SOP یا انگیزه نامه معماری؛ راهنمای جامع برای متقاضیان اپلای

SOP یا انگیزه نامه معماری؛ راهنمای جامع برای متقاضیان اپلای

در مسیر اپلای معماری هستید؟ پس احتمالاً به خوبی می‌دانید که انگیزه نامه یا همان SOP، نقش مهمی را در به موفقیت رسیدن مهاجرت تحصیلی شما ایفا می‌کند. انگیزه نامه می‌تواند (و باید که بتواند) آرزوها و اهداف آکادمیک و حرفه‌ای شما را به بهترین شکل، نمایش دهد. از سوی دیگر، بسیاری از اساتید، انگیزه نامه را به عنوان ابزاری مهم در مسیر سنجش قابلیت‌هایی نظیر تفکر انتقادی و خلاقیت دانشجو معرفی می‌کنند. با این حال، هنوز هم بسیاری از متقاضیان اپلای، نوشتن انگیزه نامه معماری را کاری پرچالش و اضطراب‌آور می‌دانند. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم که شما را در درک این مولفه‌ی مهم اپلای معماری، یاری دهیم. پس این شما و این راهنمای جامع برای نوشتن یک انگیزه نامه معماری موفق!

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 

 

رمزگشایی از ساختار یک انگیزه‌ نامه معماری موفق

 

آیا یک انگیزه نامه معماری موفق، سقف خاصی برای تعداد کلمات دارد؟

بهتر است که تعداد کلمات انگیزه نامه معماری خود را در بازه‌ی ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کلمه نگه دارید. با این حال، نباید فراموش کرد که برخی از دانشگاه‌ها سقف مشخص و کاملاً واضحی دارند. به نحوی که حتی نوشتن یک کلمه بیشتر از آن سقف را نخواهند پذیرفت.  به همین دلیل، همیشه پیش از دست به کارِ نوشتن SOP شدن، سایت دانشگاه هدفتان را چک کنید.

کدام اشتباه می‌تواند باعث رد شدن آنی یک انگیزه نامه معماری شود؟

اگر بخواهیم ساده و سرراست به این پرسش پاسخ دهیم، باید بگوییم: سرقت ادبی و بیان ضعیف! اساتید معماری به شدت روی این دو مساله حساس هستند و برای رعایت آن وسواس به خرج می‌دهند. پس تمام تلاشتان را روی خاص بودن انگیزه نامه معماری خود متمرکز کنید. فکر کپی کردن را هم از سرتان خارج نمایید.

بهترین سبک نوشتن انگیزه نامه معماری چیست؟

به تجربه به ما ثابت شده است که یک زبان رسمی اما هنوز هم محاوره‌ای، می‌تواند نظر مثبت بسیاری از اساتید معماری را به خود جلب کند. ساده بگوییم. صادقانه در مورد اشتیاق و هیجانات خود در رشته معماری سخن بگوییدو تنها از این مسیر است که خواهید توانست یک انگیزه نامه‌ی موفق بنویسید.

می‌توان یک انگیزه نامه را برای چند دانشگاه فرستاد؟

ما به شما توصیه می‌کنیم که این کار را انجام ندهید. برای طراحی پورتفولیو معماری، باید به اولویت‌های دانشگاه هدف‌تان توجه کنید، درست است؟ به همین ترتیب، در زمان نوشتن انگیزه نامه هم باید حواستان به وضعیت دانشگاه باشد. حتی شاید بهتر باشد که برای هر دانشگاه، یک انگیزه‌ نامه‌ی مختص به همان گروه آموزشی را تدوین کنید.

انگیزه نامه خود را با چه فرمتی ذخیره و ارسال کنم؟

این یک سوال پرتکرار و بسیار اشتباه‌زاست. حواستان باشد که SOP یا همان انگیزه نامه معماری شما باید به صورت PDF ذخیره و آپلود شود. البته، لازم به توضیح است که برخی از دانشگاه‌ها، برنامه‌های خاصی را برای آپلود کردن SOP شما طراحی کرده‌اند. در چنین شرایطی، باید فرمت مورد نظر دانشگاه را دانلود کرده و متن انگیزه نامه ی خود را به آن اضافه نمایید.

 

پیش‌نیازهای نوشتن یک انگیزه نامه معماری موفق

بهتر است که پیش از شروع به نوشتن SOP، یک فرآیند طوفان فکری را تجربه کنید. یعنی در گام اول، ذهنتان را از تمام استرس‌ها و مشکلات مسیر اپلای معماری آزاد کنید. شاید بپرسید چه فایده‌ای دارد؟ این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید مسیری را که پیموده‌اید، واضح و با جزئیات کامل، به یاد بیاورید. (صد البته منظورمان از مسیر پیموده شده، همه‌ی قدم‌هایی است که در زندگی برای معماری برداشته‌اید.) در گام بعد، سعی کنید به افکار مختلفی که به ذهنتان هجوم آورده‌اند، نظم ببخشید. این کار را با نوشتن یادداشت‌های کوچک یا ساختن برچسب‌هایی با موضوعات مختلف انجام دهید.

انگیزه نامه معماری؛ راهنمای جامع برای متقاضیان اپلای

حالا دیگر آماده‌اید که برای اساتید معماری دانشگاه مدنظرتان در مورد تجارب زندگی حرفه‌ای خود سخن بگویید. منظورمان از تجارب، ذکر مهم‌ترین نکات در مورد پیشینه‌ی تحصیلی، حرفه‌ای، اهداف شغلی، فعالیت‌های درسی، کارهای داوطلبانه‌ی مرتبط با معماری و…. است. احتمالاً از خودتان بپرسید که تجارب زندگی حرفه‌ای و تحصیلیم را چطور  اولویت‌بندی کنم؟ نگران نشوید. در ادامه‌ی راه، ضمن کالبدشکافی دقیق یک انگیزه نامه معماری، به شما خواهیم گفت که هر نکته را در چه نقطه‌ای ذکر کنید.

 

معرفی بخش‌های مختلف یک انگیزه نامه معماری

مقدمه

برای نوشتن مقدمه‌ی انگیزه نامه معماری خود کار سختی در پیش ندارید. در اینجا فقط باید اشاره کنید که چه چیزی شما را به سمت معماری (یا طراحی) کشانده است.

مثلاً می‌توانید یک خاطره تعریف کنید. بگویید که چطور توجه شما پس از نشستن در گوشه‌ی دنج کافه‌ی مورد علاقه‌تان، به سوی تحلیل طرح‌ها و فضاهای آن سوی پنجره جلب می‌شد. در نهایت هم، همین ماجرا توانست استارت انتخاب معماری به عنوان یک گزینه‌ی شغلی و تحصیلی را در وجود شما بزند.

از سوی دیگر، شما می‌توانید مقدمه‌ی خود را به گونه‌ای کمتر شخصی شده آغاز کنید. مثلاً با معرفی یک سرفصل تحقیقاتی و یا حتی یک عنوان که توانسته است توجهتان را جلب کند. می‌دانید چرا؟ چون بسیاری از دانشگاه‌ها ترجیح می‌دهند که وزن SOP متقاضی خود را با پیشنهادهای تحقیقاتی ذکر شده در آن بسنجند. به عنوان نمونه، دانشگاه صنعتی دلفت از دانشجویان خود می‌خواهد که شرحی بر یک پروژه فرضی در پایان‌نامه‌ی فرضی خود بنویسند. چرا که باید متقاضیان پرشمارشان را براساس اولویت‌هایشان در مورد برنامه‌های معماری ارزیابی کنند.

بنابراین، باید اذعان کرد که کلید اصلی نوشتن یک انگیزه نامه معماری موفق، تکیه بر استعداد تحقیق شماست.

پاراگراف دوم انگیزه نامه معماری

در پاراگراف دوم انگیزه نامه‌ی خود، در مورد تجربیات آکادمیک و حتی غیرآکادمیک خود بحث کنید. البته با ذکر این توضیح که آن برنامه‌ها باید علاقه‌ی شما به معماری را افزایش داده باشند.

مثلاً می‌توانید تجربیات مرتبط با دوره‌هایی را که گذرانده‌اید و جز علاقه، بخشی از مهارت‌های (نرم یا آکادمیک) معماری شما را تقویت کرده‌اند، بازگو کنید.

انگیزه نامه معماری؛ راهنمای جامع برای متقاضیان اپلای

یکی از متقاضیان اپلای معماری به ما گفت که گذراندن یک دوره در مورد تاریخ معماری در یکی از سایت‌های آموزشی، به نقطه عطف زندگیش تبدیل شد. چرا که درست پس از آن دوره، انگیزه لازم برای کار روی پروژه‌های مرتبط با موضوع را پیدا کرد. البته، مثل همیشه، تاکید می‌کنیم که مطمئن شوید تجربیات شما با برنامه‌ی دانشگاه مدنظرتان همپوشانی دارند.

سومین پاراگراف یک انگیزه نامه معماری

حالا دیگر نوبت به سخن گفتن از شکست‌های عبرت‌آموز و چالش‌های شما در مسیر آموزش معماری رسیده است. در این نقطه از راه، صادق را پیشه کنید. سعی نکنید که خودتان را سانسور کنید. تلاش کنید که برای مخاطبِ انگیزه نامه خود توضیح دهید که چطور توانستید بر چالش‌های مسیر غلبه نمایید. از آن هم مهم‌تر اینکه بگویید چه درس‌هایی از این مسیر آموختید. این پاراگراف می‌تواند میزان انعطاف‌پذیری شما در زمان وقوع شکست و بحران‌های احتمالی را نشان دهد. که یعنی نقش مهمی را در موفقیت شما بازی خواهد کرد.

پاراگراف چهارم انگیزه نامه معماری

اینجا همان جایی است که می‌توانید با خیال راحت از برنامه‌های مختلف زندگیتان سخن بگویید. یادتان نرود که بیشتر اساتید، دوست دارند دانشجوی خود را بهتر بشناسند. پس با خیال راحت این پاراگراف را به سرگرمی‌ها، کارهای اجتماعی و حتی کارهای داوطلبانه خود اختصاص دهید. حتی می‌توانید از کارگاه‌هایی بگویید که برای ارتقای مهارت‌های مختلفتان (غیر معماری) در آن‌ها شرکت می‌کنید.

اما یک نکته را هرگز از یاد نبرید، آن هم اینکه SOP خود را به کپی برابر اصل رزومه‌‌تان تبدیل نکنید.

و در نهایت: پاراگراف پنجم از یک انگیزه نامه معماری موفق

پاراگراف پنجم انگیزه نامه معماری شما به تجربیات کاری‌تان اختصاص دارد. همینجا باید توضیح دهیم که اگر تجربه‌ی کار ندارید، نیازی به آغاز کردن این پاراگراف نیست! کار را در همان پاراگراف چهارم تمام کنید.

به هر روی، در پنجمین پاراگراف SOP معماری خود در مورد دوران کارآموزی و یا کار خود سخن بگویید. سعی کنید نشان دهید که توانسته‌اید مرحله‌ی آکادمیک زندگی‌تان را با نیازهای بازار منطبق کنید. از سوی دیگر، بد نیست بیان کنید که کار کردن، چه تاثیری بر هدف‌گذاری‌های شغلی و تحصیلی‌تان گذاشته است. در نهایت و پس از بیان هدف گذاری‌هایتان یک کار مهم دیگر باقی می‌ماند. آن هم اینکه بگویید به نظر شما، دانشگاه مورد نظرتان چطور می‌تواند به شما در رسیدن به اهدافتان یاری برساند.

معمولاً دانشگاه‌‎های معماری دوست دارند دلایل شما برای اپلای را مورد ارزیابی قرار دهند. پس سعی کنید پیش از نوشتن این بند، برنامه‌های آن‌ها را عمیقاً بررسی کنید. چرا؟ برای اینکه بتوانید با قدرت بیشتری گام آخر انگیزه نامه معماری خود را بردارید. به قول معروف، اینجا همان جایی است که می‌توانید پیشنهادی غیر قابل رد شدن را به دانشگاه مورد علاقه‌تان ارائه دهید.


مطلب پیشنهادی برای مطالعه: کاور لتر معماری


شباهت‌ها و تفاوت‌های انگیزه نامه معماری و بیانیه شخصی

تا اینجا با کلیات و چند و چون انگیزه نامه آشنا شده‌اید. اما گاهی، در مسیر اپلای، به اسم دیگری هم برخواهید خورد: بیانیه شخصی! بسیاری از متقاضیان مهاجرت تحصیلی، بیانیه شخصی را با انگیزه نامه اشتباه می‌گیرند. اما باید بگوییم که بیانیه شخصی، محتوا و ساختاری متفاوت با SOP دارد.

در حقیقت، بیانیه شخصی، نسخه‌ی مکمل SOP شما به حساب می‌آید. یعنی می‌توانید در آن، بر روی بیان اطلاعات شخصی، مهارت‌های دیگر، استعدادها و نقاط قوت شخصیت حرفه‌ای و حتی غیر حرفه‌ایتان تمرکز کنید. ولی ذکر یک نکته ضروری به نظر می‌رسد. آن هم اینکه، ارائه‌ی بیانیه شخصی برای خیلی از دانشگاه‌ها اجباری نیست.

اجازه بدهید که تفاوت‌های بیانیه شخصی و SOP را در جدول زیر و با ذکر جزئیاتی بیشتر، بیان کنیم.

اصول انگیزه نامه   بیانیه شخصی
هدف درخواست برای تحصیلات تکمیلی درخواست برای مشاغل، دوره‌های کارآموزی، گواهینانه‌ها و…
 

اصول نوشتن

رسمی، پیروی کردن از ترتیب زمانی، تن حرفه‌ای و جذاب، دایره لغات گسترده لحن نیمه رسمی، حرفه‌ای اما قابل فهم و واضح
محتوا تمرکز گسترده روی اهداف، دستاوردها، مشارکت‌ها و … محدود به اهداف، استعدادها، دستاوردها و باورهای شخصی
طول معمولاً دو برابر یک بیانیه شخصی طول دارد معمولاً باید یک صفحه‌ای باشد
میزان رسمی بودن رسمی از فردی به فرد دیگر و از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت است
چشم‌انداز رو به آینده دارد گذشته‌‌نگر است

 

 

اشتباهات رایج در زمان نوشتن یک انگیزه نامه معماری

 

کپی کردن رزومه معماری

حواستان باشد که انگیزه نامه معماری، کپی رزومه معماری شما نیست و نباید هم باشد. سعی کنید کمی خلاقیت به خرج بدهید. چیزی متفاوت با آنچه را که قبلاً در رزومه آورده‌اید، بنویسید. دقت کنید که این انگیزه نامه به مثابه یک غنیمت یا فرصت طلایی است. چون به کمک آن خواهید توانست ارتباطی انسانی‌تر و محکم‌تر را با دانشگاه مدنظرتان برقرار کنید. به علاوه، انگیزه نامه راهی است که می‌تواند به پرده‌برداری از سایر ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد شما ختم شود. پس با تبدیل آن به نسخه‌ی غیرگرافیکی رزومه، این شانس بزرگ را از خودتان نگیرید.

پیش‌تر هم اشاره کردیم که SOP باید تبدیل به یک داستان جذاب از زندگی حرفه‌ای و حتی غیرحرفه‌ای‌تان شود. پس از این فرصت استفاده کرده و به اساتید دانشگاه مورد علاقه‌تان ثابت کنید که قرار است دانشجوی بزرگی شوید و کارهایی اساسی انجام دهید.

ادعاهای پوچ و توخالی

این نکته را از ما به یاد داشته باشید. هیچ چیز خسته کننده‌تر از خواندن صفحه‌ای پر از ادعاهای بی‌اساس و شعارهای پوچ و توخالی نیست. چخوف را می‌شناسید؟ پزشک و همزمان یکی از بزرگترین داستان‌نویسان روس که به منبع الهام بسیاری از نویسندگان سراسر جهان تبدیل شده است. او همیشه به نویسندگان جوان‌تر یک توصیه می‌کرد. آن هم اینکه: نگو؛ به من نشان بده!

پس شما هم به جای اینکه سرتاسر متن انگیزه نامه معماری خود را با لغات توصیفی پر کنید، به استاد یا اساتید خود ثابت کنید که سختکوش هستید. البته به این ترتیب، با یک تیر، دو نشان را زده‌اید. هم سختکوشی‌تان را اثبات کرده‌اید هم به خواننده انگیزه نامه خود نشان داده‌اید که می‌توانید خارج از چارچوب، فکر و خلاقانه عمل کنید.

پس به جای ردیف کردن تعدادی صفت، داستان تعریف کنید. داستان‌هایی که توانایی‌های مختلف شما را در قلب خود جای داده‌اند.

کمبود اعتماد به نفس

احتمالاً کار خود را با مطالعه‌ی چند SOP از دانشجویان دیگر آغاز کنید. پس ممکن است به این نتیجه برسید که نه شانسی برای موفقیت دارید و نه دستاوردی قابل ارائه.

اما بگذارید که رازی را با شما در میان بگذاریم. اگر می‌توانستید نسخه‌ی پیش‌نویس همان انگیزه نامه های به نظر خودتان موفق را بخوانید، نظرتان ۱۸۰ درجه تغییر می‌کرد. پس قدرت، اعتماد به نفس و امیدتان را از دست ندهید. فقط کار را شروع کنید.

نداشتن برنامه ریزی

نوشتن یک انگیزه نامه معماری خوب زمان می‌برد. اگر بخواهیم صادقانه سخن بگویم، حداقل ۴ تا ۵ هفته را باید به این کار اختصاص دهید. شما باید آماده باشید که بارها و بارها طرح خود را روی کاغذ بیاورید، پیش نویس بنویسید و ویرایش کنید. حتی شاید نسخه‌ای را که به نظر، نهایی می‌رسیده، به سطل زباله بیندازید. اما بگذارید به شما یک هشدار جدی بدهیم. هر چقدر هم که در بقیه‌ی موارد زندگی‌تان یک لحظه آخریِ موفق باشید، در زمان نوشتن SOP معماری نباید به توانایی‌تان در جمع کردن لحظه‌ی آخری دل خوش کنید.

به تجربه به ما ثابت شده است که گاهی در زمان روخوانی متنی که فکر می‌کنید نهایی است، جزئیاتی را به یاد خواهید آورد که می‌توانند کل پروسه را تحت تاثیر قرار دهند. به این ترتیب، همین جزئیات شما را مجبور خواهند کرد که از اول شروع کنید.

بیش از حد متواضع بودن

قبول داریم که فروتنی یک فضیلت است اما نه در زمانی که باید بر سر یک صندلی دانشگاهی رقابت کنید. مجبورید بخشی از تکنیک‌های رقابتی خود را در زمان نوشتن SOP معماری خرج نمایید. البته منظورمان این نیست که صادق نباشید و اغراق و بزرگنمایی را در دستور کارتان قرار دهید؛ نه! فقط کم فروشی نکنید. بیش از حد و در سطح اعصاب خرد کنی متواضع نباشید. گاهی اوقات فروتنی شما می‌تواند خواننده انگیزه نامه را گمراه کند. یادتان باشد که آن‌ها شما را به خوبی نمی‌شناسند. در زمان مطالعه SOP هم شما در آنجا حضور ندارید. پس شانس رفع و رجوع کردن هر نوع سوبرداشت یا سوتفاهم احتمالی را هم از دست خواهید داد.

پس خودتان را ارائه دهید. با افتخار اما بدون تکبر!

کلیشه‌های شیرین را دور بیندازید

قبلاً گفتیم حالا هم تکرار می‌کنیم، حواستان باشد در دام کلیشه نیفتید. ساده‌‎تر بگوییم. سعی نکنید از همان جملات تکراری و تمپلیت‌های آماده‌ای که در اینترنت به فروش می‌رسند، بهره بگیرید. حواستان باشد که پیش از شما، هزاران متقاضی دیگر از آن‌ها استفاده کرده‌اند. پس احتمال شکست خوردن‌تان به طرز ناراحت‌کننده‌ای بالاست. تلاش نکنید که با میان‌برهای به ظاهر راحت (اما در واقع رو به بیغوله)، مسیر اپلای معماری خود را طولانی کنید. نمونه‌های آماده‌ی موجود در اینترنت را بخوایند و از آن‌ها الهام بگیرید. ولی کارتان را به کپی یکی از همان طرح‌های تکراری تبدیل نکنید.

انگیزه نامه معماری؛ راهنمای جامع برای متقاضیان اپلای

کمی برای نوشتن داستان زندگی‌تان وقت بگذارید. ما مطئنیم که می‌توانید داستان زندگی‌تان را (هر چه که باشد) به طرزی چشمگیر و جذاب ارائه دهید.

 

مهارت‌هایی که بهتر است در SOP معماری گنجانده شوند

انگیزه نامه معماری شما باید فشرده و کوتاه باشد. اما یک شرط دیگر هم دارد. آن هم اینکه درست به اندازه‌ی فشردگی و کوتاهی، بر روی عمیق بودنش تمرکز کنید. یادتان باشد که معماری رشته‌ای خلاقانه است؛ و همین هم بر جذابیتش می‌افزاید. این جذابیت باعث شده است که از محقق ساختمان گرفته تا طراحی داخلی، معماری منظر و پیمانکاری ساختمان… فرصت‌های شغلی زیادی در اختیار معماران قرار بگیرد. پس انگیزه نامه معماری شما باید بتواند پتانسیل‌تان در درک و توانایی ارائه‌ی مهارت‌های متنوع را به داور اثبات نماید. در ادامه، لیستی از مهم‌ترین مهارت‌هایی را که در یک انگیزه نامه مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌گیرند، آماده کرده‌ایم. با این توضیح که این لیست، پایانی باز دارد.

  • خلاقیت
  • تمرکز فنی
  • مهارت‌های نوشتاری دانشگاهی – پژوهشی
  • درک فرآیند ساخت و ساز
  • دانش تخصصی معماری
  • تسلط بر تکنولوژی‌های مرتبط؛ از نرم‌افزار گرفته تا فناوری‌های ساخت
  • ذهنیت تجربی
  • توانایی تفکر انتقادی
  • توانایی رهبری و مواجهه با بحران

 

شرایط نوشتن انگیزه نامه معماری برای مقطع دکتری

به طور کلی، نوشتن انگیزه نامه معماری برای مقطع دکتری، فرق چندانی با سایر مقاطع ندارد. اما بهتر است که به عنوان دانشجوی متقاضی دکتری معماری، برخی نکات ریز را در زمان نوشتن SOP خود رعایت کنید. مثلاً حواستان باشد که انرژی زیادی را صرف اثبات شایسته بودن خود نکنید. صِرف تلاشتان برای حضور در مقطع دکتری نشان می‌دهد که فردی شایسته هستید. به جای آن، سعی کنید که به اساتید دانشگاه مدنظرتان بگویید که واقعاً کی هستید و چه اهدافی را در سر دارید.

انگیزه نامه معماری؛ راهنمای جامع برای متقاضیان اپلای

برای یک متقاضی مقطع دکتری بسیار مهم است که برنامه آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه مدنظرش را به درستی درک کند. توصیه‌ی ما به شما این است که پیش از آغاز به کار نوشتن SOP معماری، بر تحلیل و تفسیر برنامه‌های دانشگاه مدنظرتان تمرکز کنید. به این ترتیب، به اساتید نشان خواهید داد که هم می‌دانید چه می‌خواهید، هم می‌دانید که برای رسیدن به آنچه می‌خواهید، به کجا مراجعه کنید.

فراموش نکنید که برای یک دانشجوی دکتری، مهارت‌هایی مانند بیان، نوشتن، برنامه‌نویسی و… هم‌ارز با مهارت‌های تخصصی سنجیده می‌شوند. یعنی اشاره به تسلطتان بر هر کدام از این‌ها می‌تواند شما را یک گام از رقبایتان پیش بیندازد. پس همگام با جهانِ همواره در حال تغییر پیش بروید و خود را برای مواجهه با چالش‌های سال‌های پیش رو آماده کنید.

 

آخرین گام پیش از ارسال انگیزه نامه معماری

به عنوان آخرین گامِ پیش از ارسال انگیزه نامه معماری خود به دانشگاه مدنظرتان، بهتر است نسخه‌ای از چک لیستی که برایتان آماده کرده‌ایم را پرینت کنید و موارد مطرح شده در آن را یک به یک بررسی نمایید.

چک لیست نهایی انگیزه نامه معماری

مواردی که باید بررسی شوند بله خیر
انگیزه نامه‌ با شرایط مشخص شده توسط دانشگاه مطابقت دارد؟ (طول، قالب و اطلاعات درج شده در SOP را با شرایط مدنظر دانشگاه تطابق داده‌ای؟)
آیا انگیزه نامه‌ چند بار ویرایش شده است؟ (فراموش نکن که هیچ انگیزه نامه‌ای با یک بار نوشتن کامل نخواهد شد. پس دوباره تک به تک جملات را بررسی کن!)
آیا داستانِ روایت شده در انگیزه نامه، به اندازه‌ی کافی قانع کننده است و خط سیر مشخصی دارد؟ (نباید انگیزه نامه را به فهرستی از کارها تبدیل کرد. یک داستان بنویس.)
آیا جملات انگیزه نامه از لحاظ اشکالات گرامری و املایی بررسی شده‌اند؟

 

الزامات انگیزه نامه معماری برخی از دانشگاه‌های برتر جهان

در ادامه، به بررسی الزامات و دستورالعمل‌های نوشتن انگیزه نامه معماری در برخی از دانشگاه‌های برتر جهان می‌پردازیم.

موسسه فناوری ماساچوست MIT

پیش از بررسی الزامات نوشتن SOP معماری برای دانشگاه MIT باید یک نکته را توضیح دهیم. آن هم اینکه این دستورالعمل فقط مختص به این موسسه نیست. منظورمان این است که کم و بیش در بیشتر دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا لحاظ می‌شود.

  • انگیزه نامه معماری باید یک یا دو صفحه باشد.
  • انگیزه نامه معماری باید در برنامه‌ی مشخصی که دانشگاه طراحی کرده، آپلود شود.
  • در انگیزه نامه معماری خود باید در مورد پیشینه تحصیلی و شغلی‌تان سخن بگویید.
  • در انگیزه نامه‌ی خود باید دلایلتان برای درخواست اپلای به این دانشگاه را بیان کنید.
  • انگیزه نامه معماری شما باید موضوعات یا علایق تحقیقی و پژوهشی‌تان را در بر بگیرد.
  • در انگیزه نامه‌ی خود، در مورد اهداف آتی و مسیری که برای دستیابی به آن‌ها در نظر دارید، سخن بگویید.

دانشگاه صنعتی دلفت

این دانشگاه هم شرایط سفت و سختی را برای نوشتن انگیزه نامه معماری لحاظ کرده است.

  • انگیزه نامه معماری باید بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کلمه باشد.
  • انگیزه نامه‌ معماری باید به زبان انگلیسی رسا و واضح نوشته شده باشد.
  • دلیل یا انگیزه‌ی خود برای انتخاب این رشته و این دانشگاه را توضیح دهید.
  • در انگیزه نامه معماری خود، تخصصی را که می‌خواهید در آن مهارت یابید، ذکر کنید.
  • در بخش‌هایی از انگیزه نامه، در مورد موضوع یا موضوعات تحقیقی مورد علاقه‌‌تان بحث کنید. اما تعداد را به سه موضوع محدود نگه دارید.
  • در پایان انگیزه نامه و در ۲۵۰ کلمه، تجربه کاری، کارآموزی یا پروژه‌های قبلی‌تان را با ما در میان بگذارید.

دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس UCLA

هیچ می‌دانید که اگر قصد اپلای به دانشگاه UCLA را دارید باید هم یک انگیزه نامه آماده کنید و هم یک بیانیه‌ی شخصی را ارائه دهید؟

دستورالعمل نوشتن انگیزه نامه معماری برای دانشگاه UCLA به شرح زیر است:

  • انگیزه نامه معماری باید ۱۵۰۰ کلمه باشد.
  • هدفتان از اپلای به این دانشگاه بیان کنید.
  • در انگیزه نامه‌ خود، در مورد تجربه، مهارت‌ها و درس‌هایی که از حضور در فضای معماری آموخته‌اید، سخن بگویید.
  • در مورد اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود سخن بگویید.

اما برای نوشتن بیانیه‌ی شخصی هم باید این  نکات را رعایت کنید:

  • بیانیه شخصی قابل ارائه به دانشگاه UCLA باید ۵۰۰ کلمه باشد.
  • بیانیه شخصی شما باید در تکمیل انگیزه نامه معماری‌تان نوشته شده باشد. پس سعی کنید سایر عواملی را که در اپلای و مهاجرت تحصیلی شما دخیل بوده‌اند، ذکر کنید.
  • در بیانیه شخصی‌تان مورد سختی‌های طول مسیر و نحوه‌ی چیره شدن بر آن‌ها سخن بگویید.
  • برنامه‌های مورد علاقه و غیر علمی خود را در بیانیه شخصی‌تان بیان کنید.
  • بگویید که چطور می‌توانید به دانشگاه (فراتر از بحث‌های علمی) کمک کنید.

 

دانلود نمونه انگیزه نامه معماری پذیرفته شده در دانشگاه‌های برتر جهان

کمی پیش‌تر از شما خواستیم که نمونه‌ انگیزه نامه‌ های معماری موجود در اینترنت را بخوانید. اما نه برای کپی کردن، بلکه برای الهام گرفتن از آن‌ها! حالا و در ادامه‌ی این مقاله، برخی از SOP های برتر را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. با این امید که بتوانید با کمک آن‌ها، الگوی ذهنی مناسبی بسازید و کار نوشتن انگیزه نامه خود را آغاز نمایید.

این نمونه SOP برای مقطع کارشناسی ارشد مهندسی معماری نوشته شده است. با خواندن آن، خواهید توانست که درک صحیحی از سبک نوشتاری ایده‌آل برای انگیزه نامه معماری را به دست بیاورید.

دانلود نمونه انگیزه نامه معماری برای رشته مهندسی معماری

 

دومین نمونه انگیزه نامه معماری، باز هم به رشته مهندسی معماری مربوط است. در این نمونه، نویسنده تلاش کرده است که متن خود را با بیان خاطره‌ای آغاز نماید. با این توضیح که آن خاطره، به مهم‌ترین نقطه‌ی عطف زندگیش بدل شده است.

دانلود نمونه انگیزه نامه معماری برای رشته مهندسی معماری

 

سومین نمونه SOP معماری، به رشته طراحی شهری تعلق دارد. این انگیزه نامه هم می‌تواند منبع الهام خوبی برای شما باشد. با این توضیح که نویسنده تلاش کرده است بر روی بیان شور و شوق خود و مسیر آکادمیکی که پیموده است، تمرکز نماید.

نمونه انگیزه نامه برای رشته طراحی شهری

 


 مقالات پیشنهادی مرتبط:

پورتفولیو معماری چیست؟ راهنمای جامع ۲۰۲۳ برای معماران

اپلای معماری؛ راهنمای جامع ۲۰۲۳ برای معماران

راهنمای جامع آموزش پورتفولیو ۲۰۲۳؛ از طراحی و ساخت تا انتشار

فریلنسری معماری 


امتیاز ما

 

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *