از BIM در معماری تا طراحی در آینده ؛ روایتی از یک زوج کارآفرین در برلین

از BIM در معماری تا طراحی در آینده ؛ روایتی از یک زوج کارآفرین در برلین

آیا می‌خواهید بدانید ساختمان‌ها و شهر‌ها چگونه در آینده ساخته می‌شوند؟ در این متن به نوع جدیدی از بستر BIM در معماری و نقش آن در آینده معماری می‌پردازیم. همکاری این زوج منجر به تأسیس سایتی شده که طیف گسترده‌ای از آبجکت‌های معماری را در اختیار طراحان قرار می‌دهد. تبدیل مدل‌های طراحی به عناصر حقیقی، این امکان را به طراح می‌دهد که هرچه در ذهن دارد را اجرایی کند. بنابراین در آینده نه‌چندان دور هر معمار قادر به اجراکردن رویاهای دست‌نیافتنی خود خواهد بود.

ما در مجموعه‌ی مصاحبه با معماران و شهر سازان کارآفرین، با دانش‌آموختگان برجسته‌ی این رشته‌ها که مسیر شغلی متفاوت‌تری نسبت به روند متداول جامعه دنبال کرده‌اند، آشنا می‌شویم. از افکار، نظرات، راه‌حل‌های عملی و ایده‌هایی برای موفقیت صحبت می‌کنیم؛ و می‌آموزیم که چگونه ایده‌ها را در زمینه‌ی معماری و شهرسازی و فراتر از آن در کارهای خلاقانه‌ی خود به‌کارببریم. در ادامه با ما همراه باشید.

از BIM تا طراحی در آینده

چرا تصمیم به تأسیس Bimarium گرفتید؟ آیا لحظه خاصی وجود داشت که هدف شما را قطعی کند؟

استفان: تصمیم به تأسیس “بیماریوم” ریشه در سابقه‌ی من به‌عنوان یک معمار دارد. ارائه پروژه در معماری به‌صورت تصاویر سه‌بعدی است و ما باید زمان زیادی را صرف ساختن این عناصر ‌کنیم. اتلاف وقت در دنیای امروز بی‌معنی است. همیشه ایده کتابخانه‌ای رایگان که شامل مدل‌های سه‌بعدی باکیفیت و سازگار با نرم‌افزارهای معماری و طراحی داخلی باشد را در ذهن داشتم. متأسفانه مشغول کار در حوزه معماری شدم و ایده اصلی را کنار گذاشتم. هنگامی که برای همسرم یک فرصت شغلی خوب در شهر برلین مهیا شد، همه چیز تغییر کرد. ما خواهان این تغییر بودیم و زمان آن رسیده بود که ایده گذشته خود را به واقعیت تبدیل کنیم. “شروع ما این چنین بود”.

دایانا: برخلاف استفان من یک معمار نبودم و نمی‌توانستم این ایده را تضمین کنم. از ابتدای کار بخشی از گروه اجرا شدم درصورتی‌که همزمان مشغول کار در یک شرکت تجاری بودم. زمینه خوبی در مدیریت کسب و کار داشتم، همچنین به طراحی و هنر نیز علاقمند بودم. در نتیجه بعد از مدت کوتاهی به‌صورت تمام‌وقت به گروه پیوستم. از ابتدا به این ایده امیدوار بودم اما آنچه این هدف را برای من قطعی ساخت گروه دونفره‌مان بود. ایمان داشتم که تمام پروژه را از اولین قدم تا انتها به‌درستی پیش خواهیم‌برد.

از BIM تا طراحی در آینده

چرا شهر برلین را برای راه‌اندازی شرکت خود انتخاب کردید؟

دایانا: این شهر یک انتخاب از پیش تعیین شده‌نبود بلکه برای تغییر در روند زندگی‌مان تصمیم به مهاجرت گرفتیم. اگرچه هرگز به شهر برلین نرفته‌بودیم اما در نهایت تبدیل به مکانی مناسب در جهت تحقق اهداف‌مان شد. در واقع زمانی که تصمیم گرفتیم به برلین برویم، پیش‌بینی نکرده‌بودیم که “بیماریوم” را تأسیس خواهیم‌کرد.

استفان: با نگاهی به پیشینه برلین متوجه شدیم که شهری کارآفرین‌محور است و امکانات زیادی را به شرکت‌های نوپا اختصاص می‌دهد. با توجه به آمار سالانه، مردم آلمان به طور متوسط ​​۶درصد از درآمد خود را صرف خرید مبلمان می‌کنند. در نتیجه می‌توانست بستری موثر برای شرکت ما باشد.

برنامه Bimarium چه مشکلی را حل می‌کند و چگونه معماران می‌توانند از پلتفرم شما در کارهای خود استفاده کنند؟

دایانا: به‌طور اساسی روند طراحی را به دو روش تغییر می‌دهیم. ابتدا مدل‌های سه‌بعدی سازگار با نرم‌افزارهای معماری که می‌توان آن‌ها را به‌صورت رایگان در پروژه استفاده کرد را ارائه می‌دهیم. از این طریق می‌توانند طرح‌های هوشمندانه‌ و با کیفیتی را خلق کنند. سپس از طریق سایت می‌توانند طرح‌ها را به واقعیت تبدیل کرده و و به مشتریان خود ارائه‌ دهند. البته در ازای تمام این کارها دستمزد دریافت خواهندکرد. در صنعت دکوراسیون ۷۰درصد از فروش مبلمان‌ به توصیه معمار یا طراح داخلی است و اغلب هیچ حق‌فروشی دریافت نمی‌کنند. در “بیماریوم” هر کاربر که موفق به ثبت سفارش شود،۱۰درصد کمیسیون از کل ارزش سفارش، به او تعلق خواهدگرفت.

استفان: به‌عنوان یک معمار می‌دانم که هزینه اختصاص داده‌شده به طراحی در مقابل هزینه اجرا بسیار ناچیز است. مطمئناً “بیماریوم” راهی برای تغییر این روند در آینده خواهدبود. ابتدا با استفاده از مدل‌های سه‌بعدی به معمار ابزاری برای بهتر نشان‌دادن ایده‌هایش را می‌دهیم. سپس امکان چگونگی تهیه محصول را در اختیار او قرار داده و تا مرحله فروش پشتیبان او خواهیم‌بود. بنابراین در این برنامه همه قابلیت‌ها را در یک فضا دارید. برای کاری که قبلاً رایگان انجام می‌دادید حالا می‌توانید حقوق دریافت کنید، از طریق برنامه‌ای کاملاً رایگان و در دسترس. به عقیده ما “موفقیت یک تجارت در گرو تقسیم درآمد عادلانه است”.

از BIM تا طراحی در آینده

مشتریان اصلی شما چه کسانی هستند و مدل تجاری Bimarium چیست؟

دایانا: مشتریان ما در واقع مشتری نهایی کاربران ما یا بهتر است بگویم همکاران ما هستند. معماران و طراحان بخش اساسی مدل کسب‌وکار این شرکت را تشکیل می‌دهند. آن‌ها در ازای دریافت خدمات، هزینه‌ای پرداخت نکرده و در واقع به اندازه فروشی که دارند مزایا دریافت می‌کنند.

استفان: ما سخت در تلاشیم که قیمت تولیدکنندگانی که با آن‌ها کار می‌کنیم را نمایش دهیم. این بدان معنی است که کمیسیون‌ها را با کاربران خود به اشتراک می‌گذاریم. این مدل تجارتی است که ما به آن معتقدیم. “هر شخص به اندازه عملکرد خود در ایجاد ارزش برای مشتری نهایی پاداش می‌گیرد”.

چگونه می‌خواهید به مشتری نهایی که قصد خرید دارد، دست یابید؟

استفان: در واقع کاربران ما پل ارتباطی بین شرکت و مشتریان نهایی هستند. بنابراین پلتفرم موجود، به هیچ‌وجه برای مشتری نهایی نیست. به‌عنوان مثال، اگر مشتری نهایی به سایت مراجعه کند متوجه قابلیت فروشگاهی سایت نخواهدشد. این دسترسی تنها مختص کاربرانی است که در سایت سابقه طراحی دارند. همچنین معمارانی که فقط به قصد تهیه محتوای سه‌بعدی مراجعه می‌کنند، نیازی به دریافت قیمت‌ها و اطلاعات خاص فروش ندارند. بنابراین ما دو روش برای استفاده از سایت داریم. در روش اول یا همان “طراحی”، شما فقط کتابخانه مدل‌های سه‌بعدی و نرم‌افزارهای مرتبط را مشاهده می‌کنید. در روش دوم یا “خرید”،  مدل سه‌بعدی را به‌عنوان یک محصول واقعی به همراه قیمت و جزئیات ساخت مشاهده می‌کنید. در نتیجه وب‌سایت ما منحصراً خطاب به معماران و طراحان داخلی است.

از BIM تا طراحی در آینده

شما معماری و تجارت را ادغام نموده‌اید. آیا این ترکیب ثمربخش بوده‌است؟

استفان: قطعاً مفید واقع شده، زیرا ما معماران جزئی‌نگر هستیم و اغلب اوقات از کلیات کار غافل می‌شویم. درصورتی‌که دایانا به‌عنوان یک مدیر اقتصاددان این مشکل را ندارد. معتقدم هنگامی که می‌خواهید یک شبکه موفق را ایجاد کنید داشتن نگرش‌های کاملاً متفاوت، ضروری و مفید می‌باشد. “جزئیات در مقابل کلیات، تشکیل‌دهنده نتیجه‌ای بی‌نظیر خواهدبود”.

دایانا: معتقدم در هر صنعتی اگر قصد تجارت دارید نیاز اولیه شما آخرین و جدیدترین تجربیات روز است. بنابراین برای شروع به افرادی که در آن صنعت کارکرده‌اند نیاز دارید، زیرا آن‌ها به تمام ضوابط آگاه هستند. همچنین افراد دیگری هستند که متعادل‌گر این فرآیند نامیده می‌شوند و می‌توانند کار را در مراحل متفاوت مدیریت کنند. آن‌ها قادرند پروژه را از نقطه‌نظر دیگران و بدون تعصب بررسی کنند، این دقیقا وصف حال گروه ما است. استفان تمام دانش صنعت و نرم‌افزار را دارد در حالی که من آگاه به‌نحوه رفتار با مشتری و فضای رقابتی تجارت هستم. “رکن اصلی در تولید، حفظ نگرش‌های متفاوت است که ذینفعان متفاوت را گردهم می‌آورد و به همگرایی علایق کمک می‌کند”.

مراحل بعدی کسب و کار شما چیست و چگونه می‌خواهید آن را توسعه دهید؟

دایانا: امکان خرید از سایت را در ماه‌های آینده راه‌اندازی خواهیم‌کرد. در ابتدا این امکان فقط برای طراحان رومانیایی خواهد بود. زیرا کاربران زیادی در آنجا داریم که در زمینه طراحی و رندر حرفی برای گفتن دارند. بنابراین برای شروع بهترین همیاران ما خواهندبود.

استفان: معماران از همه جای دنیا می‌توانند از کتابخانه داخلی ما استفاده کنند. اما درحال‌حاضر امکان سفارش فقط برای کاربران کشور رومانی در دسترس است، معتقدیم این یک آغاز هوشمندانه خواهدبود. از کشور رومانی شروع خواهیم‌کرد که بتوانیم بازدهی پروژه را هر چه سریع‌تر دریافت کنیم. بنابراین اگر اولین بازار کشور رومانی باشد، قطعاً بازار دوم کشور آلمان خواهد بود.

آیا توصیه ای برای سرمایه‌گذاران نوپایی كه می‌خواهند کسب و کار شخصی خود را آغاز كنند، دارید؟

استفان: توصیه من این است که اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته و در پی ادغام روش‌های گذشته و مدرن حرفه خود باشید. فناوری بیش از پیش در حال پیشرفت است درنتیجه معماران باید نمونه‌‌های بیشتری ببینند تا از تکنولوژی روز آگاه شوند. با افراد دیگر هم‌گروه شوید، به‌ویژه افرادی که از نظر مهارت‌ها و توانایی‌ها با شما متفاوت هستند. “به عقیده من، یک تجارت موفق نتیجه همکاری یک گروه قدرتمند است”.

دایانا: توصیه من فقط به معماران نیست، بلکه به کارآفرینان در تمام حرفه‌ها است. از رؤیاپردازی دست بردارید و شروع به کارکنید، درهمه‌حال به کارکردن ادامه دهید حتی زمانی‌که تمایلی به انجامش ندارید. از مسیر خود خارج نشوید به‌ویژه در لحظاتی که بیشترین تردید را نسبت به انتخاب‌ خود دارید. به یاد داشته باشید که با تلاش، پشتکار و صبر می‌توانید به هدف خود برسید. سخت‌ترین مرحله در مسیر موفقیت حفظ این سه ویژگی است، بنابراین مراقب باشید این مسیر آسان نیست اما لذت‌بخش است.

از BIM تا طراحی در آینده

آینده حرفه معماری را چگونه می‌بینید؟ فرصت‌های اصلی برای معماران چیست؟

استفان: همان‌طور که می‌دانید تکنولوژی درحال پیشرفتی فوق‌سریع است و تمامی مطالعات حول این محور هستند. پایان‌نامه دکترای یکی از دوستان من نیز در رابطه با این موضوع می‌باشد و دغدغه این روزهای او شده‌است. سوال اصلی او در این تحقیقات این است: ” با توجه به پیشرفت تکنولوژی، معماری آینده چگونه خواهدبود؟ “. به عقیده من این تحقیق نشان‌دهنده اهمیت بیش از پیش تکنولوژی در معماری است. در گذشته از رایانه برای نقشه‌کشی استفاده می‌شد، اکنون در عصر ۳D از آن برای ترسیم اشکال سه‌بعدی استفاده می‌کنیم. همه ما می‌دانیم که آینده، معمار برنامه‌نویس را به صحنه خواهدآورد. پیش‌بینی می‌شود ۵۰ سال دیگر طراحی و اجرای ساختمان فقط به‌صورت کُدنویسی باشد. کُدها را وارد می‌کنیم و ساختمان با کمک تکنولوژی و بدون دخالت ما انسان‌ها ساخته خواهدشد. در نتیجه خلق “بیماریوم” زمینه‌ساز طراحی‌های پیشرفته و هوشمند است. “در آینده ترسیم نقشه به‌صورت فیزیکی وجود نخواهدداشت”.

دایانا: آینده را به‌عنوان یک بازی عادلانه می‌بینم، به این معنا که همه بازیکنان درنتیجه‌ی کار به یک اندازه سهیم خواهندبود. شما می‌توانید در برابر تغییر مقاومت کنید یا  آن را پیش‌بینی کرده و خود را در روند موفقیت قراردهید. البته که انتخاب ما راه دوم بوده‌است.

درباره دایانا و استفان

استفان کراسیونویو، بنیان‌گذار و رئیس نوآوری شرکت Bimarium  است. مدرک معماری و طراحی‌شهری خود را از دانشگاه  Cluj-Napoca گرفته‌است. در شرکت‌های طراحی مسکونی متفاوتی به‌مدت چند سال کارکرد، سپس به‌همراه دوستان خود شرکت Format4 را تأسیس نمود. او همیشه به ۳D و رندر علاقمند بود، اشتیاقی که در اصل “بیماریوم” نیز قابل مشاهده است. از نظر او این سایت یک سکوی پرتاب برای دستیابی به معماری‌ مدرن است. معتقد است این روش به طراحان کمک می‌کند که پروژه‌های موفق‌تری را در زمینه‌ معماری و اقتصاد انجام‌ دهند.

دایانا کارمن روس، بنیان‌گذار و رئیس توسعه شرکت Bimarium است. تحصیلات خود را با لیسانس حقوق و سیاست بین‌الملل از دانشگاه Metropolitan لندن آغاز کرد. سپس با مدرک کارشناسی‌ارشد مدیریت دولت و سازمان‌ها از دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی (LSE) در لندن فارغ‌التحصیل شد. در رزومه خود سابقه کار در بخش دولتی رومانی را دارد، همچنین مؤسس سازمان غیردولتی “Brain Bloom” است. در همان زمان رئیس توسعه یک شرکت تازه‌کار آلمانی بوده که در زمینه روزنامه‌نگاری و فناوری فعالیت می‌کرده‌اند. او معتقد به روش‌های جدید تجارت است، روشی که ارزش ایجاد شده را به‌طور مساوی بین تمام سهام‌داران تقسیم کند. از نظر وی “بیماریوم” بازتاب واقعی آن است.

در ادامه این مطلب را بخوانید:

آینده شغلی رشته معماری

چگونگی استفاده از مزایای تکنولوژی در معماری، از زبان یک معمار بنیان گذار!

 

منبع: archipreneur.com

محدثه مُجدی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *