بازاریابی برای معماران : عامل مهم پیشرفت کسب و کار معماری

اختصاصی کانون معماران: به‌طور کلی، معماران تمایل دارند اهمیت بازاریابی در معماری را در ایجاد و اداره یک کسب و کار موفق دست‌کم بگیرند. حتی مدعیان این حیطه، اغلب در استفاده کامل از پتانسیل آن کوتاهی می‌کنند. امروزه مدیران شرکت‌های معماری کوچک نیز در تلاش برای ادامه کار خود هستند. معماران باید از همان ابتدا بازاریابی را در شیوه‌های کاری خود اعمال کنند. آن‌ها باید از همان دقتی که در طراحی نقشه‌ها و مدل‌های سه‌بعدی ساختمان‌هایشان به کار می‌گیرند، استفاده کنند.

بازاریابی یک رشته پیچیده است، اما اصول آن را می‌توان به چند مفهوم ساده تقسیم‌بندی نمود. با رعایت این مفاهیم ساده تلاش‌های بازاریابی شما موفقیت آمیزتر بوده و تجزیه و تحلیل و تنظیم آنها آسان‌تر خواهد‌بود. در ادامه به بررسی اصولی اولیه و کاربردی بازاریابی برای معماران، خواهیم پرداخت.

۱. شما چه کسی هستید؟

برای تعیین اطلاعات جمعیتی و جایگاه خود در صنعت، باید تعیین کنید که چه کسی هستید و چه کاری انجام می‌دهید. ارائه‌ی رزومه‌ی مبهمی مثل خدمات شرکت‌تان‌، کارهای چندگانه مرتبط با رشته‌ی کاری‌ و اطلاعاتی درباره‌ی مجموعه خود، کمک چندانی به جذب مشتریان نمی‌کند. شما از طریق بازاریابی در انتظار چه چیزی هستید؟ درواقع نتیجه‌ی این بازاریابی در معماری و پروژه‌های شما چگونه منعکس می‌شود؟

۲. چه نیازی را برآورده می‌سازید؟

پاسخ به این امر، نیازمند تهیة سندی شفاف از کارتان است. این سند چگونگی ارائه خدمات یا محصول شما را که به حل مشکل مشتری کمک می‌کند، توضیح می‌دهد. سندی که باید به صورت شفاف و مختصر نوشته شود و در صورت امکان نتایج کار را به صورت واضح نشان دهد. حتی اگر خارج از حوزه‌‎ی کاری خود خدمات بسیاری را در این سند ارائه دهید، کمکی به به جذب مشتریان نخواهید کرد. در واقع شما باید تمام کارهایی را که در حیطه‎‌ی مجموعه‌ی کاری‌تان می‌باشد، در این سند بنویسید!

۳. تفاوت شما با رقبای خود چگونه است؟

درصورت متمایز‌سازی کار خود از رقبایتان، به مزیتی بزرگ دست می‌یابید. این کار آسانی نیست، اما تلاش شما باید فراتر از تمام گفته‌هایتان باشد. در واقع شما باید در عمل این تمایز را اثبات کنید! این امر می‌تواند با ارائه خدماتی با روشی ساده و سازمان یافته‌تر، مشتری مدارگونه‌تر و قابل اعتماد باشد. حتی با ایجاد یک محصول یا خدمات منحصر به فرد نیز می‌توان به این تمایز دست پیدا‌کرد.

زمانی‌که بتوانید به این سه سوال پاسخ دهید، تلاش‌های شما در نحوه‌ی صحیح بازاریابی اساساً به چهار مرحله تبدیل می‌شود:

  • جذب مشتری‌های بالقوه
  • اولویت‌سازی بازدیدکنندگان
  • انعقاد معامله
  • ترویج روابط دو طرفه

این مراحل ساده به نظر می رسند، اما روش‌های متفاوتی در نحوه اجرا‌ی آن وجود دارد. رسانه‌های اجتماعی و ابزارهای آنلاین اخیر، بازاریابی را به روش‌های جدید و مهیج‌تری گسترش داده‌است. معماران می‌توانند با این ابزار‌ها درگیر شده و مخاطبان خود را بسازند و سپس آنها را با‌موفقیت به مشتریان بالقوه تبدیل کنند.

کاربران امروزی کنترل بسیار بیشتری بر رسانه‌های خود دارند و این امر با ارائه فرصتی به کسب‌و‌کار‌ها، به افزایش مخاطبان آن‌ها کمک می‌کند. این پدیده، مفهوم “بازاریابی درونگرا” را ارائه داده که تقریباً از نظر قابل‌توجهی با “بازاریابی برونگرا” سنتی در تضاد است. علل این تضاد چیست؟

بازاریابی برونگرا

بازاریابی رایج قدیمی شامل روش‌های سنتی تبلیغات، تماس‌های تلفنی، ارسال ایمیل‌های مکرر و حمایت مالی می‌باشد. عموماً این روش‌ها به عنوان بازاریابی وقفه‌انداز یا مزاحم شناخته می‌شوند که در چند دهه گذشته از تأثیر کمتری برخوردار بوده‌است. با توسعه ابزارهای حفاظت‌کننده در برابر ایمیل‌های تبلیغاتی و روندهای جدید ارتباط از طریق رسانه‌های اجتماعی، روش‌های قدیمی بازاریابی از تاثیر کمتری برخوردار شده‌‌است.

بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا از ابزارهای رسانه‌ای جدید استقبال می‌کند. این روش، به اشتراک گذاری محتوایی را که مورد توجه افراد خاص باشد، نشان می‌دهد. انتشار محتوای درست در لحظه مناسب، هسته اصلی بازاریابی درونگرا می‌باشد. همچنین داده‌ها از عناصر مهم بازاریابی درونگرا به حساب می‌آیند؛ زیرا از نظرسنجی‌ها و نظارت اجتماعی استفاده می‌کنند تا بفهمند مخاطبان هدف شما کجا هستند و چه می‌خواهند!

لازم است بدانید که همه‌ی شرکت‌های معماری مجبور به انتخاب یکی از روش‌های بازاریابی درونگرا و برونگرا نمی‌باشند! در واقع بازاریابی درونگرا به افزایش سرمایه شما کمک می‌کند. فقط به یاد داشته باشید، هیچ راه‌حل بازاریابیِ معماری واحدی وجود ندارد که برای همه مفید باشد!


مطالب پیشنهادی:

چگونه پروژه معماری بگیریم؟

چگونه وارد بازار کار معماری شویم؟


منبع: archdaily.com

نسترن دواتگران


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل