همه چیز در مورد دستور نقشه

همه چیز در مورد دستور نقشه

دستور نقشه، یکی از مدارک اصلی ساختمان هنگام تخریب و نوسازی است. دستور نقشه شامل اطلاعاتی مانند ابعاد زمین، ابعاد ساختمان، ابعاد گذر اصلاحی، توضیحات طرح تفصیلی بر و کف، تراکم ساختمانی، مصالح استفاده شده، تغییرات اعمال شده بر روی نقشه‌ های قبلی و سایر جزئیات مربوط به پروژه باشند. ضمن اینکه در دستور نقشه اطلاعات فنی و مهندسی مربوط به زمین و ساختمان‌ ها نیز آورده می ‌شود. در این مقاله به بررسی موارد مندرج در دستور نقشه می پردازیم و شرح می دهیم چه مدارکی برای اخذ دستور نقشه لازم است. پس با ما همراه باشید.

در دستور نقشه چه مواردی وجود دارد؟

در دستور نقشه،  آیتم های زیر وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد. بعد از بررسی این موارد، مالک می تواند دستور نقشه را در دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری اخذ کند:

  • ابعاد زمین: ابعاد زمین (عرصه) که مالک می خواهد برای ساختمان خود استفاده کند.
  • ابعاد ساختمان: ابعاد ساختمان (اعیان) که مالک می خواهد بسازد.
  • ابعاد گذر اصلاحی: ابعاد گذر بعد از اصلاحی که مالک می خواهد انجام دهد.
  • توضیحات طرح تفصیلی بر و کف: توضیحاتی که مالک می خواهد برای نحوه اصلاحی و استعلاماتی که صورت گرفته است.
  • کد شناسایی ملک: کد شناسایی یا همان کد ملک و بلوک که می توان از طریق پلاک آبی ملک یا در نقشه Tehran.ir آن را بدست آورد.
  • پلاک ثبتی ملک: پلاک ثبتی را اداره ثبت صادر می کند و شماره پلاک ثبتی بر روی سند درج می گردد.
  • نوع درخواست: دراین قسمت، نوع درخواست مشخص می شود که شامل انواع پروانه از قبیل تخریب و نوسازی، تغییر نقشه، پروانه اضافه طبقه (اضافه اشکوب) و تعمیرات اساسی است.
  • تاریخ درخواست: تاریخی است که مالک اقدام به درخواست دستور نقشه کرده است.

استعلام دستور نقشه شهرداری

برای استعلام از دستور نقشه شهرداری، می‌توانید از سامانه‌ های آنلاین شهرداری یا به صورت حضوری به دفتر خدمات الکترونیک شهرداری مربوطه مراجعه کنید. اگر قصد دارید استعلام دستور نقشه شهرداری انجام دهید، نیاز به کد تفصیلی ملک دارید. می‌توانید این کد را از مدارک ملکی خود یا از شهرداری محلی کسب کنید. با استفاده از این کد، می‌توانید اطلاعاتی مانند ابعاد زمین، ابعاد ساختمان، ابعاد گذر اصلاحی و توضیحات طرح تفصیلی را استعلام کنید. این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تا از تطابق طرح ‌های شما با ضوابط شهرداری اطمینان حاصل کنید.

چه مدارکی برای اخذ دستور نقشه لازم است؟

اخذ دستور نقشه نیز برای اجرای پروژه‌ های ساختمانی و عمرانی الزامی است، به گفته دفتر نقشه برداری آربن، پس از تائید شهرداری و پرداخت هزینه‌ ها، صادر می‌ شود. برای اخذ دستور نقشه، مالک یا سازنده باید در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر پرونده تشکیل دهد سپس مدارکی مانند نقشه های معماری، گواهی تعهد مهندس معمار، کد شناسایی ملک و پلاک ثبتی ملک را به همراه درخواست خود به دفتر خدمات الکترونیک شهرداری ارائه دهد.

به طور کلی جهت دریافت دستور نقشه برای ساخت یک ساختمان، نیازمند تایید و تهیه نقشه اجرایی شهرداری و پرداخت هزینه‌ ها مرتبط با آن هستید. در ابتدا باید ابتدا در شهرداری محل خود، درخواست دستور نقشه را ثبت کنید. در این مورد، باید به شهرداری اطلاعات مربوط به پروژه و نقشه اجرایی شهرداری ارسال نمایید. در صورت تایید، شهرداری نقشه را به شما تحویل می دهد.


این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و کانون معماران هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *