پورتفولیو ؛ مهم ترین ابزار برای معرفی معماران

پورتفولیو ؛ مهم ترین ابزار برای معرفی معماران

دستیابی به یک فرصت شغلی یا تحصیلی، تنها به مهارت‌های شما به عنوان یک معمار یا دانشجو بستگی ندارد. بلکه، نحوه‌ی ارائه‌ی مهارت‌هایتان نیز در این زمینه، نقشی اساسی ایفا می‌کند. به عبارت دیگر، درج لیستی از تجارب و توانایی‌ها در قالب رزومه‌ا‌ی نوشتاری، تصویرکاملی از قابلیت‌های شما ارائه نمی‌دهد‌. نتایج بصریِ کارهایی که دوران تحصیل یا فعالیت حرفه‌ای‌تان انجام داده‌اید، پورتفولیو یا رزومه‌ی تصویری شما را می‌سازد. پورتفولیو، آلبومی از بهترین کارهای شماست که نشان می‌دهد مهارت‌ها و ایده‌هایتان در طول زمان چگونه رشد کرده است. درواقع، پورتفولیو، مهمترین ابزاری است که در اختیار یک دانشجو یا معمار حرفه‌ای است تا خود و کارهایش را به کارفرمایان و مدرسان و مشتریان بالقوه ارائه کند. از سوی دیگر، پورتفولیو به عنوان گزیده‌ای از کارهای شما، بازتابی از شخصیت، نگرش و سلیقه‌ی طراحی‌تان است.

در این نوشتار می‌خواهیم به سوالات مهمی در زمینه پورتفولیوی معماری پاسخ دهیم. سوالاتی مانند: چرا باید پورتفولیو بسازم؟ ساختن آن برای چه کسانی مفید یا ضروری است؟ پورتفولیوی معماران شامل چه چیزهایی می تواند باشد؟ پیش از ساخت پورتفولیو چه‌کارهایی باید انجام دهم؟ پاسخ به این سوالات باعث می‌شود با صرف کمترین زمان، بهترین نتیجه را  داشته باشید.

پورتفولیو معماری 

اهمیتِ داشتنِ پورتفولیو

چه یک دانشجوی معماری باشید که در جست‌و‌جوی فرصتی برای کارآموزی است و چه معماری که در پی نشان‌دادنِ خود به مشتریان آینده‌اش است، پورتفولیو از مهمترین الزامات حرفه‌ای شماست. شاید تصور کنید این صرفا مجموعه‌ای از کارهای گذشته‌ی شماست و ربطی به امروزتان ندارد. اما واقعیت این است که پورتفولیو نشان‌دهنده‌ی قابلیت‌های فعلی شما و تضمین‌کننده‌ی آینده‌ی شغلی‌تان است.

می‌توان گفت پورتفولیو ابزاری ضروری برای هر معمار است تا نقاط قوت خود را در آن برجسته سازد و چشم‌اندازهای همسو با تمرکز شغلی‌اش را به خود جلب کند.

 

دلایل ساخت پورتفولیو

شاید از خود بپرسید طراحی پورتفولیو در چه زمینه‌هایی می‌تواند مفید باشد؟ یا اصلا چه زمانی باید آن را بسازم؟

پذیرش تحصیلی

 در رشته‌ی معماری مانند بسیاری از رشته‌های هنری ارائه‌ی پورتفولیو از الزامات اخذ پذیرش تحصیلی است. افرادی که در پی گرفتن ادامه تحصیلات خود در دانشگاهی خارجی هستند، اغلب باید علاوه بر ارائه‌ی رزومه، پورتفولیوی خود را نیز برای دانشگاه مورد‌نظر ارسال کنند.

کارآموزی و کسب موقعیت شغلی در شرکت‌ها

 برای افرادی که در پیِ یافتن یک فرصت شغلی یا کارآموزی در یک شرکت طراحی معماری هستند، ارائه‌ی پورتفولیو بسیار مفید می‌باشد.

برندسازی شخصی (Personal Branding)

طراحی پورتفولیو، فرصتی برای ارائه‌ی شیوه‌ی کار و فلسفه‌ی طراحی‌تان به روشی خلاقانه است. ازین رو، می‌تواند برند شخصی شما را تقویت کرده و شخصیت شما را آشکار کند. با این کار خلاقیت، شخصیت، توانایی‌ها و تهعد شما را در کارهایتان نشان می‌دهد. ازین رو، با ساخت یک پورتفولیوی حرفه‌ای، قدم مهمی در کسب مشتریان دلخواه خود برمی‌دارید.

 

اجزای پورتفولیو

پورتفولیو بر حسب موقعیتی که در پی یافتن آن هستید، گزیده ای از پروژه‌های اخیر و فعالیت‌های مرتبطتان است. نمونه کارها می‌تواند شامل ترسیمات (دیجیتال یا دستی)، تصاویری از ماکت‌ها و مدلسازی‌های گرافیکی، جزئیات مهم، روند طراحی و دیاگرام معماری ، مطالعات نظری و حتی مواردی مانند نوشتار خلاقانه یا نمونه کار عکاسی  باشد. پورتفولیوی حرفه‌ای نیز گزیده‌ای از موارد لازم و مرتبط با معرفی پروژه‌هایتان خواهد بود.

اجزای پورتفولیو
نمونه صفحه پورتفولیو
اجزای پورتفولیو
نمونه صفحات پورتفولیو

اقدامات اساسی پیش از ساخت پورتفولیو

پیش از آنکه بتوانید پورتفولیویی موفق و کارآمد، طراحی کنید توجه به چند نکته‌ی مهم الزامی است. در نظر‌گرفتن این نکات باعث می‌شود با صرف کمترین زمان، بهترین نتیجه را داشته باشید.

۱- مشخص کردن مخاطب

اولین قدم در ساخت پورتفولیو این است که از خود بپرسید آن را برای چه‌کسی می‌سازید؟ توجه به اینکه مخاطبِ ما یک شرکت معماری است یا موسسه‌ای آموزشی، نقش اساسی در نحوه انتخاب نمونه کارهایتان دارد.  اگر مخاطب، دانشگاه یا موسسه‌ای آموزشی باشد لازم است پورتفولیوی خود را باید بر‌اساس معیارهای پذیرشی آن موسسه تنظیم کنید. در‌صورتی‌که بخواهید برای استخدام در شرکت خاصی اقدام کنید نیز باید بر‌اساس زمینه‌های کاری آن شرکت طراحی شود.

۲- بررسی چند نمونه پورتفولیوی موفق

بررسی نمونه‌های واقعی، از بهترین راه‌ها برای درک استاندارد موردنظر و به‌دست‌آوردن ایده برای پورتفولیوی شخصی‌تان است. البته دیدن نمونه کارهای دیگران نباید باعث دلهره یا نگرانی‌تان شود؛ بخصوص اگر احساس کنید در زمینه‌ای قوی نیستید. پورتفولیوها با طیف وسیعی از معیارها ارزیابی می‌شوند. سوابق تحصیلی، ایده‌های خلاقانه و علاقه ویژه به موضوعی خاص، همگی در جذبِ مخاطب شما موثرند.

۳- تنظیم سناریو (شیوه‌ی روایت) و لیستی از کارهای منتخب

مهم ترین مسئله در هنگام ساخت پورتفولیو برای رفع سردرگمی، شاید همین قسمت باشد؛ اینکه چه مواردی را در پورتفولیوی خود بگنجانیم؟ بنابراین بر اساس مخاطب خود،  سناریوی شخصی و نمونه کارهایتان را انتخاب کنید.

تنظیم سناریو (شیوه‌ی روایت) و لیستی از کارهای منتخب
انتخاب لیست نمونه کارها

۴- افزودن اسکیس (طراحی‌های مشاهده‌ای یا ذهنی)

برای نمایش توانایی نمایش فضا، ایده‌پردازی و خلاقیت ارائه، لازم است پورتفولیویتان شامل تعدادی از اسکیس‌ها و طراحی‌های دستی‌تان باشد.

۵- تکمیل کارهای موجود و خلق آثار جدید

پس از آنکه دانستید چه کارهایی را باید در پورتفولیوی خود بگنجانید، ممکن است بخواهید برای بهبود بخش‌های موجود، وقت‌ بگذارید. مسئله‌ی مهم این است که زمان کافی برای فرآیند ساخت درنظربگیرید تا فرصت لازم برای تکمیل آثارخود داشته باشید.

۶-انتخاب نهایی و بازبینی آثار

بعد از انتخاب نمونه کارها و تنظیم مدارک موجود باید به دنبال اصلاح و بهبود نسخه‌ی اولیه پورتفولیو خود باشید. ممکن است بخواهید بخش‌هایی از کارهایتان را که به نظرتان عالی نیست یا به آن نمی‌بالید، در مجموعه کارهای خود نگنجانید. نهایتا، باید با تاکید بر قوی‌ترین کارهایتان، پروژه‌هایی را انتخاب کنید که طیف وسیعی از توانایی‌ها و موضوعات را در برمی‌گیرد.

انتخاب نهایی و بازبینی آثار

۷- ترسیم دستی قالب ارائه (Layout)

علاوه بر نحوه‌ی ارائه‌ی نمونه کارها، سازماندهی و چیدمان پورتفولیو تاثیر مستقیمی بر نحوه‌ی ادراک و ارزیابی کارهایتان دارد. یک لی‌آوت و ترکیب ساده و تمیز از کارها تاثیری مثبت و به یادماندنی از شما در ذهن مخاطب می‌گذارد. بنابراین لازم است تصویر روشنی از روش چیدمان و سازماندهی بصری کارهایتان داشته باشید. تصمیم‌گیری و انتخاب اندازه نمایش کارها، ترکیب‌بندی صفحات، شیوه‌ی نمایش تصاویر و تعداد صفحات همگی از نکات مهم در ساخت لی‌آوت اولیه برای پورتفولیو می‌باشد.

ترسیم دستی قالب ارائه (Layout)
ترسیم دستی لی آوت اولیه

۸- تصمیم‌گیری درباره‌ی نحوه ارائه و ابزار ساخت پورتفولیو

نحوه‌ی انتشار نهایی نمونه کارهای شما در انتخاب ابزار طراحی پورتفولیو نقش اساسی دارد. در واقع، باید بدانید پورتفولیویتان نهایتا در قالب یک فایل کاغذی یا دیجیتال خواهد بود یا در وبسایت شخصی‌تان به نمایش در خواهد آمد. همچنین، باید در مورد نرم‌افزارها و ابزارهای لازم برای ساخت پورتفولیو تصمیم‌گیری کنید. در این زمینه ممکن است بخواهید مهارت‌های خود را در زمینه نرم‌افزار خاصی بهبود ببخشید.

تصمیم‌گیری درباره‌ی نحوه ارائه و ابزار ساخت پورتفولیو
انتخاب نرم افزار برای ساخت پورتفولیو

نکاتی که به عنوان پیش‌نیازهای طراحی پورتفولیو ذکر شد، تنها بخشی از الزامات تهیه‌ی آن می‌باشد. علاوه‌بر توجه به نکات گفته‌شده، فراموش نکنید پورتفولیو نمایانگر هویت شماست. بنابراین در نهایت، به پیامی که می‌خواهید منتقل کنید فکر کنید. اینکه من چه کسی هستم؟ و می‌خواهم کسی که به کارهایم نگاه می‌کند چه چیزی را در مورد من بداند؟

 

برای مطالعه بیشتر به این مقالات سر بزنید:

پورتفولیو معماری

۷ اشتباه رایج در جریان طراحی پورتفولیوی معماری

 

منابع:

architizer.com

www.archdaily.com

www.arch2o.com

www.archisoup.com

www.re-thinkingthefuture.com

 

ثمینه علیزاده اشرفی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *