خانه آمبارا ؛ انعکاسی از آسمان، اقلیم و طبیعت

خانه آمبارا ؛ انعکاسی از آسمان، اقلیم و طبیعت

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: خانه آمبارا در بنگالور هند با اقلیم نیمه‌گرمسیری و تغییرات ناگهانی هوا در طول روز قرار دارد. این خانه در سال ۲۰۲۰ توسط شرکت معماری رایت اینسپایرز ، متخصص در طراحی سازگار با محیط زیست) با وجود سه چالش شلوغی شهر، اقلیم نامناسب و کمبود فضای سبز (طبیعت) طراحی و ساخته شده است. این شرکت با استفاده از ایده آسمان مرکزی، استفاده از مصالح طبیعی، ایجاد زیرزمین و در نظر گرفتن فضای سبز در نمای ساختمان به این سه چالش پاسخ داده است. خانه آمبارا

خانه آمبارا در شهر بنگالور که یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای هند است، قرار دارد. بنگالور شهری در جنوب هند و با پیشینه تاریخی متعلق به قرن نهم می‌باشد. پیشتر به لحاظ قابل زندگی بودن، تمیز بودن و فضای سبز، جایگاهی بهتر نسبت به دیگر شهرهای بزرگ هند داشته است. در راستای تبدیل شدن آن به مرکز IT هند، در کنار افزایش جمعیت، کم‌رنگ‌ شدن فضای سبز نیز قابل رویت است. آب و هوای بنگالور، نیمه‌گرمسیری و دارای تغییرات ناگهانی در طول روز است.

شرکت معماری رایت اینسپایرز

رایت اینسپایرز یک شرکت طراحی سازگار با محیط زیست در بنگالور هند است. این شرکت معتقد است که طبیعت، نحوه کار، تفکر و خلاقیت را تغییر می‌دهد و بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره است. شرکت معماری رایت اینسپایرز در سال ۲۰۲۰ این خانه را با مساحت ۲۸۰۰ فوت طراحی و اجرا کرد. از چالش‌هایی که شرکت معماری رایت اینسپایرز در طراحی این خانه، روبرو بوده، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ایجاد جوی آرام در مقابل فضای شلوغ و پر رفت و آمد شهر بنگالور
  2. کم کردن اثرات اقلیمی شهر بنگالور و ایجاد آسایش اقلیمی
  3. جبران کمبود فضای سبز شهر بنگالور

خانه آمبارا

خانه آمبارا، خانه‌ای گرم با رنگ‌های زنده و طراحی منحصر به فرد در شهر بنگالور هند است.  همان‌طور که قبلا گفته شد پاسخگویی به سه نیاز در اولویت این طراحی است:

  • ایجاد جوی آرام

شاید در نگاه اول دستیابی به جو آرام در خانه‌ای در بنگالور تقریبا ساختگی و ظاهری به نظر برسد. زیرا بنگالور به دلیل پیشینه تاریخی و وضعیت فعلی آن (مرکز IT) شهری شلوغ و پر رفت و آمد است. اما نحوه مواجهه شرکت معماری رایت اینسپایرز با این موضوع جالب است. ایده برای ایجاد جوی آرام، ایده آسمان مرکزی است و به همین دلیل نام آن خانه آمبارا انتخاب شده است. آمبارا در گویش کانادایی (از گویش‌های رایج در جنوب غربی هند) به معنای آسمان است.

برای اجرایی کردن این ایده، فضایی بیضی شکل به صورت مبتکرانه‌ای از سقف خالی شده است. به‌طوری‌که هم نور طبیعی برای خانه از این قسمت دریافت می‌شود، هم امکان دیده شدن آسمان از داخل خانه وجود دارد. بنابراین شاهد انعکاسی از آسمان در خانه هستیم و ساکنین خانه می‌توانند به آسمان نگاه کنند. در نتیجه می‌توان ابرها را به آرامی در حالی که در خانه خود نشسته‌اند، تماشا کرد.

خانه آمبارا

  • ایجاد آسایش اقلیمی

از اقدامات در تطابق با آب و هوای بنگالور و ایجاد آسایش اقلیمی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. استفاده از مواد طبیعی مانند گل قهوه‌ای مایل به قرمز، آجر، چوب بازیافت شده و سنگ صورتی خام
  2. در نظر گرفتن زیرزمین برای ایجاد خنکی بیشتر نسبت به فضاهای اطراف
  3. متمایل کردن پنجره‌های غرب خانه به سمت داخل برای کنترل آفتاب عصر
  4. این ساختار در عین حال که با آب و هوای نیمه‌گرمسیری بنگالورو سازگار است، پایدار و سبز هم است.

خانه آمبارا

  • استفاده از فضای سبز (طبیعت)

نمای خانه توسط د­­رختان محفوظ است و این ویژگی در اکثر خانه‌هایی که توسط این شرکت ساخته شده است، وجود دارد.

خانه آمبارا

 

منبع: archdaily.com

لادن مصطفی زاده

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *