استارتاپ طراحی شهری هوشمند؛ ایده‌ای شکل گرفته در دل استودیو معماری ۳۰ ساله!

استارتاپ طراحی شهری هوشمند؛ ایده‌ای شکل گرفته در دل استودیو معماری ۳۰ ساله!

ساختمان‌ها و شهر‌ها چگونه در آینده با کاربران خود ارتباط برقرار می‌کنند؟ ارتباط چه فناوری‌هایی با حرفه‌ی معماری توسعه خواهد یافت؟ در این مصاحبه، دیدگاه‌های الهام‌بخش “بن ون بركل” را درباره تأسیس “یو ان سنس” به عنوان استارتاپ طراحی شهری هوشمند ، در زمینه فناوری‌های حسی برای شهر‌های آینده خواهیم خواند.

استارتاپ طراحی شهری هوشمند

مصاحبه ششم، داستان بنیانگذارUNSense ، از تاسیسِ استارتاپی در دل دفتر معماری ۳۰ ساله‌‌‌ است. او در تلاش است با ترکیبی از طراحی و فناوری، به خلق تجربه‌هایی متناسب با نیازهای عمیق‌تر انسانی کمک کند.

امیدوارم از این مصاحبه لذت ببرید!

امروز که ۳۰ سال از تاسیس و بهره‌برداری از دفتر معماری‌ موفق، چه چیزی باعث شد استارتاپ طراحی شهری هوشمندی با عنوان “یو ان سنس” ، راه‌اندازی کنید؟

هدف اول ما در این استارتاپ، کشف و توسعه‌ی فناوری‌هایی برای بهبود کیفیت محیط‌های انسان ساخت است.

اینکه من هم برای خودم استارتاپی در زمینه معماری داشته باشم، دلیل قانع کننده‌ای برای وارد شدن به چنین مسیری نیست. من دلیل جدی خودم را داشتم، خلق فرآیند‌هایی که داده‌های مهمی از رفتار‌های انسان در محیط شهری را جمع‌اوری کند.

کارِ ما بطوری‌است که دائماً با هر دو زمینه‌ی طراحی و فناوری سر و کار داریم. اما موضوعی که توجه مرا به خود حلب کرد، تغییراتی است که نتیجه فناوری‌های نوظهور است. اینکه فناوری چگونه می‌تواند محیط‌های انسان ساخت را متحول کند!

من قاطعانه اعتقاد دارم که فناوری‌های جدید می‌توانند معماری را بیش از گذشته انسان‌محور سازند.”

استفاده از چنین روش‌های جدیدی برای ساخت فضا‌های هوشمند، بسیار هیجان‌زده‌ام می‌کند. زیرا اطمینان دارم که این امر ساختمان‌ها و شهر‌های ما را برای کاربران نهایی، بسیار مطلوب‌تر و دوست‌داشتنی‌تر می‌کند.

 

در آینده “یو ان سنس” در نظر دارد به حل چه مشکلاتی بپردازد؟

استارتاپ طراحی شهری هوشمند

من مقیاس کارمان را از شهر گرفته تا ساختمان و فضاهای داخلی می‌دانم. “یو ان سنس” با فناوری و طراحیِ حسگر سر و کار دارد.

“ما می‌خواهیم چیزهایی را بسازیم که علاوه بر ایجاد روش‌های جدیدی برای تجربه معماری، استفاده‌شان در محیط انسان‌ساخت، منطقی‌ نیز باشد. تجربه‌هایی از فضای معماری که تمام حواس را درگیر خود کند و نه فقط بصری؛ از آکوستیک گرفته تا نور و کیفیت هوا.

 

استراتژی ما این است که معماری را از تعریف صرفاً تعادل بینِ سازه، پوسته و پلان‌های کف و … خارج کنیم. فراتر از آن، به خلق مجموعه‌ تجارب سیالی بپردازیم که کاربران در استفاده از محیط‌های انسان‌ساخت با آن روبرو باشند. یعنی امکانی برای معماری فراهم کنیم که فراتر از کالبدِ فیزیکی‌اش به یک محرکِ واقعیِ تجربه، تبدیل شود.

 

اولین پروژه یا محصولی که در حال حاضر روی آن کار می‌کنید، چیست؟

استارتاپ طراحی شهری هوشمند

سیتی سنس: سلامتی، ایمنی، سر‌زندگی و تحرک، چالش‌های پیچیده‌ای هستند که به راه‌حل‌های نوآورانه، نیاز دارند. ما معتقدیم که هدف از برنامه‌ریزی شهری نباید صرفاً دستیابی به کارآیی باشد، بلکه بر زندگی مردم در شهر تأثیر مثبت بگذارد. برای انجام این کار ما از طریق زیرساخت‌های دیجیتالِ حسی، داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم. بر اساس این داده‌ها‌، تجربیات مثبت و شخصی‌سازی شده‌ای را برای افراد، طراحی و پیاده‌سازی می‌کنیم. در ادامه نیز به‌طور مداوم آنها را بهبود می‌بخشیم و نحوه زندگی و کار مردم در شهرها را عمیقا تغییر می‌دهیم. آزمایش‌های اولیه “سیتی سنس” در حال حاضر در جنوب‌شرقی آمستردام و تعداد دیگری از شهرهای هلند در حال اجرا هستند.

 

آجر خورشیدی: ماژول‌های جدید خورشیدی، دارای ترکیبی از عملکرد عالی و ظاهری کاملاً زیبا هستند. امکان استفاده از انرژیِ خورشیدی در مقیاس بسیار بزرگتر را نه تنها به عنوان پوشش پشت بام، بلکه به عنوان مصالحی برای نما یا کل پوسته‌ی ساختمان‌ها فراهم می‌کنند. آجر خورشیدی امکان تبدیل انواع ساختمان‌ها را به نیروگاه‌های واقعی فراهم می‌کند؛ و این یعنی آغازِ یک نمای کاملاً هوشمند.

 

فناوری مبتنی بر سنسور چیست و چگونه شهرها را ملموس‌تر می‌کند؟

اساساً فن‌آوری‌های مبتنی بر سنسور، راهی برای اندازه‌گیری شرایط و جریان‌های مختلف و تبدیل این اندازه‌گیری‌ها به داده‌های لحظه‌ای را فراهم می‌کنند. و این داده‌های چندلایه می‌تواند درک درستی از سیستم‌های پیچیده و وابسته به شهر ایجاد کند. چنین درک درستی  تصمیم‌گیری مبتنی بر داده را در هنگام طراحی ساختمان‌ها و برنامه‌ریزی شهرها را امکان پذیر سازد.

 

در سطح شهر، این نوع داده لحظه‌ای، به ما امکان می‌دهد تا پیامدهای یک طرح را درک کرده و روابط بین مواردی مانند تراکم، برنامه‌ریزی و تحرک را تجزیه‌و‌تحلیل کنیم. از این طریق می‌توانیم درک کنیم که آیا برنامه‌ریزی ما واقعاً باعث بهبود محیطِ شهری می‌شود یا خیر.

طراحی شهر هوشمند AI CITY ؛ فضایی برای تلفیق طبیعت، ساختمان و هوش مصنوعی!

اساساً فناوری‌های مبتنی بر سنسور، شما را قادر می‌سازد تا با روش‌های بسیار بهتری برنامه‌ریزی کنید و از طرفی در مکان‌های خاص، مرتبط با شرایط طراحی کنید. اما این فقط به برنامه‌ریزی شهری محدود نمی‌شود، بلکه در مورد ساختمان‌ها و فضاهای داخلی آنها نیز همینطور است.

UNSense  به نوعی خواهرخوانده‌‌ی دفتر طراحی اصلی ما تلقی می‌شود، ولی مستقل از آن فعالیت می‌کند.

 

چالش‌های راه‌اندازی یک شرکت نوپای داخلی در ساختار موجود چه بوده است؟

“یو ان سنس” در واقع یک شرکت کاملاً جداگانه است. بنابراین چالش‌ها اساساً همان چالش‌هایی است که هر شرکت نوپا با آن روبرو است. ما عامدانه چنین شرایطی ایجاد کردیم، زیرا در کار معماری به روش متداول، هیچ منبعی برای توسعه، آزمایش یا نمونه‌سازی فناوری‌های جدید وجود ندارد. “یو ان سنس” از مدل کسب‌و‌کار جدیدی استفاده می‌کند که کاملاً متفاوت با مدل کسب‌و‌کار متداولِ معماری است. همچنین به تخصص بسیار متفاوتی نیاز دارد، بنابراین خدمات ارائه شده توسط” یو ان سنس” با خدمات طراحی ارائه شده توسط “یو ان استودیو”  بسیار متفاوت هستند.

 

با این وجود قطعاً در ایجاد شرکت خواهر مزایایی وجود دارد که به توسعه یا استفاده از فن‌آوری‌های جدید، به طور خاص برای شهر‌ها و ساختمان‌ها اختصاص داده شده است. از طرفی می‌توانیم با تلفیق نوآوری و فناوری در طرح‌های استودیوی معماری، کار معماری‌مان را گسترش دهیم. و این به خودی خود، ثابت می‌کند ما با استفاده از فناوری‌های کاملا یکپارچه، توانایی و مهارت لازم برای ارائه طرح‌هایی با نگاه به آینده، برای مشتریان‌مان را داریم.

از طرف دیگر، راه‌حل‌هایی که در “یو ان سنس” توسعه می‌دهیم، از ۳۰ سال دانش، تمرین و تجربه‌ای که در دفتر اصلی‌مان و از کار طراحی معماری و برنامه‌ریزی شهری بدست آورده‌ایم، بهره‌مند می‌شوند.

 

صنعت معماری و ساخت ،به کندی در استفاده از فن‌آوری‌های جدید شهرت دارد. بزرگترین فرصت‌های معماران برای پذیرفتن فناوری جدید در مدل کسب‌وکار یا فعالیت‌شان چیست؟

استارتاپ طراحی شهری هوشمند

انقلاب دیجیتال در همه قسمت‌های زندگی ما تغییر ایجاد کرده و اکنون زمان آن فرا رسیده است که محیط انسان‌ساخت نیز با آن همراه شود. دیگر به راحتی نمی‌توان آهسته و پیوسته حرکت کرد. این بدان معناست که ما باید فرصت‌ها را بپذیریم. از فناوری‌های نو‌ظهور برای بهبود محیط انسان‌ساخت و طراحی کارآمدتر و مرتبط با کاربران نهایی به طور مناسب استفاده کنیم. در مورد اینکه این فرصت‌ها چیست؛ باید بگویم خود فناوری‌ها همان فرصت‌ها هستند! و فقط باید بفهمیم چگونه می‌توانیم آنها را به مفید‌ترین روش‌های ممکن اعمال یا سازگار کنیم.

“انقلاب دیجیتال در همه قسمت‌های زندگی ما تغییر ایجاد کرده و اکنون زمان آن فرا رسیده است که محیط انسان‌ساخت نیز با آن همراه شود.”

مهم‌ترین توصیه شما برای معمار کارآفرین‌هایی که علاقه‌مند به شروع کسب‌و‌کار شخصی‌شان هستند، چیست؟

اصیل و مرتبط باشید، اما در مورد برنامه‌ها یا ایده‌های اولیه خود متعصب نباشید. بیش از هر چیز چابک و آماده باشید تا هرگونه تغییر لازم، از جمله در مدل کسب‌و‌کار‌تان را اعمال کنید.

 

آینده حرفه معماری و محیط انسان‌ساخت را چگونه می‌بینید؟

استارتاپ طراحی شهری هوشمند

همگام با فناوریِ بسیار متمرکز و مبتنی بر داده، بیشتر از آنچه اکنون است!

 

چه چیزی برای شما در ادامه مسیر نوآوری‌تان الهام‌بخش است؟

حرفه معماری به عنوان محصولی از تأثیرات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، به طور مداوم در جریان است. این بدان معنی است که ما باید بارها و بارها خود را از نو ابداع کنیم! و من همیشه مجذوب چالش‌هایی هستم که چنین ابداعات مجددی را به دنبال دارد.


از مجموعه مصاحبه‌های منتشر شده اینجا بیشتر بخوانید:

روایتی از یک زوج معمار در کوهستان آلپ: بهترین استارتاپ‌‌ معماری جهان!

از معماری تا تولید محصول؛ روایت یک زوج معمار از خانه پیش ساخته!


درباره بن ون برکل موسس دفتر معماری “یو‌اِن استودیو” و “یواِن سنس”

بن ون برکل در آکادمی Rietveld در آمستردام و در انجمن معماری لندن در رشته معماری تحصیل کرد و در سال ۱۹۸۷ دیپلم افتخار مدرسه معماری AA را دریافت کرد.

او و دوستش کارولین، در سال ۱۹۸۸ دفتر معماری خود را در آمستردام تاسیس کردند و پروژه‌های تئوریک و نوشتاری خود در زمینه معماری را گسترش دادند. آنها در شرکت خود یعنی UNStudio، به شبکه‌ای از متخصصان معماری، توسعه‌ی شهری و زیرساختی تبدیل شدند. پروژه‌های اخیر آنها شامل طراحی مترو شبکه‌ای یکپارچه دوحه قطر، پروژه‌ای چند کاربری در فرانکفورت که پروژه‌ای بزرگ‌مقیاس است و برج Wasl در دبی، می‌شود.

او با UNStudio، پروژه‌های “موزه مرسدس بنز در اشتوتگارت”، “ایستگاه مرکزی آرنهم در هلند”، “شهر رافلز با استفاده مختلط در هانگزو”، “برج Canaletto در لندن”، “ویلا خصوصی در نیویورک” و “دانشگاه فناوری و طراحی سنگاپور” تحقق بخشیده است.

در سال ۲۰۱۸ بن ون برکل UNSense را تاسیس کرد، یک شرکت فناورانه معماری که راه حل های فن آوری انسان محور را برای محیط‌های اسنان‌ساخت، طراحی و ادغام می‌کند.

بن ون برکل در بسیاری از مدارس معماری در سراسر جهان سخنرانی و تدریس کرده است. در حال حاضر وی صندلی استاد مهمان Kenzo Tange را در دانشکده طراحی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه هاروارد برگزار می‌کند، جایی که وی یک استودیوی معماری را هدایت کرده است. در سال ۲۰۱۷، بن ون برکل همچنین یک سخنرانی TEDx در مورد بهداشت و معماری ارائه داد. علاوه بر این، وی عضو تیم ساخت و ساز وزارت امور اقتصادی هلند است.


منبع: archipreneur.com

صبا فخری


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *