خانه آجری مدرن؛ بازی نور و سایه

خانه آجری مدرن؛ بازی نور و سایه

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: خانه باید منعکس‌کننده‌ی سلیقه و شخصیت مالک و همچنین توانایی معمار برای خلق فضای مناسب ساکنین و زمینه‌ی طراحی باشد. این تفکر و ایده، بنیاد و اساس طراحی این بنا می‌باشد. طراحی این خانه آجری مدرن به صورت ظریف و زیرکانه‌ای از زیباشناسی هندی و سلیقه‌ی فردی کارفرما پیروی کرده است. در روند طراحی این پروژه شرایط اقلیمی نیز در نظر گرفته شده‌‌است.

خانه آجری مدرن

خانه آجری مدرن

جزئیات طراحی

سایت طراحی، فرم را به یک ساختار مربع شکل تبدیل کرده است. پلان حول یک حیاط مرکزی کوچک شکل گرفته‌است تا یادآور شرایط اقلیمی گرم و خشک منطقه ‌باشد. پیکربندی خانه سبب شده‌است نمای رو به معبر، دیواری بلند و درمعرض آفتاب سوزان جنوب باشد. برای حل این مشکل، جداره‌ای آجری در نما مانند دیوار دوپوش عمل کرده و ‌فضای حایلی بین فضا‌ی‌زندگی و نمای خارجی ایجاد می‌کند. جهت‌گیری مورب آجر ها‌ در نما برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید و تسهیل جریان بادهای جنوب غربی می‌باشد.

خانه آجری مدرن

برای دست‌یابی به جریان مطلوب نور روز در فضاها و بالابردن کیفیت فضاها نهایت دقت صورت گرفته‌است. در همكف، حیاط مانند فضای گذر عمل کرده و در طول روز روشن است و به فضا حسی مطبوع می‌بخشد. روزنه های ریز و امن در طبقه همکف نیز باعث ایجاد درخشش نور بسیار زیبا در طول روز می‌شوند. این چشمه‌های نور در واقع حاصل چیدمان خاص آجرها در جداره‌ی نما می‌باشد.

خانه آجری مدرن

مصالح مورد استفاده

پالت مصالح پروژه متشکل از عناصر ساده مانند سنگ کوتا، کاشی‌های سیمانی و مقدار زیادی چوب می‌باشد. از سنگ کوتا در رنگ‌های مختلف برای قاب‌بندی آینه‌کاری و مرزبندی و تعریف مناطق مختلف پروژه استفاده شده است. از کاشی‌های طرح Galicha نیز برای تعریف کاربری‌ها در خانه آجری مدرن مانند محل غذاخوری استفاده شده است.

خانه آجری مدرن

درجریان طراحی این خانه مبلمان و حتی تزئینات نیز با دقت فراوان و متناسب با زیبایی‌شناسی هندی انتخاب شده است. برای مثال، چراغ‌های نصب شده در حیاط و تراس سرپوشیده از نوع چراغ‌های دست‌ساز هندی هستند که Anglo خطاب می‌شوند.

منبع:

archdaily.com

 

هادی اسماعیلی حسینی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *