از ۰ تا ۱۰۰ مسیر تحصیل و اپلای معماری آلمان

آلمان، یکی از بهترین انتخاب‌های پیش روی هر کسی است که می‌خواهد تحصیلات خود را در کشوری خارجی ادامه دهد. چرا که سیستم آموزش عالی دولتی آلمان در سطحی وسیع از تحصیل کم‌شهریه یا بدون شهریه پشتیبانی می‌کند. از سوی دیگر، دانشجویانی که قصد تحصیل و اپلای معماری آلمان را دارند، با طیف وسیعی از گزینه‌ها مواجهند. به زبان ساده‌تر، دایره‌ی گسترده‌ای از دانشگاه‌‎ها، مراکز آموزش عالی و کالج‌ها، پیش روی شماست. اما مهاجرت تحصیلی به آلمان و اخذ پذیرش در دانشگاه‌های آن، نیازمند رعایت یک سری معیارهای ریز و درشت است. از شرط معدل و طراحی یک پورتفولیو معماری قوی گرفته، تا انتخاب بهترین گرایش… همه چیز را باید با دقت، تجزیه و تحلیل کنید. در این مقاله، شما را با مهم‌ترین دلایل انتخاب آلمان به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی شما آشنا خواهیم کرد. علاوه بر این، لیستی از برترین دانشگاه های معماری آلمان و گرایش‌های مختلف این رشته را در اختیارتان خواهیم گذاشت. با این امید که بتوانید بهترین انتخاب را برای زندگی حرفه‌ای خود رقم بزنید. پس پیش به سوی نور انداختن بر یکی از محبوب‌ترین مسیرهای اپلای معماری: تحصیل معماری در آلمان!

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

چرا مسیر تحصیل و اپلای معماری آلمان، مسیر یک مهاجرت منطقی است؟

تاریخ غنی معماری در آلمان

احتمالاً بسیاری از شما به خوبی می‌دانید که رشته معماری در آلمان، تاریخی غنی دارد. به زبان ساده‌تر، تمامی سبک‌های اروپایی، از رومی گرفته تا پست مدرن، رد پایی در این کشور دارند. حتی می‌توان ادعا که معروف‌ترین نمونه‌های معماری باروک، کلاسیک مدرن، سبک بین‌المللی، سبک کارولنژی و… همه در آلمان هستند. بر همین اساس، می‌توانیم با خیال راحت به شما مسیر اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه های آلمان را پیشنهاد دهیم. چرا که تنوع برنامه‌های آموزشی آن می‌تواند شما را، با هر اعتقاد و سلیقه‌ای، در خود جای دهد.

زیرساخت‌های پیشرفته IT در دانشگاه‌های آلمان

تمامی دانشجویانی که در سیستم آموزشی کشور آلمان تحصیل می‌کنند، به تجهیزات IT دسترسی دارند. و این دسترسی در هر دو سطح سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، تعریف شده است. به علاوه، سیستم آموزشی، از بخش نگهداری و مراقبت هم پشتیبانی می‌کند. خبر بهتر اینکه، در حوزه‌ی دسترسی داشتن به این امکانات، هیچ تفاوتی در بین دانشجویان آلمانی و غیرآلمانی وجود ندارد.

آماده سازی دانشجویان برای حضور فعال در بازار کار

تمامی دانشجویان معماری آلمان باید در دوره‌های ارتقای ارتباط بین سیستم آموزشی و بازار کار برگزار می‌شود، شرکت کنند. شاید بپرسید که این برنامه‌ها شامل چه مواردی ‌شود؟ از رویدادهای اطلاعاتی در زمینه‌های حرفه‌ای و بازار کار واقعی گرفته، تا برنامه‌ها و سخنرانی‌های خاص و موضوعی! ساده‌اش کنیم، در این رویدادها، هر‌آنچه که باید در مورد کار معماری بدانید، پوشش داده خواهد شد. حتی به شما یاد خواهند داد که چطور پس از پایان تحصیلاتتان به تکاپو برای جستجوی شغل مناسبی بیفتید. و این، شاید مهم‌ترین دلیل برای پیشنهاد مسیر مهاجرت تحصیلی و اپلای معماری آلمان باشد.

آلمان، بهشت آموزش عالی

برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی، دانشگاه‌های آلمان (به ویژه دانشگاه های معماری آن) همیشه در رتبه‌های بالای جهانی قرار داشته‌اند. به همین دلیل، داشتن یک مدرک از دانشگاه‌ها، کالج و سیستم‌های آموزشی این کشور برای زندگی شما نویدبخش درصد بالای اشتغال خواهد بود.

اپلای معماری آلمان - کانون معماران

تحصیل معماری به زبان انگلیسی در کشور آلمان

هنوز هم بسیاری از دانشگاه‌های آلمان، زبان آلمانی را به عنوان نخستین زبان آموزشی معرفی می‌کنند. با این حال، شاهد هستیم که روز به روز، بر تعداد برنامه‌های آموزش معماری به زبان انگلیسی در آلمان افزوده می‌شود. و این خود، برای بسیاری از دانشجویانی که قصد اپلای معماری آلمان را دارند اما در بیم آموزش زبان آلمانی هستند، نویدبخش است.

مقرون به صرفه بودن تحصیل در آلمان

همانطور که کمی پیش‌تر هم اشاره کردیم، بسیاری از دانشگاه‌های دولتی آلمان از برنامه‌های تحصیلی کم‌شهریه یا بی‌شهریه پشتیبانی می‌کنند. و خبر خوب اینکه، این پشتیبانی هم شامل حال دانشجویان آلمانی می‌شود، و هم دانشجویان خارجی را در بر می‌گیرد.

معرفی مقاطع مختلف برای تحصیل معماری در آلمان

قصد اپلای معماری آلمان را دارید؟ پس لازم است که مقاطع مختلف تحصیل معماری در این کشور را به خوبی بشناسید. به طور کلی، شما به عنوان دانشجوی خارجی، می‌توانید در یکی از سه مقطع لیسانس، کارشناسی ارشد و دکترای معماری، شروع به تحصیل کنید. اما هیچ می‌دانید که هر کدام از این دوره‌ها چه شرایط و پیش‌نیازهایی دارند؟ پس با ما همراه بمانید!

تحصیل در مقطع لیسانس معماری در آلمان

دوره‌های لیسانس معماری در آلمان، دوره‌هایی سه تا پنج ساله هستند. برای ورود به یک برنامه لیسانس (فارغ از نوع دانشگاه)، باید مدرک دیپلم ۱۲ ساله‌تان را در دست داشته باشید. علاوه بر این، داشتن مدارک زبان آلمانی در سطح B2 هم برای اخذ پذیرش تحصیلی در آلمان ضروری است. اما اگر دانشگاه مدنظرتان، داشتن مدرک زبان انگلیسی را هم جزو الزامات آورد، نگران نباشید. داشتن آیلتس حداقل ۵.۵ در بسیاری از موارد کفایت خواهد کرد.

البته، برای شروع تحصیل در رشته معماری دانشگاه‌های آلمان، نیاز به معدل دیپلم بالای ۱۵ دارید. در کنار آن، گپ تحصیلی زیر ۵ سال هم لازم است.

تحصیل در مقطع فوق لیسانس معماری در آلمان

به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی با در دست داشتن مدرک کارشناسی، می‌توانید اقدام به اخذ پذیرش معماری در آلمان کنید. دوره‌های فوق لیسانس معماری در آلمان، عموماً یک تا دو ساله هستند. برای اخذ پذیرش در آن‌ها هم نیاز به مدرک زبان آلمانی در سطح B2 دارید. همچنین، داشتن مدرک زبان انگلیسی (آیلتس ۶.۵ یا معادل آن) هم در بسیاری موارد، الزامی است.

خبر خوب اینکه پذیرش در مقطع فوق‌لیسانس معماری برای دانشجویان خارجی کاری ساده‌تر است. اما حواستان باشد که میزان گپ تحصیلی‌تان باید زیر ۵ سال باشد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خواندن معماری در مقطع فوق‌لیسانس در کشور آلمان را می‌دانید؟ این است که شما باید در طول دوره‌ی تحصیل خود، روی پروژه نهایی‌تان هم کار کنید. در نهایت، آن پروژه را باید در قالب پایان‌نامه ارائه دهید.

تحصیل در مقطع دکتری معماری در آلمان

دوره‌ دکتری معماری در آلمان، عموماً ۴ سال یا بیشتر طول می‌کشد. از سوی دیگر، پیش از اخذ پذیرش، باید بتوانید سوپروایزر و یا استاد راهنمایی را در دانشگاه مدنظرتان پیدا کنید. به جز این، داشتن مدرک زبان انگلیسی (حداقل آیلتس ۷ یا معادلش) یکی از الزامات ورود به مقطع دکتری معماری در آلمان است.

اما بگذارید با دادن یک خبر خود، مسیر را برایتان روشن‌تر نماییم. بورسیه‌های تحصیلی زیادی جهت تحصیل در مقطع دکترا برای رشته معماری در آلمان وجود دارد. به علاوه، شما به عنوان دانشجو، مجوز ۳۰ ساعت کار پاره وقت را هم خواهید گرفت.

اوسبیلدونگ معماری در آلمان

اگر تا به حال با این اصطلاح متوجه نشده‌اید، نگران نشوید. ما اینجاییم که به تمامی سوال‌های شما پاسخ بدهیم.

اوسبیلدونگ، نامی است که در آلمان به روی دوره‌های عالی کارآموزی و آموزش حرفه‌ای نهاده‌اند. این دوره‌ها، غالباً بدون شهریه هستند و یکی از محبوب‌ترین راه‌های رسیدن به کشور آلمان به شمار می‌آیند. یکی از مهم‌ترین مزایای شرکت در یک دوره اوسبیلدونگ، این است که می‌توانید در طول دوره، حقوق دریافت کنید. و این یعنی، به کار در آلمان و اقامت آلمان نزدیک و نزدیک‌تر شوید.

اما اوسبیلدونگ معماری در آلمان چه شرایطی دارد؟

طول دوره‌های اوسبیلدونگ معماری در کشور آلمان معمولاً دو الی سه سال است. در این دوره‌ها، دانشجویان هم به صورت تئوری و هم به صورت عملی، تحت آموزش‌های مدرن و متناسب با بازار کار قرار می‌گیرند. به علاوه، همانطور که پیش‌تر هم نوشتیم، اوسبیلدونگ معماری بدون شهریه است و حقوق هم دارد. این حقوق، بین ۳۵۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه می‌باشد!

اما کم بودن حقوق نباید شما را دلسرد کند. شانس پیدا کردن شغل، برای کسانی که در یک دوره اوسبیلدونگ معماری شرکت کرده‌اند، بسیار بالاست.

هزینه‌های تحصیل معماری در کشور آلمان

در همین ابتدای بند، خیالتان را راحت می‌کنیم. در بسیاری از دانشگاه‌های دولتی آلمان، تحصیل معماری برای دانشجویانی که تسلط کافی به آلمانی دارند، رایگان است. اما برخی از دانشگاه‌ها هم هستند که ممکن است از دانشجویان غیر آلمانی، با هر سطح تسلطی، شهریه بگیرند. این شهریه تا ۳۰۰۰ یورو در هر ترم، تخمین زده می‌شود.

اما شاید بگویید که: دوست داریم در یک دانشگاه خصوصی در کشور آلمان پذیرش بگیریم. در این صورت باید بتوانید از پس هزینه‌های تحصیل در آن بربیایید. این هزینه‌ها بین ۲۶ تا ۴۰ هزار یورو در سال ارزیابی می‌شوند.

به طور کلی و براساس تحقیقات تیم کانون معماران و شهرسازان، هزینه تحصیل در مقطع لیسانس به زبان انگلیسی در کشور آلمان، بین ۳۰۰ تا ۳۵۰۰ یورو می‌باشد. این هزینه در مقطع کارشناسی ارشد با جهشی قابل توجه مواجه می‌شود و به بازه‌ی ۲۰ تا ۳۰ هزار یورو می‌رسد.

البته حواستان باشد که این فقط هزینه‌ی تحصیل است. برای زندگی در کشور آلمان، به بودجه‌ی ماهانه‌ای در بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو نیاز دارید. هر چند، این رقم بسته به شهر و موقعیت زندگی شما، می‌تواند متفاوت باشد.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل و اپلای معماری در کشور آلمان – یک نمای کلی

بگذارید در یک نمای کلی، هر آنچه را که برای آغاز کردن مسیر اپلای معماری آلمان نیاز دارید برایتان لیست کنیم.

  • مدرک یا مدارک تحصیلی پیشین به همراه ریز تمامی نمرات
  • تمامی مدارک شناسایی و هویتی رسمی شما
  • عکس
  • نامه‌ی درخواست پذیرش که توسط خود شما تکمیل شده است
  • گواهی سوسابقه‌ی کیفری
  • مقالات چاپ شده (البته در صورت وجود)
  • انگیزه‌ نامه معماری
  • توصیه نامه معماری
  • پورتفولیو معماری برای مقاطع ارشد و دکتری
  • پرینت بانکی به منظور اثبات تمکن مالی

حواستان هم باشد که تمامی این مدارک باید توسط دارالترجمه‌های رسمی ترجمه شوند و توسط دادگستری، تایید و مهر گردند.

 

معروف‌ترین بورسیه‌های تحصیلی کشور آلمان کدام‌ها هستند؟

پیش‌تر با شما در مورد بورسیه‌های تحصیلی کشور آلمان سخن گفته بودیم! بگذارید این مورد را در این بند، دقیق‌تر باز کنیم.

از طریق این بورسیه‌ها، مبلغی بین ۸۰۰ تا ۱۳۰۰ یورو به صورت ماهانه به شما اعطا خواهد شد. به علاوه، با کمک آن‌ها می‌توانید از وام‌های آموزشی با بهره صفر هم بهره بگیرید. خبر خوب اینکه می‌توانید بازپرداخت این وام‌ها را به تعویق بیندازید. چقدر؟ تا ۵ سال بعد از اخذ مدرک تحصیلی‌تان! به نظر هیجان‌انگیز می‌رسد؛ نه؟

اما بیایید نگاهی بیندازیم به معروف‌ترین بورسیه‌های تحصیلی آلمان که در مسیر اپلای معماری به دردتان خواهند خورد.

بورسیه DAAD

این بورسیه برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارائه می‌شود. یعنی شانس استفاده از آن در مقاطع بالاتر، تقریباً صفر است. به هر روی، از میان امتیازات این نوع از بورسیه می‌توان به بیمه سلامت با ارزشی بیشتر از ۱۰۰۰ یورو و هزینه زندگی به میزان ۷۵۰ یورو در ماه اشاره کرد.

برای یک دانشجوی کارشناسی، شرایط ایده‌آلی به نظر می‌رسد!

 

بورسیه بنیاد فردریش ایبرت

این بورسیه در هر سال به ۴۰ نفر اعطا می‌شود. تمرکز آن هم، بر روی دانشجویان مقطع کارشناسی است. اما همیشه، تعدادی دانشجوی کارشناسی ارشد هم شانس استفاده از آن را پیدا می‌کنند.

تحت این بورسیه، دانشجویان کارشناسی، کمک هزینه ۶۵۰ یورویی دریافت می‌کنند. دانشجویان تحصیلات تکمیلی هم، از کمک هزینه‌های ۱۰۰۰ یورویی بهره‌مند خواهند شد.

 

بورسیه هاینریش بل

این بورسیه، یکی از مشهورترین بورس‌های تحصیلی کشور آلمان است! هاینریش بل را همه می‌شناسیم! درست است؟ همان نویسنده آلمانی معروف و برنده جایزه نوبل ادبیات.

به هر روی، بر طبق این بورسیه، دانشجویان دارای عملکرد ممتاز در تمامی مقاطع تحصیلی تحت پوشش بنیاد بل قرار خواهند گرفت. این پوشش شامل ۶۴۰ یورو بابت شهریه و ۳۰۰ یورو بابت تهیه کتاب می‌شود.

 

بورسیه HHL YOUNG LEADER

این بورسیه مختص به دانشجویان غیرآلمانی می‌باشد. اما برای کسب آن باید سوابق تحصیلی خوبی داشته باشید. در صورت موفقیت، ۲۵ درصد از حق شهریه‌ی شما شامل بخشودگی خواهد شد.

 

 

معرفی ۵ دانشگاه برتر برای تحصیل معماری در کشور آلمان

پیش از معرفی برترین دانشگاه‌ های معماری کشور آلمان، اجازه بدهید که نگاهی به گرایش‌های مختلف معماری در این کشور بیندازیم.

همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، معماری ریشه‌ای دیرینه در کشور آلمان دارد. درست به همین دلیل، شاهد شکل‌گیری، رشد و توسعه‌ی گرایش‌های مختلف این رشته در این کشور هستیم. از میان مهم‌ترین گرایش‌های رشته معماری در آلمان می‌توان به لیست زیر اشاره کرد:

  • گرایش مدیریت پروژه و ساخت
  • گرایش طراحی شهری
  • گرایش برنامه‌ریزی شهری
  • گرایش تکنولوژی معماری
  • گرایش طراحی صنعتی
  • گرایش طراحی داخلی

حالا نوبت به پاسخ دادن به اساسی‌ترین پرسش رسیده است:

بهترین گزینه‌ها برای اپلای معماری آلمان، کدام دانشگاه‌ها هستند؟

 

دانشگاه فنی مونیخ

دانشگاه فنی مونیخ برای سال‌های متمادی در لیست ۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار داشته است. در این دانشگاه، بیش از ۴۰ هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند. آمار دانشجویان بین‌المللی آن هم به نزدیک ۲۰۰۰ نفر می‌رسد. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که این دانشگاه توانسته است جوایز زیادی را در حوزه معماری از آن خود کند. از جایزه‌های معماری و برنامه‌ریزی شهری آلمان گرفته… تا جایزه معماری + فناوری اروپا، جایزه میس ون دررو و جایزه RIBA!

برای اخذ پذیرش از دانشگاه فنی مونیخ به مدرک تافل IBT با حداقل نمره ۸۸، یا تافل PBT با حداقل نمره ۶۰۵، و یا آیلتس ۶.۵ نیاز دارید.

اما برای اخذ پذیرش در رشته معماری دانشگاه فنی مونیخ، به اثبات مهارت زبان آلمانی، داشتن یک رزومه و یک پورتفولیو معماری کامل و مرتبط با گرایش‌تان و مدارک مربوط به اثبات حداقل ۶ هفته کار عملی هم نیاز دارید.

 

دانشگاه اشتوتگارت

شما می‌توانید نام دانشگاه اشتوتگارت را در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان بیابید. این دانشگاه جذاب و پرطرفدار، در حال حاضر ۲۶ هزار دانشجو دارد. علاوه بر این، گرایش‌های مختلفی از معماری را هم در برنامه آموزشی خود جای داده است. از طراحی داخلی، طراحی معماری و فیزیک ساختمان گرفته تا طراحی شهری و برنامه‌ریزی شهری.

از میان مهم‌ترین الزامات اخذ پذیرش از دانشگاه اشتوتگارت می‌توان به نمره آیلتس بین ۶ تا ۷ اشاره کرد. اما اگر از دوستداران تافل هستنید، باید گرفتن نمره‌ای در رنج ۷۵ تا ۸۸ را در برنامه قرار دهید.

اما در مورد زبان آلمانی! دانشگاه اشتوتگارت دانشگاه سخت‌گیری نیست. شما با در دست داشتن مدرک A2 می‌توانید تحصیل در رشته معماری این دانشگاه را آغاز نمایید. پس بهتر است که به صورت منطقی روی بهبود بخشیدن به وضعیت رزومه و پورتفولیو معماری خود تمرکز کنید.

شهریه‌های تحصیل در دانشگاه اشتوتگارت به طور میانگین حداقل ۳۵۰ یورو در ماه است. برای زندگی در این شهر هم به بودجه‌ی ماهانه‌ی حداقل ۷۰۰ یورویی نیاز دارید.

 

دانشگاه فنی درسدن

دانشگاه فنی درسدن، یکی از دانشگاه‌های خصوصی کشور آلمان به شمار می‌آید. این دانشگاه به خاطر برنامه آموزشی عملی و تحقیقات جذاب و مبتنی بر واقعیتش، در سراسر جهان به شهرت رسیده است. مهم‌ترین سرخط‌ آموزشی این دانشگاه، ایجاد تعادل در بین جنبه‌های نظری، هنری، فنی و اکولوژیکی محیط زندگی است. به زبان ساده‌تر، اساتید دانشگاه درسدن حواسشان هست که شما را بیش از حد در تئوری غرق نکنند.

برای اخذ پذیرش در رشته معماری این دانشگاه، نیاز به توصیه‌نامه، انگیزه نامه، CV و همچنین، یک پورتفولیو معماری نسبتاً قوی دارید. به علاوه، داشتن مدرک زبان آلمانی در سطوح B2 تا C1 هم بر مراحل اخذ پذیرش شما تاثیر زیادی دارد.

 

دانشگاه فنی دورتموند

دانشگاه فنی دورتموند در سال ۱۹۶۸ تاسیس شد. از همان ابتدا هم شعارش، ایجاد ارتباط در بین طبیعت و فناوری بود. از سوی دیگر، برای اساتید این دانشگاه، داشتن یک شخصیت بین‌المللی برای دانشجویان، از نان شب هم واجب‌تر است. در حال حاضر، بیش از ۳۲۰۰ دانشجوی بین‌المللی از بیش از ۱۰۰ کشور مختلف، در این دانشگاه درس می‌خوانند.

اما برای اخذ پذیرش در این دانشگاه باید چه کرد؟

باید زبان آلمانی خود را به سطوح B1 یا B2 (براساس برنامه درسی‌ای که انتخاب کرده‌اید) برسانید. به علاوه، داشتن مهارت زبان انگلیسی خود را هم اثبات کنید. یکی از راه‌های اثبات این ماجرا هم داشتن مدرک مدرک تافل با حداقل نمره ۸۲، آیلتس با حداقل نمره ۶ و یا متلب با حداقل نمره ۷۸ است.

در کنار این‌ها، داشتن یک CV مرتبط با گرایش‌تان و یک پورتفولیو معماری هم لازم است. انگیزه‌نامه و توصیه‌نامه را هم که نباید فراموش کنید.

 

دانشگاه باهاوس – وایمار

هدف اصلی سیستم آموزشی این دانشگاه، ایجاد معماران و طراحان خلاق و مدیران ماهر است. به زبان ساده‌تر، تحصیل در این دانشگاه به شما کمک می‌کند که راه خود را در بازار بی‌رحم امروز، به سادگی باز کنید.

باهاوس وایمار حدود ۵۰۰۰ نفر دانشجو دارد؛ از این میان، ۲۰ درصد، بین‌المللی هستند. برای اخذ پذیرش در آن هم نیاز به داشتن مدرک دانشگاهی و ریز نمرات خوب دارید. البته، حواستان باشد که ریز نمراتتان باید بر طبق سیستم نمره‌دهی آلمان ترجمه شود. برای متقاضیان رشته و گرایش‌های معماری هم داشتن یک پورتفولیو معماری مرتبط با گرایش، از اوجب واجبات است.

از نظر زبان هم، باید نمره تافل حداقل ۷۹، یا آیلتس حداقل ۶ را در دست داشته باشید. اما برای زبان آلمانی، تسلط بر سطح A2 کفایت خواهد کرد. هر چند، به مدرک TestDaf با سطح C1 هم نیاز پیدا خواهید نمود.


 مقالات پیشنهادی مرتبط:

ساخت پورتفولیو معماری

پورتفولیو هنری 

بازاریابی معماری 

دیجیتال مارکتینگ معماری

رزومه معماری 

انگیزه نامه معماری 

اپلای معماری ترکیه 

اپلای معماری دانمارک

اپلای معماری سوئیس

اپلای معماری انگلستان

اپلای معماری کانادا

اپلای معماری ایتالیا

اپلای معماری آمریکا

اپلای معماری هلند

اپلای معماری استرالیا


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل