Splacer ؛ کسب و کاری متفاوت توسط دو معمار کارآفرین

Splacer ؛ کسب و کاری متفاوت توسط دو معمار کارآفرین

معماران با مهارت‌های خود چه کسب و کارهایی را می‌توانند ایجاد کنند؟ علاوه بر کار ساخت و ساز، از مهارت‌های معماری در چه حوزه‌هایی می‌توان استفاده کرد؟ این پرسش‌ها شاید ذهن بسیاری از معماران جوان را به خود مشغول کرده‌باشد. بررسی نمونه‌های موفق در سطح جهان، می‌تواند الگو و الهام‌بخش معماران، به منظور ایجاد کسب و کاری متفاوت باشد. Splacer یکی از این کسب و کارهای موفق و متفاوت است. پلتفرمی که توسط دو معمار کارآفرین راه اندازی شده‌است.

ما در مجموعه‌ی مصاحبه با معماران و شهر سازان کارآفرین، با دانش‌آموختگان برجسته‌ی این ر شته‌ها که مسیر شغلی متفاوت‌تری نسبت به روند متداول جامعه دنبال کرده‌اند، آشنا می‌شویم. از افکار، نظرات، راه‌حل‌های عملی و ایده‌هایی برای موفقیت صحبت می‌کنیم؛ و می‌آموزیم که چگونه ایده‌ها را در زمینه‌ی معماری و شهرسازی و فراتر از آن در کارهای خلاقانه‌ی خود به کار ببریم. در ادامه با ما همراه باشید.

 دو معمار کارآفرین زن در آمریکا توانسته‌اند شرکتی موفق را این‌بار در زمینه‌ای غیر از ساخت و ساز، پایه‌گذاری کنند.  Lihi Gerstnerو Adi Biran، مدیرعامل‌ یک پلتفرم آنلاین هستند. پلتفرمی که صاحبان فضاهای خاص را به افرادی که در جستجوی رزرو مکانی برای مراسم‌های مختلف هستند، پیوند می‌دهد. این مراسم‌ها می‌توانند شامل جلسات، ورکشاپ‌ها، مهمانی‌ها، نمایشگاه‌ها و… باشند.

کاربرد پلتفرم Splacer

[۱]Airbnb، پلتفرمی است که خانه‌ها را به هتل تبدیل می‌کند. این پلتفرم جدید نیز که Splacer نام دارد، فضاهای خالی کشف‌نشده را به مکانی برای مراسمات تبدیل می‌کند. Lihi و Adi به عنوان معمار، نسبت به قدرت بالای فضاها آگاه بودند. با راه‌اندازی این پلتفرم آن‌ها خواستار ارتقای راه‌هایی بودند که برای استفاده و به اشتراک‌گذاری فضاها استفاده می‌شوند. همچنین آن‌ها با این‌کار، می‌خواستند پایداری در فضاهای شهری را نیز ترویج دهند. دنیایی که در آن هیچگاه فضاهای زیبا به هدر نمی‌روند و می‌توانند جزوی از اجتماعات اشتراکی جامعه باشند. آن‌ها این پروژه را با یک نسخه‌ی آزمایشی از طریق اجاره‌ی خانه‌ی خودشان، شروع کردند. نهایتا این تلاش‌ها منجر به تاسیس شرکتی با سه دفتر کار در دو کشور شد.

خلاصه‌ای در باب معرفی فعالیت‌های Lihi و Adi

Adi Biran، سمت مدیرعامل و مدیر ارشد اجرایی را در شرکت Splacer، بر عهده دارد. او یک معمار برجسته، سخنران و کارآفرین است. Adi در اسرائیل و نیویورک، جایی‌که شرکت مشاوره‌ی معماری خودش را در آن‌جا تاسیس کرده بود، فعالیت کرده‌است. او مهارت‌های خلاقیت، توسعه‌ی کسب و کار و مهارت‌های پژوهشی خود را به Splacer، انتقال داده‌است. Adi با نمرات بالا دوره‌ی لیسانس خود در انستیتو معماری Pratt و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه کلمبیا به پایان رسانده‌است.

 Lihi Gerstner، سمت مدیرعامل و مدیرارشد بازاریابی را در شرکت Splacer، برعهده دارد. او یک معمار کارآفرین است که فعالیت‌های بین‌المللی داشته و صاحب و مدیر دفاتر کاری خود در شهرهای مختلف بوده‌است. مهارت‌های او ازتجربیات بین‌المللی، برای شرکت بسیار سودمند بودند. او طراحی خاص خود را به عنوان مدیری خلاق در صنعت مد، تبلیغات و هنر، برای Splacer به ارمغان آورده‌است. Lihi با نمرات بالا دوره‌ی لیسانس خود در انستیتو معماری Pratt و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه کلمبیا به پایان رسانده‌است.

در صورتی که علاقه مند به مطالعه مقاله‌ی مرتبط با موضوع بازاریابی هستید به این مطلب سر بزنید:

چگونه پروژه معماری بگیریم؟

 

شما دو نفر چه زمانی کار خود را به عنوان یک تیم شروع کردید؟ سابقه‌ی فعالیت‌های هر یک از شما چه بود؟

ما حدود بیست سال پیش در مقطع لیسانس با همدیگر آشنا شدیم. فکر ایجاد این پروژه از دوره‌ی فوق لیسانس، زمانیکه هر کدام خواسته‌های خودمان را کشف کردیم، آغاز شد. از آن زمان تا به امروز، ما در پروژه‌های متنوعی نظیر آموزش معماری و کار بر روی پروژه‌های تحقیقاتی همکاری کرده‌ایم. کلیه‌ی این فعالیت‌ها مرتبط با معماری، فرهنگ، رفتارهای جمعی و توسعه‌ی آینده‌ی شهرها بود.

دو سال بعد از تاسیس Splacer، ما به عنوان شریک کاری نیز با یکدیگر همکاری کردیم. هر دوی ما مدرک کارشناسی خودمان را از انستیتوی معماری Pratt دریافت کرده‌ایم. مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌ی “طراحی پیشرفته‌ی معماری” را نیز، در دانشگاه کلمبیا تمام کرده‌ایم. Adi، سابقه‌ی فعالیت به عنوان معمار کارآفرین و سخنران در اسرائیل و نیویورک را دارد. من نیز صاحب و مدیر دفاتر معماری خود در نیویورک، پاریس، بروسل و تلاویو بودم. همچنین به عنوان مدیر و مشاور خلاقیتی در شرکت‌های مختلف هنر و مد نیز فعالیت داشتم.

فضای طراحی شده توسط Splacer

چه چیزی باعث شد تا شما، Splacer را تاسیس کنید؟ آیا لحظه یا دلیل به‌خصوصی شما را به سمت این تصمیم سوق داد؟

ما همیشه علاقه‌مند به تغییر فضاها و آماده‌سازی آن‌ها برای کاربری‌های متفاوت در طول روز یا سال، بودیم. آزمایش اولیه‌ی این ایده در اسرائیل انجام گرفت. به این منظور ما لیستی شامل خانه‌ی خود و فضاهای دوستان‌مان تهیه کردیم و برای مناسبت‌های مختلف اجاره دادیم. این نسخه‌ی آزمایشی به قدری موفق بود که ما شرکت را با همین هدف تاسیس کردیم. امروز شرکت ما بیش از ۵۰۰ فضا در سرتاسر نیویورک و سان فرانسیسکو به مردم پیشنهاد می‌دهد.

چگونه در شروع کار، منابع مالی استارتاپ معماری خود را تامین کردید و امروز، شرکت در چه وضعیتی قرار دارد؟

در ابتدا ما با روانه کردن یک محصول کم سود به بازار، منابع مالی را خودمان تامین کردیم. ابتدا کار رزرو مراسمات را خودمان انجام می‌دادیم و بعدا توانستیم از افراد دیگر برای مدیریت رزروهای بیشتر کمک بگیریم. در ماه می گذشته، ما بالاخره توانستیم به نقطه‌ی سوددهی خود برسیم. این نقطه‌ی عطفی برای توسعه‌ی تیم و خدمات در آمریکا بود. امروز ما دفاتری در تل‌آویو، نیویورک و سان‌فرانسیسکو داریم. همچنین لیستی با بیش از ۵۰۰ فضا برروی وبسایت موجود هستند.

شما چه تعداد افراد با چه زمینه‌های کاری را استخدام می‌کنید؟

Splacer از معماران، کیوریتورها[۲]، متخصصان فنی، افراد مستعد در حوزه‌ی کسب و کار تشکیل شده‌است. هنرمندان چیدمان، عکاسان، نویسندگان، فیلمسازان، نوازندگان و سایر افراد نیز با ما همکاری می‌کنند. پیشینه‌ی فعالیت‌های اعضای ما به اندازه‌ی فضاهایی که برروی پلتفرم ارائه می‌دهیم، بسیار متنوع و منحصربفرد هستند. در حال حاضر تیم ما ۱۸ نفر است که در میان سه دفتر کاری تقسیم شده‌است.

مشتری‌های شما چه کسانی هستند؟

Splacer یک منبع برای افرادی است که قصد میزبانی یک مراسم را دارند. مشتری‌های ما می‌توانند مدیران خلاقی باشند که به‌دنبال فضاهایی برای عکاسی می‌گردند. یا حتی کارگردانان فیلم، کسانی که به یک فضای خنک برای برگزاری کنفرانس نیاز دارند. همچنین افرادی که می‌خواهند در فضایی منحصر به فرد و بزرگ‌تر از آپارتمانشان، مراسم شام یا جشن تولد برگزارکنند. فضاهای ما چندمنظوره هستند و می‌توانند فرصت‌های بی‌شماری را ایجاد کنند.

این فضاهای عالی را از کجا پیدا می‌کنید؟

ما به صورت فعال، به‌دنبال آن‌ها می‌گردیم. شرکت ما به عنوان جوینده‌های فضاهای متمایز شهری شهرت دارد. مردم نیز لیست خانه‌ها و یا فضاهای تبلیغاتی خود را با Splacer، به اشتراک می‌گذارند. شما می‌توانید حس زیبایی را از وبسایت ما دریافت کنید. همچنین تیم ما بسیار خلاق هست. ما همواره در پی کشف جواهرات گمنام در شهر هستیم و تا کنون نیز بسیاری از آن‌ها را کشف کرده‌ایم.

فضای طراحی شده توسط Splacer

اگر یک فضا، قابلیت خوبی داشته باشد، شما خدماتی در زمینه‌ی معماری و طراحی نیز ارائه می‌دهید؟

نخیر، Splacer یک پلتفرم برای لیست‌کردن فضاها، کشف و رزرو آن‌ها برای مراسم‌ها است. تا به امروز ما پیشنهاد طراحی و معماری فضایی را به کسی ارائه نداده‌ایم.

Splacer معمولا به عنوان Airbnb فضاهای مراسمی شناخته می‌شود. آیا شما مانند Airbnb هدف جهانی‌کردن Splacer را در سر دارید؟

در حال حاضر، تمرکز ما برروی گسترش آن در سرتاسر آمریکاست. تا اینجای کار، فعالیت ما در نیویورک و سان فرانسیسکو بود. به زودی شهرهای دیگری از آمریکا نیز تحت پوشش ما قرار خواهند‌گرفت.

شما کار را از تل‌آویو شروع کردید.در حال حاضر من در لیست فضاها، نامی از تل‌آویو نمی‌بینم، دلیل این امر چیست؟

تل‌آویو شهری بود که ما مقبولیت نسخه‌ا‌ی در مقیاس کوچک را، آنجا آزمایش کردیم. اخیرا بنا به دلایلی، تصمیم گرفته‌ایم فعالیت خود، در اسرائیل را خاتمه دهیم و برروی آمریکا تمرکز کنیم.

آیا مهارت‌های معماری شما در حرفه‌ی کارآفرینی کسب و کار دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ آیا از این مهارت‌ها، هم اکنون در کار خود استفاده می‌کنید؟

هر روز! فضاهایSplacer، همواره از نظر یکپارچگی معماری مورد بررسی قرار می‌گیرند. ما پلتفرمی را می‌خواهیم که بتواند فضاهای جالب و جذابی را ارائه دهد. این فضاها باید مورد تایید طراحان باشند، هیجان کاربران را برانگیزند و قابل دسترس باشند.

توصیه‌ی شما برای کارآفرینانی که قصد راه‌اندازی کسب و کار خود را دارند، چیست؟

باید به تکنولوژی به عنوان وسیله‌ای برای برنامه‌ریزی و ساخت محیط پیرامون، نگاه کنند. باید در اهداف پافشاری کنند و رویاهایشان را رها نکنند. بهترین اعضای تیم را برای شروع کار خود انتخاب کنند. از همه مهم‌تر اینکه، جرات انجام کاری که از آن لذت می‌برند را داشته باشند و نترسند.

آینده‌ی حرفه‌ی معماری را چگونه می‌بینید؟ به نظر شما در چه زمینه‌هایی، فرصت‌های بیشماری برای توسعه‌دهندگان و معماران آینده، وجود دارد؟

صنایع معماری و ساخت و ساز در اتخاذ فناوری‌های نوین، بسیار کند عمل می‌کنند. معماری باید پاسخگوی نیازهای محیطی باشد. معماران نیز باید بتوانند از تکنولوژی به گونه‌ای بهتر استفاده کنند. تکنولوژی می‌تواند راه‌های زیادی را برای طراحی و ساخت فضاهای پیرامون، پیش‌روی ما قراردهد.

مانند صنایع دیگر، تکنولوژی در معماری نیز تغییرات قابل‌توجهی را ایجاد می‌کند. با گسترش شهرها، یک تغییر گسترده صورت گرفته است. شاید امروزه چشم انداز معماران باید این باشد که: “ساختمان‌سازی را ادامه ندهید؛ به دنبال راهی برای استفاده از ساختارها و فناوری‌های موجود برای برآوردن نیازهای روزافزون شهری باشید.”.

تیم Splacer

توضیحات تکمیلی

Splacer، جنبشی در میان تکنولوژیست‌ها، معماران و اینفلوئنسرها است. هدف این تیم یافتن راهی برای فضاهای کشف‌نشده و ایده‌آل به‌منظور برگزاری مراسم‌ها و ایجاد تجربیات معنادار است. با این‌کار، هم فضا زنده می‌شود و هم منبع درآمدی برای مالک آن‌ ایجاد می‌شود. از نظر اعضای این شرکت، صحنه‌ی شهری زنده زمانی ایجاد می‌شود که مردم بتوانند تجربیات معناداری را ایجاد کنند. این تجربیات در ارتباط با مهمان‌ها، مشتری‌ها، کارمندان، دوستان و… اتفاق می‌افتد. دسترسی به صدها فضا که قبلا از دید آن‌ها پنهان بوده‌است، بستری برای تعاملات انسانی فراهم می‌آورد. این هدفی ایده‌آل برای یک فضای معماری یا شهری سالم است.

مصاحبه‌ای که در این مقاله به آن اشاره شد مربوط به سال ۲۰۱۶ است. امروز Lihi Gerstner دیگر به عنوان مدیرعامل فعالیت ندارد. به جای او، Adi Biran با Lior Ash که یک مهندس نرم‌افزار است همکاری می‌کنند.

منابع:

archipreneur.com

splacer.co

ترجمه: صباسفیری

[۱] Airbnb، یک بازار تجاری آنلاین است. وبسایتی برای کرایه‌ی مکان‌های اقامتی که مردم از طریق آن می‌توانند خانه‌های خود را اجاره دهند.

[۲]  افرادی متخصص که کار جمع‌آوری، نظارت، سازماندهی و مدیریت مجموعه‌ای از آثار را برای نمایش، برعهده دارند.

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *