خانه ایکومای، خانه ‌ای همساز با اقلیم در قلب استوا

اختصاصی کانون معماران: یکی از چالش‌های مهمی که در طراحی بناها و فضاهای معماری با آن مواجه هستیم، چالش اقلیم و نحوه مواجهه با آن است. اهمیت این چالش زمانی بیشتر می‌شود که ما مجبور به طراحی در موقعیت مکانی با شرایط اقلیمی خاص باشیم. رویکردی که معمولا در این مواقع مورد استفاده قرار می‌گیرد، رویکرد همساز با اقلیم است. گروه معماران Seijo Peon در طراحی خانه ایکومای در قلب استوا با دو چالش باد غالب و تابش شدید آفتاب مواجه بودند. این گروه، چرخش بنا و استفاده از دیوار سنگی را به عنوان دو راهکار برای کاهش اثرات این دو پدیده اقلیمی استفاده کردند.

خانه ایکومای

رویکرد همساز با اقلیم، روشی برای کاهش نیازهای گرمایشی و سرمایشی ساختمان است. بنابراین، با استفاده از انرژی‌های طبیعی و راهکارهای طراحی اقلیمی، نیاز ساختمان به مصرف انرژی‌های فسیلی را کاهش دهد. یکی از این قبیل طراحی‌ها، طراحی خانه ایکومای است که در قلب استوا و با شرایط اقلیمی خاص قرار دارد. ایکومای نام خانه‌ای در شبه جزیره یوکاتان است. یوکاتان سی و یکمین ایالت کشور مکزیک، در قسمتی از جنگل‌های استوایی آن قرار دارد.

مسائل اقلیمی

خانه ایکومای توسط گروه معماران Seijo Peon در سال ۲۰۱۶ در سایتی به مساحت ۷۷۶ متر مربع طراحی و ساخته شده است. به دلیل اقلیم خاص شبه جزیره یوکاتان نیز، هندسه بسیار خاصی برای این خانه در نظر گرفته شده است. از موارد اقلیمی تاثیرگذار در طراحی بناها در این شبه جزیره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شدت نور خورشید
  • جهت باد غالب

بنابراین توجه به جهت‌گیری بنا با توجه به تهویه و روشنایی طبیعی در طراحی این خانه مورد توجه قرار گرفت. برای مهار کردن باد غالب، چرخش ۴۵ درجه پیشنهاد دادند که به سمت غرب بسته و به سمت شرق باز بود.

برای مهار کردن نور شدید خورشید نیز،از یک دیوار سنگی منحنی شکل در جلوی بنا استفاده کردند. این دیوار سنگی به عنصر شاخصی در طراحی بنا تبدیل شد. در نتیجه توانست یک محوطه اجتماعی داخلی برای بنا ایجاد کند. به‌طوری‌که دسترسی به اتاق خواب‌ها در طبقه دوم از طریق این محوطه اجتماعی صورت می‌گیرد.

برای سیستم تیرچه سقف‌ها و طاق‌ها از پلی‌استایرن منبسط شده استفاده شده است:

  • سبک بودن
  • استفاده از فولاد کمتر
  • کاهش انتقال گرما در داخل فضاها

در دیوارهای محیطی، از Omni Block استفاده شده است که مقاومت گرمایی آن بیست برابر بیشتر از یک بتون معمولی است. Omni Block یک بلوک منحصر به فرد چند لایه و یک سیستم دیواری مستقل است که نیازی به عایق‌بندی اضافی ندارد.

مطالب پیشنهادی:

خانه آجری مدرن؛ بازی نور و سایه

خانه آمبارا ؛ انعکاسی از آسمان، اقلیم و طبیعت


منبع: archdaily.com

لادن مصطفی زاده


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل