در مسیر کسب و کار خودت
تحقیقات بخش مهم و جدانشدنی کارِ ما در کانون است. تحقیقاتی مبتنی بر نیاز‌هایی در زمینه راه‌اندازی، توسعه و مدیریت کسب‌و‌کار یا دانش‌های جدیدی در زمینه معماری و شهرسازی. ما معتقدیم همه توانایی راه اندازی کسب و کار رو دارند و اینجا تجارب، مطالعات، گزارش‌ و راهنما های خودمون در این مسیر رو با شما به اشتراک می‌گذاریم
تفهیم نامه معماری
تفهیم نامه طراحی معماری - چک لیست
برای اینکه طراح بتواند بهترین کارِ ممکن را انجام دهد، ابتدا درک دقیق آنچه که کار طراحی نیاز دارد بسیار مهم است. اینجاست که تفهیم‌نامه طراحی به‌ کارمان می‌آید. اجرای یک پروژه بدون آن معمولاً به معنای تکیه بر تماس‌های تلفنی، گفتگو‌های طولانی ایمیل، یادداشت‌ها و پیام‌ها است که به طور حتم منجر به هرج و مرج می‌شود. تفهیم‌نامه طراحی سندی است که جزئیات اصلی پروژه طراحی آینده شما، شامل اهداف، دامنه و استراتژی آن را تعریف می‌کند و جریان کلی پروژه شما را از زمان تصور تا پایان، راهنمایی می‌کند.

ما در این چک لیست، سوال‌های اساسی مورد نیاز در روند ارتباط با کارفرما را درج کرده‌ایم تا با استقاده از آن تفهیم‌نامه‌ای منحصر به خودتان‌را طراحی و توسعه دهید.

جستار هایی در حوزه معماری و کارآفرینی
معماران اغلب هویتِ حرفه‌ای خود را با توجهِ انحصاری به بناهایی می‌سازند که طراحی می‌کنند. در واقع، تعداد کمی از معماران، جسارت دور شدن از تصورِ رایج و روالی را دارند که با آن برای مشتری که قصد ساخت دارد، خدماتِ طراحی ارائه‌ می‌کنند. با این حال، تغییرِ ماهیتِ جامعه و مسائلی که با آن روبرو است، می‌تواند معمارانِ بیشتری را وادار کند تا در تخصص خود و نحوة گسترش آن تجدیدنظر کنند. با توجه به آشفتگی اقتصادی کنونی، آسیب‌های زیست‌محیطی و ناآرامی‌های مربوط به جغرافیای سیاسی ، فشارهای فزاینده‌‌ای بر جوامع برای یافتن راه‌حل‌های خلاقانه برای موضوعات گسترده، پیچیده و حاد وجود دارد که از طراحی خودِ محیطِ ساخته‌شده فراتر می‌رود. واضح است که محیط ساخته‌شده و کسانی که آن را شکل می‌دهند بسیار مهم هستند، اما این تنها حوزة اقدامی نیست که معماران و طراحان می‌توانند در آن کمک‌های معنی‌داری برای جامعه داشته‌باشند. شاید یک راه‌حل برای بررسی بهره‌وری افزایش‌یافته برای معماران در خودپنداری حرفه‌ای و پیوندِ آن با کارآفرینی، نهفته ‌باشد. آن‌چه که در این بخش می‌خوانید بخشی از کتاب «مجموعه جستارهای حوزه کارآفرینی و معماری» است.
جستار هایی در حوزه معماری و کارآفرینی
پوستر کافرما ها پرواز نمی کنند!
کارفرما ها پرواز نمی کنند
در این نوشتار تلاش شده تا از طریق تجربه معمار‌های موفق و متخصصین حوزه بازاریابی، مسیری برای معمار‌های جوان و دفاتر نوپای معماری ترسیم بشه. مسیری که کارفرما رو از اولین پله یعنی آشنایی تا مرحله قرارداد و طراحی برسونه.

تا حالا …

کارفرمات بعد از ارائه طرح غیب‌اش زده؟ احساس کردی که با وجود اینکه بخشی از کار‌هات رو بدون هزینه برای کافرما انجام می‌دی، باز هم به نتیجه نمی‌رسی؟ از اینکه چارچوبی برای رفتار درست با کارفرما نداری، به مشکل برخوردی؟ با وجود اینکه اغلب پر مشغله هستی و برای رسوندن کار، شب بیداری کشیدی، فکر کردی که معمار موفقی نیستی؟ به این فکر کردی که چطور باید وارد حرفه معماری شد؟

اگر برای هر کدوم از این سوالا جواب مثبت دادی، این کتاب برای شماست.