انواع مدل های دستگیره درب را بشناسیم

انواع مدل های دستگیره درب را بشناسیم

دستگیره های درب چوبی یراقی است که علاوه بر اینکه به عنوان مکانیزمی برای باز و بست کردن درب ها استفاده قرار می‌گیرد، به عنوان وسیله ای زینتی درب ها نیز به حساب می‌آید. این یراق آلات در انواع مدل های مختلفی تولید می‌شوند که با توجه به کاربرد، محل نصب، شکل، جنس و مدل دستگیره تقسیم بندی می‌شوند. با شناخت انواع دستگیره و دانستن نکاتی در باره این مکانیزیم ها هنگام خرید دستگیره درب انتخابی بهتر و مفید تر خواهید داشت.

دستگیره درب رزتی یا دو تکه

دستگیره رزت یا دو تکه برای انواع درب های اتاق، سرویس و آپارتمانی کاربرد دارند این دستگیره به صورت دو تکه جدا از هم بوده که شامل قسمت دسته یا اهرم و قاب قفل دستگیره است. مدل های رزتی به عنوان یکی از پر مصرف ترین دستگیره شناخته می‌شوند که در کشور ما نیز طرفداران بسیاری دارد. این مدل ها قابلیت نصب به روی انواع درب ها را دارند فقط باید مدل مناسب را با قفل مناسب تهیه کنید به عنوان مثال برای درب های اتاقی میتوانید دستگیره رزتی کلیدی با یک قفل کلیدی  انتخاب کنید و یا اینکه برای همان درب اتاقی یک مدل دستگیره رزت سوئیچی همراه با قفل و سیلندر سوئیچی تهیه کنید. دستگیره سوئیچی نسبت به مدل های کلیدی از امنیت بالاتری برخوردار هستند.

 

دستگیره پلاک

مدل های پلاک را همه ما می‌شناسیم، دستگیره هایی که در منزل همه ما تقریبا یافت می‌شود. این دستگیره ها برخلاف مدل های رزت به صورت یک پارچه بوده و شامل دسته و پلاک است. دستگیره های پلاک برای همه درب ها با توجه به نوع دستگیره کاربرد دارند. این دستگیره شامل مدل های سوئیچی، کلیدی، سرویسی و آپارتمانی هستند. در مدل های آپارتمانی و سرویسی سمت باز شدن درب ها در انتخاب مدل اهمیت دارد و چپ و راست بودن درب ها را باید در نظر گرفت.

 

دستگیره برای درب های آپارتمانی

درب های چوبی آپارتمانی و ورودی واحد از دستگیره های رزتی و یا پلاک که یک طرف آن به صورت ثابت است، بهره می‌برند یعنی برای درب های ورودی میتوانید هم از مدل های رزتی و هم از مدل های پلاک انتخاب کنید.

 

قفل مناسب درب های ورودی

بعد از انتخاب مدل دستگیره آپارتمانی برای قسمت ورودی منزل، نوبت به انتخاب قفل و سیلندر است. قفلی که برای در های ورودی استفاده می‌شود میتوان، قفل سوئیچی معمولی و یا قفل ضد سرقت باشد. سیلندر یا مغزی قفل نیز با توجه به ضخامت درب تعیین می‌شود به عنوان مثال برای درب های معمولی سیلنر های ۷ و یا ۸ سانت مناسب هستند و برای درب های ضد سرقت و ضخیم سیلندر های ۹ و ۱۰ سانتی متری مناسب هستند.

 

دستگیره مناسب درب اتاق خواب

همانطور که میدانید درب های اتاقی و دفتری از دو طرف امکان باز شدن و قفل شدن را دارند. برای درب های اتاقی چند ترکیب دستگیره و قفل را می‌توانید در نظر داشته باشید.

انتخاب اول: دستگیره کلیدی (رزت و یا پلاک) + قفل کلیدی معمولی

انتخاب دوم: دستگیره سوئیچی (می‌تواند رزت و یا پلاک باشد) + قفل سوئیجی + سیلندر سوئیچی

ر انتخاب اول هزینه کمتری را می پردازید و در انتخاب دوم امنیت بیشتری خواهید داشت، انتخاب با شما است.

 

دستگیره سرویس بهداشتی و حمام

درب های چوبی حمام و سرویس بهداشتی همانند در های ورودی باید امکان قفل شدن را داشته باشند. قفل شدن درب ها در دستگیره های معمولی پلاک که به عنوان دستگیره سرویسی شناخته می‌شوند به وسیله اهرم میل چهارسو انجام می‌شود و در دستگیره های سوئیچی به وسیله سیلندر مخصوص دستگیره سرویس که امنیت بالاتری دارن انجام می‌شود. تفاوتی ندارد که دستگیره های انتخابی رزتی باشد و یا پلاک در صورتی که مدل قفل آن سوئیچی است علاوه بر قفل یک سیلندر نیز احتیاج دارید.

 

سیلندر یا مغزی قفل

توپی یا سیلندر در دستگیره های سوئیچی و آپارتمانی وظیفه قفل کردن درب ها را بر عهده دارد و به طور کلی در سه دسته زیر طبقه بندی می‌شوند

  • سیلندر سوئیچی: از هر دو طرف با استفاده از کلیدی باز و بست می‌شود
  • سیلندر سرویس: فقط از طرف داخل امکان قفل کردن را دارد
  • سیلندر آپارتمانی: از یک طرف با استفاده از کلید و از طرف دیگر به وسیله اهرم باز و بست می‌شود.

 

عوامل موثر در قیمت دستگیره در

برن تولیدی، کیفیت و روش آبکاری، جنس محصول، گارانتی و خدمات پس از فروش را میتواند ۴ عامل مهم در قیمت گزاری محصول دانست. ممکن است دو دستگیره کاملا مشابه از دو برند مختلف به سبب روش آبکاری و یا نوع جنس حتی میزان گارانتی قیمت های مختلفی داشته باشد.

 

جنس دستگیره در

توجه به جنس دستگیره یکی از نکاتی است به شدت در انتخاب محصول توصیه میشود. دستگیره های درب به طور کلی در سه آلیاژ و متریال تولید می‌شود. دستگیره جنس تمام آلومینیوم، تمام سربی (زاماک) و دستگیره های برنجی و یا ترکیبی از این موارد.

 

دستگیره آلومینیومی

مدل های آلومینیومی به عنوان اکونومیک ترین و اقتصادی ترین مدل های دستگیره ها محسوب می‌شوند. برای درب هایی به نسبت استفاده کمتری دارند این مدل ها به سبب قیمت مناسب توصیه می‌شوند. دستگیره های آلومینیومی ممکنه دارای قاب رزت زاماک باشند که نسبت به دستگیره های تماما آلومینیومی گزینه مناسب تری است.  آلومینیوم فلز شکنده ای است و برای درب های هایی که کاربرد زیادی دارند و طول روز  به تعداد زیاد باز و بست می‌شود، توصیه نمی‌شود.

 

دستگیره درب سربی (زاماک)

دستگیره های سربی یا همان آلیاژ زاماک از سه عنصر قلع، روی و مس در گرید های مختلفی ساخته می‌شوند و نسبت به دستگیره های آلومینیومی مقاومت و وزن بالاتری دارند و بهترین گزینه برای درب های منل و یا محل کار شما هستند. عملکرد زاماک در پوشش پذیری و مقاومت آبکاری به خاط وجود عنصصر روی بیشتر است واین دستگیره ها کمتر دچار تغییر رنگ می‌شوند.

 

دستگیره برنجی

مدل های لوکس و با قیمت بالا که برای پروژه های خاص از این دستگیره ها استفاده می‌شود، اکثر ساخت دست بود و کیفیت بالاتری نسبت به زاماک دارند. آلیاژ برنج از دو عنصر روی و مس تشکیل شده است و به سبب وجود مس دارای قیمت بالاتری نسبت به زاماک است.

آبکاری و پوشش دهی دستگیره

بعد از دانستن نکاتی درباره متریال و مواد ساخت دستگیره، نوبت به یکی از مهمترین موارد یعنی پوشش هی دستگیره است. کیفیت پوشش دهی و آبکاری دستگیره هر چقدر بالاتر باشد موجب ماندگاری رنگ محصول می‌شود. دستگیره های درب به خاطر ماهیت خود در تماس مستقیم با دست هستند و اگر کیفیت پوشش دهی نامناسب باشد با گذشت زمان تغییر رنگ را مشاهده خواهید کرد. روش پوشش دهی پی وی دی یکی از بهترین روش ها برای این کار است، در این روش با استفاده از دستگاه های پیشرفته لایه نازکی از عنصر تیتانیوم به روی دستگیره پرتو افشانی می‌شود. دستگیره های درب با پوشش PVD مقاومت بسیاری دارند. از این روش بیشتر برای رنگ های طلایی، زیتونی و رزگل استفاده می‌شود.

 

دستگیره درب را از کجا بخریم؟

در پایان برای شما که قصد خرید دستگیره رب را دارید؛ میدان حسن آباد در مرکز تهران و بلوار دلاوران در شرق تهران را میتوان به عنوان مرکز یراق آلات در نظر گرفت، اکثر برند های ایرانی در این مناطق نماینده فعال دارند و در صورتی که ساکن تهران هستید و قصد خرید حضوری دارید میتوانید به مغازه های موجود مراجعه کنید. در صورتی ساکن تهران نیستید و یا قصد خرید آنلاین دارید میتوانید به فروشگاه های آنلاین دستگیره و یراق آلات درب مراجعه کنید، از مزیت خرید آنلاین دستگیره مقایسه مدل ها و قیمت ها است که میتواند شما را در انتخاب بهتر کمک کند.


این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و کانون معماران هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *