ابعاد پورتفولیو معماری ؛ استانداردهای یک پورتفولیوی معماری موفق

ابعاد پورتفولیو معماری ؛ استانداردهای یک پورتفولیوی معماری موفق

امروز می‌خواهیم در مورد یکی از مناقشه‌برانگیزترین جزئیات طراحی پورتفولیوی معماری سخن بگوییم؛ ابعاد پورتفولیو معماری ! پیش از هر چیز  بگذارید اعترافی بکنیم. باید صادقانه به شما اطلاع دهیم هیچ پاسخ درست یا نادرستی برای سوال «ابعاد یک پورتفولیوی معماری باید چقدر باشد؟» وجود ندارد! اگر به پورتفولیو معماری برای اپلای نیاز دارید، احتمالاً در جریان هستید که برخی دانشگاه‌ها، ابعاد استاندارد خود را دارند. اما اگر در مسیر یافتن شغل هستید، باید آگاه باشید که هر شرکت محدودیتی برای ابعاد پورتفولیو معماری دارد. برخی از کارشناسان معتقدند که یک فرمت A3 می‌تواند بهترین گزینه‌ی پیش رویتان باشد. برخی دیگر هم دایره‌ی انتخاب‌های گسترده‌تری را پیش رویتان قرار خواهند داد. در ادامه‌ی این مقاله، بهترین، مناسب‌ترین و کاربردی‌ترین توصیه‌های پیرامون مبحث ابعاد پورتفولیو معماری را با شما درمیان خواهیم‌گذاشت. پس لطفاً تا انتهای این مسیر با ما همراه باشید.

ابعاد پورتفولیو معماری

 

 

ابعاد پورتفولیو معماری برای اپلای دانشگاه‌ها چه می‌خواهند؟

در پی پذیرش در مقطع لیسانس هستید؟ یا به دنبال اپلای معماری در فوق لیسانس و دکترا؟ در هر صورت، پورتفولیو معماری نقشی کلیدی در پروسه‌ی پذیرش شما دارد! از یاد نبرید که اولین کارتان، بررسی الزامات دانشگاهی است که برای اخذ پذیرش در آن، خیز برداشته‌اید. امروز در کنار شما به بررسی استانداردهای ابعاد پورتفولیو معماری از منظر دو دانشگاه معتبر جهانی خواهیم پرداخت.

 

ابعاد پورتفولیو معماری

 اولی، دانشگاه کرنل (Cornell University) است. یکی از سه دانشگاه خصوصی آمریکا که در آوریل سال ۱۸۶۵ میلادی تاسیس شد. جالب است بدانید که این دانشگاه دارای هفت دانشکده در سطح کارشناسی و هفت دانشکده در سطح تحصیلات تکمیلی می‌باشد. از سوی دیگر، دو پردیس اقماری هم دارد؛ یکی در شهر نیویورک و دیگری در شهرک آموزشی دوحه‌ – قطر! این دانشگاه از متقاضیان حضور در رشته‌ی معماری می‌خواهد که پورتفولیو معماری خود را در اندازه‌ای بین هشت‌ونیم تا یازده اینچ طراحی کنند. یعنی ابعاد کاغذ پورتفولیو باید با سایز کاغذهای A4 منطبق باشد. علاوه‌بر‌این، دانشگاه کرنل انتظار دارد که نام، اطلاعات تماس و سال ارسال تقاضا در تمامی صفحات جانمایی شوند.

ابعاد پورتفولیو معماری

دومین دانشگاهی که استانداردهایش برای ابعاد پورتفولیو معماری را بررسی خواهیم‌کرد، دانشگاه پرینستون (Princeton University) است! پرینستون هم یکی از دانشگاه‌های خصوصی ایالات متحده‌ی آمریکاست. این دانشگاه، چهارمین دانشگاه قدیمی آمریکا به شمار می‌آید و پرافتخارترین دانشگاه جهان نیز هست! اینجا، خانه‌ی استادان بزرگی مثل آلبرت انیشتین بوده. دانشجویانش نیز تا امروز ۶۵ جایزه‌ی نوبل، ۱۵ مدال فیلدز و ۱۳ جایزه‌ی تورینگ را درو کرده‌اند. مدیران دانشگاه پرینستون قانونی را تصویب کردند که طی آن، ابعاد کاغذ پورتفولیو معماری ارسال شده توسط متقاضیان باید بر سایز A3 منطبق باشد. از سوی دیگر، تمامی قطعات و صفحات پورتفولیو باید در انسجام کامل باشند. می‌پرسید چرا؟ تا در صورت نیاز، تبدیل آن به یک کتابچه، بدون هیچ دردسری انجام شود.

ابعاد پورتفولیو معماری

 

همه‌ی دانشگاه‌ها یک معیار مشترک دارند؟

می‌توان گفت که معیارهای بسیاری از دانشگاه‌ها برای ابعاد پورتفولیو معماری به هم نزدیکند. اما درجه‌ی اهمیت پورتفولیو معماری در هر دانشگاهی با دانشگاه دیگر متفاوت است. به عنوان نمونه، بد نیست بدانید که دانشگاه آکسفورد بروکس فقط دانشجویانی را می‌پذیرد که یک پورتفولیو معماری ارائه دهند. از سوی دیگر، برای مدیران و داوران این دانشگاه، ارائه‌ی خلاقیت‌های فردی از ارائه‌ی توانایی‌های فنی بسیار مهم‌تر است. آن‌ها انتظار دارند که حداقل ۱۵ تا ۲۰ پروژه را در پورتفولیو معماری تان ارائه دهید. چرا که امیدوارند از این مسیر بتوانند با خیال راحت، در مورد سطح علمی و خلاقیت شما قضاوت کنند. به عقیده‌ی مدیران آکسفورد بروکس، معماری، ترکیبی از اشتیاق، جاه‌طلبی و خلاقیت است. پس باید بتوانید پورتفولیوی معماری خود را، چه از نظر ابعاد و چه از منظر تکنیک‌های ساخت، با این سه عنصر همگام کنید.

ابعاد پورتفولیو معماری

ابعاد پورتفولیوی مناسب برای کسب یک جایگاه شغلی

حوزه‌‎ی رقابت بر سر کسب یک جایگاه شغلی مناسب و ایده‌‎آل! اینجاست که خطوط مرزی ابعاد پورتفولیو معماری آنقدر مبهم می‌شوند که می‌توان از آن‌ها ده‌ها برداشت مختلف کرد. در اکثر مواقع، داوران ترجیح می‌دهند که ابعاد پورتفولیو معماری، منطبق با ابعاد رایج تلفن‌های همراه یا تبلت‌ها باشند. از سوی دیگر، معمولاً یک پورتفولیو معماری حرفه‌ای باید ابعادی در بین ۱۱.۷ تا  ۱۶.۵ اینچ (همان سایز A3) داشته باشد. اما توصیه‌ی ما به شما این است که برای استفاده‌ی مصاحبه‌گرها و بارگذاری در اپلیکیشن‌ها از پورتفولیوی معماری در ابعاد کوچک استفاده کنید. ابعاد بزرگتر را هم برای ارائه‌های جامع‌تر کنار بگذارید.

ابعاد پورتفولیو معماری

تمام توضیحاتی که در سطور بالا نوشتیم، مهم و حیاتی‌اند. اما مسلم است که تکنیک‌های طراحی و ساخت پورتفولیو معماری نیز اهمیت بالایی دارند. یادتان نرود که تمامی خطوط مورد استفاده‌ی شما باید واضح و تمیز باشند. به علاوه، از القای احساسات مینیمالیستی نیز غافل نشوید. چرا که فقط در این صورت است که مهارت‌های شما به صورتی کامل و جامع به نمایش درخواهند آمد. در زیر، چند نمونه پورتفولیو معماری pdf را برای شما بارگذاری کرده‌ایم. با مطالعه و مرور آن‌ها خواهید توانست به دیدی کلی از هرآنچه که تا امروز گفته‌ایم برسید.

 

بررسی نمونه پورتفولیو معماری pdf

اولین پورتفولیویی که برای مشاهده و بررسی شما انتخاب کرده‌ایم، متعلق به معماری به نام هاوره چلبی است. او فارغ‌التحصیل رشته‌ی معماری دانشگاه شفیلد (از کشور انگلستان) می باشد. این پورتفولیو را هم در ماه نوامبر سال جاری میلادی (۲۰۲۱) منتشر کرده است. اما آنچه که امروز برای ما اهمیت دارد، ابعاد این پورتفولیو معماری است. هاوره چلبی، پورتفولیوی معماری خود را در سایز A4 یا همان ۸.۳ در ۱۱.۷ اینچ طراحی کرده است.

نمونه پورتفولیو معماری دانشگاه شفیلد انگلستان

دومین پورتفولیویی که برای مطالعه‌ی شما انتخاب کرده‌‎ایم، در سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر شد. جالب است بدانید که این پورتفولیو در سه حوزه‌ی معماری، طراحی داخلی و برنامه‌ریزی شهری تدوین شده است. طراح آن هم معمار جوانی به نام مانوئل لورنسو است. این پورتفولیو معماری هم در سایز A4 طراحی شده است.

نمونه پورتفولیو طراحی داخلی، معماری و برنامه ریزی شهری کالج جورج براون کانادا

اما سومین پورتفولیو در سایز A4 را دانشجویی به نام Emeli Göransson طراحی کرده است. جالب است بدانید که این پورتفولیو هم در سال ۲۰۲۱ میلادی منتشر شده است. امیلی در توضیح این مجموعه نوشته است: کارها خلاقانه و پروژه‌های دانشجویی‌ام از مقطع کارشناسی معماری داخلی را در این پروتفولیو گردآورده‌ام.

نمونه پورتفولیو معماری داخلی دانشگاه میدلسکس لندن

پورتفولیوی چهارم، متعلق به جونگیوپ کای – کیم است. دانشجوی معماری داخلی در کالج جورج براون. پورتفولیوی معماری او نیز در سایز A4 طراحی شده است اما نحوه‌ی پرینت و انتخاب تمپلیت آن، به شیوه‌ای خلاقانه و متفاوت با نمونه‌های رایج انجام شده است.

نمونه پورتفولیو معماری داخلی کالج جورج براون کانادا

 

برای دیدن نمونه های بیشتر به این مطلب سر بزنید: نمونه پورتفولیو معماری

 

ابعاد پورتفولیو معماری

 

پورتفولیو معماری pdf را چگونه باید تنظیم کرد؟

احتمالاً در عصر حاضر، مهم‌ترین سوالی که متقاضیان پذیرش دانشگاه‌ها و کسب جایگاه‌های شغلی خواهندپرسید، ابعاد پورتفولیو معماری pdf باشد! اما پیش از آن، بگذارید به شما بگوییم که در یک پورتفولیو معماری pdf چه عناصری وجود دارند. شما باید کار خودتان را با یک صفحه‌ی جلد یا همان Cover Page آغاز کنید. پس از آن، نوبت به مجموعه پروژه‌هایتان خواهد رسید. در مقالات گذشته به تفصیل در مورد تعداد و نوع پروژه‌های یک پورتفولیو معماری سخن گفته‌ایم. پس امروز زیاد به جزئیات این بخش نخواهیم پرداخت! پس از معرفی پروژه‌ها، نوبت به یک صفحه‌ی پایانی یا همان End Page می‌رسد. فراموش نکنید، مطابق با جدیدترین استانداردها، اطلاعات تماستان (نام و آدرس ایمیل) باید همیشه در مقابل نگاه خواننده قرار بگیرد.

ابعاد پورتفولیو معماری

 اما بگذارید به موضوع تیترمان برگردیم؛ یعنی به بایدها و نبایدهای ابعاد پورتفولیو معماری pdf! پیش‌تر در مورد اندازه‌ی طلایی ۸.۵ در ۱۱ اینچ با شما سخن گفته بودیم. اما احتمالاً بخواهید نسخه‌‌ی الکترونیکی پورتفولیو معماری تان را خودتان به بهترین شکل ممکن تنظیم کنید. پس باید رزولوشن ۱۰۸۰*۱۹۲۰ را به شما توصیه کنیم. همان رزولوشنی که امروز در بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی رایج و محبوب است.

ابعاد پورتفولیو معماری

 

تمپلیت پورتفولیو معماری

سخنانمان در مورد ابعاد پورتفولیو معماری هرگز کامل نخواهندبود، مگراینکه در مورد تمپلیت پورتفولیو معماری هم توضیحاتی ارائه دهیم. تا امروز، در مورد برخی از ویژگی‌های کلی یک پورتفولیوی معماری با شما سخن گفته‌ایم. از مسیر طولانی طراحی پورتفولیو معماری برای اپلای گرفته تا تکنیک‌های ساخت پورتفولیو معماری و الزامات سفارش پورتفولیو معماری ! در کنار این‌ها، ابعاد و تمپلیت پورتفولیو معماری هم از اهمیت زیادی برخوردار هستند. انتخاب یک تمپلیت مناسب، می‌تواند کاری چالش‌برانگیز باشد. اما به همان اندازه هم، مهم و تاثیرگذار است! انتخاب یک تمپلیت مناسب، می‌تواند به متقاضیان اخذ پذیرش در دانشگاه یا جویندگان یک شغل، کمک قابل توجهی بکند.

ابعاد پورتفولیو معماری

بگذارید این ماجرا را کمی شفاف‌تر توضیح دهیم. یک تمپلیت پورتفولیو معماری می‌تواند در سه حوزه‌ی کلیدی به شما کمک کند. آن سه حوزه زمان، تجربه و توانایی گرافیکی هستند. یادتان نرود که هر سه‌ی این‌‌ها به هم متصل هستند، یعنی ضعف در یکی به پایین آمدن ارزش آن دوی دیگر خواهد انجامید. از سوی دیگر، یک تمپلیت استاندارد و مناسب می‌تواند شما را از فکر کردن به ابعاد پورتفولیو معماری نجات دهد. پس ناگفته پیداست که فرآیند طراحی پورتفولیو معماری را بسیار سریع خواهد کرد.

ابعاد پورتفولیو معماری

 شما برای برگزیدن یک تمپلیت مناسب، دو راه را پیش رو دارید. می‌توانید از نرم‌افزارهای ساخت پورتفولیو معماری استفاده کنید. مثلاً از این‌دیزاین یا فتوشاپ! یا می‌توانید تمپلیت‌های آماده‌ای را خریداری و دانلود کنید. اما یادتان باشد که این تمپلیت‌ها، فقط برای رفع سریع و آنی نیاز به یک پورتفولیو معماری مناسب هستند. اغلب طراحان، این نمونه‌ها را پس از کسب تجربه و گرفتن تعداد قابل توجهی سفارش پورتفولیو معماری طراحی می‌کنند. با این امید که بتوانند نیازهای طیف گسترده‌ای از علاقمندان را برآورده نمایند. ما به شما توصیه می‌کنیم که از آن‌ها فقط به عنوان یک راهنما یا یاری‌گر استفاده کنید.


مطلب پیشنهادی برای مطالعه: فتوشاپ در معماری


ابعاد پورتفولیو معماری

 

خدمات تخصصی پورتفولیو معماری و اپلای

اگر در مسیر اپلای تحصیلی، تدوین مدارک یا طراحی و ساخت پورتفولیو علاقه‌مند به دریافت خدمات تخصصی و مشاوره رایگان هستید. تیم کانون معماران و شهرسازان همراه شماست

پورتفولیو معماری کانون معماران و شهرسازان

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *