سفارش پورتفولیو معماری

سفارش پورتفولیو معماری

اگر در مسیر اپلای تحصیلی یا شغلی، تدوین مدارک یا طراحی و ساخت پورتفولیو هستید، تیم تخصصی کانون معماران در مسیر ساخت یک پورتفولیوی حرفه‌ای همراه شماست.

 

فکر نمی‌کنم بتوانید کسی را بر روی این زمین پیدا کنید که برای خود رویا یا چشم‌اندازی نداشته باشد. چه پزشک باشید، چه مهندس، چه طراح داخلی باشید چه یک معمار، نخواهید توانست بدون جاه‌طلبی و بلندپروازی پیشرفت کنید. قبول دارید؟ همین جاه‌طلبی‌ها هستند که به زندگی شما معنا و هدف می‌دهند. آن‌ها هستند که صبح‌ها از رختخواب جدایتان می‌کنند و شب‌ها تا دیروقت بیدار نگهتان می‌دارند. با این حال، داشتن رویا به تنهایی کافی نیست، باید برای تحقق رویاهایتان بجنگید. برای یک معمار یا طراح داخلی، پورتفولیو معماری یکی از ابزارهای مهم این جنگ است. اما شاید زمان کافی را برای اینکه خودتان دست به کار طراحی پورتفولیو معماری شوید، در اختیار نداشته باشید. امروز می‌خواهیم به شما بگوییم که در حین سفارش پورتفولیو معماری باید به چه نکاتی توجه کنید. پس تا انتهای مسیر، با ما همراه باشید.

 

تهیه پورتفولیو معماری

پورتفولیو معماری یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که چه یک دانشجوی ساده باشید چه یک معمار حرفه‌ای، به آن نیاز پیدا خواهید کرد. اگر می‌پرسید چرا؟ باید یادآوری کنیم که در این حرفه، همیشه باید نظر شخص مقابلتان را جلب کنید. خواه کارفرمایتان باشد، خواه استاد دانشگاهی که می‌خواهید در آنجا ادامه‌ی تحصیل بدهید. پس راز تهیه پورتفولیو معماری موفق، بهره بردن از قوانین طلایی سازماندهی است. قوانینی که به شما کمک می‌کنند تا مهارت‌هایتان را درخشان‌تر جلوه دهید و خود را از سایر رقبا متمایز کنید.

همیشه به خاطر داشته باشید که پورتفولیو، بازتابی از شخصیت، نگرش و دیدگاه‌های شما نسبت به جهان است. پس اگر خودتان آن را طراحی نمی‌کنید، باید در حین سفارش پورتفولیو معماری هوشیارتر از همیشه عمل نمایید. خود واقعی‌تان را از یاد نبرید و حواستان به چند نکته‌ی ساده باشد تا بهترین نتیجه را از سفارش‌تان بگیرید. در ادامه، این نکات ساده را برایتان لیست کرده‌ایم.

سفارش پورتفولیو معماری

 

مخاطب را بشناسید پورتفولیو معماری برای اپلای یا گرفتن شغل؟

در مسیر سفارش پورتفولیو معماری اولین پرسشی که باید به آن پاسخ دهید، ساده اما مهم است. باید بدانید که پورتفولیو معماری خود را به چه مجموعه‌ای و با چه هدفی ارائه خواهید داد؟ قرار است از پورتفولیو خود برای اپلای معماری در یک دانشگاه استفاده کنید؟ یا اینکه می‌خواهید یک فرصت شغلی خوب و ایده‌آل را بقاپید؟ پس اگر از شما بپرسند مخاطب این پورتفولیو معماری کیست؟ لازم است تصویر روشن و مشخصی را از داوران نهایی کار ارائه دهید. این تصویر مشخص و روشن، شامل مهم‌ترین حوزه‌های کاری یا حرفه‌ای داوران هم می‌شود. به عنوان نمونه، تشخیص دهید که لازم است تجاربتان در حوزه‌ی معماری منظر را در مرکز اثر بگنجانید؟ یا به یک پورتفولیو معماری داخلی نیاز دارید؟ ساده بگوییم، دریابید که داور شما به چه حوزه‌ای علاقه دارد. چون باید در نخستین گام سفارش پورتفولیو معماری، بر آن حوزه تاکید کنید.

وقتی حوزه‌ی مورد علاقه‌ی داوران کارتان را تشخیص داد، گام دوم آغاز می‌شود. نور را بر پروژه‌هایی بتابانید که ارتباط بیشتری با دایره‌ی فعالیت آن‌ها دارند. از خودتان بپرسید که با کمک این پورتفولیو معماری چه بینشی را به مجموعه‌ی بینش‌های مخاطب اضافه خواهم کرد؟ پاسخ این پرسش می‌تواند تاثیر به سزایی در نتیجه‎ی سفارش پورتفولیو معماری بگذارد. این پاسخ می‌تواند به داوران نشان دهد جایگاهی را که به دنبالش هستید، به خوبی درک کرده‌اید. علاوه بر این، با بسته‌ی باارزشی از دیدگاه‌های تازه و خلاقانه در مقابلشان ظاهر خواهید شد. به جرات می‌گوییم که هیچ چیز نمی‌تواند از این واقعه مهم‌تر باشد.

سفارش پورتفولیو معماری

 

پورتفولیو معماری pdf به دردتان خواهد خورد یا نسخه‌ی آنلاین آن؟

در اینجا، پرسش دیگری را که پیش از سفارش پورتفولیو معماری باید به آن پاسخ دهید، روشن می‌کنیم. از خودتان بپرسید که کدام قالب را مناسب‌تر از دیگر گزینه‌ها می‌دانید؟ به زبان ساده‌تر، مشخص کنید که به یک پورتفولیو معماری pdf نیاز دارید؟ یا به دنبال طراحی پورتفولیو معماری آنلاین هستید؟ اگر این دو راهی به نظرتان سخت و صعب‌العبور می‌رسد، توضیحات زیر را بخوانید.

تهیه‌ی یک پورتفولیو معماری آنلاین کاری ساده‌تر و بسیار سریع‌تر است. اما ما به شما تهیه‌ پورتفولیو معماری pdf را توصیه می‌کنیم. می‌پرسید چرا؟ ساده است! گاهی اوقات ممکن است که سرورهای اینترنتی از کار بیفتند یا سرعت اینترنت کاهش یابد. در چنین شرایطی، داور، ناامیدانه به سراغ بررسی پورتفولیوهای دیگر و در دسترس خواهد رفت. یعنی، شانس شما به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. پس قبل از سفارش پورتفولیو معماری باید تمام گزینه‌ها و جوانب محتمل، کمتر محتمل و حتی غیرمحتمل را به‌خوبی بسنجید.

از سوی دیگر، یک پورتفولیو معماری pdf را می‌توان به سادگی در هر دستگاهی بارگذاری کرد. برای خواندن و بررسی آن هیچ نیازی به اینترنت ندارید و بر تمام جوانب آن کنترل خواهید داشت. همچنین، شما همیشه امکان ارتقای گرافیکی یک پورتفولیو معماری pdf را خواهید داشت. اما حواستان باشد که حجم نهایی کار از ۶-۵ مگابایت بیشتر نشود! چون که باید بتوانید آن را به راحتی و با هر سرویس پستی‌ای ارسال کنید.

سفارش پورتفولیو معماری

 

شما به یک صفحه‌ی CV جذاب نیاز دارید

اگر می‌خواهید که یک سفارش پورتفولیو معماری را ثبت کنید، باید تمام انتظاراتتان از صفحه‌ی CV را لیست نمایید. معمولاً صفحه‌ی CV نخستین صفحه از یک پورتفولیو معماری خواهد بود. این صفحه باید مزین به عکسی خوب و حرفه‌ای از خودتان باشد. از سوی دیگر، حواستان را جمع کنید که فقط اطلاعات مرتبط و ضروری‌تان را در آن بگنجانید. بگذارید این جمله را به صورت دیگری نیز بیان کنیم. در صفحه‌ی CV یک پورتفولیو معماری موفق، اطلاعات مهمی در مورد میزان تحصیلات و مهم‌ترین تجارب کاری نوشته می‌شود. آن را با اطلاعات غیرضروری و خسته‌کننده پر نکنید. از سوی دیگر، در نظر داشته باشید که عصر امروز، عصر جهانی شدن است. پس شاید برای داورانتان، میزان تسلط شما به زبان‌های خارجی و مهارت‌های رایانه‌ای نیز مهم باشد. بنابراین، در صفحه‌ی CV به دانش زبان‌های خارجی و همچنین مهارت‌هایتان در بهره بردن از نرم‌افزارهای مختلف اشاره کنید.

سفارش پورتفولیو معماری

 

فوت کوزه‌گری تهیه پورتفولیو معماری: انتخاب بهترین پروژه‌ها

چه بخواهید پورتفولیو معماری را خودتان طراحی کنید و چه در پی سفارش پورتفولیو معماری باشید، باید بتوانید بهترین پروژه‌هایتان را گلچین کنید. خیلی از متقاضیان تهیه‌ی یک پورتفولیو معماری برای اپلای در تله‌ی ارائه‌ی تک‌به‌تک پروژه‌ها و تشریح ریزبه‌ریز تجربیاتشان می‌افتند. به همین دلیل، انتظار دارند که مسئول رسیدگی به سفارش پورتفولیو معماری از نخستین اتودهای دانشگاهی تا طرح‌هایی را که برای یک دوست زده شده‌اند، در کار نهایی بگنجاند. اما فراموش نکنید که این یک توقع منطقی نیست. فقط ۸ تا ۱۰ پروژه‌ی عالی می‌تواند به تولد یک پورتفولیو معماری موفق بینجامد. اما شاید بگویید: من می‌خواهم سیر تکامل تجربیات و دانش خودم را به نمایش بگذارم. این یک ایده‌ی شگفت‌انگیز است. اما لطفاً و لطفاً و لطفاً برای پروراندنش، بیش از ۵ سال به عقب برنگردید.

سفارش پورتفولیو معماری

 

شعار طراحی پورتفولیو معماری موفق: کمتر، بیشتر است

در بند قبل برایتان توضیح دادیم که در راه سفارش پورتفولیو معماری، باید بتوانید بهترین پروژه‌هایتان را گلچین کنید. اما این پایان ماجرا نیست. این بند، ماده‌ی دومی هم دارد. باید بتوانید که پورتفولیو معماری خود را ساده و کوتاه نگه دارید. هر چه ساده‌تر و کوتاه‌تر، بهتر! متون طولانی و صفحات پرتعداد باعث ایجاد فرسودگی و سردرگمی در خواننده می‌شوند. از سوی دیگر، یادتان نرود که هدف اصلی شما از سفارش پورتفولیو معماری چیست. شما می‌خواهید سندی قابل اطمینان را در دست داشته باشید. مهم‌ترین ویژگی این سند نیز ارائه‌ی تصویری مختصر، شفاف و واضح از شخصیت و مهارت‌هایتان را به داور است.

 اما در این راه، حقیقتی تلخ پیش رویتان است که باید بر آن آگاه باشید. معمولاً داورها بیش‌تر از چند دقیقه‌ی کوتاه (نمی‌خواهیم بی‌رحمانه به عدد یک اشاره کنیم) برای بررسی پورتفولیوها وقت نمی‌گذارند. پس یادتان باشد، هر توقعی که دارید باید ختم به یک نتیجه‌ی نهایی شود. و آن هم اینکه، در کمترین زمان، بیشترین وجوه قوت و نکات مثبت شخصیتتان را نشان دهید.

سفارش پورتفولیو معماری

 

کار تیمی مهم‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید

هنگامی که دارید اطلاعات لازم برای سفارش پورتفولیو معماری را گردآوری می‌کنید، حواستان به ترکیب کار تیمی هم باشد. منظورمان این است که لیستی از تمام تجارب مربوط به کار تیمی را به طراح پورتفولیوی‌تان ارائه دهید. اگر در پروژه‌ای مشارکت ورزیده‌اید که نیاز به کار تیمی و روابط بین رشته‌ای داشته است، حتماً قید کنید. اگر شخصیتی ارتباط‌پذیر دارید، انعطاف‌پذیر هستید و می‌توانید به یک تیم کمک کنید، باید به شما تبریک گفت. چرا که وزنه‌ای ارزشمند را برای تهیه پورتفولیو معماری موفق در دست دارید. تمام کاری که باید انجام دهید این است که نام پروژه را ذکر کنید و به شرکایتان اعتبار دهید. البته، از ذکر جزئیات بخشی از کار که خودتان به تنهایی پیش برده‌اید هم غافل نمانید. اما بگذارید یک نکته را برایتان روشن کنیم.

وقتی می‌گوییم از ذکر جزئیات بخشی از کار که به تنهایی پیش برده‌اید، غافل نمانید، منظورمان چیست؟ قرار نیست حتما درصد بزرگی از کار راه به تنهایی هندل کرده باشید. مثلاً اگر برای یک مشکل، راه‌حل ساده یا خلاقانه‌ای پیشنهاد داده‌اید، آن را در پورتفولیو معماری خود ذکر کنید.

سفارش پورتفولیو معماری

 

به فونت و زبان نوشتاری پورتفولیو معماری بی‌توجه نباشید

اگر در حال سفارش پورتفولیو معماری هستید، با طراح خود بر سر مساله‌ی فونت و دستور زبان به توافق برسید. بیایید همین جمله را به شیوه‌ای دیگر مرور کنیم. اگر در انتظار تولد یک پورتفولیو معماری موفق هستید، باید بتوانید از اشتباهات گرامری و املایی اجتناب ورزید. از آنجایی که متون به کار رفته در یک پورتفولیو معماری کوتاه و مختصر هستند، اشتباهات شما برجسته‌تر به نظر خواهند رسید. پس از یک مصحح خودکار برای تصحیح اشتباهات املایی و دستوری بهره بگیرید. از طرف دیگر، از طراح پورتفولیو توقع نداشته باشید که به رقص با انواع مختلف فونت‌ها بپردازد. نهایتاً دو تا سه فونت را انتخاب کنید و بر سر اندازه‌ها هم به توافق برسید. فراموش نکنید که تنوع تا زمانی خوب است که وضوح و خوانایی را به خطر نیندازد.

 

از فضاهای خالی نهراسید

در ادامه‌ی این مقاله، چند نمونه پورتفولیو معماری را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. می‌خواهیم در حین تورق آن‌ها به یک نکته خوب فکر کنید. آن هم اینکه پورتفولیوهای لبریز از تصویر، متن و رندر، معمولاً محکوم به نادیده گرفته شدن هستند. اگر در حال سفارش پورتفولیو معماری هستید، از طراح‌تان نخواهید که هر سانتی‌متر از صفحه را با انبوهی از اطلاعات خفه کند. به طراح اجازه دهید که پس‌زمینه را تمیز نگاه دارد، از رنگ‌های مزاحم اجتناب ورزد و اگر لازم می‌بیند، صفحات بیشتر با محتوایی کمتر را در نمونه‌ی نهایی بگنجاند. ساده بگوییم، بگذارید پورتفولیو معماری شما نفس بکشد! تناسبات، هندسه، زیبایی‌شانسی و عملکرد، مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر طراحی پورتفولیو معماری هستند. پس همیشه به کیفیت بیش از کمیت فکر کنید.

این نمونه پورتفولیو معماری را Miral Alalqam، دانشجوی رشته‌ی معماری از دانشگاه کلرادو طراحی کرده است.

نمونه پورتفولیو معماری دانشگاه کلرادو (برای دانلود کلیک کنید)

این نمونه پورتفولیو معماری داخلی نیز متعلق به یکی از دانشجویان رشته‌ی معماری داخلی آکادمی طراحی Marbella، به عنوان بخشی از دانشگاه میدلسکس لندن می‌باشد.

نمونه پورتفولیو معماری داخلی  (برای دانلود کلیک کنید)

این یکی را هم Ana Lahound طراحی کرده است. یکی از دانشجویان معماری دانشگاه دلفت هلند!

نمونه پورتفولیو معماری دانشگاه دلفت هلند  (برای دانلود کلیک کنید)

 

همیشه به روز باشید

سفارش پورتفولیو معماری

وقتی در حال ثبت سفارش پورتفولیو معماری هستید، یک نکته را از ذهن خود دور نکنید. چه نکته‌ای؟ اینکه پورتفولیو معماری یک سند زنده و همیشه در حال توسعه است. با هر پروژه‌ی جدید، با هر چالش حرفه‌ای و با هر تکاملی باید به روزش کنید. البته، این یک برنامه‌ی روتین هفتگی نیست. منظورمان این است که هر شش ماه یا هر یک سال، یک بار، به مرور پورتفولیوی خود بپردازید. اگر لازم است، چیزی به آن بیفزاید و یا چیزی از آن بکاهید. همیشه پورتفولیوی خود را منظم و به روز نگه دارید. از سوی دیگر، تلاش کنید که نیازهای امروز و فردای حوزه‌ی کاری‌تان را پیش‌بینی کنید. فقط به این ترتیب است که خواهید توانست تیک مقابل عبارت تهیه پورتفولیو معماری را با جدیت و اطمینان بزنید.


امتیاز ما

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *