از ۰ تا ۱۰۰ مسیر تحصیل و اپلای معماری هلند

از ۰ تا ۱۰۰ مسیر تحصیل و اپلای معماری هلند

هلند، بخشی از سرزمین اصلی اروپا و همزمان، با ۱۷.۶ میلیون نفر، یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای آن است. از سوی دیگر، نباید فراموش کرد که این کشور یکی از اعضای موسس بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی و بین‌دولتی می‌باشد. به همین دلیل، می‌توان ادعا کرد که کشوری مهم و تاثیرگذار بر اروپا و حتی جهان است. به علاوه، هلند یکی از نخستین کشورهایی بود که دوره‌های آموزش به زبان انگلیسی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم آورد. اگر همه‌ی این‌ها رادر کنار کیفیت و تنوع موسسات آموزش عالی این کشور قرار دهیم، به یک نتیجه‌ی مشخص می‌رسیم. آن هم اینکه مسیر اپلای معماری هلند، یکی از پرآتیه‌ترین مسیرهای پیش روی هر معمار جوان است. در ادامه‌ی این مطلب، به مرور زیر و بم مسیرتحصیل و  اپلای معماری و مهاجرت تحصیلی به کشور هلند خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 

 

چرا تحصیل معماری در هلند یکی از بهترین انتخاب‌هاست؟

کمی پیش‌تر به یک نکته‌ی بسیار مهم اشاره کردیم. آن هم اینکه هلند یکی از نخستین کشورهای غیرانگلیسی‌زبان بود که دوره‌های آموزش به زبان انگلیسی را به راه انداخت. بر همین اساس، می‌توان ادعا کرد که اپلای معماری هلند به شما فرصت انتخابی مهم را خواهد داد. یعنی، بسته به مهارت‌های زبانی خود، می‌توانید به زبان انگلیسی و یا هلندی در این کشور تحصیل کنید. از سوی دیگر، بد نیست بدانید که هلندی‌ها یکی از بردبارترین مردمان اروپا هستند. از آن هم جالب‌تر اینکه، آغوشی باز به سوی فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف دارند. به همین دلیل، دیگر هیچگونه نگرانی‌ای از بابت مساله‌ی زبان باقی نمی‌ماند.

اما فارغ از مساله‌ی زبان، موضوع انواع موسسات آموزش عالی هلند هم موضوعی مهم می‌باشد. در این کشور، دو نوع موسسه آموزشی وجود دارد. یکی دانشگاه‌های علوم کاربردی (یا همان HBOها) است و دیگری، دانشگاه‌های تحقیقاتی (یا همان WOها).

دانشگاه‌های علمی کاربردی، دوره‌هایی را برای آماده‌سازی دانشجویان برای ورود به یک حرفه‌ی خاص ارائه می‌دهند. حال آنکه دانشگاه‌های تحقیقاتی، برنامه‌های عمومی‌تری را نیز به دانشجویان ارائه خواهند داد. اما هیچ نگران نباشید. ما به شما اطمینان می‌دهیم که هر دو دانشگاه، توانسته‌اند به چارت‌های دانشگاه‌های معتبر جهانی راه بیابند.

اما اگر هنوز هم در مورد دسته‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در هلند سوالی دارید، با ما همراه بمانید. در ادامه‌ی این مقاله، همه شرایط حاکم بر سیستم آموزشی هلند را برایتان تشریح خواهیم کرد.

به طور کلی، ۱۳ دانشگاه هلندی (البته بدون احتساب دانشگاه‌های علمی کاربردی) در جدول ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان برای سال ۲۰۲۳ هستند. ستاره درخشان آن‌ها هم، دانشگاه آمستردام است که در رتبه ۵۸ ایستاده. دانشگاه صنعتی دلفت هم در جایگاه شماره ۶۱ قرار دارد.

 

در مسیر مهاجرت تحصیلی؛ نگاهی دقیق به سیستم آموزشی هلند

سیستم آموزشی هلند بر پایه کار گروهی بنا شده است. بر همین اساس، می‌توان ادعا کرد که سبک تدریس در هلند، سبکی تعاملی و دانش‌آموز/دانشجو محور است. به زبان ساده‌تر، اساتید، آزادی لازم را برای دانشجویان فراهم می‌آورند تا آن‌ها بتوانند نظرات خود را سامان دهند. مهم‌ترین فایده‌ی چنین رویکردی هم  این است که موتور خلاقیت دانشجو در مسیر به کارگیری دانش، تغذیه خواهد شد. پس مسیر اپلای معماری هلند، علاوه بر باز شدن درهای جهان به رویتان، خلاقیت و مهارت‌های ذهنی شما را هم توسعه خواهد داد.

 

دانشگاه‌های تحقیقاتی هلند

دانشگاه‌های تحقیقاتی هلند، برنامه‌های پژوهش محور را در یک محیط دانشگاهی ارائه می‌دهند. به زبان ساده‌تر، برنامه‌های دانشگاه‌های تحقیقاتی با ارائه یک دوره پایه آغاز می‌شود. در این دوره، شِمای کلی حرفه مورد نظر دانشجو به او ارائه خواهد شد. در ادامه هم، راه برای انتخاب تخصص یا گرایش‌های ویژه هموار می‌گردد.

مرحله‌ی نهایی تحصیل در یک دانشگاه تحقیقاتی در کشور هلند، ارائه‌ی یک پایان نامه براساس تحقیقات خود دانشجو است.

حداکثر طول دوره‌های دانشگاه‌های تحقیقاتی برای مقطع دکتری می‌تواند تا ۴ سال باشد. این میزان برای مقطع کارشناسی ارشد بین ۱ تا ۳ سال و برای لیسانس، حداقل ۳ سال خواهد بود.

 

دانشگاه‌های علمی کاربردی هلند

همانطور که از نامش هم پیداست، دانشگاه‌‎های علمی کاربری هلند بر روی ارائه‌ی برنامه‌های کاربردی تمرکز دارند. آن‌ها می‌خواهند دانشجوهایی کاملاً عملگرا را تربیت کنند و در این مسیر، بر روی دوره‌های کارآموزی تاکید و توجه ویژه‌ای خواهد شد. می‌پرسید مهم‌ترین مزیت تحصیل در دانشگاه های علمی کاربردی هلند چیست؟ باید بگوییم که داشتن تجربه کار در موقعیت‌های واقعی و در بازار واقعی، مهم‌ترین سرمایه‌ در چنته‌ی فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌هاست.

 

موسسات آموزش بین‌المللی یا IE هلند

از تشکیل نخستین موسسه‌ی آموزش بین‌المللی در هلند بیش از ۵۰ سال می‌گذرد. این موسسه‌ها در بازه‌ی زمانی کوتاهی به شهرت رسیدند. و جالب است بدانید که فوراً مورد توجه و علاقه‌ی اعضای جامعه‌ی علمی در سرتاسر جهان قرار گرفتند.

دوره‌های موسسات آموزش بین‌المللی هلند، همگی به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند. اما مدت زمان آن‌ها از چند هفته تا ۴ سال متغیر است. در این دوره‌ها، چیزی جز دانش تخصصی در گرایش‌های مشخص ارائه نمی‌شود. پس می‌توان آن‌ها را به عنوان بهترین گزینه برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد معرفی کرد.

 

 

نگاهی به هزینه‌های تحصیل و زندگی در هلند

اگر هلند را با سایر کشورهای انگلیسی‌زبان اروپا مقایسه کنیم، خواهیم دید که هزینه‌های تحصیل در این کشور، آنقدرها هم گران نیست. چرا که یارانه‌های دولتی از آموزش عالی این کشور حمایت می‌کنند. از سوی دیگر، هزینه‌های زندگی در هلند هم آنچنان بالا نیست.

به تجربه، به ما ثابت شده است که بودجه‌‌ی ماهانه‌ای بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو می‌تواند کفاف هزینه‌های زندگی شما را بدهد. اما شاید بپرسید که آیا می‌توان در حین تحصیل، کار هم کرد؟ چرا که نه! شما به عنوان دانشجو، اجازه‌ی کار هفتگی به میزانی بین ۱۶ تا ۳۲ ساعت را دارید. به علاوه، واجد شرایط دریافت کمک هزینه ۲۶۵ یورویی برای حمل‌ونقل عمومی هم خواهید بود.

اما یکی از مهم‌ترین فاکتورها در مسیر اپلای معماری، برآورد کردن هزینه‌های تحصیل است. هزینه سالانه تحصیل در هلند از حدود ۱۴۰۰۰ یورو آغاز می‌شود و تا ۲۰۰۰۰ یورو هم ادامه می‌یابد. اما فراموش نکنید که هر کدام از دانشگاه‌های این کشور، کمک هزینه‌ها و بورسیه‌هایی دارند که بسته به شرایطتان، می‌توانید از آن‌ها هم بهره بگیرید. در کنار این، به عنوان یک دانشجو می‌توانید در بسیاری از کافه‌ها، رستوران‌ها، سینما‌ها و موزه‌ها بن تخفیف دریافت کنید.

 

جایگاه رشته معماری در هلند

معماری یکی از رشته‌های بسیار محبوب کشور هلند به شمار می‌آید. مثل خیلی دیگر از کشورهای جهان، رشته معماری در هلند، بین‌رشته‌ای به حساب می‌آید. به زبان ساده‌تر، معماری خط واسطی است که در بین هنر و مهندسی کشیده می‌شود.

عصر طلایی معماری هلند، به قرن ۱۷ میلادی بازمی‌گردد. اما پس از آن، به مرور زمان و با گسترش ساخت‌وساز مدرن در این کشور، معماری توانست به بازاری فعال تبدیل شود. براساس بررسی‌های ما، مشخص شده است که یک معمار در کشور هلند به طور متوسط ۴۵۵۰ یورو در ماه درآمد دارد. البته، کمترین میزان درآمد معماران ۲۲۶۰ و بیشترین میزان آن، ۸۶۱۰ یورو اعلام شده است.

 

مهم‌ترین گرایش‌ها و سرفصل‌های معماری در هلند

همانطور که پیش‌تر هم توضیح دادیم، معماری یکی از رشته‌های ریشه‌دار و قدیمی کشور هلند به شمار می‌آید. به همین دلیل، نباید تعجب کنید اگر حین جستجو، با طیف وسیعی از گرایش‌های این رشته مواجه شوید. اما به طور کلی، با نگاهی به آمار می‌توان برخی از محبوب‌ترین گرایش‌های معماری در دانشگاه های هلند را یافت. این گرایش‌ها عبارتند از: هنرهای تجسمی، تولید محتوا و رسانه معماری، معماری منظر، طراحی شهری و معماری پایدار!

 

علاوه بر این، از میان مهم‌ترین سرفصل‌های تحصیل معماری در هلند می‌توان به دروسی مانند طراحی مبتدی تا پیشرفته، ساخت و طراحی، طراحی شهری، طراحی داخلی، تاریخچه معماری، تاریخچه هنر و معماری سنتی و مدرن اشاره کرد.

 

مسیر اخذ ویزای تحصیلی کشور هلند

در مسیر اپلای معماری هلند و تحصیل معماری در این کشور اروپایی، باید تلاش کنید که ویزای تحصیل در این کشور را به دست آورید. هزینه اخذ ویزای تحصیلی کشور هلند، تا زمان نوشتن این مقاله، ۳۱۷ یورو بود. اما به جز پرداخت این مبلغ، باید مدارک دیگری را هم آماده کنید. این مدارک عبارتند از:

  • پاسپورت
  • گواهی اخذ پذیرش نهایی در دانشگاه
  • گواهی تمکن مالی
  • اگر متاهل هستید، سند ازدواج
  • مدرک تسلط بر زبان انگلیسی

 

برترین دانشگاه ها برای تحصیل و اپلای معماری هلند

حالا دیگر به خوبی می‌دانید که در هلند، با طیف وسیعی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی مواجه خواهید شد. هر کدام از آن‌ها برای پاسخگویی به دسته‌ای خاص از نیازهای معماران جوان طراحی شده‌اند. و از همه مهم‌تر اینکه، هر کدامشان در مجامع بین‌المللی ارزش و اعتبار خاص خود را دارند.

اما ما می‌خواهیم که مسیر اپلای معماری هلند را تا حد ممکن برای شما ساده کنیم. به همین دلیل، در ادامه‌ی این مطلب لیستی از برترین دانشگاه‌های معماری این کشور را به شما ارائه خواهیم داد. علاوه بر این، مهم‌ترین نکاتی را که برای اخذ پذیرش تحصیلی در این دانشگاه‌ها لازم دارید نیز فراهم آورده‌ایم.

 

دانشگاه صنعتی دلفت TU DELFT

دانشگاه صنعتی دلفت، یکی از معتبرترین، قدیمی‌ترین و خوشنام‌ترین دانشگاه‌ها در سراسر جهان است. این دانشگاه، سالانه تعداد زیادی دانشجو می‌پذیرد. اما آنچه که دهان به دهان می‌چرخد یک نکته‌ی کلی است. آن هم اینکه، اخذ پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه دلفت، از پذیرش در سایر مقاطع آسان‌تر است.

 

اما بیایید نگاهی بیندازیم به شرایط اخذ پذیرش تحصیلی و مسیر اپلای معماری دانشگاه صنعتی دلفت.

اگر می‌خواهید که در مقطع لیسانس مشغول به تحصیل شود، باید معدل دیپلم شما بیشتر از ۱۵.۲۰ باشد. برای مقاطع بالاتر هم باید مدرک لیسانس یا ارشد خود را به یکی از زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و یا هلندی ترجمه کنید.

به علاوه، داشتن نمره تافل ۹۰ و یا آیلتس ۶.۵ هم برای شما الزامی است. اما فراموش هم نکنید که مدارک زبان شما ۲ سال و مدارک هویتی شما ۶ ماه اعتبار دارند. در نهایت هم اینکه، انگیزه نامه، توصیه نامه، پورتفولیو معماری و نمرات آزمون GRE هم برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه دلفت الزامی هستند.

اما در مورد GRE هم باید بگوییم که حداقل نمرات کسب شده در این آزمون به شرح زیر است:

  • ۱۵۰ برای Verbal Reasoning
  • ۱۶۰ برای Quantitative Reasoning
  • ۸ برای Analytical Writing

در جدول زیر، می‌توانید برخی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین گرایش‌های معماری دانشگاه صنعتی دلفت را مشاهده کنید:

گرایش‌های معماری دانشگاه صنعتی دلفت توضیحات
کارشناسی علوم معماری
کارشناسی ارشد علوم معماری و شهرسازی
کارشناسی ارشد علوم ژئوماتیک توزیع داده‌های جغرافیایی
کارشناسی ارشد معماری

نوسازی خانه‌های مسکونی

تخصص در نوسازی ساختمان‌های عمومی

طراحی فضاهای داخلی

تخصص در سازه و شهرسازی

تخصص در مهندسی معماری و ساختمان‌های پیوندی

کارشناسی ارشد شهرسازی

تخصص در نوسازی شهری

مداخلات دلتا

تخصص در دگرگونی‌های شهری و ناحیه‌ای

طراحی سیاست‌های آینده

تخصص در طراحی شهرهای آینده

کارشناسی ارشد تکنولوژی سازه‌ها تخصص در طراحی ساختمان و نمای خارجی و اقلیمی
کارشناسی ارشد مشاور ملک و خانه تخصص در مدیریت طراحی و ساخت
دکتری معماری و ساختمان سازی

 

آکادمی معماری دانشگاه هنر آمستردام – AHK

آکادمی معماری دانشگاه هنر آمستردام دانشجویان خود را به سوی داشتن نگرشی باز و پرسشگر هدایت می‌کند. از سوی دیگر، بد نیست بدانید که این آکادمی روابط محکمی را با بخش خدمات عمومی، احزاب و توسعه‌دهندگان شهری هلند دارد. به همین دلیل، برنامه‌های کارآموزی و مطالعاتی آن جایگاه برجسته‌ای را در جامعه‌ی آکادمیک کشور هلند دارد.

 

به همین دلیل، ما به شما توصیه می‌کنیم که به آکادمی معماری دانشگاه هنر به چشم یکی از گزینه‌های مهم در مسیر اپلای معماری هلند نگاه کنید.

این آکادمی برنامه‌های خود را بر روی سه گزینه معماری، معماری منظر و شهرسازی متمرکز کرده است. در جدول زیر، این سه گزینه را بیشتر برای شما باز کرده‌ایم:

برنامه آکادمی معماری دانشگاه هنر آمستردام شرح جزئیات
 

شهرسازی

آشنایی با طیف گسترده‌ای از کارهای حوزه‌ی طراحی

توسعه نگرش به منابع

آموزش موضع‌گیری در حوزه‌های حرفه‌ای

معماری منظر

حل مشکلات فضایی

ترسیم موقعیت‌های توپوگرافیک جدید

معماری

کمک به شکل‌گیری یک امضای فردی برای معمار

توجه به دانش نظری و موقعیت‌یابی

آشنایی با متخصصان حرفه‌ای

امکان کار در گروه‌های کوچک اما حرفه‌ای

اما برای اپلای معماری دانشگاه هنر آمستردام به نمره آیلتس ۷، تافل ۱۰۰، و یا مهارت کمبریج C1 190 و C2 ی حداقل ۲۰۰ نیاز دارید. در کنار این‌ها، داشتن پورتفولیو معماری، انگیزه نامه، نامه تمکن مالی، و رزومه تحصیلی هم مورد نیاز است.

 

دانشگاه صنعتی آیندهوون

دانشگاه صنعتی آیندهوون در سال ۱۹۵۶ تاسیس شد. اما امروز، این دانشگاه بیشتر از ۸۵۰۰ دانشجو و ۳۰۰۰ کارمند دارد. این دانشگاه را می‌توان یکی از بین‌المللی‌ترین مراکز آموزشی و تحقیقاتی کشور هلند نامید. چرا که در رشته‌های علوم مهندسی توانسته است فناوری‌ها و نوآوری‌های شگرفی را به ثبت برساند. از سوی دیگر، پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاه آیندهوون توانسته‌اند خدمات ارزنده‌ای را به کسب‌وکارهای نوپا عرضه کنند.

 

اما در مسیر اپلای معماری دانشگاه آیندهوون به چه مدارکی نیاز دارید؟ توصیه‌نامه، انگیزه‌نامه و پورتفولیو معماری باید در اولویت‌های نخستتان باشند. در کنار آن‌ها، داشتن نمره آیلتس حداقل ۶.۵، تافل بالای ۹۰ یا CAE در سطح C1 را از یاد نبرید.

اما این دانشگاه تعدادی بورسیه هم دارد که سالانه به دانشجویان خاص خود ارائه می‌دهد. در جدول زیر، لیستی از مهم‌ترین بورسیه‌های دانشگاه صنعتی آیندهوون را خواهید دید:

نام بورسیه شرح بورسیه
 

بورسیه دولت هلند

این بورسیه از سوی وزارت آموزش، فرهنگ و علوم هلند به دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌شود. مبلغ آن هم ۵۰۰۰ یورو است که در سال اول کارشناسی ارشد پرداخت خواهد شد.
بورسیه تحصیلی Amandus H. Lundqvist (ALSP) تنها ملاک دست یافتن به این بورسیه، برتری تحصیلی و دستاوردهای علمی در مقایسه با سایر متقاضیان است. این بورسیه شامل ۱۶۰۰۰ یورو کمک هزینه تحصیلی و ۱۰۰۰۰ یورو کمک هزینه زندگی است.
 

بورسیه ماری اسکلودوفسکا کوری

این بورسیه به دانشجویان کارشناسی ارشد خانم تعلق دارد. البته، برای دریافت آن باید در حوزه فناوری‌های هسته‌ای فعال باشید. کمک هزینه تحصیلی بورسیه اسکلودوفسکا – کوری، ۲۰۰۰۰ یورو و کمک هزینه‌ی زندگی آن هم   ۲۰۰۰۰یورو است.

 

مقالات پیشنهادی مرتبط:

ساخت پورتفولیو معماری

پورتفولیو هنری 

بازاریابی معماری 

دیجیتال مارکتینگ معماری

اپلای معماری سوئیس

اپلای معماری انگلستان

اپلای معماری ترکیه 

اپلای معماری کانادا

اپلای معماری ایتالیا 

اپلای معماری آلمان

اپلای معماری آمریکا

اپلای معماری دانمارک

اپلای معماری استرالیا

انگیزه نامه معماری 

رزومه معماری 


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل