این در حالی است که کارآفرینان موفق با درس گرفتن از اشتباهات خود پیشرفت می‌کنند. تقریباً همه‌ی کارآفرینان در طول راه با شکست‌های بزرگ روبرو شده‌اند.

شیوه‌ی رفتار افراد کمال‌گرا

 

شیوه‌ی رفتار افراد کمال‌گرا؛ چرخه‌ی کمال‌گرایی و اهمال‌کاری

کمال‌گرایی؛ دشمن کار تیمی

رفتارهای اهمال‌کارانه‌ی افراد کمال‌گرا علاوه بر افزایش فشار روانی، سبب حفظ و تشدید کمال‌گرایی واهمال‌کاری نیز می‌شود. هنگامی که ما رفتارهای اهمال‌کارانه‌ انجام می‌دهیم، هرگز متوجه نمی‌شویم که آیا واقعاً به اندازه کافی خوب هستیم یا نه. افکار ما باعث می‌شود همیشه در حلقه‌ی کمال‌گرایی واهمال‌کاری باقی‌بمانیم: اگر عملکرد خوبی داشته باشیم فقط می‌توانیم تصور کنیم که اگر می‌توانستیم زودتر شروع کنیم و به خود فرصت مناسبی برای درخشش بدهیم، چقدر می‌توانستیم بهتر عمل کنیم. یعنی پتانسیل واقعی ما به طور عادلانه آزموده نشده‌است‌! اگر عملکرد ضعیفی داشته باشیم، می‌توانیم این عملکرد را به واسطه‌ی فشاری که متحمل بودیم موجه جلوه دهیم. یعنی پتانسیل واقعی ما تحت فشار یا اضطراب زمان از بین رفته‌است! برخی از نمونه های رایج رفتارهای اهمال‌کارانه عبارتند از:

  • اجتناب از تصمیم گیری: ناتوانی در انتخاب موضوع تکلیف مصداقی از این مورد است؛ زیرا شما باید “بهترین گزینه” را انتخاب کنید که منجر به جذاب‌ترین ارائه‌ و بالاترین امتیاز شود. یک فرد کمال‌گرا با دقتی وسواس‌گونه و به تعویق انداختن تصمیم‌گیری، در صورت احتمال خطا از شکست جلوگیری می‌کند!
  • عدم انعطاف‌پذیری: انعطاف‌پذیری در بین کمال‌گرایان سرسخت و آرمان‌گرا یک ویژگی بسیار نادر است. این در حالی است که انعطاف‌پذیری یکی از ویژگی‌های مهم در زمینه‌ی کار گروهی، مدیریت کسب‌وکار و کارآفرینی است. کارآفرینان برتر به سرعت با شرایط سازگار می‌شوند؛ این امر برگ برنده‌ی کارآفرینان موفق نسبت به افراد کمال‌گرا است.
  • زود تسلیم شدن: معمول است که افراد کمال‌گرا دست از تلاش کشیده‌اند؛ زیرا انجام کار و ادامه‌ی روند به معنای مواجه شدن با شکست تلقی می‌شود.
  • تاخیر در شروع یک کار: شامل اجتناب از شروع پروژه یا حتی صرف زمان بیش از حد برای تحقیقات و کسب اطلاعات اولیه.

مقاله پیشنهادی مرتبط با این مطلب: مدیریت زمان در معماری

 

کمال‌گرایی دشمن کار گروهی است!

بسیاری از مردم خود را کمال‌گرا می‌دانند و به این ویژگی خود می‌بالند. این افراد خود و دیگران را توسط استانداردهای تقریبا غیرممکنی می‌سنجند. کمال‌گرایی عامل نابودی کار گروهی است؛ این ویژگی بهره‌وری را کند می‌کند و خلاقیت دیگران را زیر سوال می‌برد. کمال‌گرایان کار تیمی را به آرمانی دست‌نیافتنی پیوند می‌زنند و زحمات، پیشرفت تیم را نیز به رسمیت نمی‌شناسد. شاید اگر این ویژگی فقط بر فرد کمال‌گرا تأثیر بگذارد تا حدودی قابل چشم‌پوشی باشد؛ اما اینطور نیست. کمال‌گرایی شما روی همه افرادی که با آنها کار می‌کنید و روند کار تیمی تأثیرگذار است.

یکی از مشکلات کار گروهی زمانی رخ می‌دهد که در مورد توانایی انجام بی‌عیب و نقص کار اطمینان کافی نداریم. بنابراین کار را به  دلیل فقدان اطلاعات کافی و لزوم انجام تحقیقات بیشتر به تعویق می‌اندازیم. اگرسایر افراد تیم در انتظار تحویل پروژه‌ی شما باشند این امر کار آن‌ها را نیز مختل خواهد کرد. این تاخیر در انجام وظیفه فرصت بروز کامل استعدادهای سایر افراد تیم را می‌گیرد. موفقیت وقتی رخ می‌دهد که دریابیم کیفیت بالای پروژه نتیجه‌ی کار گروهی است. در این صورت می‌توانیم بهترین کار خود را ارائه‌دهیم و اطمینان داشته باشیم که تیم پشتیبان ما خواهد‌بود.

ذهنیت انتقادی افراد کمال‌گرا

 

کمال گرایی و ذهنیت انتقادی

وقتی همواره فکر می‌کنیم که همه چیز آنقدری که باید کامل نیست، یک ذهنیت انتقادی ایجاد می شود. یک فرد کما‌ل‌گرا نه تنها نسبت به خود انتقاد دارد، بلکه همواره از دریچه‌ی انتقادی با همه برخورد می‌کند. کار گروهی در فضای اعتماد رشد می‌کند. در پژوهش صورت‌گرفته توسط شرکت گوگل، ایمنی روانی به عنوان مهم‌ترین عامل اثربخشی کار گروهی شناخته شده‌است. در چنین شرایطی فضای رشد و نوآوری و توسعه ایجاد می‌گردد و هم‌گروهی‌ها جهت ارائه‌ی ایده‌های ناب، راه‌حل‌های جدید و بنیادی و ریسک‌پذیر احساس امنیت می‌کنند. اگر فرد کمال‌گرایی هستید در قبال تعهد به گروه، باید استراتژی خود را تغییر دهید. اما چگونه می توان کمال‌گرایی واهمال‌کاری را تعدیل کرد و کار گروهی را بهبود بخشید؟ تغییر ذهنیت از حالت کمال‌گرایی به تکامل‌گرایی تلاش عظیمی می‌طلبد. در قدم نخست شعار جدیدی برای خود در نظر بگیرید:

 ” در جست‌و‌جوی پیشرفت و تکامل، نه کمال”.

کمال‌گرایی؛ عدم موفقیت در مدیریت بحران

 

کمال‌گرایی؛ عامل عدم موفقیت در مدیریت بحران

رهبران و مدیران کسب‌وکار همواره سعی می‌کنند تا به بیشترین بهره‌وری دست یابند. اما در شرایط بحرانی و عدم قطعیت، تلاش جهت دستیابی به کمال قطعا منجر به اتلاف زمان و انرژی ارزشمندی خواهد‌شد. رهبری موثر به معنی نگرش وضعیت موجود، دریافت و ادراک تصویر کلی و تمرکز بر اقدام موثر در جزئی‌ترین بخش تصویر است. این روند باید همواره به صورت رفت‌و برگشتی طی شود. در بحث مدیریت بحران، کمال‌گرایی دشمن موفقیت است. در بحبوحه‌ی عدم قطعیت، مدیران تمام حوزه‌ها می‌بایست به تعدیل استراتژی‌ها و بازنگری اصول بپردازند و در صورت نیاز به تغییر رویکرد روی آورند. پس قطعا مدیریت موثر، مهارت چابکی ذهنی و قدرت تصمیم‌گیری در لحظه را می‌طلبد. با این حال الگوی فکری یک فرد کمال‌‌گرا قطعا منجر به ضعف عملکرد و کندی روند خواهد‌شد.

همین چند وقت پیش، پیش از پاندمی ویروس کرونا به نظر می‌رسید در دنیایی نسبتاً پایدار زندگی می‌کنیم. عوامل زیادی شناخته‌شده و قابل پیش‌بینی بودند و رسیدن به موفقیت در پی تلاش برای دستیابی به کمال بود. اما در شرایط بحرانی( مانند وضعیت کنونی، وقتی واقعیت روز به روز یا حتی ساعت به ساعت در حال تغییر است) مجالی برای کمال‌گرایی وجود ندارد. در شرایط بحرانی راهی به طور قطعی وجود ندارد که بدانیم به کجا ختم خواهد‌شد. در چنین شرایطی انتظار برای یافتن بهترین دوره برای اقدام منطقی نخواهد‌بود! مدیر اجرایی برنامه فوریت‌های بهداشتی سازمان بهداشت جهانی در مورد مدیریت بحران می‌گوید: “اگر قبل از اقدام نیاز دارید که به حق باشید، قطعا بازنده خواهید‌بود. سرعت نسبت به کمال ارجحیت دارد”.

گام بعدی پس از خودآگاهی تلاش جهت تعدیل این الگوی فکری و رفتاری می‌باشد. از چه اقدامات یا شیوه‌هایی می‌توان برای تعدیل کمال گرایی استفاده نمود؟ در ادامه ۱۱ راهکار کاربردی جهت تعدیل کمال گرایی در معماری و طراحی پیشنهاد می‌گردد.

ثبت اهداف کاربر و اهداف تجاری طرح، راهکاری جهت تعدیل کمال گرایی

۱)‌ ثبت نیازها و خواسته‌های کاربران و اهداف تجاری طرح

آیا در پی یافتن بهترین کانسپت در فرآیند طراحی، کمال‌گرایی شما منجر به تاخیر در تحویل پروژه گشته‌است؟ تعدیل کمال گرایی در فرآیند طراحی و کسب موفقیت در پروژه‌ی معماری مستلزم تعیین یک استراتژی هوشمندانه است؛ این استراتژی می‌بایست منجر به حل مسئله و ایجاد تجربه‌ی کاربری موفق گردد. در مرحله‌ی اول طراحی می‌بایست  نیازها و خواسته‌های کاربر طرح و اهداف تجاری پروژه را تعیین و ثبت نمایید. این اهداف محرک و عامل اصلی تمام تصمیمات شما در فرآیند طراحی خواهد‌بود. جهت شناسایی الزامات پروژه و درک نیازها و خواسته‌های کاربران  با کاربران، مدیران، تحلیلگران کسب‌و‌کار و تمام ذینفعان پروژه گفت‌وگو نمایید. در فرآیند طراحی بررسی کنید که آیا اقدامات منجر به حل مسئله‌، رفع نیاز کاربر و دستیابی به اهداف تجاری پروژه می‌گردد. هنگامی که نیازهای کاربران را با راه حلی سازگار با اهداف تجاری حل کردید، به طراحی و ایده‌پردازی خاتمه‌دهید و فاز بعدی پروژه را شروع نمایید.

تعیین مهلت؛ راهکاری جهت تعدیل کمال گرایی در معماری

 

۲)‌ تعیین مهلت

محو شدن در فرآیند حل مسئله و ایده‌پردازی، پدیده‌ی بسیار متداولی برای یک طراح و معمار کمال گرا محسوب می‌شود. برای غلبه بر این مسئله یک مهلت زمانی مشخص برای هر پروژه تعیین کنید. احتمالا تعیین مهلت زمانی دقیق برای طراحی هر پروژه ممکن نباشد. به همین جهت تعیین مهلت زمانی موقت می‌تواند در تعدیل کمال گرایی در معماری مثمر ثمر واقع شود. مزیت تعیین مهلت موقت ایجاد فرصتی جهت بازبینی و تامل در مورد روند پروژه است. بدون تعیین مهلت موقت احتمالا روند طراحی شما بسیار زمان‌بر خواهد‌بود. فراموش نکنید که تعیین مهلت نباید منجر به افزایش اضطراب و فشار روانی گردد. بلکه هدف از تعیین مهلت موقت، اقدامات هوشمندانه‌تر در فرآیند طراحی یک پروژه است.

تعدیل کمال گرایی در معماری

 

۳)‌ بخش‌بندی پروژه

در صورتی که پروژه‌ی بزرگی در دست دارید جهت غلبه بر چالش‌های کمال‌گرایانه، پروژه را به بخش‌های مختلف تجزیه نمایید. در این بخش نیز نیاز کاربران و اهداف تجاری پروژه هدایت‌گر اقدامات فرآیند طراحی هر بخش خواهد‌بود. برای هر یک از بخش‌ها نیز مهلت زمانی تعیین کنید. پس از اتمام مهلت زمانی یک بخش حتی در صورتی که آن بخش کامل نشده‌باشد، بخش بعدی را شروع نمایید. این امر منجر به پیش‌روی موازی تمام بخش‌های پروژه می‌شود. با دوراندیشی و یک برنامه‌ریزی حساب‌شده در ابتدای کار، فرصت مناسبی جهت بازنگری کل بخش‌های پروژه در انتهای کار خواهید‌یافت. در این فرصت می‌توانید با ارجاع به بخش‌های ناتمام به اصلاح و تکمیل پروژه بپردازید. به یاد داشته باشید که هر از چند گاهی می‌بایست با نگرشی کل‌گرایانه، تمام بخش‌ها را به طور جامع مورد بررسی قرار دهید.

بخش بندی پروژه؛ راهکاری جهت تعدیل کمال گرایی در معماری

 

۴) هدف‌گذاری تکرار طرح در حوزه‌ی طراحی محصول

در حوزه‌ی طراحی محصول یا معماری با توجه ویژه به جزئیات در چرخه‌ی کمال گرایی و اهمال‌ کاری باقی می‌مانیم. بدین طریق به احتمال زیاد فرآیند طراحی تا ارائه‌ی محصول به بازار و تحویل پروژه زمان قابل توجهی را خواهد‌گرفت. جهت تقابل با کمال‌گرایی و کسب موفقیت در حوزه‌ی طراحی محصول، هدف‌گذاری ارائه‌ی محصول ثانویه امری هوشمندانه محسوب می‌شود. ارائه‌ی محصول اولیه یا طرح آزمایشی مستلزم برخورداری از استانداردهای غیر واقعی نیست. ارائه‌ی محصول اولیه با کیفیت مورد قبول و برنامه‌ریزی محصول ثانویه با توجه به بازخوردهای کاربران، راهکاری موثر است. با اتخاذ رویکرد تکرار محصول، فرصت استفاده از داده‌های کاربران و رفع خطاهای احتمالی را به دست خواهید آورد.

آزمایش طرح توسط کاربران یا متخصصان

 

۵) آزمایش طرح توسط کاربران یا متخصصان

ارائه‌‌ و به تایید رساندن طرح پیشنهادی به نمونه‌‌ی موردی منتخب کاربران نیز راهکاری مناسب جهت تعدیل کمال گرایی در معماری است. این راهکار منجر به حصول اطمینان از رفع نیاز جامعه‌ی هدف بیزینس و ارائه‌ی راه‌حلی موثر است. یک روش دیگر استفاده از نظرات و دیدگاه انتقادی متخصصین این حوزه و نقد طرح پیشنهادی است. پس از آزمایش طرح و کسب امتیاز مورد قبول طرح، گام بعدی را در بیزینس خود در پیش بگیرید.

هنگام تهیه‌ی یک گزارش یا پروژه، نتایج تلاش‌های اولیه خود را به همکار یا سرپرست گروه خود ارائه دهید. در این صورت ممکن است متوجه کفایت نتیجه از دیدگاه دیگران شوید. این امر حاکی از این است که پروژه‌ای که از نظر شما نیازمند صرف مدت زمان طولانی بود، در زمان کمتری انجام می‌گیرد. از ارائه‌ی نتایج اولیه‌ شرمگین نشوید. به یاد داشته‌باشید که این نتیجه، اولین پیش‌نویس پروژه‌ی شما است؛ حتی اگر نیاز به ادامه‌ی کار باشد، بازخوردی که از همکار خود دریافت می‌کنید منجر به پیشرفت کار شما خواهد‌شد. گزارش شما لزوما آخرین نسخه‌ی پروژه نیست بلکه می‌بایست حاوی اطلاعات مفید و کارآمدی باشد. اگر همچنان مشغول انجام پروژه‌ای هستید که از دیدگاه سایرین کامل به نظر می‌رسد، سعی کنید نسبت به درستی روند امور تجدید نظر کنید.

اعمال روش ٪۸۰ درامور فردی و کار گروهی

 

۶)‌ اعمال روش ٪۸۰ درامور فردی و کار گروهی

احتمالا هنگام انجام کار گروهی با مشکل عدم اعتماد به صلاحیت همکارتان برای انجام پروژه مواجه بودید. شاید در بسیاری از پروژه‌ها تمایلی وسواس‌گونه جهت انجام بخش اعظمی از پروژه و کنترل امور را داشته‌‌اید. اگر با این قبیل مشکلات کمال گرایی در بیزینس معماری خود سر و کار داشته‌اید زمان آن رسیده است که این الگوی رفتاری خود را مدیریت کنید. دریابید که کار گروهی، خلاقیت، کارایی و بهره‌وری یک گروه در سایه‌ی اعتماد و همدلی شکل می‌گیرد. یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای تعدیل کمال‌ گرایی، انجام تمرین %۸۰ است.  آگاهانه انتخاب کنید که انتظار نتیجه‌ی %۸۰ را داشته‌باشید، نه %۱۰۰.

عنوان کردن جمله‌ی “این بهترین ۸۰ درصد من است”  هنگام تحویل و واگذاری پروژه به همکاران قابل تحسین است. مطرح کردن این موضوع امکان بروز خلاقیت و سهیم کردن دانش و مهارت همکار را در پروژه فراهم می‌کند. اگر هنگام تحویل پروژه عنوان کنید که “این عالی است و مطمئن هستم که کار زیادی برای انجام دادن نخواهید‌داشت”، احتمالا همکارتان موافق این موضوع نباشد. در این صورت باید خود را برای مشکلات کار گروهی آماده کنید. آیا همکاران شما باید با خودخواهی و تمایلات کمال‌گرایانه شما کنار بیایند؟!

نگرش جامع و کل نگر، راهکاری جهت تعدیل کمال گرایی

 

۷) نگرشی جامع و کلی به مسائل

احتمالا هر فرد کمال‌گرا نیز این موضوع را تصدیق کند که کامل بودن آسان نیست! هدف‌گذاری جهت دستیابی به کمال تلاش زیادی می‌طلبد. افراد کمال‌گرا توجه ویژه‌ای را صرف جزئیات می‌نمایند و این فرآیند بسیار زمان‌بر است. این رویکرد خطر از دست دادن تصویر بزرگ و کلیات مسئله را دارد. جهت تعدیل کمال گرایی در معماری نیاز به تغییر ذهنیت خود دارید. شما می‌بایست همواره تصویر بزرگ را دریافت و درک نمایید. آگاه باشید که شما فقط می‌توانید در مورد برخی جنبه‌ها بی‌نقص‌تر عمل کنید. بنابراین باید موارد مهم را در اولویت قرار داده و بر آن‌ها تمرکز کنید. تلاش جهت دستیابی به بیشترین کیفیت در کوچک‌ترین جزئیات، نقطه‌ی کاهش بازدهی است.

شما می‌بایست نسبت به زمان، هزینه و انرژی خود آگاهانه عمل کنید. از خود بپرسید: آیا من از وقتم عاقلانه استفاده می‌کنم؟ آیا مولد هستم؟ بر حداکثر کردن تأثیر کار خود و افزایش بهره‌وری تمرکز کنید. شما می‌توانید سه ساعت دیگر را صرف ارائه‌ی یک ایده‌ی عالی کنید، اما آیا این کار منجر به افزایش تاثیر‌گذاری و کارآمدی پروژه‌ می‌گردد؟ کمال گرایی منجر به اختلال در کلیه‌ی امور زندگی می‌شود؛ به همین جهت راهکارهایی که در ادامه پیشنهاد می‌شود می‌تواند راهگشای مدیریت کمال گرایی در تمام زمینه‌های زندگی گردد.

الگوی تفکر کمال گرایانه و چرخه نشخوار فکری

 

۸) درهم‍شکنی چرخه‌ی نشخوار ذهنی و الگوی تفکر کمال‌گرایانه

بسیاری از افراد کمال‌گرا تمایل به نشخوار فکری دارند. این ساز‌و‌کار ذهنی ناسالم و غیر مولد ریشه در اضطراب دارد. برای شکست چرخه‌ی نشخوار ذهنی این موارد را در نظر بگیرید:

  • در گام نخست عوامل محرک را شناسایی کنید. روان‌شناسان بر این باورند که اولین قدم برای غلبه بر این عادت  تشخیص محرک نشخوار ذهنی است. وضعیت موجود را ثبت کنید: کجا هستید، در چه ساعتی و روزی؟ چه کسانی در اطراف شما حضور دارند؟ با ادامه‌ی این روند به تدریج الگوی محرک خود را خواهید‌یافت. پس از طی این مرحله به دنبال راهی جهت  کنترل عوامل محرک باشید.
  • در رویدادها به اولین واکنش و احساس خود اعتماد نکنید. در صورتی که رویداد محرک چرخه‌ی نشخوار، تعاملات صورت گرفته در محیط کاری و با یک همکار می‌باشد، محتاطانه عمل کنید. این احتمال وجود‌دارد که شما وضعیت را دقیق و بدون جانبداری مطالعه ننموده‌‎باشید. هنگام نشخوار ذهنی، ذهن بر جنبه‌های منفی تمرکز می‌کند؛ بنابراین نمی توان به آنچه ذهن نشخوار‌کننده بازگو می‌کند اعتماد کرد. برای دستیابی به نگرشی منطقی تلاش‌ کنید. قبل از اقدام برای هر کاری زمان و فرصت مناسبی را به تفکر اختصاص دهید.
  • به دنبال انحراف ذهنی باشید. حواس‌پرتی برای انحراف ذهنی امری مفید محسوب می‌شود. کاری که از لحاظ شناختی امری تکراری و بی‌اضطراب است، انجام دهید؛ مانند پر کردن گزارش هزینه. غالباً صرف زمان ۱۰ دقیقه‌ای برای یک کار روزمره اما عملی زنجیره‌ی نشخوار را می‌شکند.
  • مثبت فکر کنید. نشخوار ذهنی اغلب منجر به “اجتناب” از انجام برخی امور می‌شود. از الگوی فکری صفر و صدی(اگر نتوانم کاری را کاملا انجام دهم، پس انجام نمی‌دهم!) خودداری کنید. برای مقابله با این طرز فکر، تجربه‌های زمان‌های گذشته و موفقیت‌هایتان را در نظر بگیرید. با یادآوری مسیرهایی که منجر به دستاوردهای شما شده‌است، متوجه خواهید‌شد که با وجود عدم اطمینان از کسب موفقیت به نتیجه‌ی معنی‌داری دست یافته‌اید.

برنامه‌ریزی جهت تغییر عادات و ثبت روند امور

 

۹) برنامه‌ریزی جهت تغییر عادات و ثبت روند امور

هر شب قبل از خواب زمانی را به “ثبت امور روز و برنامه‌ریزی برای روز بعد” اختصاص دهید؛ ۱) سه مورد از مهمترین کارهایی که در آن روز انجام داده‌اید(صرف نظر از آنچه برای انجام آن برنامه‌ریزی کرده‌بودید). ۲) سه مورد از اقدامات روز بعد. این امر منجر به افزایش کارآمدی و درنتیجه افزایش رضایت‌مندی خواهد‌شد. جهت تعدیل گرایش‌های کمال‌گرایانه خود، “یک مرور هفتگی” انجام دهید که منعکس‌کننده‌ی پیشرفت شما باشد. از خود بپرسید: آیا این هفته به خاطر ترس از شکست از انجام کاری اجتناب کردم؟ آیا مواردی وجود داشت که ارزش کمال‌گرایی را نداشته باشد؟ آیا در این هفته زمانی وجود داشت که با وجود حس عدم اطمینان اقدام کنم و کارها را به جلو پیش ببرم؟

هدف  از طرح این سوال‌ها این است که متوجه تاثیر کمال‌گرایی بر امور خود شوید. به خاطر داشته‌باشید که شما اساساً تغییر هویت نمی‌دهید.  بلکه برخی الگوهای فکری و رفتاری مخرب خود را با هدف کسب موفقیت دگرگون می‌کنید. با برنامه‌ریزی و ثبت روند پیشرفت خود، کنترل امور را در دست خواهید‌گرفت. این امر موجب می‌شود در هدف‌گذاری‌های خود آگاهانه‌تر عمل کنید. هر آخر هفته، حداکثر ۱۰ دستاورد در زمینه‌ی حرفه‌ای و ۱۰دستاورد شخصی هفته‌ی قبل را یادداشت نمایید. انجام این کار به شما کمک خواهدکرد که از تعادل و پیشرفت موازی در هر دو زمینه‌ی زندگی خود اطمینان حاصل‌نمایید.

ایجاد چک لیست؛ راهکاری جهت تعدیل کمال گرایی

 

۱۰)‌ ایجاد  چک‌لیست ارزیابی امور

جستجوی کمال کمی شبیه سرگردانی در سفری بی هدف است. شما  به پیاده‌روی در مسیر ادامه می‌دهید، اما مطمئن نیستید که به مقصد خود نزدیک می‌شوید! به طور مشابه یک فرد کمال‌گرا همیشه می‌خواهد به تلاش خود(در یک کار مشخص) ادامه دهد؛ اما نتیجه‌ی نهایی در ذهنی کمال‌گرا به ندرت رضایت‌بخش است. بنابراین روان‌شناسان توصیه می‌کنند که در قدم اول به جای جستجوی کمال و هدفی مبهم، چک‌لیستی از امور برای ارزیابی ایجاد کنید. با وجود یک چک لیست فرایندی با اهداف گسسته و قابل سنجش را طی خواهید‌کرد. برای غلبه بر کمال‌گرایی و کسب موفقیت پس از انجام موارد موجود در لیست به کار خود خاتمه دهید.

 

۱۱)‌ تسهیل مسیر تعدیل کمال گرایی توسط همدلی و راهنمایی شخصی دیگر

صحبت با اشخاص دیگران در مورد گرایش‌های شما می‌تواند مسیر تعدیل کمال‌گرایی شما را تسهیل نماید. آن شخص می‌تواند رئیس، همکار، دوست، خواهر، برادر، همسر و یا مربی شما باشد. صادقانه و شفاف سخن بگویید. به این شخص بگویید که در مسیر تعدیل گرایش‌های کمال‌گرایانه‌ی خود هستید و نیاز به کمک، راهبری و همدلی وی دارید. واضح بیان کنید که در صورت بروز رفتارهای کمال‌گرایانه تمایل دارید نحوه‌ی برخورد شما با امور را مورد نقد قرار دهند. در مورد بازخوردهای آن شخص در این مسیر از حالت تدافعی دوری کنید. تصمیم بگیرید که در این مسیر بازخوردهای دریافتی را راهنمای مسیر خود قرار دهید. به تعهدات خود در این مورد عمل کنید.


مطالب پیشنهادی:

معماری انتخاب

مدیریت زمان در معماری

تفکر طراحی در معماری

پورتفولیو معماری


منابع: forbes.com | theskillcollective.com | thebalancesmb.com | Hbr.org | uxdesign.cc

مریم وکالتی


امتیاز ما

2 Comments

  1. علی یزدی

    سلام و خسته نباشید.
    اطلاعات رایگان سایت بسیار مفید و کارآمد میباشد.
    قطعا زمان زیادی وقت برای شناسایی و معرفی مشکلات و ارائه راهکارهای ارزنده جهت رفع آن در حوزه معماری و شهرسازی صرف کرده اید.
    سپاس از مدیر مدبر بابت این همه مطالب خوب و آموزنده و همچنین سپاس از تمام اعضای تیم مهربان، زحمتکش و پرتلاش کانون معماران و شهرسازان ایران
    خدا قوت، پاینده و برقرار باشید.

    1. از پیام پر مهر شما بسیار متشکریم و از اینکه در مسیری که تیم کانون معماران و شهرسازان طی می‌کنه همراه و هم‌مسیر هستید سپاسگزاریم.

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *