رزومه معماری ؛ راهنمای جامع طراحی رزومه (Resume) و نمونه رزومه برای متقاضیان اپلای

رزومه معماری ؛ راهنمای جامع طراحی رزومه (Resume) و نمونه رزومه برای متقاضیان اپلای

در جهان سرشار از رقابت امروز، داشتن یک رزومه‌‌ (Resume) بی‌عیب‌ونقص برای هر کسی ضروری است. یک رزومه‌ی عالی می‌تواند مسیر رسیدن شما به موقعیت رویایی مدنظرتان را هموار و حتی کوتاه کند. از سوی دیگر، رزومه معماری در مسیر مهاجرت متقاضیان اخذ پذیرش تحصیلی و اپلای شغلی نقشی دو چندان حیاتی را ایفا می‌کند. می‌پرسید چرا؟ چون که همیشه رزومه به عنوان نخستین گام در ارزیابی توانایی‌های حرفه‌ای شما مورد بررسی و سنجش قرار خواهد گرفت. به همین دلیل، می‌توانیم ادعا کنیم که یک رزومه خوب می‌تواند بر نحوه سنجش پورتفولیو معماری شما هم اثر بگذارد. اما سوال اینجاست که یک رزومه باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و چطور طراحی شود که ارزیابی‌ها را با موفقیت به پایان برساند؟ اگر در تب‌وتاب اپلای معماری هستید، این مقاله را از دست ندهید. قرار است تمامی تکنیک‌های لازم برای طراحی یک رزومه معماری برای اپلای را مرور کنیم.

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 

رزومه معماری چیست و چه فرقی با CV دارد؟

رزومه یک سند رسمی است که برای نشان دادن پیشینه‌ی شغلی و مهارت‌های حرفه‌ای شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. به صورت سنتی، در یک رزومه شاهد جانمایی سابقه‌های کاری، آموزشی و خلاصه‌ای از مهارت‌های حرفه‌ای داوطلب خواهیم بود. شاید ادعای بیجایی نباشد اگر بگوییم که رزومه می‌تواند در نقش یک بازاریاب حرفه‌ای و کارکُشته عمل کند. نسخه‌ی دیجیتالی رزومه در وب سایت معماری  شما، همان چیزی است که می‌تواند کاربران اینترنت را به همکاری با شما ترغیب کند!

اما برخی از متقاضیان اپلای معماری، رزومه را با سندی دیگر به نام CV اشتباه می‌گیرند. پس بیایید که بررسی تفاوت‌های مهم CV و رزومه بپردازیم.

یک رزومه، معمولاً به بزرگی یک یا دو صفحه است. شما به عنوان داوطلب، موظفید که در رزومه‌ی خود خلاصه‌ای کاملاً فشرده از توانایی‌ها، تجربیات و دستاوردهای زندگی حرفه‌ایتان را بگنجانید. اما CV سندی طولانی‌تر است. متقاضیان می‌توانند سی وی خود را با تکیه بر جزئیات دقیق‌تری از مسیر زندگی حرفه‌ای خود تنظیم کنند. به زبان ساده، برخلاف رزومه، می‌توانید در CV معماری خود به بیان ریزِ جزئیات هر دستاورد، مهارت یا تجربه‌ی کاریتان بپردازید.

 

یک رزومه معماری براساس چه اطلاعاتی تنظیم می‌شود؟

بگذارید در همین ابتدای امر، خیالتان را راحت کنیم. هیچ فرمول مشخصی برای نوشتن یک رزومه معماری موفق وجود ندارد. هر آنچه که هست، چکیده‌ای از تجربیات سال‌ها مواجهه با این سند مهم در مسیر اپلای معماری است. اما نگران نشوید. قرار نیست که همه چیز همینقدر نسبی باشد. ما فقط نمی‌توانیم درصد موفقیت نهایی را اعلام کنیم. ولی به شما خواهیم گفت که رزومه‌های موفق و استاندارد باید چه شرایط و بخش‌هایی داشته باشند.

یک رزومه استاندارد، چهار بخش اولیه و کلی دارد. این بخش‌ها عبارتند از:

  • خلاصه بیانیه یا همان Summary Statement
  • سوابق تحصیلی
  • تجربه کاری
  • مهارت‌های شما (به تفکیک سخت (حرفه‌ای) و نرم)

بررسی جایگاه و نقش خلاصه بیانیه در یک رزومه معماری

خلاصه بیانیه معمولاً درست در ابتدای سند جای خواهد گرفت. وظیفه‌ی این بخش از رزومه معماری شما، جلب کردن توجه خواننده است! به همین دلیل، آنچه که باید در سطور خلاصه بیانیه نوشته شود، با تمرکز بر روی مهم‌ترین دستاوردها و نقاط قوت شما ساختاربندی خواهد شد.

رزومه معماری برای اپلای، خلاصه بیانیه رزومه

یک خلاصه بیانیه، معمولاً بیش از سه یا چهار سطر نیست. حواستان هم باشد که بهتر است بدون ضمیر اول شخص، یا کلمه‌ی من (I) نوشته شود. ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که خلاصه بیانیه‌ی خود را با ضمیر سوم شخص بنویسید. یا اینکه آن را با استفاده از یک صفت و یا یک فعل قوی و مثبت آغاز نمایید. به مثال زیر توجه کنید:

۱۸-month-experienced architect specializing on social housing. Received first place in the Westford Student Sustainable House Design Competition. SketchUp, AutoCAD, and Adobe Photoshop skills are required.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد خلاصه بیانیه یک رزومه معماری باید مدنظر شما قرار بگیرد، منحصربه‌فرد بودن است. می‌پرسید منظورمان چیست؟ منظور ما این است که برای هر تقاضای اپلای (چه شغلی و چه تحصیلی) یک خلاصه بیانیه‌ی منحصر به همان جایگاه بنویسید. پیش از نوشتن هم، خوب تحقیق کنید تا بتوانید اطلاعات مربوط به آن جایگاه و اولویت‌های داوران برای ارزش‌گذاری را به دست آورید.

به این ترتیب، شما می‌توانید میزان اشتیاق خود را به خواننده‌ی رزومه‌ نشان دهید. از سوی دیگر، آن‌ها را مطمئن خواهید کرد که فقط یک رزومه عمومی ارسال نکرده‌اید؛ بلکه به خوبی در مورد جایگاهی که به دنبال کسبش هستید، اطلاعات دارید.

نقش و جایگاه سوابق تحصیلی در رزومه معماری برای اپلای

به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید؟ پس در رزومه معماری خود بر روی جوایزی که در دوران تحصیل کسب کردید، و یا بر روی فعالیت‌های فوق‌برنامه‌ای که در آن‌ها شرکت کرده‌اید، متمرکز شوید. اما اگر چند ماه و یا چند سال از فارغ‌التحصیلی‌تان می‌گذرد، از خیر ذکر فعالیت‌های فوق برنامه یا جوایز تحصیلی بگذرید. مگر اینکه واقعاً چشمگیر و قابل عرض باشند. در چنین شرایطی، ذکر تجربیات کاری (به خصوص برای طراحی رزومه کاری) می‌تواند راهگشاتر و مفیدتر باشد.

از سوی دیگر، یک نکته را هیچوقت از یاد نبرید. آن هم اینکه مدارک تحصیلی خود را همیشه به ترتیب زمانی معکوس بنویسید. یعنی، بهتر است که آخرین مدرک تحصیلی شما (فارغ از اینکه چند وقت پیش اخذ شده است) در صدر لیست مدارک تحصیلی‌تان قرار بگیرد. از سوی دیگر، نیازی نیست که مدارک تحصیلی غیرمرتبط با جایگاه تحصیلی یا شغلی مدنظرتان را در رزومه کاری یا حتی تحصیلی خود قید کنید.

در نهایت، بگذارید که کار پر کردن بخش سوابق تحصیلی رزومه معماری را با یک یادآوری به پایان ببریم. فراموش نکنید که لازم نیست مدارک دبیرستان خود را در رزومه معماری قید کنید. تاکید می‌کنیم، که نه برای اپلای معماری به قصد اخذ پذیرش تحصیلی و نه برای اپلای شغلی، نیازی به مدارک دوره دبیرستان شما نیست. مگر اینکه دانشگاه یا شرکت مدنظرتان، چنین شرطی را لحاظ کرده باشد.

جایگاه تجارب کاری در رزومه معماری متقاضیان اپلای

درست مثل سوابق تحصیلی، سوابق و تجربیات کاری خود را نیز باید به ترتیب زمانی معکوس در رزومه قید کنید. از سوی دیگر، فراموش نکنید که فقط نوشتن تاریخ و نام مجموعه‌ای که با آن کار کرده‌اید، کافی نیست. بهتر است در کنار (یا در زیر) هر تجربه‌ی کاری، شرح کوتاهی از نقش و وظایف خود در آن موقعیت را نیز ذکر نمایید. به این ترتیب، داور شما خواهد توانست به درک درست‌تری از توانایی‌های حرفه‌ای شما دست یابد. این کار یک فایده‌ی دیگر هم دارد. می‌تواند خط واصلی را در بین تجربیات قدیمی و موقعیت درخواستی فعلی شما ایجاد نماید.

رزومه معماری برای اپلای ، رزومه کاری برای اپلای

شاید با خودتان بگویید که چون تجربه‌ی کاری زیادی ندارم، احتمالاً این بخش از رزومه باعث دردسر من خواهد شد. اما ما به شما اطمینان می‌دهیم که جای هیچ نگرانی‌ای نیست. در چنین شرایطی، لازم نیست که تجارب خود را با تکیه بر یک جدول زمانی تنظیم کنید. بلکه، بهتر است بر روی طراحی یک رزومه کاربردی متمرکز شوید. در سطرهای پیش روی همین مقاله، به تفصیل در مورد طراحی یک رزومه کاربردی برای متقاضیان اپلای معماری سخن خواهیم گفت.

اما شرایط دیگری هم وجود دارد. ممکن است که شما سابقه‌ی سال‌ها کار حرفه‌ای را در کوله‌بار خود داشته باشید. به همین دلیل، با شوق و ذوق زیاد، لیست بلندبالایی از تجارب کاری خود در حوزه معماری، طراحی داخلی، طراحی منظر و …، را در رزومه ی خود قید کنید. اما این هم یک اشتباه تاکتیکی است. توجه داشته باشید که فقط تجارب کاری مرتبط با شغل و جایگاهی را که امروز در پی کسبش هستید، در رزومه معماری خود ذکر کنید.

 باید رزومه خود را طوری طراحی نمایید که داور بتواند مطمئن شود شما جایگاه شغلی یا تحصیلی مورد بحث را به خوبی شناخته و درک کرده‌اید.

طراحی بخش مهارت‌ها در یک رزومه معماری

همه‌ی متقاضیان اپلای معماری لیستی از مهارت‌های موردنیاز برای مهاجرت شغلی یا تحصیلی خود را تهیه کرده‌ و توسعه داده‌اند. در چنین شرایطی، فقط کافیست بخش مهارت‌های رزومه معماری خود را با تمرکز بر روی مهارت‌های مورد نیاز شرکت موردنظرتان طراحی نمایید. (اگر هم تا امروز لیست مهارت‌های مورد نیازتان را تهیه نکرده‌اید، دیگر درنگ جایز نیست؛ همین امروز دست به کار شوید).

یادتان نرود که در چنین شرایطی شما باید یک هدف مهم را دنبال کنید. آن هم اینکه به داور خود اطمینان بدهید که آن مهارت‌های مورد نیاز را از قبل داشته‌اید و یا هم‌اکنون در حال یادگیری آن‌ها هستید.

بسیاری از متقاضیان اپلای معماری، مرتکب یک اشتباه استراتژیک می‌شوند. آن‌ها فکر می‌کنند که اگر فقط مهارت‌های سخت و پیچیده را در رزومه‌ معماری خود بنویسند، برنده خواهند شد. اما حقیقت اینگونه نیست. باور کنید که بسیاری از کارفرماها به مهارت‌های نرمی مانند توانایی تفکر انتقادی، توانایی تفکر طراحی و خارج از چهارچوب و سایر مهارت‌های بین فردی اهمیت بیشتری می‌دهند.

 

طول یک رزومه معماری استاندارد چقدر است؟

در حالت ایده‌آل و آرمانی، یک رزومه استاندارد بیش از یک صفحه را اشغال نمی‌کند. اما هم ما و هم شما، نیک می‌دانیم که دستیابی به چنین ایده‌آلی چقدر سخت و حتی شاید محال است. به همین دلیل، بگذارید به شما پاسخی بدهیم که آن را از قبل آزموده‌ایم.

قصد شما از اپلای معماری، اخذ پذیرش تحصیلی است؟ یا یک معمار جوان و جویای شغل هستید؟ پس بهتر است رزومه خود را حداکثر در دو صفحه ببندید. اما اگر یک معمار ارشد هستید و سال‌ها تجربه را در کوله‌بار خود اندوخته‎اید، می‌توانید به طراحی صفحه‌ی سوم هم فکر کنید. البته، دوباره تکرار می‌کنیم که نیازی نیست از تجارب سال‌های ابتدایی کار خود غبارروبی کنید. مرتبط‌ترین، برجسته‌ترین و قابل عرض‌ترین تجارب خود را در رزومه معماری تان بگنجانید و بس!

رزومه معماری برای اپلای ، طول استاندارد رزومه انگلیسی

بگذارید یک ترفند کاربردی را هم با شما در میان بگذاریم. اگر می‌خواهید در تعداد صفحات رزومه خود صرفه‌جویی کنید، از طرح‌ها و فرمت‌های دوستونه، نهایت استفاده را ببرید.

 

بررسی فرآیند انتخاب قالب رزومه معماری

رزومه ها بر سه نوع دسته‌بندی می‌شوند. این سه نوع عبارتند از: زمانی، کاربردی و ترکیبی.

در یک رزومه زمانی، اولویت طراحی شما، کارها، تجارب و مهارت‌هایی است که به تازگی آموخته یا اندوخته‌اید. اما در رزومه‌های کاربردی، تمرکز طراحی نه بر روی زمان آموختن یا اندوختن، که بر روی نوع مهارت‌ها و تجاربی است که کسب کرده‌اید. در چنین وضعیتی، ذکر تاریخ، آنچنان هم مهم نیست.

اما رزومه‌های ترکیبی، همانطور که از نامشان هم پیداست، هر دوی این ویژگی‌ها را در خود دارند. به زبان ساده‌تر، در یک رزومه ترکیبی، شما اولویت نخست طراحی و تدوین را به مهارت‌هایی خاص می‌دهید. اما پس از ذکر آن‌ها، از ترتیب زمانی معکوس برای نمایش دادن سایر تجارب حرفه‌ای مرتبطتان هم بهره می‌گیرید.

رزومه‌های زمانی یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی معماران حرفه‌ای هستند. یعنی آن‌ها که بلافاصله پس از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه، به شکلی خطی و منطقی، کار خود را آغاز کرده‌اند.

رزومه معماری برای اپلای ، قالب رزومه معماری

رزومه‌های کاربردی و ترکیبی هم برای اپلای معماران غیر حرفه‌ای یا نیمه‌حرفه‌ای بسیار عالی عمل خواهند کرد. به کمک آن‌ها، خواهید توانست که نشان دهید که چگونه از مجاری مختلف به کسب دانش و مهارت پرداخته‌اید و چطور می‌توانید از آن‌ مهارت‌ها و دانش‌ها بهره بگیرید.

 

بررسی فرآیند انتخاب چیدمان (تمپلیت) یک رزومه معماری

فراموش نکنید که شما یک معمار هستید. به همین دلیل، باید بتوانید توانایی تفکر بصری خود را به بهترین شکل ممکن به کارفرما یا داور کارتان اثبات کنید. برای رسیدن به این هدف باید از یک سلسله اشتباه، جداً خودداری نمایید. مثلاً اینکه هرگز از فرمت‌ها و فونت‌های پیچیده و اصطلاحاً اغواگرانه استفاده نکنید. کاملاً برعکس، تلاش کنید که طراحی رزومه شما تمیز، ساده و موثر باشد.

برای نوشتن بخش‌های اصلی رزومه معماری خود از فونتی با سایز ۱۲ (یا ۱۱) استفاده کنید. تیترها را کمی بزرگتر از این، و اطلاعاتِ با اهمیت کمتر را نیز کمی کوچکتر از این سایز انتخاب نمایید. از طرف دیگر، مطمئن شوید که بین بلوک‌ها، فضای سفید کافی وجود دارد و چشم خواننده رزومه شما خسته نمی‌شود. همانطور که از یک معمار انتظار می‌رود، از رنگ‌ها به صورت عاقلانه استفاده کنید. حتی شاید بهتر باشد زیاد پای رنگ‌های گوناگون را به رزومه معماری خود باز نکنید.

حاشیه ها را هم از یاد نبرید. ۱.۵ سانتی متر در سمت چپ و راست رزومه باید خالی باشد. از پایین هم ۱.۵ سانت، از بالا نیز ۲ سانتی متر را خالی بگذارید.

 یک ترفند کاربردی این است که پیش از ارسال نسخه pdf رزومه‌ی خود، یک نسخه از آن را چاپ کنید. به این ترتیب، به سادگی خواهید فهمید که آیا خطای طراحی خاصی را مرتکب شده‌اید یا نه!

 

هدر یا سربرگ یک رزومه معماری را چطور باید طراحی کرد؟

هدر یا سربرگ رزومه شما باید شامل نام، نام خانوادگی و جزئیات تماس با شما، مانند شماره تلفن، آدرس ایمیل و شناسه اسکایپ‌تان باشد. البته، یادتان نرود که نام و نام خانوادگی بهتر است با فونتی بزرگتر و بولدتر از باقی اطلاعات در سربرگ رزومه شما قید شود.

از طرف دیگر، بد نیست بدانید که دیگر خیلی وقت است که آدرس محل کار یا محل زندگی را در رزومه‌ها نمی‌نویسند. با این حال، اگر فکر می‌کنید که لازم است، می‌توانید نام کشور و شهر محل اقامتتان را در هدر رزومه قید نمایید. علاوه بر این، ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که لینک وبسایت پورتفولیو معماری خود را هم در سربرگ یا همان هدر رزومه خود جانمایی کنید.

 

بررسی فرآیند جانمایی گواهینامه ها و کاور لتر معماری در یک رزومه

احتمالاً به عنوان یک معمار جوان، تعدادی سرتیفیکیت و گواهینامه مرتبط با مهارت‌های سخت و نرم معماری دارید. ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که آن‌ها را به عنوان زیر مجموعه، در بخش سوابق تحصیلی خود (و با همان ترتیب زمانی معکوس) بگنجانید.

از جمله معماران جوانی هستید که چند ده گواهینامه و سرتیفیکیت را چه در طول دوران تحصیل و چه پس از آن، اخذ کرده‌اند؟ در چنین شرایطی، باز هم می‌خواهیم تاکید کنیم که فقط و فقط مدارک مرتبط با جایگاه شغلی و تحصیلی مدنظرتان را در رزومه خود قید نمایید. از سوی دیگر، اگر سرتیفیکیت شما مبتنی بر یک الزام صنعتی یا استاندارد خاص است، حتماً و حتماً به آن جایگاهی شایسته و در خور بدهید. چرا که کارفرما یا داور شما باید بداند که در چه حوزه‌های خاصی از شغلتان مهارت دارید.

رزومه معماری برای اپلای ، کاور لتر معماری

اما در مورد کاور لتر معماری! ما پیش‌تر مقاله‌ی مفصلی را به بررسی شیوه‌های استاندارد و موثر نوشتن یک کاور لتر برای اپلای شغلی و تحصیلی اختصاص داده‌ایم. به همین دلیل در اینجا، فقط به ذکر یک نکته بسنده می‌کنیم. آن هم اینکه به احتمال زیاد، کاور لتر شما باید به عنوان متن ایمیلی که رزومه‌تان به آن الصاق شده است، وارد میدان عمل شود. پس آن را هم بیش از یک صفحه طولانی نکنید.

 حواستان هم باشد که تکرار مکررات نکنید و به جای کپی کردن اطلاعات رزومه معماری خود، آن‌ها را با اطلاعات جدید تکمیل کنید و توسعه دهید.

 


مطلب پیشنهادی برای مطالعه: کاور لتر معماری؛ راهنمای جامع متقاضیان اپلای


 

پاسخ به یک پرسش رایج: عکس خود را در هدر رزومه قرار دهیم یا نه؟

اگر مقصد اپلای معماری شما ایالات متحده‌ی آمریکا و یا بریتانیاست، نباید از عکس خود در رزومه استفاده نمایید. (مگر اینکه درخواست شده باشد.) با این حال، در بسیاری از نقاط قاره آسیا، اروپا و حتی همین خاورمیانه، رسم بر این گونه است که متقاضی، قطعه عکسی از خود را در رزومه‌اش بگنجاند.

ما به شما توصیه می‌کنیم که اگر تصمیم گرفتید عکسی را در رزومه معماری‌تان بگنجانید، آن عکس نیمه رسمی باشد. یعنی نه به صورت کاملاً رسمی و پاسپورتی، و نه خیلی دوستانه و صمیمانه!

 

معرفی انواع مختلف رزومه معماری

رزومه دوره‌های کارآموزی معماری

یکی از سخت‌تری تجربیات طراحی رزومه معماری (به خصوص رزومه معماری به انگلیسی)، مربوط به نوشتن یک رزومه برای دوره‌های کارآموزی است. می‌پرسید چرا؟ چون متقاضی در چنین شرایطی، تجربه‌ی کاری زیادی ندارد و به همین دلیل، باید طراحی رزومه خود را با وسواس و دقت بیشتری انجام گیرد. ما به شما توصیه می‌کنیم که در کنار تجارب کاری خود، تمامی فعالیت‌های داوطلبانه، مقالات منتشر شده و پروژه‌های شخصی‌تان را هم در رزومه معماری خود بگنجانید.

تجربه‌ی کار پاره‌وقت دارید؟ پس بهتر است مهارت‌های نرمی را که در این حین آموخته‌اید، در رزومه بازتاب دهید. مثلاً همکاری، ارتباط با دیگران و…

رزومه برای فارغ‌التحصیلان معماری

اگر به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید، احتمالاً کار ساده‌تری پیش رویتان باشد. چرا که دوره‌های کارآموزی خود را گذرانده‌اید و حالا دیگر می‌توانید لیستی از مشاغل تجربه شده را ردیف کنید.

اما حواستان باشد که هنوز هم رزومه شما می‌تواند وزن چندانی به خود نگیرد. به همین دلیل، نمونه کارهایی را که می‌توانند معرف توانایی‌هایی گوناگون شما باشند، در رزومه بازتاب دهید.

رزومه برای معماران ارشد

اگر تجربه‌ی سالها فعالیت به عنوان معمار را در چنته دارید، باید حواستان به طراحی رزومه‌یتان هم باشد. منظورمان این است که در چنین شرایطی، دیگر برای کارفرما یا داور کار شما مهم نیست که کجا کار کرده‌اید. آن‌ها تلاش می‌کنند از خلال سطور رزومه معماری شما دریابند که جزئیات زندگی حرفه‌ایتان چگونه بوده است. چه مدت مایلید با یک تیم کار کنید؟ نمونه کارهایتان در چه مسیری پیشرفت کرده‌اند و…

 

۱۰ قاعده اصلی طراحی یک رزومه معماری موفق

رزومه باید کوتاه و ساده باشد

برای طراحی یک رزومه معماری موفق برای اپلای، کوتاه و ساده، کافیست یک عدد را به خاطر بسپارید: ۲! این عدد جادویی می‌تواند هر زمانی که دچار شک و تردید شدید، به یاریتان بشتابد و از سردرگمی نجاتتان دهد. به این ترتیب که:

  • حداکثر تعداد صفحات یک رزومه معماری باید ۲ صفحه باشد.
  • حداکثر می‌توانید از دو فونت مختلف برای طراحی رزومه خود استفاده کنید.
  • تلاش کنید که در زمان طراحی رزومه معماری خود، از بیش از ۲ رنگ مختلف استفاده ننمایید.

از طرف دیگر، به یاد داشته باشید که خیلی از داورها ترجیح می‌دهند رزومه معماری شما سیاه و سفید باشد. به همین دلیل، فقط زمانی از رنگ‌های مختلف استفاده کنید که مطمئن شوید خلاقیت و انعطاف‌پذیری دو اصل اساسی برای کسب جایگاه مدنظرتان هستند.

رزومه باید با حال و هوای جایگاهی که به دنبالش هستید، بسازد

این نکته را هرگز فراموش نکنید. نمی‌توانید و نباید یک رزومه را برای بیش از یک شرکت یا دانشگاه ارسال کنید. هر دانشگاه، هر شرکت و به زبان ساده‌تر، هر موقعیت معماری، خصوصیات خاص خود را دارد. برای همین، تلاش کنید که رزومه‌ی خودتان را کاملاً متناسب با جایگاهی که به دنبال کسبش هستید، شخصی سازی کنید.

رزومه معماری برای اپلای ، قواعد کلی طراحی رزومه معماری

در زمان طراحی و یا ویرایش رزومه‌ی خود، به پاسخ یک سوال، خوب فکر کنید! از خودتان بپرسید که مجموعه مهارت‌ها و تجربیات شما چطور می‌تواند برای این دانشگاه یا مجموعه‌ی حرفه‌ای مفید واقع شود.

برای خلاصه بیانیه رزومه خود وقت بگذارید

شاید با خودتان بگویید این که یک اصل بدیهی است! اما از آنجایی که مثال‌های نقض زیادی دیده‌ایم، خود را موظف به تکرار آن می‌دانیم.

برای نوشتن خلاصه بیانیه‌ی رزومه معماری خود، به اندازه‌ی کافی زمان بگذارید. فراموش نکنید که این خلاصه بیانیه، نخستین بخشی از رزومه‌ی شماست که به چشم داور یا کارفرمای کارتان می‌آید. پس برای نوشتن آن به خوبی تمرکز کنید و مطمئن شوید که چهار سطرِ سرنوشت‌ساز رزومه شما توانسته است به خوبی نقاط قوت و دستاوردهایتان را بازتاب دهد.

در مورد کارهایی که کرده‌اید، سخن بگویید

یادتان نرود که داور شما علاقه‌ای به دانستن ریز جزئیات کاری شرکت قبلی‌تان ندارد. او فقط می‌خواهد بداند که شما چطور می‌توانید در گروه، ایفای نقش کنید؟ یا برای رسیدن به یک هدف مشترک، چقدر می‌توانید مفید واقع شوید؟

آیا باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شرکت قبلی خود شده‌اید؟ آیا مشتری یا مشتریان جدیدی را با تکنیکی خاص جذب کرده‌اید؟ یا آیا روش جدیدی برای انجام کارها ابداع کرده‌اید؟ به این فکر کنید که چه چیزی می‌تواند شما را از سایر رقبا متمایز کند.

دستاوردهای خود را به صورت کمّی بیان کنید

سعی کنید که از هر فرصتی برای نشان دادن دقت خود استفاده کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای نشان دادن دقت در تجزیه‌وتحلیل، این است که دستاوردهای خود را به صورت کمّی در رزومه‌تان بازتاب دهید.

به عنوان نمونه، می‌توانید بگویید که شما در جایگاه قبلی خود تعداد مشخصی از مشتری را جذب کرده بودید که این میزان، به رشد ۱۰ درصدی درآمد در یک دوره‌ی دو ساله منجر شده است.

سطح مهارت‌های خود را مشخص کنید

بسیاری از داوران انتظار دارند که بتوانند در یک نگاه اجمالی و سریع، به یک جمع‌بندی نسبتاً دقیق در مورد مهارت‌های سخت متقاضی برسند. به همین دلیل، ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که ضمن اشاره کردن به مهارت‌های نرم‌افزاری خود، سطح آن‌ را نیز مشخص نمایید.

 معمولاً بسیاری از متقاضیان اپلای معماری از یک بازه‌ی ده‌گانه برای نشان دادن میزان مهارت خود در استفاده از یک نرم‌افزار خاص استفاده می‌کنند. البته با این توضیح که اعداد بزرگ‌تر، سطح مهارتی بالاتری را نمایندگی خواهند کرد. فقط حواستان باشد که در این سیستم نمره‌دهی، نه اغراق کنید و نه دروغ بگویید.

شکاف‌های زمانی را به خوبی توجیه کنید و توضیح دهید

گپ‌ یا همان فواصل زمانی در بین تجربیاتتان می‌تواند برای کارفرما یا داور یک رزومه معماری شک برانگیز باشد. به همین دلیل، همیشه تلاش کنید که دلیل ایجاد فواصل زمانی را به خوبی و با صداقت کامل توضیح دهید. هیچ اشکالی ندارد اگر بگویید که به یک مسافرت رفته بودید، نیاز به استراحت داشتید و یا کاری داوطلبانه کرده‌اید. حتی اگر کاری غیرمرتبط با دستمزد بالاتر را هم در آن فاصله انجام داده‌اید، بیان کنید. نگران نباشید. این استراتژی در نهایت به نفع شما تمام خواهد شد. به خصوص اگر در آن شکاف زمانی مشخص، تجربه با تجربیات خاصی را به کوله‌بار خود اضافه کرده باشد (فقط یادتان نرود که آن تجربه را حتماً قید کنید).

املا، دستور زبان و علائم نگارشی را به دقت بررسی کنید

نه فقط برای اپلای معماری، بلکه به دنبال کسب هر شغل و جایگاهی که باشید، با اشتباهات نگارشی، املایی و دستور زبانی، شانس خود برای پیشرفت را نابود خواهید کرد. حتی یک اشتباه کوچک هم می‌تواند شما را شخص نالایق و رزومه‌ی شما را سندی غیرحرفه‌ای جلوه دهد.

برای مطمئن شدن از نبود هیچ مشکلی در ساختار زبانی رزومه‌ی خود، می‌توانید از افراد معتمد و مسلط به زبان و یا برنامه‌های رایانه‌ای استفاده کنید. اما پیش از هر راه دیگری، ما به شما توصیه می‌کنیم که حداقل دو بار، در دو زمان مختلف و با ذهنی آماده، رزومه‌ی تمام شده‌ی خود را بخوانید تا متوجه مشکلات زبانی آن شوید.

از یک دوست معتمد بخواهید که رزومه شما را بررسی کند

پیش از اینکه از هر نظر در مورد جزئیات طراحی رزومه‌ی خود مطمئن شوید، آن را ارسال نکنید. به عنوان آخرین گام، می‌توانید یک دوست معتمد، خلاق و دارای تفکر انتقادی خود را دعوت به مطالعه‌ی رزومه‌ معماری‌تان بکنید.

به این ترتیب، یک شانس بزرگ را به خودتان هدیه خواهید داد. شانس اینکه پیش از (یا حتی می‌توان گفت به جای) بیننده‌های نهایی، یک دوست کارتان را نقد کند. حالا دیگر می‌توانید بدون هیچ ضرر و زیانی، به اصلاح اشکالات احتمالی بپردازید.

رزومه و پورتفولیو معماری را از هم جدا کنید

دقت داشته باشید که ترکیب کردن رزومه معماری و پورتفولیو معماری در یک فایل، کاری غیرحرفه‌ای است. (مگر اینکه واقعاً از شما خواسته باشند این کار را بکنید). به همین دلیل، بهتر است رزومه معماری و پورتفولیو معماری خود را در دو فایل جداگانه ارسال کنید. البته، حواستان هم باشد که فایل‌های بزرگتر از ۵ مگابایت را برای کسی نفرستید. چرا که دانلود کردن آن‌ها با دردسر همراه خواهد شد و ممکن است به همین دلیل، پیش از هر نوع ارزیابی‌ای، به انتهای صف هدایت شود. که این هم یعنی، با دست خودتان، شانس پذیرشتان را به حداقل رسانده‌اید.

 

چهار اشتباه رایج در زمان طراحی رزومه معماری

شلوغی بیش از حد طراحی

این اصل هم برای طراحی رزومه معماری شما صادق است، و هم پورتفولیو معماری شما را ارتقا خواهد داد. لطفاً این نکته را در نظر داشته باشید که یک داور، با ده‌ها و شاید صدها رزومه روبه‌روست. به همین دلیل، اگر با رزومه‌ای به ظاهر شلوغ و پیچیده مواجه شود، بررسی آن‌ را به بعد موکول می‌کند.

برای پیشگیری از وقوع چنین اتفاق ناگواری کافیست که یک قدم ساده بردارید. مطمئن شوید که همه‌ی اطلاعات لازم را در قالبی تا حد ممکن مینیمال، رسا و خوانا جانمایی کرده‌اید.

شلختگی

حس شلختگی می‌تواند در زیرلایه‌های مختلفی از رزومه معماری شما پنهان شود. از ویرگول‌هایی که باید در متن می‌گذاشتید و نگذاشتید، تا چینش بد سطور و متون و حتی رعایت نکردن ترتیب زمانی (معکوس) در لیست‌های مربوط به تجربیات کاری و تحصیلی.

یادتان نرود که هیچکس یک دانشجو و یا همکار وظیفه‌نشناس نمی‌خواهد. پس با طراحی یک رزومه‌ی منظم و دقیق به داور خود اطمینان دهید که خوب می‌دانید وظایفِ روی دوشتان را چطور به سرمنزل مقصود برسانید.

رزومه معماری برای اپلای ، اشتباهات رایج طراحی رزومه معماری انگلیسی

دوباره تاکید می‌کنیم که در غیاب شما، رزومه معماری نماینده‌ی شما در جلسات ارزیابی و سنجش خواهد بود. پس تلاش‌ کنید که نماینده‌ای شایسته و با کیفیت را به جلسات بفرستید.

بی‌ربط بودن

دقت داشته باشید که تک به تک اطلاعات رزومه شما باید با جایگاهی که امروز به دنبالش هستید، مرتبط باشند. به عنوان نمونه، بعد از ۵ سال فعالیت حرفه‌ای، هیچ لزومی ندارد که در مورد جزئیات کارآموزی یا کار پاره‌وقت خود با داورتان سخن بگویید.

رزومه معماری خود را به تریبونی برای بیان جدیدترین، تاثیرگذارترین و مرتبط‌ترین تجارب زندگی حرفه‌ای خود بدل کنید. چرا که داور شما قرار است به میزان ارتباط ذهنی و حرفه‌ای شما با جایگاهی که در پی‌اش هستید، امتیاز بدهد. تنها به این ترتیب است که می‌توانید امیدوار باشید که اپلای معماری شما (چه تحصیلی و چه شغلی) می‌تواند با موفقیت به پایان راه خود برسد.

مبهم بودن

حدس بزنید این جمله از کیست؟

«من آدم سختکوشی هستم که می‌توانم به خوبی، خارج از چهارچوب فکر کنم!»

درست حدس زدید، حداقل ۲۰ نفر از کسانی که برای کسب یک جایگاه رزومه می‌فرستند، عین همین جمله را تکرار خواهند کرد. پس تلاش کنید که کلمات را از معنا نیندازید. به جای استفاده از عبارات و توصیف‌های تکراری، قلنبه سلنبه و مبهم، به داور خود نشان بدهید که چطور می‌توانید (و یا در گذشته توانسته‌اید) که خارج از چهارچوب فکر کنید.

نشان بده! نگو! (این جمله را بارها از ما شنیده‌اید؛ درست است؟) فرآیندها برای داوران بسیار مهم‌تر از توصیفات و کلمات تکراری هستند.

 

دانلود چند نمونه رزومه معماری موفق و بررسی نقاط قوت آن‌ها

در ادامه‌ی این مقاله، چند رزومه معماری موفق را با شما در میان خواهیم گذاشت. صد البته که، برایتان خواهیم نوشت بنا بر چه دلایلی، این نمونه رزومه ها، از نظر ما موفق هستند. پس با ما همراه بمانید تا در کنار هم چند نمونه رزومه معماری به انگلیسی را مرور کنیم.

 

 نمونه رزومه معماری انگلیسی – ۱

نمونه رزومه معماری شماره یک ما طرحی ساده اما در عین حال، خوانا و رسا دارد. ولی ما به این دلیل، کار او را برای عرضه به شما انتخاب نکرده‌ایم!

این نمونه رزومه معماری انگلیسی به خاطر یک خلاقیت خیره کننده در صدر لیست دانلود رزومه های معماری موفق ما قرار گرفته است. او در گوشه‌ای از سند خود، یک کیو آر کد را جانمایی کرده. به این ترتیب، داور رزومه به سادگی به جهان گسترده‌تری که با کمک تجارب معماری متقاضی بنا شده است، هدایت خواهد شد.

این انتخاب هوشمندانه نشان می‌دهد که طراح رزومه تا چه اندازه بر ترندهای تکنولوژیک جهان امروز مسلط است. از آن هم مهم‌تر اینکه، او توانسته است به داور یا کارفرمای خود ثابت کند که می‌تواند به سادگی و با کمک گرفتن از ترندهای روز جهان، به حوزه‌ی کاری‌اش یعنی معماری، عمق و غنا ببخشد.

به تجربه به ما ثابت شده است که نشان دادن توانایی شما در استفاده از ترندهای تکنولوژیک، هم برای طراحی رزومه مفید است، هم می‌تواند طراحی پورتفولیو معماری شما را چند سر و گردن از سایر رقبا غنی‌تر نشان دهد. پس از اخبار روز غافل نشوید.

 

نمونه رزومه معماری انگلیسی – ۲

دومین نمونه رزومه معماری انتخابی ما، باز هم طرحی ساده دارد. اما در کنار سادگی و خوانایی‌اش، با فقط یک نقطه قوت بسیار خیره کننده، می‌تواند رقبا را کنار بزند.

به قالب رزومه معماری شماره ۲ی ما خوب نگاه کنید. همه‌ی رنگ‌های به کار رفته در آن نیم رنگ یا کم‌رنگ هستند. البته جز در بخش مرور مهارت‌های متقاضی! در آن‌جا، رنگ‌های برجسته و نمادهای رنگارنگ می‌توانند به سادگی نظر داور رزومه را به خود جلب نمایند. چرا که نه؟ این یک راه مطمئن برای آن دسته از متقاضیان اپلای معماری است که می‌خواهند وزن بصری بیشتری را به مهارت‌های سخت و حتی نرم خود اختصاص بدهند.

 

نمونه رزومه معماری انگلیسی – ۳

کانسپت طراحی این نمونه رزومه معماری، با الهام از زندگی یک معمار جوان و تازه فارغ‌التحصیل شده طراحی شده است؛ به همان اندازه واضح و ساده اما موثر!

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت رزومه شماره ۳ی لیست ما، گرافیک آن است. طرح خاکستری این رزومه معماری باعث می‌شود که متقاضی در زمان چاپ با هیچ مشکلی مواجه نشود. از سوی دیگر، شیوه‌ی جانمایی بخش‌های مختلف رزومه، برای ما یادآور سفری است که یک معمار جوان، از انتخاب رشته تا فارغ‌التحصیلی، تجربه کرده است. به علاوه، به حالت سیال طراحی رزومه توجه کرده‌اید؟ ما دوست داریم که آن را به عنوان نمادی برای زندگی پیش روی متقاضی اپلای تفسیر کنیم.

 

نمونه رزومه معماری انگلیسی – ۴

چهارمین مورد از رزومه هایی که برای بررسی انتخاب کرده‌ایم، داستان جالبی دارد. با نگاهی به فایل بالا، به راحتی متوجه خواهید شد که این رزومه معماری، از نظر بصری به دو نیم تقسیم شده است. اما کمی که دقیق‌تر شوید، درخواهید یافت که این دو نیم شدن، هوشمندانه و برای روایت دو قصه بوده است.

در سمت چپ، فلسفه‌ی پشت طراحی‌های یک معمار جوان و مهارت‌هایش به نمایش درآمده‌اند. شاید بتوان ادعا کرد که هدف اصلی طراحی سوی چپ این رزومه معماری، نشان دادن شخصیت حرفه‌ای و نقاط قوت معمار بوده است. در سمت راست اما، روایت دیگری در جریان است. آنجا می‌توانید تحصیلات معمار، تجربه‌های کاری و دستاوردهای زمان دانشجویی او را با حوصله دنبال کنید.

از نظر گرافیکی، این نمونه رزومه، با کمک دو رنگ سیاه و آبی روشن طراحی شده است. شاید بتوان گفت که چنین ابتکاری توانسته است سردی و حس خستگی حاکم بر یک رزومه کاری سیاه و سفید را به طرز خیره‌کننده‌ای کم کند.

اما شاید بپرسید که چه چیز این رزومه توانست توجه تیم ما در کانون معماران و شهرسازان را جلب کند؟ استفاده‌ی درست از جدول زمانی معکوس، نمادهای خوانا برای نشان دادن سطح مهارت‌ها و طراحی‌های خلاقانه (به خصوص در بخش سفرهای معمار)، مهم‌ترین نکاتی بودند که توانستند این رزومه را در لیست رزومه‌های محبوب ما بگنجانند.

 

رزومه طراحی داخلی – نمونه عمومی

این نمونه رزومه طراحی داخلی، با تکیه بر مدارک تحصیلی و گواهینامه‌های معمار طراحی شده است. به زبان ساده‌تر، در این رزومه طراحی داخلی شاهد جانمایی یک بخش مختص به گواهینامه‌ها یا همان سرتیفیکیت‌ها هستیم.

اگر می‌خواهید که از این رویکرد پیروی کنید، باید یک نکته را به خاطر داشته باشید. آن هم اینکه، اشاره به نام سازمانی که به شما گواهینامه داده است را از یاد نبرید. از سوی دیگر، بسیاری از معماران داخلی در چنین شرایطی گرفتار یک وسوسه‌ی خطرناک می‌شوند. می‌پرسید چه وسوسه‌ای؟ وسوسه‌ی جانمایی چندین مهارت مختلف! ما به شما توصیه می‌کنیم که در بخش مهارت‌ها، فقط به شش تا ده مهارت مختلف اشاره کنید و نه بیشتر! می‌دانید چرا؟ اشاره به مهارت‌های متعدد، به مثابه یک پرچم قرمز برای کارفرماست؛ پرچم قرمز ادعای بیهوده و لاف و گزاف! در نهایت اینکه، اشاره به مهارت‌های نرم معماری را هم فراموش نکنید.

 

رزومه طراحی داخلی – نمونه حرفه‌ای

می‌دانید که برای شما به عنوان یک معمار داخلی، چه چیزی بیش از همه، اهمیت دارد؟ اینکه کارفرماها بتوانند دستاوردهایتان را به راحتی مشاهده و درک کنند. به زبان ساده‌تر، مهم‌ترین کارکرد یک رزومه معماری برای معماران داخلی این است میزان و قدرت مسئولیت‌پذیری خود را به رخ کارفرماها بکشند. پس فراموش نکنید که در این مسیر، اعداد و آمار به شما کمک شایانی خواهند کرد. در این نمونه از رزومه طراحی داخلی، شاهد نام‌گذاری خلاقانه‌ی معیارها هستیم! از رتبه‌بندی رضایت مشتری گرفته تا اهداف فروش و کسب درآمد؛ همه و همه به صورت خلاقانه طراحی شده‌اند تا کارفرما بتواند با شیوه‌های بازاریابی معماری خاص این معمار داخلی آشنا شود.

 

نمونه رزومه معماری منظر

این نمونه رزومه معماری منظر، یکی از قوی‌ترین نمونه رزومه‌هاست! پس به شما توصیه می‌کنیم که خوب به آن نگاه کنید و از مسیر طراحیش الگو بردارید.

فراموش نکنید که به عنوان یک معمار منظر باید بتوانید توانایی خود در طراحی فضاهای مختلف را اثبات کنید. از زمین‌های بازی و پارک‌های محلی گرفته تا باغ‌های خصوصی و عمومی! علاوه بر این، کارفرماها انتظار دارند که در رزومه‌ی شما نه فقط گواهینامه‌، که مجوزهای لازم برای این کار را هم مشاهده کنند.

 

نمونه رزومه معماری مینیمال

بدون هیچ شکی، یک معمار مینیمال، به طراحی مینیمالیستی هم اعتقاد دارد. این اعتقاد، باید به درستی در رزومه معماری هم بازتاب یابد.

شما هم یک معمار مینیمالیست هستید؟ پس این نمونه رزومه معماری مینیمال را حتماً دانلود کنید و با دقت به بررسی بخش‌های مختلفش بپردازید. از آنجایی که مینیمالیسم به طرح‌های ساده، سرراست و تمیز اهمیت می‌دهد، شما هم باید بتوانید که کارفرماها را رک و راست به قلب توانایی‌های خود هدایت کنید.

ما به شما توصیه می‌کنیم که در طراحی رزومه‌ معماری خود، به تمامی گواهینامه‌هایتان، با ذکر تاریخ اخذ مدرک، اشاره کنید. به علاوه، به درستی مشخص کنید که در کدام کشورها، ایالت‎ها و یا استان‌ها قادر به فعالیت هستید.

 


مقالات پیشنهادی مرتبط:

فریلنسری معماری 

انگیزه نامه معماری 

پورتفولیو معماری 

اپلای معماری 

بازاریابی معماری 


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *