از ۰ تا ۱۰۰ مسیر تحصیل و اپلای معماری ایتالیا

از ۰ تا ۱۰۰ مسیر تحصیل و اپلای معماری ایتالیا

کشور ایتالیا، می‌تواند یکی از بهترین و پر پتانسیل‌ترین کشورها برای متقاضیان اخذ پذیرش و مهاجرت تحصیلی باشد. این کشور، هم پایه‌گذار سیستم آموزش مدرن غربی است و هم یکی از مقرون به صرفه‌ترین مقاصد برای دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌آید. از طرف دیگر، تعداد بالای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ایتالیا، با برنامه‌های آموزشی و حمایتی متنوعشان، می‌توانند طیف وسیعی از سلایق و شرایط را پوشش دهند. اما یک نکته ی مهم، ایتالیا را برای متقاضیان تحصیل و اپلای معماری ، متمایز می‌کند. آن هم اینکه این کشور مهد بسیاری از مهم‌ترین و باکیفیت‌ترین دانشگاه‌های معماری در سرتاسر اروپاست. در این مقاله، شما را با هر آنچه که در مسیر اپلای معماری ایتالیا در انتظارتان است، آشنا خواهیم کرد؛ از الزامات حقوقی گرفته تا انتخاب‌های پیش رویتان و حتی شرایط اخذ ویزا و اقامت! پس پیش به سوی شناخت راه‌های تحصیل معماری در ایتالیا.

دلایلی که تحصیل و اپلای معماری ایتالیا را ارزشمند می‌کنند

بسیاری از دانشگاه‌های تراز اول جهان در ایتالیا هستند

کشور ایتالیا، فضایی به شدت چند فرهنگی دارد. به همین دلیل، در سال‌های اخیر به انتخاب محبوب طیف گسترده‌ای از دانشجویان بین‌المللی تبدیل شده است. از سوی دیگر، در این کشور، چندین دانشگاه دولتی و خصوصی سطح بالا وجود دارد. همین ویژگی توانسته است به آهنربایی برای جذب استعدادهای درخشان جهانی تبدیل شود.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که دانشگاه بولونیای ایتالیا، یکی از معتبرترین موسسات آموزشی جهان، پایه‌گذار سیستم آموزش فعلی غرب به حساب می‌آید. از طرف دیگر، شهر بولونیا به عنوان یکی از برترین شهرهای دانشگاهی اروپا، رکورد بیشترین تعداد دانشجویان خارجی را به نام خود ثبت کرده است.

 

ایتالیا، یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین مقاصد دانشجویان خارجی

شاید به نظرتان عجیب باشد. اما کشور ایتالیا، یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه‌های پیش روی شما برای مهاجرت تحصیلی به شمار می‌آید. می‌پرسید چطور؟ با رقمی بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه، می‌توانید زندگی آبرومندی را برای خود دست و پا کنید. اما بد نیست در اینجا به شما اطلاع دهیم که رم، میلان و بولونیا گران‌ترین شهرهای ایتالیا در سال ۲۰۲۲ هستند. در مقابل، پیزا، پادوآ و تورین هم در لیست ارزان‌ترین شهرهای امسال این کشور قرار دارند. در کنار همه‌ی این‌ها، وجود کمک‌هزینه‌ها و بورسیه‌های تحصیلی متنوع و جذاب در دانشگاه‌های این کشور، امری روتین و بسیار عادی است. به کمک این کمک هزینه‌ها، تحصیل در ایتالیا، حتی آسان‌تر از چیزی می‌شود که به نظر خواهد رسید.

اما بگذارید از آخرین دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن این کشور برای مهاجرت تحصیلی نیز پرده برداریم. شما در هر کجای ایتالیا که ساکن باشید، فقط با پرداخت چند یورو می‌توانید سرتاسر کشور را بپیمایید و به آسانی از موهبت استفاده از برنامه‌های آموزشی، تحصیلی و تفریحی بهره‌مند شوید.

 

تحصیل به انگلیسی هم در ایتالیا ممکن است

شاید باور نکنید، اما در ایتالیا می‌توانید به راحتی برنامه‌ی تحصیلی مورد علاقه‌ خود به زبان انگلیسی را پیدا کنید. خبر خوب اینکه، رشته معماری دانشگاه های ایتالیا، یکی از رشته‌هایی است که موهبت برنامه‌های متعدد به زبان انگلیسی برخوردار است. پس دیگر نیازی نیست بابت زبان ایتالیایی نگرانی‌ای به دل خود راه بدهید.

 

هزینه تحصیل معماری در ایتالیا چقدر است؟

هیچوقت نمی‌توان رقم دقیقی از میزان شهریه را به شما اطلاع داد. برای دانستن رقم دقیق شهریه، باید رشته و دانشگاه شما نهایی شده باشد. از سوی دیگر، میزان و نوع کمک هزینه‌هایتان هم باید به دقت محاسبه شود. اما در این بخش از مقاله، می‌خواهیم دورنمایی از وضعیت شهریه‌های تحصیلی دانشگاه‌های مختلف کشور ایتالیا را به شما نشان بدهیم.

دانشگاه‌های دولتی ایتالیا، شهریه‌های ارزان‌تر و کمک‌هزینه‌های متنوع‌تری دارند. اگر می‌خواهید بودجه‌بندی اولیه کارتان را انجام دهید، باید رقمی بین ۹۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو (به صورت سالانه) را به عنوان شهریه دانشگاه دولتی کنار بگذارید. ولی اگر دانشگاه مدنظر شما خصوصی است، هزینه‌های شما هم بالاتر خواهد رفت. یعنی از ۶۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو در سال!

 

شرایط مسکن دانشجویی در ایتالیا

محدوده‌ی قیمت اقامت در ایتالیا، محدوده‌ متنوعی است. به عنوان نمونه، حداقل اجاره در شهرهای متوسط این کشور، ۳۰۰ یورو به صورت ماهیانه است. اما این رقم در شهرهایی مانند رم می‌تواند دو برابر شود! به علاوه، هزینه‌ی اجاره به علایق و سلایق شما هم بستگی دارد. آیا دوست دارید در مرکز شهر اقامت کنید؟ یا برایتان مهم نیست که در محلات دورتر اقامت داشته باشید؟

شرایط مسکن دانجشجویی اپلای معماری ایتالیا - کانون معماران

ما برای اینکه بتوانیم دورنمای واضح‌تری را به شما تقدیم کنیم، تصمیم گرفتیم اجاره‌بهای ماهیانه‌ی شهر فلورانس در سال ۲۰۲۲ میلادی را بررسی کنیم. نتایج تحقیقات ما به شرح زیر بودند:

اجاره یک اتاق خصوصی، ۳۰۰ تا ۵۰۰ یورو در ماه

اجاره آپارتمان یک خوابه، ۷۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه

اجاره آپارتمان دو و سه خوابیه، بین ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو در ماه.

علاوه بر این، ما متوجه شدیم که در ایتالیا، باید به قیمت اجاره بها، هزینه‌هایی مثل آب و برق مشترک، نظافت و وای‌فای را هم اضافه کرد.

 

نحوه دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا مطابق با قوانین ۲۰۲۳

برای یکی از دانشگاه‌ های ایتالیا اپلای کنید و نامه‌ی پذیرش را دریافت نمایید

باید قبل از شروع فرآیند درخواست ویزا، تکلیف خود را با رشته و دانشگاه مدنظرتان مشخص کنید. به زبان ساده‌تر، اولین قدم برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا، اپلای معماری در یکی از دانشگاه‌های مدنظرتان است. البته نگران نشوید. در انتهای این مقاله، ما لیستی از برترین مقاصد برای اپلای معماری ایتالیا را با جزئیات کامل در اختیارتان قرار خواهیم داد.

 

نوع ویزای تحصیلی خود را مشخص کنید

حواستان باشد که مسلط بودن بر تمامی جوانب مهاجرت تحصیلی به ایتالیا، می‌تواند روند دریافت ویزا را سریع‌تر کنید. منظورمان از مسلط بودن بر تمامی جوانب چیست؟ ساده‌ است! یک برنامه‌ی روشن و مدون را برای تمامی مراحل تحصیلتان مشخص کنید. در همان قدم اول هم، نوع مدرکی که دریافت خواهید کرد را انتخاب کنید.

اگر دوره‌ی تحصیلی شما کمتر از نود روز طول می‌کشد، باید برای ویزای نوع C درخواست بدهید. اما اگر در هفته حداقل ۲۰ ساعت کلاس خواهید داشت، برای ویزای نوع D یا همان ویزای بلند مدت اقدام کنید.

 

مهم‌ترین پیش‌شرط‌های درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا

شما باید یک پاسپورت معتبر با حداقل دو صفحه خالی ویزا داشته باشید. به علاوه، داشتن یک کپی از برنامه‌ی سفر و ارائه‌ی آن به سفارت ایتالیا هم الزامی است.

صد البته اینکه، نباید هیچ سابقه‌ی کیفری‌ای داشته باشید. مهم‌تر از آن هم نباید قبلاً و به هیچ دلیلی از ورود به خاک ایتالیا منع شده باشید.

 

زمان و مکان درخواست ویزای دانشجویی ایتالیا

احتمالاً همه‌ی شما خوب می‌دانید که برای گرفتن هر نوع ویزا باید به سفارت و یا کنسولگری‌های ایتالیا در کشور یا شهرتان مراجعه کنید. اما حواستان باشد که از ۴ تا ۶ هفته قبل، برای مصاحبه‌ی ویزا برنامه‌ریزی کنید. حداقل از ۳ ماه قبل از ورود به ایتالیا هم برای دریافت ویزای دانشجویی اقدام نمایید. براساس اطلاعات منتشر شده در سال ۲۰۲۲، رسیدگی به درخواست شما ممکن است بین ۱ تا ۳ هفته (گاهی هم بیشتر) طول بکشد. پس سعی کنید که زمان را از دست ندهید.

 

مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا

  • فرم درخواست ویزای ورود به ایتالیا
  • عکس (یا عکس‌هایی) در ابعاد عکس گذرنامه
  • سند مسافرتی معتبر (تاریخ انقضای آن باید سه ماه بیشتر از ویزای درخواستی باشد)
  • مدرکی مبنی اینکه شرایط اقامت در ایتالیا برای کل دوران تحصیلتان را فراهم کرده‌اید
  • باید ثابت کنید که از تمکن مالی کافی برای حمایت از تحصیلتان برخوردارید (حداقل ۹۰۰ یورو در ماه)
  • پرداخت بیمه درمانی ۱۵۰ یورویی برای سال اول تحصیل
  • کپی مدرک تحصیلی قبلی
  • نامه پذیرش از دانشگاه ایتالیا
  • رسید هزینه‌ی درخواست ویزا به مبلغ حداقل ۵۰ یورو

 

چطور برای اپلای معماری ایتالیا اقدام کنیم؟

معدل! شاید مهم‌ترین پیش‌شرط

دانشگاه‌های ایتالیا معمولاً دانشجویان مدنظر خود را براساس معدل انتخاب می‌کنند. فراموش هم نکنید که سیستم محاسبه‌ی معدل در دانشگاه‌های ایتالیا، همان سیستم GPA است!  پس در زمان انتخاب دانشگاه مدنظرتان، حتماً دقت کنید تا دریابید که آیا بازه‌ی معدل مورد پذیرش‌شان با شرایط شما همخوانی دارد یا نه؟

 

الزامات زبان دانشگاه‌های مختلف برای اپلای معماری ایتالیا

در دانشگاه‌های ایتالیا، برنامه‌های تحصیلی به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی ارائه می‌شوند. خبرِ خوب اینکه برخی از دانشگاه‌های ایتالیا شرایط جذابی را به دانشجویان خود پیشنهاد می‌دهند. آن هم اینکه می‌توانید برای مدارک تحصیلی به زبان ایتالیایی درخواست بدهید؛ اما همچنان زبان تکالیف و امتحانات شما، انگلیسی باقی بماند.

حالا، شاید از خودتان بپرسید که برای هر کدام از زبان‌های ایتالیایی و انگلیسی، چه آزمون‌هایی را باید گذراند.

برای زبان ایتالیایی، می‌توانید در آزمون‌های CILS و یا CELI شرکت کنید. برای زبان انگلیسی هم آزمون‌هایی مثل Toefl Ibt، آیلتس آکادمیک، PTE آکادمیک و C1 پیشرفته قابل قبول هستند.

 

مهم‌ترین مدارک دانشگاهی مورد نیاز در مسیر اپلای معماری ایتالیا

  • مدارک شناسایی
  • عکس در سایز و استاندارد پاسپورت
  • کارنامه تحصیلی
  • فرم درخواست دانشگاه
  • انتخاب برنامه‌ی تحصیلی
  • رزومه معماری 
  • توصیه‌نامه
  • انگیزه نامه معماری
  • پورتفولیو معماری (البته لازم است توضیح دهیم که اگر متقاضی شرکت در رشته‌های معماری، شهرسازی یا هر رشته‌ی معماری هستید، به پورتفولیو نیاز خواهید داشت)
  • امتیاز رسمی SAT یا ACT
  • مدارک اثبات تسلط به زبان‌های انگلیسی یا ایتالیایی

 

 

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل معماری ایتالیا در سال ۲۰۲۳

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا، امکان تحصیل به هر دو زبان انگلیسی و ایتالیایی را در اختیار دانشجویان بین‌المللی خود قرار می‌دهند. اما پیش از اینکه لیستی از بهترین مقاصد برای اپلای معماری ایتالیا را در اختیارتان قرار دهیم، به شما خواهیم گفت که چطور می‌توانید بفهمید زبان تحصیل شما انگلیسی است یا ایتالیایی؟

 

چطور باید بفهمم که دوره‌ی مدنظرمان به زبان انگلیسی ارائه می‌شود یا نه؟

ساده بگوییم، اگر به وب‌سایت‌های دانشگاهی سر می‌زنید باید با دقت جزئیات هر دوره را مطالعه کنید. فقط به کمک جزئیات است که متوجه می‌شوید آیا یک دوره به زبان انگلیسی ارائه می‌شود یا ایتالیایی!

 

۵ دانشگاه برتر در مسیر اپلای معماری ایتالیا

دانشگاه پلی تکنیک میلان

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان با بیش از ۴۵۰۰۰ دانشجو، یکی از پیشروترین دانشگاه های ایتالیا به شمار می‌آید. این دانشگاه در رشته‌های مهندسی، معماری و طراحی، سرآمد است. پس اگر به دنبال اپلای معماری ایتالیا هستید، پلی تکنیک میلان را از یاد نبرید. شاید بد نباشد اگر بدانید که تحقیق و نوآوری نقشی کلیدی را در برنامه‌های آموزشی این دانشگاه ایفا می‌کنند. از سوی دیگر، براساس رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های جهان این دانشگاه توانسته است در حوزه‌ی مطالعات معماری، به یکی از ۱۰ دانشگاه برتر جهان تبدیل شود.

دانشگاهی پلی تکنیک ایتالیا - کانون معماران

این دانشگاه ۷ پردیس معتبر دارد و ۱۶ درصد از دانشجوهای آن، بین‌المللی هستند. اما بیایید که نگاهی به دوره‌های آموزشی دانشگاه پلی تکنیک میلان بیندازیم.

در مقطع لیسانس، شما می‌توانید به تحصیل در رشته طراحی معماری این دانشگاه بپردازید.

اما در مقطع کارشناسی ارشد، دستتان حسابی باز است. از طراحی معماری، تاریخ معماری، معماری ساختمان و معماری محیط گرفته، تا طراحی فضاهای داخلی، طراحی شهری، معماری منظر، برنامه‌ریزی شهری و طراحی خط مشی بپردازید.

اما برای تحصیل در این دانشگاه، باید مدرک معتبری مبنی بر حداقل ۱۵ سال تحصیلات (که سه سال آن باید متعلق به دوره‌ی کارشناسی باشد) را ارائه کنید. از سوی دیگر، حداقل معدل مدرک قبلی شما باید ۱۴ باشد. در آزمون آیلتس هم باید حداقل نمره‌ی ۶، و در تافل Ibt هم حداقل نمره ۷۸ را گرفته باشید.

جالب‌تر از همه اینکه این دانشگاه سه نوع بورسیه‌ی تحصیلی را به متقاضیان خود ارائه می‌دهد. یکی بورس پلاتین نام دارد. ارزش بورس پلاتین، ۱۰۰۰۰  یورو در سال + هزینه‌ی شهریه‌ی دانشگاه و هزینه‌ی خوابگاه است. پول اضافی هم پس از کسر مالیات، به دانشجو پرداخت خواهد شد.

بورس دوم، بورس طلایی نام دارد با این بورس، ۵۰۰۰ یورو به علاوه‌ شهریه‌ی دانشگاه و خوابگاه به دانشجو کمک خواهد شد. ناگفته پیداست که مازاد هزینه‌ها پس از کسر مالیات به دانشجو پرداخت خواهد شد.

سومین بورس، نقره‌ای است و فقط هزینه‌های شهریه را پوشش می‌دهد.

 

دانشگاه پلی تکنیک تورین

دانشگاه پلی تکنیک تورین هم یکی از مقاصد طلایی برای اپلای معماری ایتالیا به شمار می‌آید. می‌دانستید که این دانشگاه در سال ۱۸۵۹ میلادی تاسیس شده است؟ به همین دلیل، به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه فنی ایتالیا شناخته می‌شود. از طرف دیگر، پلی تکنیک تورین، دومین دانشگاه برتر معماری ایتالیا و ۳۴ امین دانشگاه برتر جهان برای تحصیل معماری است.

در این دانشگاه هم می‌توانید به تحصیل معماری در مقطع کارشناسی بپردازید. اما اگر متقاضی ورود به مقطع کارشناسی ارشد هستید، ساخت و ساز، میراث معماری و معماری پایدار از مهم‌ترین رشته‌های پلی تکنیک تورین به شمار می‌آیند.

برای اپلای معماری در دانشگاه تورین، نیازی به انگیزه نامه و توصیه‌نامه ندارید و تنها CV و پورتفولیو معماری (برای مقطع کارشناسی ارشد) کفایت خواهند کرد. اما فراموش نکنید که داشتن انگیزه نامه و توصیه نامه می‌تواند شانس پذیرش شما را بالا ببرد. از طرف دیگر، گواهی موقت آخرین مدرک تحصیلی و یا حتی ریز نمراتتان می‌تواند برای شروع اپلای کافی باشد.

 

دانشگاه ساپینزا رم

ساپینزا یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کل قاره اروپاست. این مجموعه‌ی آموزشی، بیش از ۱۱۵ هزار دانشجو دارد که از این میان، ۵۵۰۰ نفر بین‌المللی هستند. مطابق با آخرین آمار سال ۲۰۲۲، ساپینزا سومین دانشگاه برتر ایتالیا و ۵۱ امین دانشگاه جهان در حوزه معماری می‌باشد. این دانشگاه، ۵۹ کتابخانه و کارگاه آموزشی دارد. و با رشته‌های حفاظت معماری، بازسازی شهری و معماری منظر، به انتظار متقاضیان اپلای معماری ایتالیا نشسته است.

اپلای معماری دانشگاه ساپینزا رم

برای اپلای معماری دانشگاه ساپینزای رم باید دیپلم دبیرستان یا آخرین مقطع تحصیلی خود را در دست داشته باشید. به کپی کارت شناسایی و گذرنامه‌یتان هم نیاز خواهید داشت. به علاوه، باید حواستان باشد که بسیاری از دوره‌های این دانشگاه به زبان ایتالیایی ارائه می‌شوند. پس شما به دانش پایه و مدرک زبان ایتالیایی هم نیاز پیدا خواهید کرد.

 اما حداقل نمرات لازم برای آزمون‌های زبان انگلیسی دانشگاه ساپینزا، ۶ در آیلتس و ۷۴ در تافل است.

در کنار این‌ها، شما به رزومه، انگیزه نامه و توصیه نامه نیاز دارید. برای اپلای معماری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا هم وجود یک پورتفولیو معماری، لازم و ضروری است.

 

دانشگاه ایواو یا موسسه معماری ونیز

دانشگاه ایواو ونیز یا همان موسسه معماری ونیز، یکی از نخستین مدارس معماری کشور ایتالیا به شمار می‌آید. مهم‌ترین برنامه‌های کارشناسی ارشد این دانشگاه، معماری، برنامه‌ریزی شهری، طراحی شهری، تاریخ معماری، شهرسازی و میراث فرهنگی هستند.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در موسسه معماری ونیز، توصیه نامه، انگیزه نامه، رزومه و پورتفولیو برای رشته‌های معماری و شهرسازی هستند.

 

دانشگاه بولونیا

دانشگاه بولونیا یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های موجود در جهان غرب است. این دانشگاه در سال ۱۰۸۸ میلادی و در نتیجه‌ی ابتکار عمل چند دانشجوی مشتاق تاسیس شد. امروز، این دانشگاه بیش از ۸۵۰۰۰ دانشجو دارد. اما شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که دپارتمان معماری دانشگاه بولونیا، در سال ۲۰۱۰ میلادی تاسیس شده است. مشتاقان اپلای معماری ایتالیا می‌توانند در رشته‌هایی مثل معماری خلاق، معماری منظر، مهندسی ساختمان و معماری، مهندسی فرآیندهای معماری سیستم‌های ساختمانی به تحصیل بپردازند.

اما برای اپلای معماری دانشگاه بولونیا، باید لیستی از مدارک را آماده داشته باشید. این لیست شامل کپی برابر اصل آخرین مدرک تحصیلی شما، کپی پشت و داخل پاسپورت شما و عکس پرسنلی‌ای است که توسط کنسولگری یا سفارت ایتالیا تایید شده باشد.

به علاوه، باید اجازه‌ی سکونت برای تحصیل در ایتالیا را گرفته باشید. رزومه‌ی تحصیلی و شغلی‌تان هم باید در دست‌تانتان باشد. پورتفولیو معماری هم یکی از مهم‌ترین مدارک مورد نیازتان خواهد بود. در کنارش، معرفی نامه و توصیه نامه را هم نباید فراموش کنید. انگیزه نامه، نمره حداقل ۵.۵ آیلتس و ۸۰ تا ۹۹ تافل ibt هم فراموش نشود.


 مقالات پیشنهادی مرتبط:

ساخت پورتفولیو معماری

پورتفولیو هنری 

بازاریابی معماری 

دیجیتال مارکتینگ معماری

اپلای معماری ترکیه 

اپلای معماری سوئیس

اپلای معماری انگلستان

اپلای معماری کانادا

اپلای معماری آمریکا

اپلای معماری دانمارک

اپلای معماری آلمان

اپلای معماری هلند

اپلای معماری استرالیا


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *