‌انواع سبک ‌های دکوراسیون داخلی؛ ۱۳ سبک محبوب و ترند!

‌انواع سبک ‌های دکوراسیون داخلی؛ ۱۳ سبک محبوب و ترند!

آیا تا به حال به دنبال روش یا ایده‌هایی برای تغییر دکوراسیون داخلی خانه‌تان بوده‌اید؟ ایده‌هایی که هم ظاهری شیک و منحصر‌به‌فرد خلق کنند و هم با گذشت زمان، جذابیت و عملکرد فضا را زیر سوال نبرند؟ البته که الهام گرفتن از ایده‌های متنوع در فرآیند بازسازی و تغییر دکوراسیون خانه می‌تواند بسیار مفید باشد، اما برای رسیدن به این هدف حتماً باید یک سبک ویژه را برای خانه خود انتخاب کنید. پس اگر می‌خواهید فضای زندگی خود را با یک لمس جدید و خلاقانه تزئین کنید و در عین حال خانه‌ای با جذابیتی همیشگی و معماری بی‌زمان داشته باشید، باید به اصول سبک های  دکوراسیون داخلی پایبند باشید. تحقق این هدف ممکن نیست، مگر با آشنایی با اصول معماری و طراحی داخلی سبک‌های مختلف!

به جهت اهمیت این موضوع، استودیو معماری تب دیزاین، مقاله مفیدی را برای شما ترتیب داده است. پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌‌ای که در انتظار شماست را مطالعه کنید. معماران جوان و باتجربه این استودیو، در این مقاله ۱۳ نوع از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین سبک های دکوراسیون داخلی را معرفی می‌کنند. همراه ما باشید تا در این سفر جذاب برای شناخت انواع سبک های دکوراسیون داخلی با استانداردها و ایده‌های متنوع برای هر سبک آشنا شوید و فضای زندگی خود را تبدیل به یک اثر هنری جذاب و منحصربه‌فرد کنید.

 

سبک کلاسیک

سبک طراحی داخلی کلاسیک به تمدن‌های کلاسیک (عمدتا یونانی و رومی)، دوران باستان و سنت کلاسیک اشاره دارد. این نوع سبک های دکوراسیون داخلی در دوران رنسانس رایج بودند و سپس در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی مجدداً به شکل احیاء درآمدند. سبک کلاسیک، ذاتاً پیچیده است. ستون‌ها و سایر عناصر معماری کلاسیک، ویژگی‌های کلیدی در معماری داخلی، نمای ساختمان‌ها و همچنین طراحی مبلمان این سبک محسوب می‌شوند. مبلمان در این سبک های دکوراسیون داخلی با پایه‌ها و پشتی‌های خمیده و پر از نقش و نگار هستند. نقوش برجسته کلاسیک عبارتند از تاج گل لورل، گلدان، نیم تنه و قالب‌های دنیل.

 

سبک معاصر

سبک معماری معاصر، یکی از بهترین سبک های دکوراسیون داخلی است که بر اساس استانداردها و ترندهای زیبایی‌شناسی امروزی است. در حال حاضر، ظاهر فعلی این سبک به بهترین وجه به عنوان لوکس مدرن توصیف می‌شود. خطوط مبلمان معاصر، ساده و بدون پیچیدگی هستند، اما پرداخت‌ها یکپارچه، نوآورانه و مجلل هستند. تمام این ویژگی‌ها در کنار هم، یک ظاهر شیک ایجاد می‌کنند. مبل‌ها و صندلی‌های راحتی با طراحی زیبا و در عین حال راحت به کار گرفته می‌شوند. روکش‌های مخملی براق، میزهای قهوه‌خوری شیک و اکسسوری‌های هماهنگ با سبک معاصر هم در دکوراسیون داخلی این سبک دیده می‌شوند. دیوارکوب‌های مدرن، کفپوش‌های زیبا و نورپردازی منحصربه‌فرد هم یکی از مهم‌ترین عناصر این سبک های دکوراسیون داخلی محسوب می‌شوند.

 

سبک مینیمال

مینیمال یکی از سبک های دکوراسیون داخلی قرن بیستمی است ‌که به فرم‌های ساده، خطوط شاخص و پرداخت‌های بدون پیچیدگی شناخته می‌شود. مینیمالیسم، اهمیت فضای منفی را به‌‌اندازه فضای مثبت می‌داند. در این نوع سبک های دکوراسیون داخلی، لوازم جانبی به صورت آگاهانه کمیاب هستند و قطعات مجسمه‌سازی ساده و آوانگارد بر طرح‌های زینتی سنتی ارجحیت دارند. فضای ذخیره‌سازی داخلی، درهای بدون درز و چیدمان دقیق مبلمان در این سبک، حال و هوای خنک و ترکیبی ایجاد می‌کنند. به طور معمول، سادگی رنگ، الگو و بافت مواد و مصالح، نقش کلیدی در فضای داخلی مینیمال دارد و رنگ‌های خنثی و مواد و مصالح طبیعی، ویژگی اصلی این سبک محسوب می‌شود.

 

سبک کانتری

سبک کانتری معمولاً به سبک اروپایی (به ویژه انگلیسی یا فرانسوی) اشاره دارد. اثاثیه یا مبلمان در این سبک های دکوراسیون داخلی با روکش کتانی هستند و طرح‌های گل‌دار و تارتان، برند این سبک محسوب می‌شوند. روکش‌های مبلمان سبک کانتری برای القای آرامش بیشتر معمولاً به رنگ روشن انتخاب می‌شوند. مبلمان چوبیو و لوازم آنتیک هم در این نوع سبک های دکوراسیون داخلی به وفور دیده می‌شود. همچنین این سبک جلوه‌هایی از سبک مدرن را نیز در دل خود جای داده است. اشکال و تزئینات ساده و مربعی، پالت رنگی مدرن و پاستلی و کاربرد چوب به رنگ خاکستری، مهم‌ترین ظواهر مدرن در سبک کانتری محسوب می‌شوند.

 

سبک صنعتی

سبک معماری صنعتی به دلیل جلوه‌های زیبایی‌شناسانه منحصربه‌فرد، ظاهری شیک و محبوب برای خانه‌ها، ادارات و کافه یا رستوران‌ها محسوب می‌شود. پلان باز، پیکربندی اصلی و سقف‌های بلند برخی از چشم‌نوازترین فضاهای این نوع سبک های دکوراسیون داخلی را مشخص می‌کنند. بهره‌مندی از روکش‌های قدیمی، فلزات و بافت‌های خام مانند آجر و سنگ در سبک صنعتی رایج است. در نتیجه این سبک، ظاهری طبیعی و غیررسمی‌ به خود می‌گیرد.

 

سبک انتقالی

سبک طراحی داخلی انتقالی یکی از پرکاربردترین سبک های دکوراسیون داخلی است. شاید بهتر باشد از این سبک به عنوان کلاسیک به روز شده یاد کنیم. سبک انتقالی، ظرافت و شخصیت سنتی را با به روزرسانی‌های معاصر در قالب لوازم جانبی، خطوط تمیزتر و منسوجات فعلی ترکیب می‌کند. دیگر ویژگی‌های سنتی این سبک شامل استفاده از لمسه‌کاری، تزئینات و ویژگی‌های معماری موجود مانند شومینه و قرنیز است.

پایان این نوع سبک های دکوراسیون داخلی که ریشه در مفاهیم کلاسیک دارند، همیشه بی عیب و نقص است. فرش‌ها ابریشمی‌، پارچه‌ها مخملی و چوب‌ها غنی هستند. خطوط پیچیده هم در طرح‌های مبلمان این سبک نفوذ می‌کند. مبل‌های تاکسیدو، میزهای قهوه با طراحی و روکش عثمانی و میزهای کنسول زیبا، انتخاب‌های مناسبی برای این سبک های دکوراسیون داخلی هستند. لوازم جانبی انتخاب شده در این سبک مانند آثار هنری انتزاعی، شیشه‌های هنری و اشیاء منحصر‌به‌فرد هم ظاهر لایه‌ای و عمق بصری مطلوبی را ارائه می‌دهند.

 

سبک آرت دکو

آرت دکو یکی از سبک های دکوراسیون داخلی نمادین در اوایل قرن بیستم با منشاء فرانسوی است که بیشتر هنرهای تزئینی دهه ۱۹۱۰ تا ۱۹۳۰ میلادی را فراگرفت. شیفتگی به فرهنگ‌های آفریقایی، روسی و مهم‌تر از همه، مصری‌ها و همچنین کاربرد مواد عجیب و غریب مانند ماکاسار آبنوس و چوب زبرانو، لاجورد و سنگ یشم و شاگرین از شاخص‌ترین ویژگی‌های آرت دکو محسوب می‌شوند. این سبک به شدت از انقلاب صنعتی الهام گرفته شد، بنابراین فلز نیز در طراحی مبلمان لوکس آرت دکو گنجانده می‌شود. فرم‌های این نوع سبک‌های دکوراسیون داخلی اغلب، منحنی یا زاویه دار هستند و سیاه، سفید و طلایی، پالت رنگی آرت دکو را تشکیل می‌دهند.

 

سبک روستیک

سبک روستیک یا کلبه با استفاده از الوارهای سنگین، پوست حیوانات و مبلمان با تناسب سخاوتمندانه شناخته شده است. این نوع سبک‌ های دکوراسیون داخلی انتخاب مناسبی برای ویلاها، کلبه‌های کوهستانی و اقامتگاه‌های کنار دریاچه است. سبک کلبه با ترکیب مواد و مصالح طبیعی و پالت‌های رنگی مناسب، ویژگی‌های طبیعی مناطق خود را متعادل می‌کند.

تیرهای نمایان، دیوارهای چوبی و عناصر سنگی، بافت و حس فضایی این سبک های دکوراسیون داخلی را مشخص می‌کنند. مبلمان معمولی کلبه اغلب دارای عناصر طبیعی هستند. میزهای ناهار‌خوری روی پایه‌های چوب خام قرار می‌گیرند. لوسترهای چدنی هم سنتی‌ترین گزینه‌ها برای نورپردازی به سبک کلبه هستند.

 

 

سبک فرانسوی

سبک فرانسوی یکی از تاثیرگذارترین سبک‌ های دکوراسیون داخلی در تاریخ هنرهای تزئینی است. ریشه این سبک تزئینی به دوران لویی چهاردهم، پانزدهم و شانزدهم (تقریباً اواخر قرن هفدهم، هجدهم و اوایل قرن نوزدهم) مربوط می‌شود. سبک فرانسوی به دلیل مبلمان ظریف، کنده‌کاری‌های زیبا بسیار محبوب است. عدم تقارن کهن‌الگوی روکوکو و عناصر نئوکلاسیک، اساساً ریشه در مفهومی فرانسوی دارند. قاب‌های چوبی هم که یکی از پرطرفدارترین ایده‌های طراحی داخلی امروزی محسوب می‌شوند، از سبک فرانسوی الهام گرفته شده‌اند.

 

سبک هالیوودی

هالیوود فقط مختص سینما نیست، بلکه یک سبک طراحی داخلی با جذابیت بسیار بالا هم به حساب می‌آید. این سبک، یکی از سبک های دکوراسیون داخلی است که از اواسط قرن بیستم در کالیفرنیا به وجود آمد و به جرئت می‌توان گفت که محبوب‌ترین این سبک‌ها محسوب می‌شود.

هالیوود عمدتاً از اقامتگاه‌های پر زرق و برق ستاره‌های هالیوودی و دوران طلایی سینما الهام گرفته شده است. ترکیبات رنگی با کنتراست بالا، صورتی و سبز، سیاه و سفید، فیروزه‌ای و زرد لیمویی، چند نمونه از ترکیبات پر کاربرد برای پالت رنگی هالیوودی محسوب می‌شوند. علاوه بر این، لوسترهای چشم‌نواز با طرحی استادانه، مبلمان و اکسسوری‌های مشکی براق یا آینه‌ای و روکش‌های بودوآر، ویژگی‌های اصلی سبک هالیوودی هستند.

 

سبک مدرن اواسط قرن

مدرن اواسط قرن یکی از سبک های دکوراسیون داخلی و طراحی آمریکایی است. صندلی‌های خاص و قطعات نمادین مبلمان، بخش بزرگی از داستان زیبایی‌شناختی میانه قرن را به خود اختصاص می‌دهند. چیدمان مبلمان‌ با فرمی ویژه و کاربرد منسوجات در تناژ‌های رنگی مختلف در این سبک بسیار محبوب است. بهره‌مندی از چوب‌هایی همچون گل سرخ، ساج و گردو در این سبک متداول است و رنگ‌های زرد قناری و خردلی، صورتی میخکی و فلامینگو، چارتروس و فیروزه‌ای، پالت رنگی اصلی این سبک را تشکیل می‌دهند.

 

سبک سنتی

سبک سنتی به بهترین وجه با طراحی اصیل مبلمان انگلیسی شناخته می‌شود. زیبایی منحصربه‌فرد، اصالت، هویت و جلوه‌ای ذاتاً رسمی، عناصر زیربنایی و قطعات مهم این سبک محسوب می‌شوند. عناصر طراحی داخلی و مبلمان در این سبک اغلب دارای تزئینات و قرنیزهای برجسته هستند که ظاهراً از قالب‌های معماری گذشته الهام گرفته شده‌اند. اگرچه امروزه این طرح‌ها اغلب با پارچه‌های خنثی، مدرن‌سازی می‌شوند. مبل چسترفیلد با لمسه‌کاری‌های زیبا یکی از المان‌های مدرنیزه سبک سنتی است که تمایل این سبک به طراحی‌های خوش ساخت و قوی را مشخص می‌کند.

 

سبک اسکاندیناوی

سبک داخلی اسکاندیناوی مبتنی بر سه محور اصلی است؛ زندگی آسان، عملکرد و تمایل به تمام چیزهای طبیعی. چوب‌ها (معمولاً به رنگ روشن تا متوسط یا نهایتاً خاکستری) جهانی‌ترین عنصر فضای داخلی اسکاندیناوی هستند که همراه با دیوارهای سفید و چیدمان مبلمان مطبوع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

صندلی‌ها در مقایسه با سایر سبک ‌های دکوراسیون داخلی، ظریف هستند و روکش‌های کامل معمولاً به مبل‌ها محدود می‌شوند. صندلی‌های راحتی معمولاً تا حدی روکش می‌شوند، چهارپایه‌ها و نیمکت‌ها هم در این سبک رایج هستند. مبلمان اصلی هم با تزئینات حاشیه‌ای اندک، بسیار ساده و معمولاً چوبی هستند.

 

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *