عوامل محیطی تاثیرگذار بر روی پوکه معدنی چیست؟

عوامل محیطی تاثیرگذار بر روی پوکه معدنی چیست؟

پوکه های معدنی اغلب در دل طبیعت به دست می آیند. به همین خاطر طبیعت و شرایط مربوط به آن تاثیر به سزایی بر شکل گیری این پوکه ها بر جای می گذارند. این پوکه ها در میان کانی ها جای گرفته و یکی از پرکاربردترین مصالح در دنیای امروز به شمار می روند. پوکه معدنی و عوامل محیطی بر روی هم تاثیر متقابل می گذارند. استفاده بیش از حد از پوکه ها تاثیر مخربی بر محیط زیست بر جای می گذارد. از طرفی محیط زیست می تواند، نوع و مدل پوکه ها و ویژگی ها و خواص آن ها را مشخص کند. در ادامه به بررسی بیشتر این موارد می پردازیم.

 

تشکیل پوکه در طبیعت

فرایند ساخت و تولید پوکه ها در محیط های طبیعی در دامنه کوه ها انجام می شود. به همین خاطر در سر تا سر کشور ما بسیاری از معادن را پیدا می کنید که پوکه های معدنی بسیاری را در خود جای می دهند. پوکه های سبک و اسفنجی در اثر سرد شدن مواد مذاب جاری بر روی کوه ها ساخته می شوند. گدازه های آتشفشانی مهمترین عامل تشکیل دهنده این پوکه ها به شمار می روند. بنابراین اولین عامل تاثیرگذار بر روی پوکه ها، این گدازه ها هستند که از دل کوه ها بیرون آمده و سبب شکل گیری پوکه در طبیعت می شوند.

گدازه ها برای سرد شدن در دل خاک جای گرفته و در این مکان فشرده تر می شوند؛ بنابراین خاک نیز در طبیعت در شکل گیری پوکه ها موثر خواهد بود. بی شک میزان مواد معدنی موجود در خاک نیز در کیفیت و مدل پوکه های به دست آمده در طبیعت تاثیرگذار خواهد بود. در نهایت پوکه های معدنی که نوع به خصوصی از کانی های سلیسی محسوب می شوند، به دست آمده و برداشت می شوند.

 

عوامل محیطی چگونه بر پوکه معدنی تاثیر می گذارند؟

برای پیدا کردن عواملی که در روند شکل گیری پوکه ها تاثیر دارند، باید پیش تر نحوه تاثیرگذاری آن ها را ارزیابی کنیم. برخی از مهمترین تاثیراتی که طبیعت در این زمینه دارد به شرح زیر هستند:

  1. طبیعت تعیین کننده میزان تراکم موجود در هر پوکه است. این مسئله با میزان فشرده شدن آن در دل خاک و در اعماق زمین مشخص می شود.
  2. در سر تا سر کره زمین پوکه ها در مدل های گوناگونی خرید و فروش می شوند. بی شک نوع و مدل پوکه نیز تا حد قابل توجهی به محیطی که در آن به وجود آمده بستگی دارد. در هر یک از محیط های طبیعی انواع مواد آلی و ترکیبات معدنی پیدا می شوند که ساختار پوکه ها را تحت تاثیر قرار می دهند.
  3. دانسیته پوکه ها در طبیعت مشخص می شود.
  4. میزان مقاومت پوکه ها نیز تا حد بسیار زیادی به مواد تشکیل دهنده آن ها بستگی دارد. این مواد نیز از دل طبیعت استخراج شده و ساختار پوکه ها را تشکیل می دهند.
  5. طبیعت شکل و اندازه پوکه ها را نیز تحت تاثیر قرار داده و بر این مهم نیز تاثیر به سزایی بر جای می گذارد.

 

پوکه ها چگونه بر محیط تاثیر می گذارند؟

برای این که اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنیم، باید به تاثیر متقابل پوکه معدنی بر محیط نیز دقت داشته باشیم. این مسئله نیز در زمینه استفاده بهتر از این محصولات اهمیت دارد. برخی از این موارد را در زیر مشاهده می کنید:

  1. پوکه ها آثار مخربی بر روی آتشفشان ها بر جای می گذارند. در صورتی که پوکه ها بیش از حد برداشت شوند، آتشفشان ها کمتر به وجود آمده و این مسئله در چرخه طبیعت آثار سویی به دنبال دارد.
  2. یکی از مزایای پوکه برای محیط زیست، کاهش گازهای سمی وارده به آن خواهد بود. در صورتی که پوکه ها را جایگزین مصالح ساختمانی صنعتی کنیم، از تولید بسیاری از مواد شیمیایی پیشگیری می شود. به علاوه با تولید کمتر آتشفشان ها نیز میزان گازهای سمی موجود در محیط کاهش می یابد.
  3. مزایای کشاورزی پوکه ها نیز از مهمترین آثار این مواد برای طبیعت به شمار می رود. در صورتی که پوکه ها وارد خاک های کشاورزی شوند، به تدریج کشت و زرع در منطقه مورد نظر رونق پیدا کرده و خاک ها حاصلخیزتر می شوند.

 

اهمیت بهره برداری اصولی از پوکه معدنی

در سال های اخیر پژوهش های گسترده در زمینه استفاده از پوکه ها انجام شده که باید به کلیه این موارد برای استفاده بهتر از این مواد دقت داشته باشید. پوکه های معدنی باید به اندازه از طبیعت استخراج شوند. در غیر این صورت آثار مخربی بر طبیعت می گذارند. از این گذشته با استفاده به اندازه از پوکه ها در طبیعت، از استحکام کوه ها نیز بیشتر مراقبت می شود. به همین خاطر برخی از پژوهشگران با وجود مزایای بی شماری که استفاده از پوکه در طبیعت بر جای می گذارد، به معایب استفاده بی رویه از آن نیز اشاره می کنند.

تاثیرات عوامل محیطی بر پوکه معدنی

پوکه ها به روش های مختلفی از عوامل محیط اطراف خود تاثیر می پذیرند. از تاثیرگذاری مواد معدنی اطراف محل تشکیل آن ها بر نوع و مدل آن ها گرفته تا تاثیری که بر شکل گیری پوکه ها دارند، هر یک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. با در نظر گرفتن تاثیرات محیط بر شکل گیری پوکه ها می توان آن ها را از هم تفکیک کرد. همچنین با بررسی هر چه دقیق تر این عوامل می توان برای تولید پوکه های صنعتی مشابه با مدل های طبیعی اقدامات بهتری انجام داد.

 

جمع بندی

در این قسمت به بررسی عواملی که در طبیعت بر شکل گیری پوکه ها و تکامل آن ها تاثیر می گذارند پرداخته شد. هر یک از این فاکتورها به نحوی پوکه ها را تغییر می دهند. به همین خاطر در هر یک از بخش های کره زمین مدل های به خصوصی از پوکه ها مشاهده می شوند. این پوکه ها از نظر رنگ، شکل، اندازه و… با هم متفاوت بوده و همه این تفاوت ها به نحوه شکل گیری آن ها و محیطی که در آن به وجود آمده اند، مربوط می شوند.


این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و کانون معماران هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *