فریلنسری معماری؛ راهنمای جامع ۲۰۲۴ برای معماران جویای کار

فریلنسری معماری؛ راهنمای جامع ۲۰۲۴ برای معماران جویای کار

فریلنسری معماری یکی از شغل‌هایی است که در چند سال گذشته، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. یک معمار فریلنسر، می‌تواند به تمامی وظایف حوزه‌ی معماری عمل کند. اما با سایر معمارها، یک تفاوت بزرگ دارد. آن هم اینکه تحت استخدام هیچ شرکت معماری‌ای نیست. به زبان ساده‌تر، شما می‌توانید به عنوان یک معمار فریلنسر، از برنامه‌ریزی سایت‌های معماری تا طراحی نقشه و طرح‌های ساختمانی، همه را انجام دهید. اما شاید بپرسید که برای آغاز کار فریلنسری معماری چه شرایطی را باید ایجاد کرد؟ امروز تصمیم گرفته‌ایم که از ۰ تا ۱۰۰ مسیر فریلنسری معماری را برای شما مرور کنیم. به علاوه، از مزایای کار به عنوان یک معمار فریلنسر خواهیم گفت. تکنیک‌های نوشتن رزومه فریلنسری معماری را مرور خواهیم کرد. و در نهایت، تکنیک‌های یافتن شغل به عنوان فریلنسر معماری را با شما در میان خواهیم گذاشت.

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

 

چرا انتخاب فریلنسری معماری؟

بگذارید صادقانه با شما سخن بگوییم. کار به عنوان یک فریلنسر معماری، آسان نیست. حتی شاید بهتر باشد بگوییم که کار فریلنسری معماری برای همه مناسب نیست. چرا که انرژی، انگیزه و علاقه‌ی زیادی را می‌طلبد. به علاوه، باید آماده باشید که حجم کارتان، به نسبت زمانی که برای یک شرکت کار می‌کردید، بیشتر شود. مهم‌تر از همه اینکه، دیگر نمی‌توانید برای یافتن پروژه به مدیران شرکت خود تکیه و اعتماد کنید.

اما شاید به دنبال استقلال بیشتر در حرفه‌ی خود باشید. حتی شاید فکر تولد و رشد یک کسب‌وکار شخصی‌ در سرتان باشد. در این صورت، فریلنسری معماری راه نجات و پیروزی شماست. یک فریلنسر، هم از مواهب استقلال بیشتر بهره‌مند می‌شود و هم کمتر با بروکراسی دست‌وپنجه نرم خواهد کرد. و این هم یعنی، شما به عنوان یک معمار فریلنسر، کنترل بیشتری بر کار خود دارید.

 

مزایای فریلنسری معماری

در این روزها، بیش از هر زمان دیگری کار ریموت یا از راه دور در بین مردم سرتاسر جهان رایج شده است. حتی بسیاری از شرکت‌ها هم انعطاف پذیری اداری خود را بیشتر کرده‌اند و به معماران خود اجازه‌ی کار از خانه را می‌دهند. ساده‌تر بگوییم. فریلنسینگ توانسته است جای پای خود را در این جهان محکم کند. اما از بین تمامی صنایع، فریلنسری معماری رشد قابل توجه‎‌تری داشته است. در ادامه، لیستی از مزایای کار به عنوان یک فریلنسر را برایتان آماده کرده‌ایم. این لیست را با دقت بخوانید و از خودتان بپرسید که آیا این شرایط، همان شرایط آرمانی شما برای کار معماری هست یا نه؟

مزایای فریلنسری معماری

  • استقلال

فریلنسری برای خیلی از معماران جوان، یک شغل رویایی است. می‌دانید چرا؟ چون این یعنی خودمختاری کامل در محیط کار! به عنوان یک فریلنسر شما این آزادی را دارید که با شرایط خودتان کار کنید. به علاوه، دیگر پروژه و مشتریانتان را نه شرکت، که خودتان انتخاب می‌کنید.

  • انعطاف پذیری

یک فریلنسر معماری معمولاً ساعات کاری انعطاف پذیری دارد. می‌پرسید چطور؟ بگذارید این موضوع را برایتان باز کنیم. شما باید بتوانید که با مشتریان خود در ساعات مشخصی ارتباط (معمولاً آنلاین) داشته باشید. اما به جز این مورد، می‌توانید ساعت‌های کار خود را هر طور که دوست دارید، تقسیم نمایید. برخی از معماران فریلنسر دوست دارند که صبح‌ها کار کنند و بعدازظهرها به زندگی شخصی خود بپردازند. برخی دیگر نیز دوست دارند زمان استراحت میان روز خود را طولانی‌تر کنند. عادات شما هر چه که باشند، اگر بتوانید پروژه را در زمان توافق شده به مشتری برسانید، ضرری به شما نخواهند رساند.

  • آزادی انتخاب

یک فریلنسر آزادی عمل بیشتری دارد. مثلاً می‌تواند انتخاب کند که روی چه پروژه‌هایی تمرکز نماید. حتی می‌تواند مشتریان خودش را هم براساس استاندارها و معیارهای شخصی‌اش برگزیند. البته، بهتر است که با شما صادق باشیم. در روزها و هفته‌های نخست آغاز به کار فریلنسری معماری دایره عمل شما محدود خواهد بود. اما هر چه بیشتر در این کار پیشرفت کنید، انتخاب‌های شما هم بیشتر می‌شود و بر همین مبنا، آزادی عمل بیشتری را هم تجربه خواهید کرد.

  • ایجاد تغییر در استانداردهای محیط کار

بسیاری از معماران جوان در محیط دانشگاه آموخته‌اند که شغل معماری یعنی کار در یک استودیوی معماری با شرایط خاص! اما ممکن است که شما پس از کسب تجربه در بازار کار، به فکر تغییر شرایط بیفتید. چرا که نه! یک فریلنسر معمولاً محیط کار خود را براساس شرایط آرمانی مد نظرش بهینه خواهد کرد. پس بهتر است به شما بگوییم که یکی دیگر از مزایای فریلنسری آن هم در حوزه معماری این است که می‌توانید محیط کارتان را براساس شرایط ایده‌التان بهینه کنید. مهم‌ترین مزیت این ماجرا، افزایش راندمان شماست. از سوی دیگر، فرسودگی شغلی برای کسانی که در محیط مناسب با سلیقه و نیازهایشان کار می‌کنند، بسیار کمتر از دیگرانی است که مجبورند در شرایطی غیرقابل تغییر به کار بپردازند.

 

معایب فریلنسری معماری

همه‌ی جوانب زندگی یک فریلنسر در آزادی انتخاب و بهینه‌سازی محیط کار خلاصه نمی‌شود. فریلنسری معماری هم مثل هر شغل دیگری، معایب خاص خود را دارد. در ادامه، نگاهی خواهیم انداخت به این معایب کار به عنوان یک معمار فریلنسر. به شما توصیه می‌کنیم که این معایب را با دقت بخوانید. آن‌ها را با لیست مزایای کار فریلنسینگ معماری مقایسه کنید. و در نهایت، صادقانه از خودتان بپرسید که چقدر آمادگی ورود به بازار کار فریلنسری معماری را دارید؟

معایب فریلنسری معماری

  • چشم‌انداز پردلهره

تبدیل شدن به یک معمار یا به طور کلی، تکنولوژیست فریلنسر می‌تواند به شدت دلهره‌آور باشد. در چنین شرایطی، شما اساساً در حال راه‌اندازی کسب‌وکار خود هستید. پس باید مطمئن شوید که هر ماه، به اندازه‌ی کافی پول درخواهید آورد. پس کار فریلنسری معماری، هر چقدر هم هیجان انگیز باشد، می‌تواند به منبعی برای ترس و دلهره تبدیل شود.

  • مسئولیت‌های اضافی

هیچ می‌دانید که به عنوان یک فریلنسر باید چه حجمی از کار و مسئولیت را قبول کنید؟ یک معمار فریلنسر هم باید حواسش به مسائل حسابداری باشد، هم بیمه را پیگیری کند. علاوه بر این، باید روند پرداخت هزینه خدماتتان توسط مشتری را هم به دقت پیگیری کنید. و این تازه بخش عمومی سختی‌های شغل فریلنسری معماری است.

  • فرازونشیب‌های شغلی

ممکن است در طول زندگی حرفه‌ای خود به عنوان یک فریلنسر حوزه معماری با دوره‌هایی مواجه شوید که در آن، هیچ پروژه‌ای نداشته باشید. ممکن هم هست که دوره‌هایی را بگذرانید که در آن، خیلی پرکار شوید. به هر صورت، مهم است که بتوانید در دوره‌های پرکاری، نیازهای مالی دوره‌ی کم‌کاری خود را پیش‌بینی کنید. البته، فقط پیش‌بینی کردن کافی نیست. باید تلاش کنید که کسب‌وکارتان در دوره‌های کم‌کاری قربانی نیاز مالی‌تان نشود.

  • مدیریت زمان

به عنوان یک فریلنسر، وظیفه‌ای مهم دارید. و آن اینکه، باید بتوانید زمان را به خوبی مدیریت کنید و انتظارات مشتری را برآورده سازید. فراموش هم نکنید که کار مدیریت زمان برای هر پروژه و برآورده کردن تمامی انتظارات هر مشتری، سخت‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد.

 

یک فریلنسر معماری چگونه کار خود را آغاز می‌کند؟

دیگر نوبت به جذاب‌ترین بخش این مقاله رسیده است. از اینجا به بعد، به شما خواهیم گفت که چطور و از چه مسیرهایی می‌توانید یک فریلنسر معماری شوید. به عنوان قدم اول، مسیرهای حرفه‌ای پیش پای یک معمار فریلنسر را مرور خواهیم کرد.

موسسه انفرادی یا یک شرکت محدود؟

فریلنسری، یک معنای جامع دارد. شما باید بتوانید مسئولیت حقوقی و مالی حساب‌هایتان را تمام و کمال برعهده بگیرید. از سوی دیگر، باید حواستان به مالیات بر درآمدتان هم باشد. بنابراین، ما به شما توصیه می‌کنیم که به عنوان نخستین قدم، با یک حسابدار مشورت کنید. حسابدارها می‌توانند به شما کمک کنند که مسیر درست و مطابق با شرایط حرفه‌ایتان را پیدا کنید. پس، پاسخ سوال موسسه انفرادی یا شرکت محدود؟ را باید به کمک یک حسابدار و شاید حتی با راهنمایی‌هایی یک وکیل بیابید.

اما به طور کلی، بهتر است بدانید که راه‌اندازی یک شرکت محدود هزینه‌های بیشتری نسبت به یک موسسه انفرادی دارد. از سوی دیگر، دقت داشته باشید که پیش از پایان هر سال، از یک حسابدار کمک بگیرید و وضعیت مالی خود را سروسامان بدهید.

اهمیت بیمه در فریلنسری معماری

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر کیفیت کار فریلنسری معماری، انتخاب بیمه‌ی مناسب است. ما به شما توصیه می‌کنیم که پیش از آغاز به کار، مطمئن شوید که بیمه‌های مناسبی را به عنوان پشتوانه‌ی کارتان انتخاب کرده‌اید. به عنوان مثال، بیمه‌ی غرامت و یا مسئولیت حرفه‌ای! درست مثل مورد قبلی، بهتر است پیش از انتخاب نوع بیمه، با یک مشاور حرفه‌ای مشورت کنید. چون فقط در این صورت است که می‌توانید انتخابی درست داشته باشید.

شاید در نگاه اول با خودتان بگویید که بیمه، پر هزینه و غیرضروری است. اما با تکیه بر تجربه‌ی مشاوره به چندین کسب‌وکار فریلنسری به خصوص در حوزه‌ی معماری، تاکید می‌کنیم که آن را دست کم نگیرید. کسب و کارهای فریلنسری آنقدر غیرقابل پیش‌بینی هستند که نخستین توصیه‌ی ما به هر فریلنسر معماری جوانی این است که تمام جوانب احتیاط را رعایت کند.

آغاز به کار فریلنسری معماری

تخصص شما به عنوان یک معمار فریلنسر چیست؟

پیش از قدم گذاشتن در مسیر فریلنسری، خوب به نقاط قوت خود فکر کنید. آیا حوزه‌ی خاصی وجود دارد که بتوانید بگویید در آن، تخصص دارید؟ آیا حوزه‌ای هست که با صرف وقت و انرژی بتوانید در آن، متخصص شوید؟ شاید دانش زیادی در معماری پایدار داشته باشید! شاید هم در طراحی نوع خاصی از ساختمان مهارت دارید؟ به خصوص اگر معمار یا طراح داخلی هستید، حتماً حوزه‌ای را که در آن تجربه و مهارت دارید، پیدا کنید.

می‌دانید چرا روی پیدا کردن حوزه‌ تخصصی‌تان اینقدر تاکید داریم؟ چون یک فریلنسر معماری متخصص به سرعت از سایر رقبایش متمایز خواهد شد. به زبان ساده‌تر، تنها در این صورت است که مردم می‌توانند به شما به عنوان یک مشاور امین و کاربلد اعتماد کنند.

خدمات شما به عنوان یک معمار فریلنسر چیست؟

قبل از آغاز مسیر فریلنسری معماری از خودتان بپرسید که به عنوان یک معمار و همزمان یک فریلنسر قرار است چه خدماتی را ارائه دهید؟ آیا شما یک سرویس طراحی کامل و از ۰ تا ۱۰۰ را راه‌اندازی کرده‌اید؟ آیا تمرکز شما روی ارائه‌ی خدمات سه‌بعدی است؟ در کار طراحی هویت بصری هستید؟ اما فراموش نکنید که برای پاسخ صحیح دادن به این سوالات، باید بتوانید پرسونای مشتری خود را طراحی کنید. به زبان ساده‌تر، بدون طراحی پرسونای مشتری نخواهید توانست یک لیست خدماتی کارآمد را تنظیم نمایید.

ما به شما توصیه می‌کنیم که پیش از انتخاب نوع خدمات، به درک صحیح و تصویر روشنی از پرسونای مشتری خود برسید. چون تنها در این صورت است که می‌توانید مسیرهای ارتباط و بازاریابی معماری را به آسانی طی کنید.

خدمات فریلنسری خود را در چه حوزه‌ جغرافیایی‌ای ارائه خواهید داد؟

یکی دیگر از مهم‌ترین سوال‌هایی که باید پیش از آغاز به کار فریلنسری پاسخ دهید این است: قرار است خدمات خود را در چه حوزه‌ی جغرافیایی‌ای ارائه دهید؟ یک شهر؟ یک استان؟ یا در سطح ملی؟ حتی شاید در سطح بین‌المللی؟ ما به شما نوید می‌دهیم که گزینه‌های آخر هم می‌توانند مسیر محکم و مطمئنی باشند. می‌دانید چرا؟ چون در سال‌های اخیر کار ریموت و از راه دور بسیار رایج شده‌ است. یعنی، مردم به سادگی می‌توانند به فریلنسرها اعتماد کنند. فقط حواستان باشد که از پرچم‌های قرمز دوری کنید و با صداقت و برنامه پیش بروید.

از چه نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنید؟

این شاید سخت‌ترین پرسش در مسیر آغاز فریلنسری معماری باشد. احتمالاً شما هم با طیف وسیعی از اسامی و نرم‌افزارهای مختلف در دفترهای معماری مواجه شده‌اید. پس تصمیم خود را بگیرید. دوست دارید با چه متدی پیش بروید؟ آیا در اتوکد می‌مانید؟ یا شاید هم به رویت وفادارید؟ یا ترجیح می‌دهید با چندین نرم‌افزار کار کنید که بتوانید خود را به راحتی با همه‌ی نیازهای مشتری تطابق بدهید؟

در این مسیر، دو نکته را فراموش نکنید. اول اینکه، شاید برای تصمیم نهایی، به زمان بیشتری نیاز دارید. و نکته‌ی دوم هم اینکه، به عنوان یک فریلنسر معماری و در جو رقابتی امروز، بهتر است همیشه در حال توسعه‌ی مهارت‌های خود باشید.

 

۱۰ اصل اساسی که یک فریلنسر معماری باید رعایت کند

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که مطابق آخرین نظرسنجی‌ها، درصد آمریکایی‌های علاقمند به حوزه فریلنسری معماری، ماه به ماه افزایش می‌یابد. پیش‌تر با شما در مورد مزایا، فرصت‌ها و حتی معایب فریلنسینگ معماری سخن گفتیم. برای شما توضیح دادیم که زندگی به عنوان یک فریلنسر معماری، پر از چالش‌های گاه سخت و گاه شیرین است. حالا، می‌‌خواهیم که شما را بیشتر با این وادی آشنا کنیم. در ادامه، ۱۰ اصل اساسی که هر فریلنسر حوزه‌ی معماری باید بداند را برایتان لیست کرده‌ایم. امیدواریم که پیش از قدم نهادن در مسیر فریلنسری معماری، این نکات را به دقت بخوانید و به کار بگیرید.

10 اصل اساسی فریلنسری معماری

۱- پیش از آغاز هر پروژه، خودتان را آماده کنید

فراموش نکنید که فریلنسری معماری کاری است که باید به تنهایی و بدون نظارت و همراهی پیش برود. پس باید آماده‌ی هر چالشی باشید. به علاوه، باید بتوانید هر زمانی که لازم است، با روش‌های منحصر به فرد، خودتان را از مخمصه‌ی شکست نجات دهید. از میان مهم‌ترین چالش‌های یک فریلنسر معماری می‌توان به لیست زیر اشاره کرد:

  • یافتن مشتری
  • برقرار ارتباط با مشتری
  • درک نیازهای مشتری
  • دریافت هزینه از مشتریان
  • رسیدگی موثر به مشتریان در زمان بروز مشکل
  • تنظیم اخلاق کاری
  • ایجاد تعادل بین کار و زندگی

ما به شما توصیه می‌کنیم که پیش از قدم گذاشتن در این وادی، روی مهارت‌های نرم‌تان هم درست مثل مهارت‌های معماری، سرمایه‌گذاری کنید. شما باید بتوانید مهارت‌های ارتباطی‌ای نظیر اخلاق کاری، کارایی، برخورد مثبت با مشتریان و اعتماد به نفس خود را قبل از تبدیل شدن به یک معمار فریلنسر ارتقا دهید.


مطلب پیشنهادی برای مطالعه: کتاب بازاریابی معماری؛ کارفرماها پرواز نمی‌کنند


۲- بسته به شخصیت و علاقه‌ی خود در مهارت یا مهارت‌هایی رشد کنید

شما بهتر از ما می‌دانید که رشته‌ی معماری محدود به یک مهارت خاص نیست. به عنوان یک معمار می‌توانید مهارت‌های مختلفی را کسب کنید. از طراحی داخلی و طراحی معماری گرفته تا نگارش معماری، عکاسی معماری، توسعه‌ مدل و یا حتی مهارت رندر. بهتر است قبل از آغاز حرکت در مسیر فریلنسری معماری، با توجه به علاقه و شخصیت خودتان، یک یا چند مهارت را برگزینید و در آن‌ها سرآمد شوید.  مثلاً اگر مهارت‌های ارتباطی قوی‌ای دارید و به تدریس علاقمندید، چرا وارد حوزه‌ی آموزش معماری نمی‌شوید؟ یا اگر به پژوهش و تحقیق گرایش و تمایل دارید، چرا کار نویسندگی معماری را برنمی‌گزینید؟

۳- در ارائه‌ی مهارت‌هایتان خلاق باشید

خلاقیت و منحصربه‌فرد بودن، یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در کار فریلنسری معماری است. ساده بگوییم! معمارانی که پتانسیل بالایی دارند دو گزینه را پیش پای خود خواهند دید. یکی اینکه در یک حوزه‌ای خاص به برتری و تخصصی چشمگیر برسند و بخش بزرگی از رقبا را کنار بزنند. دوم هم اینکه وارد وادی معماری تلفیقی شوند و تخصص‌های متمایز را بسته به نیاز مشتری، با هم ترکیب کنند.

سعی کنید به عنوان یک فریلنسر معماری، راه‌حل‌های خلاقانه و مختص به خودتان را پیدا کنید و به مشتری ارائه دهید. راه‌حل‌هایی که فقط با تکیه بر تخصص و مهارت‌های شما به شیوه‌ای عالی اجرا شوند!

۴- پورتفولیو معماری داشته باشید

پورتفولیو معماری، یکی از مهم‌ترین اسنادی است که هر معماری باید داشته باشد. اما اگر یک معمار فریلنسر باشید، اهمیت داشتن پورتفولیویی خوب و حرفه‌ای برایتان دو چندان خواهد شد. مشتری می‌تواند با نگاهی به پورتفولیو معماری شما، دانش، سخت‌کوشی، خلاقیت و حتی مهارت‌های شما را درک کند. خلاصه‌اش اینکه، بدون داشتن یک پورتفولیوی مناسب، نخواهید توانست قلابی به اقیانوس پرتلاطم فریلنسری معماری بیندازید.

اما شاید بگویید که در میانه‌ی آغاز مسیر فریلنسری معماری، توان، زمان و حتی انرژی لازم برای طراحی یک پورتفولیوی مناسب را نداریم! به همین دلیل، ما به شما توصیه می‌کنیم که به مسیر طراحی و ساخت پورتفولیو معماری کانون معماران اعتماد کنید. کارشناسان ما هم می‌توانند به شما مشاوره بدهند و هم بار مسئولیت طراحی یک پورتفولیو معماری موفق را بر دوش بکشند. انتخاب با شماست!

پورتفولیو فریلنسری معماری

۵- از ویترین‌های فریلنسری معماری غافل نشوید

این روزها تعداد سایت‌هایی که می‌توانید در آن‌ها مهارت‌های فریلنسری خود را تبلیغ کنید و حتی پروژه بگیرید، سر به فلک کشیده است. بدون هیچ شکی، این پلتفرم‌ها شانس تثبیت شما به عنوان یک معمار فریلنسر در جامعه را رشد خواهند داد. به علاوه، آن‌ها خواهند توانست که در بین شما، مشتریان بالقوه و حتی همکارانتان در مرزها و حوزه‌های دیگر، پل بزنند. پس به هیچ عنوان از ویترین‌های فریلنسری غافل نشوید و در آن‌ها هم حضور داشته باشید.

۶- برای مهارت‌هایتان بازاریابی کنید

بازاریابی کنید! مارکتینگ برای فریلنسری معماری از نان شب هم واجب‌تر است! این اغراق نیست؛ ما به تجربه اهمیت این موضوع را  دریافته‌ایم. اگر در ابتدای مسیر هستید، بازاریابی شفاهی هم می‌تواند به شما کمک کند. اما در ادامه‌ی راه، تلاش کنید که فوت و فن مارکتینگ دیجیتال را به خوبی دریابید. به علاوه، از ابزارها و رسانه‌های اجتماعی مختلفی مثل پینترست، اینستاگرام و لینکدین هم برای بازاریابی معماری کمک بگیرید. این رویه به شما اعتماد به نفس و اعتبار حرفه‌ای خواهد بخشید.


مطلب پیشنهادی برای مطالعه: دیجیتال مارکتینگ معماری 


۷- شبکه حرفه‌ایتان را رشد دهید

رشد شبکه‌ی حرفه‌ای، یکی از مهم‌ترین عواملی است که موفقیت شما در مسیر فریلنسری معماری را تضمین می‌کند. حواستان باشد که کسب دانش در زمینه‌های مرتبط با تجربه‌ی عملی و مهارت‌هایتان در امر بازاریابی معماری هم بسیار تاثیرگذار خواهد بود. شاید بپرسید که چطور می‌توان شبکه را گسترش داد؟ بگذارید با یک مثال ساده شروع کنیم. فرض می‌کنیم که مشتری شما، هم از نتیجه‌ی کارتان رضایت دارد و هم نحوه‌ی اجرای پروژه و کل پروسه‌ی معماری را پسندیده است. به همین دلیل، شروع به تبلیغ کار شما در میان دوستان و آشنایانش خواهد کرد. این یکی از پایه‌ای ترین روش‌های گسترش شبکه‌ی حرفه‌ای است. در کنار آن، می‌توانید به حفظ رابطه‌ی صحیح با مشتری قبلی و برقراری ارتباط با دوستان و همکاران از مسیر ایمیل مارکتینگ و یا ارائه‌ی بروشور بپردازید.

۸- رقابتی باشید

مهم‌ترین چالش پیش روی یک فریلنسر معماری، سطح بالای رقابت در این حوزه است. فراموش نکنید که برای هر پروژه، تعداد زیادی معمار صف کشیده‌اند و انتظار دارند که آن را مال خود کنند. به همین دلیل، باید به اندازه‌ی کافی روحیه‌ی رقابتی داشته باشید. به علاوه، باید بتوانید که استانداردهای سبک کاری خود را آنقدر بالا ببرید که رقبا، به آسانی از گردونه خارج شوند. در این مسیر، به شما توصیه می‌کنیم که با حضور در رقابت‌های مختلف معماری و کسب رتبه، اعتبار حرفه‌ایتان را هم بیشتر کنید. هر چه اعتبار حرفه‌ایتان بالاتر برود، در رقابت هم بهتر عمل خواهید کرد.

۹- هزینه‌ها را از قبل تعیین کنید

یکی از مزایای فریلنسری معماری این است که فریلنسرها در انتخاب نرخ خدمات خود، آزادند. با این حال، یافتن مشتری‌ای که به پرداخت نرخ مختص به شما راضی شود، کمی سخت است. به همین دلیل، به شما توصیه می‌کنیم که پیش از تعیین نرخ خدمات، به درک صحیحی از ارزش بازار، موقعیت مکانی، جمعیت شناسی و هزینه‌های نهایی برای خودتان برسید. اگر نرخ را خیلی بالا بگیرید، مشتری‌های خود را از دست می‌دهید. اگر هم نرخ را خیلی پایین نگه دارید، نه تنها ارزش کار خود را کم می‌کنید که در جامعه‌ی حرفه‌ایتان هم منزوی خواهید شد.

رقابت در فریلنسری معماری

۱۰- همیشه در حال یادگیری باشید

به عنوان یک فریلنسر معماری نباید یادگیری را متوقف کنید. همیشه در تلاش باشید که خود را به نسخه‌ای بهتر از آنچه که امروز هستید، ارتقا دهید. عادت مطالعه را به عادتی روزانه بدل کنید. دانش خود را مرتب به روزرسانی کنید. سعی کنید که با جدیدترین فناوری‌های حوزه‌ی کار، مهارت و یا تخصص‌تان آشنا شوید. اخبار مربوط به صنعت یا صنایع مرتبط به حرفه‌تان را پیگیری نمایید. و در نهایت، تلاش کنید که تمامی ورودی‌‌های اطلاعاتی را به یک خروجی تبدیل کنید: توانایی انتخاب راه‌حل‌های خلاقانه، به روز و منحصر به فرد برای حل مسائل، مشکلات و نیازهای مشتری‎های بالقوه و بالفعل!

 

اصول رزومه نویسی برای متقاضیان فریلنسری معماری

یک معمار فریلنسر هستید؟ یا شاید هم در تکاپوی اپلای معماری باشید! حتی شاید بخواهید که موقعیتی را در یک شرکت معماری از آن خود کنید! هر چه که باشید، باید یک رزومه معماری قوی در کارنامه‌تان باشد. رزومه معماری‌ای که خوب و با دقت طراحی شده است و در آن، اصول اساسی رزومه نویسی را رعایت کرده‌اید. با این حال، اگر یک فریلنسر معماری هستید، باید به رزومه ی خود، بیش از پیش اهمیت دهید. چرا که رزومه معماری، تاثیر بسیار زیادی در موفقیت‌های شغلی شما به عنوان یک معمار فریلنسر خواهد گذاشت.

باید به شما هشدار دهیم که از تکرار اشتباه رایج در طراحی رزومه فریلنسری معماری دوری کنید. کارفرماها یا مشتریان شما خوب می‌دانند که شما چه کارهایی کرده‌اید یا ممکن است کرده باشید. پس به جای لیست کردن تعداد زیادی تجربه شغلی در یک رزومه فریلنسری معماری، تلاش کنید که نشان دهید با کارتان چه تاثیری بر مجموعه یا مشتری‌ای که با او کار کرده‌اید، گذاشته‌اید.

رزومه فریلنسری معماری

 صادقانه بگوییم، برای یک معمار فریلنسر، دانستن اصول رزومه نویسی، خیلی مهم‌تر از سایر معماران است. پس در ادامه با ما همراه باشید تا مهم‌ترین نکات و اصول رزومه نویسی مناسب برای فریلنسری معماری را مرور کنیم. اما اگر تا به حال، تجربه‎ی طراحی رزومه نداشته‌اید، بهتر است سری هم به مقاله راهنمای جامع طراحی رزومه معماری بزنید.

تاثیرگذارترین بخش‌های یک رزومه معماری مناسب برای فریلنسرها

  • سرتیتر
  • خلاصه حرفه‌ای یا همان Professional Summary
  • تجربه کار (همراه با نتایج و آمار و ارقام)
  • مهارت‌ها
  • تحصیلات
  • گواهینامه‌ها

اصول نوشتن بخش تجربه کار در رزومه فریلنسری معماری

حواستان باشد که بخش تجربه کار یک رزومه فریلنسری معماری باید با حداقل ۳ تا ۵ شغل مرتبط با مهارت و تخصص شما پر شود. تاکید می‌کنیم که تجربه‌های شغلی غیرمرتبط را در رزومه فریلنسری معماری خود نیاورید. از سوی دیگر، بد نیست اگر در رزومه معماری خود نشان دهید که چطور مهارت‌های خود را توسعه داده‌اید – یا توسعه خواهید داد. در نهایت، سعی کنید که با کمک گرفتن از آمار و ارقام نشان دهید که چقدر و چطور در تجارب کاری خود موفق بوده‌اید.

چک‌لیست بخش تجربه کاری در رزومه فریلنسری معماری

  • برای تشریح هر عنوان شغلی از ۴ تا ۶ بولت پوینت استفاده کنید
  • در زمان توصیف سابقه‌ی شغلی خود، بیش از یک دهه به عقب برنگردید.
  • در هنگام توصیف تجربه‌های کاری خود حتماً از آمار و ارقام استفاده کنید.
  • هر جمله را با یک فعل قوی یا همان Power Verb آغاز کنید.

چک لیست بخش مهارت ها در رزومه فریلنسری معماری

  • اطمینان داشته باشید که بخش مهارت‌های سخت شما با شرح خدمات و تخصص‌ شما تطابق دارد.
  • در زمان نوشتن مهارت‌های نرم دست‌ودلباز نباشید. اجازه بدهید اصل «نشان بده، نگو» وارد عمل شود. یعنی،
  • تجربه‌های کاری‌تان نشان دهند که به چه مهارت‌های نرمی مجهز هستید.
  • بخش مهارت‌های رزومه برای سیستم‌های ATS بسیار مهم است. پس با دقت طراحی‌اش کنید.
  • راهی پیدا کنید که بتوانید مهارت‌های خود را فراتر از بخش مهارت‌ها هم نشان دهید.
  • ترفند میلیون دلاری: یک بخش Talent یا همان استعداد را در رزومه خود تعبیه کنید. در آن می‌توانید سه مهارت برتر خود را لیست کنید. به علاوه، می‌توانید نشان دهید که چطور از این مهارت‌ها برای تکمیل یک پروژه یا ایجاد تعادل در ارتباطات خود بهره می‌گیرید.

چک‌لیست بخش هدر در رزومه فریلنسری معماری

  • در هدر، نام و نام خانوادگی خود را با فونتی خوانا و بزرگ جا بدهید.
  • عنوان شغلی خود را بدون هیچ ایهام و ابهامی در هدر قید کنید.
  • به وبسایت پورتفولیو معماری و یا لینکدین خود لینک بدهید.
  • آدرس کامل خود را در هدر وارد نمایید.
  • آدرس ایمیل خود را در هدر قید کنید.

چک لیست بخش خلاصه حرفه‌ای در رزومه فریلنسری معماری

  • سالهای تجربه اندوزی خود را قید کنید.
  • ۳ مهارت برتر و برجسته‌ی خود را برجسته کنید.
  • یکی از مهم‌ترین و افتخارآمیزترین موفقیت‌های زندگی حرفه‌ایتان را بیان کنید.
  • از جملات کوتاه و مستقیم استفاده کنید.
  • می‌توانید بخش خلاصه حرفه‌ای را هم با زبان اول شخص بنویسید و هم با زبان سوم شخص!

سه فرمت رایج رزومه فریلنسری معماری

  • فرمت رزومه زمانی معکوس
  • رزومه کاربردی
  • فرمت رزومه ترکیبی

رزومه زمانی معکوس مختص به افراد با تجربه‌ای است که به صنعت خود وفادارند. آن‌ها در بخش تجربه کاری، تجارب غنی و پرتعدادی دارند و به راحتی هم می‌توانند تجارب کاری‌شان را با آمار و ارقام توصیف کنند. در مقابل، رزومه‌های کاربردی را جوانان جویای کار برمی‌گزینند. آن‌ها که تجربه تغییر شغل دارند و سالهای زیادی از فعالیتشان به عنوان یک معمار فریلنسر نمی‌گذرد.

در نهایت اما باید حواستان باشد که بسیاری از مشتریان ممکن است با سیستم طراحی رزومه کاربردی آشنا و یا راحت نباشند. پس اگر بخواهیم به شما یک توصیه بکنیم، این است که فرمت ترکیبی را بهینه کنید.

بخش‌های دیگری که می‌توانید در یک رزومه معماری فریلنسری بگنجانید

دقت داشته باشید که بسته به نوع پرسونای مشتری شما، نوع توصیه‌ برای نوشتن بخش‌های اضافه هم تغییر خواهد کرد. اما به صورت کلی، می‌توانید از این ایده‌ها برای طراحی بخش‌های اضافه در رزومه معماری مناسب برای فریلنسری خود استفاده کنید:

  • توانایی‌های زبانی خود را نشان دهید.
  • سرگرمی‌ها و علایق مرتبط خود را لیست کنید.
  • کارهای داوطلبانه‌ی خود را لیست کنید.
  • جوایز حرفه‌ای خود را لیست کنید.
  • اگر سابقه حضور در مطبوعات دارید یا کتابی چاپ کرده‌اید، آن را لیست کنید.

مهم‌ترین نکات در طراحی یک رزومه فریلنسری معماری موفق

سعی کنید این موارد را خوب به یاد داشته باشید و پیش از طراحی هر رزومه معماری فریلنسری آن‌ها را در ذهن خود مرور کنید.

  • تمپلیت و طرحی را برای رزومه خود انتخاب کنید که بتواند پیام و شعار شما به عنوان فریلنسر معماری را منعکس کند.
  • حواستان باشد که در هدر رزومه معماری، نام، نام‌خانوادگی و مسیرهای ارتباطی را به درستی و با دقت، قید کنید.
  • در خلاصه حرفه‌ای، به زبانی روشن و گویا از تجربیات، دستاوردها و اهداف آینده‌ی خود سخن بگویید.
  • مهارت‌های نرم خود را با ذکر مثال‌هایی تشریح کنید.
  • گواهینامه‌های خود را در رزومه فریلنسری معماری‌تان قید کنید و نشان دهید که آن‌ها چطور بر مهارت‌های شما تاثیر گذاشته‌اند.

 

بهترین وبسایت‌های فریلنسری معماری ۲۰۲۳

تمامی مراحل قبلی را با موفقیت پیموده‌اید؟ حالا دیگر یک پورتفولیو معماری، یک رزومه معماری فریلنسری و حتی یک وبسایت شخصی دارید؟ یا شاید هم در حال تیک زدن سطرهای چک لیست باشید و می‌خواهید خود را برای گرفتن پروژه فریلنسری معماری آماده کنید! در هر صورت، باید بتوانید نخستین پروژه‌های خود را در این دریای پرتلاطم پیدا کنید. برای این کار هم، باید آشنایی و تسلط نسبی بر وبسایت‌های فریلنسری معماری داشته باشید. چرا که این وبسایت‌ها به مثابه پلی هستند که شما را مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای به بازار کار متصل می‌کنند.

وبسایت فریلنسری معماری

در ادامه، تعدادی از برترین وبسایت‌های فریلنسری برای حوزه معماری را لیست خواهیم کرد.

Fiver مقرون به صرفه‌ترین گزینه برای فریلنسری معماری

فایور هم یکی از بزرگترین و شناخته شده‌ترین پلتفرم‌های فریلنسری در جهان است، و هم از باقی رقبا به شدت متمایز! از میان مهم‌ترین مشخصه‌هایش هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم رتبه بندی پیشرفته که به طرز شگفت‌انگیزی دقیق است.
  • دسته‌بندی‌های بسیار گسترده و دارای جزئیات منطبق با بازار کار.
  • برخورداری از گزینه‌ی تحویل سریع برای کسانی که نیاز فوری به تمام شدن پروژه در کمترین زمان را دارند.
  • شبکه‌ی ایمنی‌ای که از شما به عنوان فریلنسر و حتی کارفرمایتان محافظت می‌کند. حتی پس از تکمیل سفارش هم این شبکه‌ی ایمنی از شما محافظت خواهد کرد.

UpWork بهترین گزینه برای ایجاد روابط کاری بلندمدت

آپ ورک هم یکی دیگر از سایت‌های محبوب فریلنسری معماری است. اما در آپ ورک، کارهای کمی متفاوت از رقبا به پیش خواهد رفت. در حقیقت، باید بدانید که در آپ ورک، تمرکز بر روی پروژه‌ها و روابط کاری بلند مدت می‌باشد. از میان مهم‌ترین مشخصه‌ها و امکانات آپ ورک می‌توان به لیست زیر اشاره کرد:

  • روش‌های مختلف استخدام! یعنی در آپ ورک هم می‌توان با پیمودن مراحل سنتی ارسال رزومه و مصاحبه استخدام شد و هم روش‌های سریع‌تر و مدرن به کار خواهد آمد.
  • پروفایل‌های فریلنسری بسیار دقیق! به زبان ساده‌تر، پروفایل‌های فریلنسری این وبسایت بسیار مشابه یک رزومه طراحی شده است. به همین دلیل، کارفرما می‌تواند با یک نگاه، هر آنچه را که لازم باشد در مورد شما بیابد.
  • آپ ورک ابزارهای کار بسیار جذاب و خلاقانه‌ای را در اختیار فریلنسرها قرار خواهد داد. به کمک این ابزارها خواهید توانست که پروژه و میزان پیشرفتش را به آسانی رصد، ارزیابی و حتی اصلاح کنید.

۹۹Designs بهترین برای رندرینگ معماری

در این وبسایت هم می‌توان در حوزه رندرگیری معماری وارد بازار فریلنسری شوید و هم مهارت خود را در کار طراحی لوگو، وبسایت و اپلیکیشن‌ها به رخ بکشید. مهم‌ترین ویژگی‌های وبسایت ۹۹Designs به شرح زیر است:

  • این وبسایت یک کامیونیتی یا همان جامعه‌ی فعال دارد که می‌تواند منبع الهام خوبی برای شما به عنوان یک فریلنسر معماری باشد.
  • این پلتفرم به شما اجازه میدهد که بدون واسطه به مخاطبان زیادی دسترسی داشته باشید و توانایی‌های خود را به یک جامعه گسترده عرضه نمایید.

Houzz Pro انتخابی عالی برای فریلنسری طراحی داخلی

در این پلتفرم، همه چیز حول محور خانه می‌چرخد. به همین دلیل، می‌تواند یک انتخاب عالی برای معماران داخلی و متخصصین طراحی داخلی باشد. امکانات برتر وبسایت هوز به شرح زیر است:

  • شما می‌توانید در این وبسایت و کاملاً به صورت رایگان با کارفرمای خود ارتباط برقرار کنید.
  • هوز یک فروشگاه آنلاین هم هست! به همین دلیل اگر در حوزه‌ی طراحی داخلی، محصولی ساخته‌اید، می‌توانید در اینجا به فروش برسانید.
  • هوز یک تالار گفتگوی همیشه فعال دارد که می‌تواند پل‌های ارتباطی خوبی را بین شما و کارفرماهای بالقوه بسازد.

 


مقالات پیشنهادی مرتبط:

کسب درآمد دلاری از معماری؛ راهنمای جامع ۲۰۲۳ برای معماران

اپلای معماری

پورتفولیو معماری 

تفکر طراحی در معماری 

پورتفولیو هنری 

پورتفولیو طراحی داخلی 

انگیزه نامه معماری 

وبسایت پورتفولیو معماری 


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *