۳۲ نمونه سایت معماری معتبر که هر معمار باید بشناسد!

۳۲ نمونه سایت معماری معتبر که هر معمار باید بشناسد!

نمونه سایت معماری، یک پل ارتباطی استوار بین مخاطب و معمار و ابزاری قدرتمند برای نمایش یا مشاهده‌ی آثار، تبادل اطلاعات و حضور فعال در دنیای معماری است. معماری حوزه‌ای است که به طور مداوم در حال تحول است و هر روز طرح‌ها، مفاهیم، مصالح و تکنولوژی‌های جدیدی در این صنعت ظهور می‌کند. در نتیجه، به‌روز‌رسانی اطلاعات در مورد آخرین تحولات صنعت معماری، کمی دشوار به نظر می‌رسد. با این حال، خوشبختانه امروزه دسترسی به اطلاعات از طریق تعداد زیادی وب سایت معماری کاربردی فراهم است. اما مسئله‌ی اصلی در حقیقت دستیابی به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده میان خیل عظیمی از سایت‌های معماری است. به همین جهت ما در این مقاله به معرفی ۳۲ نمونه سایت معماری معتبر و معروف به عنوان کانال‌های ارتباطی مطمئن و پایگاه‌های داده‌ای مفید پرداختیم.

نمونه سایت معماری-کانون معماران و شهرسازان

 

۳۲ نمونه سایت‌ معماری معروف در زمینه انتشار اخبار، منابع و ابزارهای رشته معماری

در این مقاله ۳۲ مورد از بهترین نمونه سایت‌های معماری را مورد بحث قرار خواهیم داد. این سایت‌ها، اطلاعات معتبر، ایده‌های الهام‌بخش و منابع ارزشمندی را در اختیار معماران حرفه‌ای، دانشجویان و علاقه‌مندان رشته‌ی معماری قرار می‌دهند. چه به دنبال اطلاعاتی در مورد آخرین پروژه‌های معماری، اصول طراحی، مصالح ساختمانی یا تکنیک‌های ساخت و ساز باشید، این وب سایت‌ها شما را تحت پوشش قرار داده اند. بنابراین در صورتی که به دنبال آگاهی از آخرین اخبار و الهام گرفتن از ایده‌های ناب دنیای معماری هستید، پیشنهاد می‌کنیم به مطالعه‌ی این مقاله بپردازید.

 

۱- سایت معماری  ArchDaily

شاید بتوان گفت که ” آرک‌دِیلی”، بهترین و پربازدیدترین نشریه دیجیتال و نمونه سایت معماری در جهان است. این نمونه سایت معماری به اشتراکِ اخبار، نمونه پروژه‌، مصاحبه‌، رویداد و مسابقات معماری می‌پردازد. “آرک‌دِیلی”، منبعی فوق‌العاده برای آگاهی از تمام آن چیزهایی است که در صنعت معماری رخ می‌دهد. با بازدید از این سایت به سادگی می‌توانید ایده‌هایی الهام‌بخش برای پروژه‌های آتی خود کسب کنید. همچنین با مشاهده نمونه پروژه‌ها نیز درک جامعی نسبت به نحوه‌ی پاسخ هر طرح معماری به چالش‌های خاص خود به دست خواهید آورد.

 

نمونه سایت معماری آرک دیلی-کانون معماران و شهرسازان

 

۲- سایت معماری Dezeen

وب سایت “دِزین”، به صورت ماهانه بیش از ۳ میلیون بازدید‌کننده و مخاطب آنلاین دارد. این نمونه سایت معماری نیز مجموعه‌ای ارزشمند از بهترین پروژه‌ها، اخبار معماری و طراحی داخلی سراسر جهان را ارائه می‌دهد. سایت “دِزین” در قسمت نمونه پروژه‌ها به شرحِ روایت جذابی از هر پروژه می‌پردازد. همچنین این وب سایت، نظرات و انتقادات خود نسبت به پروژه‌ها، شرایط جامعه و تاریخ معماری را منتشر می‌کند. علاوه بر این، مصاحبه‌هایی از پیشگامان صنعت معماری که تغییرات کلیدی در این زمینه رقم زده‌اند را به اشتراک می‌گذارد.

 

۳- سایت معماری Houzz

این وب سایت، یکی دیگر از منابع کاربردی، آسان و قابل دسترس برای معماران است. محتوای تخصصی گسترده‌ای در زمینه‌ی بهبود طرح، به ویژه جنبه‌های سازه‌ای معماری، در این سایت به اشتراک گذاشته می‌شود. همچنین این نمونه سایت معماری، مجموعه‌ای از  تکنیک‌ها و برنامه‌های نرم‌افزاری را برای طراحی گرافیکی ارائه می‌دهد. این سایت، منبع الهام‌بخشی برای طراحی واحدهای مسکونی و روشی برای دستیابی به ایده‌های خلاقانه مناسب کاربری‌های مختلف و یا بازسازی پروژه‌ها به حساب می‌آید.

 

۴- سایت معماری Archhello

این سایت نیز منبع فوق‌العاده‌ای برای مشاهده پروژه‌های معماری است. تصاویر و نقشه‌های فنی بسیاری مرتبط به صنعت ساخت‌وساز در این نمونه سایت معماری ارائه می‌شود. همچنین به طور منظم مقالاتی در مورد پروژه‌های جدید معماری به اشتراک گذاشته می‌شود. متخصصان معماری و طراحان داخلی می‌توانند با به کارگیری این سایت، به محصولات و سازندگان برتر دکوراسیون داخلی دسترسی داشته باشند. به عبارت دیگر این سایت، ابزار کاربردی و ارزشمندی برای جست‌و‌جو در مورد پروژه‌های ساختمانی و ارتباط با سازندگان محصولات متنوع طراحی و دکوراسیون داخلی نظیر فرش، مبلمان، عناصر نورپردازی و سایر محصولات مرتبط به صنعت معماری محسوب می‌شود.

 

۵- سایت معماری  Architectural Digest

“آرکیتِکچرال دایجِست”، ماهنامه و نمونه سایت معماری معروفی است که مقالاتی در زمینه معماری، طراحی داخلی و معماری منظر منتشر می‌کند. همچنین این وب سایت محتوایی در مورد تورهای املاک و مستغلات لوکس و خانه‌ی افراد مشهور به اشتراک می‌گذارد. امروزه، این نشریه در ۹ نسخه‌ی بین‌المللی و بیش از  ۸۰۰۰۰۰ تیراژ ارائه می‌شود. به عبارت دیگر بدون احتساب میلیون‌ها دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی و بستر آنلاین، این وب سایت به صورت فیزیکی نیز در اختیار بسیاری از افراد در سراسر جهان قرار می‌گیرد. این نشریه، یک منبع فوق‌العاده الهام‌بخش برای علاقه‌مندان سبک‌های مختلف معماری و متخصصان طراحی داخلی است.

نمونه سایت معماری-کانون معماران و شهرسازان

 

۶- سایت معماری Architect

“آرکیتِکت”، یک وب سایت معماری و مجله‌ی آنلاین است که توسط مؤسسه‌ی معماران آمریکا راه‌اندازی شده است. این نمونه سایت معماری، پروژه‌ها، اخبار معماری و همچنین تکنولوژی‌های ساختمانی نوین را به نمایش می‌گذارد. علاوه بر این، سایتِ “آرکیتکت” همکاری خود را با دانشگاه “هانلی وود” آغاز کرده است. حاصل این همکاری، امکانِ برگزاری دوره‌های مختلف برای ادامه‌ی تحصیل معماران و کسب مهارت‌های جدید مرتبط با رشته معماری است. این وب سایت پس از برگزاری دوره‌های مختلف، گواهی یا مدرک مرتبطی را نیز به شرکت‌کنندگان ارائه می‌کند. سایتِ “آرکیتکت”، یک منبع عالی برای به‌روزرسانی اطلاعات، محصولات جدید، مسابقات، جوایز و رویدادهای پیش روی معماری است.

 

۷- سایت معماری Architizer

مشابه بسیاری از وب سایت‌های خبری معماری، “آرکی‌تایزر” نیز تعداد زیادی از پروژه‌های معماری را به نمایش می‌گذارد. با این حال، تعداد قابل توجهی از پروژه‌های ساخته نشده، اطلاعات مربوط به تیم طراحی و توسعه‌ی هر پروژه و صفحه‌ای مختص نمونه پروژه‌های هر شرکت معماری نیز در “آرکی‌تایزر” به اشتراک گذاشته می‌شود. بنابراین این نمونه سایت معماری، یک پایگاه داده از پروژه‌های معماری محسوب می‌شود و یک منبع ویژه برای معمارانی است که در جست‌و‌جوی اطلاعات ساختمان‌ها و یا الهام از کانسپت‌های طراحی هستند.

 

۸- سایت معماری The Architectural Review

این نمونه سایت معماری، مقالات نظری، انتقادات مهم فرهنگی و مسابقات معماری را با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارد. همچنین این سایت به انتشار ۳ پادکست معماری در زمینه‌ی اخبار روز دنیای معماری و مصاحبه با چهره‌های تأثیرگذار این صنعت می‌پردازد. به عبارت دیگر این سایت یک منبع عالی برای ورود به سطح عمیق‌تری از معماری و بررسی سوالاتی مفهومی است.

 

۹- وب سایت کانون معماران و شهرسازان (aaup.ir)

سایت کانون معماران و شهرسازان در سال ۱۳۹۳ و با هدف توانمند‌سازی معماران برای رشد و توسعه‌ی بیزینس معماری خود، آغاز به کار کرد. امروزه این سایت معماری یک راهنمای ارزشمند برای تعیین مسیر شغلی، آشنایی با ابزارهای دیجیتال ‌مارکتینگ و پرورش مهارت‌های ضروری برای معماران محسوب می‌شود. محتوای این سایت دربرگیرنده‌ی تمام اطلاعاتی است که شما پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه و شروع کسب‌و‌کار خود، به آن نیاز خواهید داشت؛ اعم از بازاریابی، شبکه‌سازی، قرارداد‌نویسی، اصول مذاکره، برندینگ و تمام ابزارهای دیجیتال‌مارکتینگ.

همچنین این نمونه سایت معماری، یک پلتفرم منحصربه‌فرد برای شناخت و پرورش مهارت‌های نرم در معماری است. به خاطر بسپارید که تسلط بر مهارت‌های نرم معماری همچون مدیریت زمان، تفکر طراحی و استراتژی‌هایی برای تعدیل کمال‌گرایی می‌تواند برگ برنده‌ی شما در بازار پر رقابت دنیای معماری باشد. همچنین سایت کانون، مصاحبه‌هایی با معماران ایرانی صاحب نام در جامعه‌ی معماری همچون محمدرضا کهزادی، محسن شریفی و محمدحسن فروزانفر ترتیب داده است. اما فعالیت‌های حرفه‌ای تیم کانون معماران و شهرسازان به ارائه‌ی محتوا ختم نمی‌شود.

این تیم می‌تواند همراه شما در مسیر شروع کسب‌و‌کارتان و یا خلق یک برند معماری محبوب و موفق برای بیزینس شما باشد. با بهره‌مندی از خدمات سایت کانون در زمینه ساخت پورتفولیو و طراحی سایت معماری نیز می‌توانید به ابزارهای لازم برای شبکه‌سازی، موفقیت در فرآیند اپلای تحصیلی معماری و دستیابی به جایگاه شغلی ایده‌آل خود دسترسی داشته باشید. برای مطالعه‌ی محتوای ارزشمند و کاربردی این سایت یا دریافت مشاوره‌ی رایگان در خصوص سفارش پورتفولیو و طراحی وب سایت معماری خود، پیشنهاد می‌کنیم سری به سایت کانون معماران و شهرسازان بزنید.

نمونه سایت معماری معتبر-کانون معماران و شهرسازان

 

۱۰- سایت معماری The Architect’s Newspaper

محتوای این نمونه سایت معماری هم درست مانند نشریات قبلی در مورد نقد و گفتمان معماری است. همچنین این سایت با تمرکز بر گزارش اخبار جامعه‌ی معماری و طراحی بنا شده است. با بازدید از وب سایت، به تقویم رویدادهای صنعت، جوایز، مسابقات و لیست مشاغل مرتبط با معماری نیز دسترسی خواهید داشت. روایت‌های بسیاری در مورد معماری، هنر، طراحی، شهرسازی و فضاسازی محیط داخلی در این سایت به اشتراک گذاشته می‌شود. در نتیجه، این سایت یک منبع عالی برای مطالعه‌ی اخبار، نظرات، انتقادات و همچنین مکان‌یابی رویدادهای آینده‌ی جامعه‌ی معماری است.

 

۱۱- وب سایت معماری  eVolo

“ایوُلُ”، یک مجله‌ی آنلاین و نمونه سایت معماری است که مقالاتی در مورد پروژه‌های معماری (ساخته‌شده و ساخته‌نشده)، محصولات طراحی، کارگاه‌های علمی و ابتکارات یا ابزار‌های نرم‌افزاری منتشر می‌کند. یکی از دلایل محبوبیت این سایت نیز برگزاری مسابقات سالانه “Skyscraper” توسط این پلتفرم است. مخاطبان بسیاری از سراسر جهان در این رویداد معماری شرکت می‌کنند. علاوه بر این، توجه رسانه‌ای ویژه‌ای به این مسابقه اختصاص می‌یابد و در نهایت پروژه‌های منتخب در یک کتاب منتشر می‌شود. بنابراین سایت معماری “ایوُلُ”، پلتفرمی منحصربه‌فرد برای مشاهده‌ی آثار تمام شرکت‌کنندگان و بررسی طرح‌های منتخب و برنده است. با بازدید از این سایت شما با جدید‌ترین ایده‌های طراحی و سبک‌های مختلف رندرینگ و ارائه‌ی طرح معماری آشنا خواهید شد.

 

۱۲- وب سایت معماری Study Architecture

“استادی آرکی‌تکچر”، یک راهنمای مسیرِ شگفت‌انگیز و منبعی فوق‌العاده غنی برای دانشجویان است. این نمونه سایت معماری، نکاتی را درباره‌ی فعالیت در جامعه‌ی معماری، رویدادها و وب سایت‌های مفید با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارد. همچنین این سایت، شامل اطلاعات کاملی در مورد دانشکده‌های معماری مختلف در سراسر دنیا است؛ اطلاعاتی همچون محیط دانشگاه، رویکرد و فرهنگ حاکم بر فضای آکادمیک، حوزه‌های تخصصی، فرصت‌های دانشجویی، امکانات و شرایط موجود، سیاست‌های کاری و مدارک لازم برای اپلای تحصیلی در دانشکده‌های معماری مطرح جهان. پس اگر در پروسه‌ی اپلای تحصیلی در رشته‌ی معماری هستید، شاید بهتر باشد سری به این وب سایت نیز بزنید.

 

۱۳- وب سایت معماری World Architecture

این نمونه سایت معماری، تفاوت قابل توجهی با انتشارات و سایت‌های معماری فوق دارد. “وُرلد آرکی‌تکچر”، پلتفرمی است که امکان عضویت، اشتراک‌گذاری پروژه‌ها و ارسال مقالات را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. در حقیقت می‌توان گفت که رویکرد این سایت، ارزشمندی گفتمانِ فراگیر و تعامل همه‌جانبه‌ی معماران است. همچنین این وب سایت، مقالات خود را در زمینه‌ی پروژه‌ها، مسائل جهانی و رویدادهای جاری در معماری نیز منتشر می‌کند. پس اگر در جست‌وجوی بستری برای به اشتراک‌گذاری آثار معماری یا مقالات خود و مطالعه‌ی آثار و نظرات فعالان عرصه‌ی معماری و ساخت‌و‌ساز هستید، احتمالاً این سایت منبع و ابزار مفیدی برای شما محسوب شود.

نمونه سایت معماری معروف-کانون معماران و شهرسازان

 

۱۴- وب سایت معماری Life of an Architect

همچنان که از نام این نمونه سایت معماری پیداست، این وبلاگ در حقیقت به جنبه‌های مختلفی از معماری و سبک زندگی یک معمار می‌پردازد! همچنین این سایت، مقالات مفیدی در زمینه‌ی آماده‌سازی ارائه‌ی پایان‌نامه کارشناسی ارشد یا موضوعات پژوهشی، مدیریت شغلی و معرفی کتاب‌های کاربردی منتشر می‌کند. علاوه بر این، پادکست وبلاگ نیز در پلتفرمِ ” iTunes” قابل دسترسی است. این پادکست نیز بسیاری از موضوعات مرتبط به معماری را پوشش می‌دهد. این سایت یک منبع عالی برای کسانی است که می‌خواهند قدم در دنیای معماری بگذارند و یا کسانی که در حال حاضر به تحصیل یا کار در رشته معماری مشغول هستند.

 

۱۵- وب سایت معماری Archicompetitions

وب سایت “آرکی کامپتیشنز”، یک پلتفرم آنلاین برای جستجوی مسابقات است. این نمونه سایت معماری، منحصراً به مسابقات معماری و طراحی اختصاص دارد. به عبارت دیگر این وب سایت، یک پایگاه داده‌ی قوی از اخبار، اطلاعات، فراخوان‌ها و نتایج مسابقات معماری در سراسر جهان است. به همین دلیل این سایت می‌تواند ابزاری کاربردی برای معماران متخصص و دانشجویانی باشد که در پی یافتن بستری رقابتی برای نمایش رویکرد فکری و مهارت‌های منحصربه‌فرد خود هستند.

 

۱۶- وب سایت معماری Landezine

اگر شما نیز تحصیلات آکادمیک در زمینه‌ی معماری منظر داشته باشید و یا صرفاً از علاقه‌مندان این گرایش معماری باشید، احتمالاً وب سایت “لندزین” مناسب شما باشد. با عضویت در این نمونه سایت معماری به جامعه‌ای از معماران با رویکرد فکری مشابه خواهید پیوست. این سایت یک انجمن آنلاین فعال برای معماران منظر محسوب می‌شود و فعالیت خود را به توسعه‌ی معماری منظر در سراسر جهان اختصاص داده است. “لندزین” با  ارائه‌ی یک گالری قابل جستجو از پروژه‌های مختلف منظر، ماهانه حدود ۲۵۰۰۰۰ بازدید‌کننده جذب می‌کند. این وب سایت، فهرستی جامع از معماران منظر و متخصصان گرایش پایداری زیست‌محیطی دارد و همچنین محصولات مختلفی مرتبط با این حوزه را به نمایش می‌گذارد. شما هم می‌توانید از این پلتفرم برای آپلود پروژه‌های منظرین خود به صورت رایگان بهره‌مند شود.

 

۱۷- وب سایت معماری  inhabitat

این وب سایت در سال ۲۰۰۵ میلادی توسط یک فارغ التحصیل معماری دانشگاه کلمبیا تأسیس شده است. در حال حاضر این سایت به پروژه‌های طراحی سبز، معماری آینده با تکیه بر پیشرفت‌های تکنولوژیک، مبحث انرژی، پایداری زیست‌محیطی و سایر جنبه‌های گرایش پایداری محیطی اختصاص دارد. این نمونه سایت معماری، پکیج کاملی برای تمامی نیازهای زیست‌محیطی معماری و منابع کافی در این زمینه است. البته که این سایت علاوه بر اشتراک‌گذاری اخبار پایداری، دارای آرشیو بسیار بزرگی برای معماری، طراحی داخلی، هنر، مبلمان و تکنولوژی است.

 

۱۸- وب سایت معماری Visualizing Architecture

سایت ” ویژوآلایزینگ آرکی‌تکچر” دارای یک گالری گسترده شامل پروژه‌ها، نقشه‌ها و نمونه شیت‌بندی معماری است. ناگفته نماند که این نمونه سایت معماری، آموزش‌های تجسمی ویژه‌ای در مورد اصول، سبک‌ها، جلوه‌های بصری و تغییرات نهایی برای افزایش کیفیت تصویرسازی ارائه می‌دهد. این سایت یک منبع عالی برای ارائه‌ی پروژه‌های معماری یا طراحی و تدوین پورتفولیو به شیوه‌ای جذاب و خارق‌العاده است.

نمونه سایت معماری مفید-کانون معماران و شهرسازان

 

۱۹- وب سایت معماری Archinect

نمونه سایت معماری “آرکی‌نِکت”، یک انجمن محبوب در جامعه معماری محسوب می‌شود. تمام اعضای این سایت می‌توانند مقالات و اخبار معماری را به سادگی در این پلتفرم بارگذاری کنند. علاوه بر این، کاربران قادر به برقراری ارتباط با اعضاء و تبادل اطلاعات در زمینه‌های مختلف تحصیل یا کار در رشته‌ی معماری هستند. به همین جهت هم “آرکی‌نِکت”، یک منبع قوی برای تسهیل فرآیند تصمیم‌گیری برای بسیاری از فارغ‌التحصیلان یا دانشجویان معماری محسوب می‌شود. همچنین این سایت یک ابزار مفید برای دسترسی به لیست مشاغل، مطالعه در مورد موسسات دانشگاهی و مشاهده‌ی پروفایل افراد در شرکت‌ها یا دانشکده‌های معماری مختلف است. شما هم می‌توانید تجربیات، رزومه و پورتفولیوی معماری خود را در پروفایل خود به نمایش بگذارید و بستر لازم برای شبکه‌سازی و برقراری ارتباطات کاری تأثیرگذار را فراهم کنید. به صورت کلی این نمونه سایت معماری، ابزاری فوق‌العاده کاربردی برای تعامل با دیگران در جامعه معماری است.

 

۲۰- وب سایت معماری Designboom

“دیزاین‌بوم” یک نشریه و وب سایت معماری شناخته‌شده است که به صورت روزانه مقالات جدیدی را در مورد موضوعاتی همچون معماری، هنر، دکوراسیون داخلی، طراحی و تکنولوژی منتشر می‌کند. اخیراً بخشی از این سایت به مشاغل معماری و افرادی که در پی یافتن موقعیت کاری مناسب برای خود هستند، اختصاص داده شده است. این وب سایت همچنین اطلاعات مربوط به مسابقات آتی، مصاحبه‌ها و کتابخانه‌ای از محصولات معماری و طراحی داخلی را به نمایش می‌گذارد. علاوه بر این، سایتِ “دیزاین‌بوم” ویدئو‌های طراحی و معماری جالبی را نیز منتشر می‌کند. این محتوای ویژه برای افرادی که یادگیری از طریق تجسم را به خواندن ترجیح می‌دهند، بسیار جالب توجه است.

 

۲۱- وب سایت معماری Pinterest

قطعاً در اولین دفعاتی که در جست‌و‌جوی ایده‌هایی برای پروژه‌ی معماری خود بوده‌اید، به وب سایت “پینترست” برخورده‌اید. اگر چه که “پینترست” صرفاً یک نمونه سایت معماری نیست، اما یک منبع باورنکردنی از ایده‌های الهام‌بخش معماری محسوب می‌شود. این سایت در اصل یک پلتفرم اشتراک‌گذاری تصاویر در زمینه‌های مختلف است. کاربران در این سایت می‌توانند تصاویر را در مجموعه‌هایی اختصاصی برای خود ذخیره کنند. این سایت بر اساس جست‌جوهای پیشین، تصاویر جدیدی مطابق با علایق و سبک منتخب و محبوب شما، پیشنهاد خواهد داد. “پینترست” یک بستر بسیار کاربردی برای مشاهده‌ی پروژه‌ها و نقشه‌های معماری، آرشیوهای دکوراسیون داخلی، طراحی مبلمان و محصولات مرتبط و سایر زمینه‌های مرتبط به طراحی معماری است.

 

۲۲- وب سایت معماری Are.na

این نمونه سایت معماری یا شبکه‌ی اجتماعی هم عملکردی درست مشابه “پینترست” دارد. کاربران می‌توانند به سادگی تصاویری در این پلتفرم آنلاین آپلود کنند و یا از سایر نمونه تصاویر الهام‌بخش بهره‌مند شوند. نقطه‌ی تمایز این سایت، اختصاص بیشتر تصاویر آن به طراحی، معماری، گرافیک، تایپوگرافی، عکاسی و هنر دیجیتال است. با کلیک روی یکی از تصاویر سایت، شما می‌توانید منبع اصلی و همچنین کانال‌های مشابه دیگری را مشاهده کنید. در نتیجه، پیدا کردن پروژه‌هایی مطابق با علایق، سبک کاری و رویکرد فکری شما در این نمونه سایت معماری بسیار آسان است.

 

۲۳- وب سایت معماری Issuu

با وجود این که وب سایت “ایسو” صرفاً برای معماران راه‌اندازی نشده است، اما پلتفرم پرکاربرد و الهام‌بخشی برای معماران محسوب می‌شود. این سایت، یک بستر دیجیتالی محبوب برای انتشار آنلاین آثار است. امروزه پورتفولیو معماری بسیاری از دانشجویان و متخصصان معماری در این وب سایت قابل مشاهده است. بنابراین می‌توان گفت که “ایسو” یک نمونه سایت معماری و منبع ارزشمندی از ایده‌ها و مفاهیم نوین در جامعه‌ی معماری است.

 البته که چیزی که باید در بررسی این سایت مد نظر قرار داد، تمرکز بر نحوه‌ی ارائه‌ی پروژه‌هاست؛ نه صرفاً خود پروژه‌ها! به عبارت دیگر، وجه تمایز این وب سایت با باقی سایت‌ها، تمرکز بر نحوه‌ی ارائه، سازمان‌دهی مدارک، چیدمان بصری و گرافیک پورتفولیو است. همچنین در برخی از پورتفولیوهای ارائه شده در سایت “ایسو”، نوع پذیرش فرد در دانشگاه‌ و رشته‌ی تحصیلات تکمیلی قابل مشاهده است. به این ترتیب شما می‌توانید به منبعی پرکاربرد و رایگان برای اطلاع از چارچوب‌های مورد پسند جامعه‌ی معماری دسترسی داشته باشید.

نمونه سایت معماری معروف-کانون معماران و شهرسازان

 

۲۴- وب سایت معماری HowtoRhino

همچنان که می‌دانید امروزه نرم‌افرار ” Rhinoceros 3D”، یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین نرم‌افزارهای معماری محسوب می‌شود. اگر شما هم علاقه‌مند به یادگیری و توسعه‌ی مهارت‌های خود در زمینه‌ی یادگیری نرم‌افزار راینو هستید، وب سایت “هو تو راینو” می‌تواند منبع مفیدی برای شما باشد. این نمونه سایت معماری، آموزش‌های رایگان بسیاری در مورد ملزومات اساسی مدل‌سازی سه بعدی و طراحی زمینه‌گرا به سبک فولدینگ ارائه می‌دهد. همچنین بخشی از آموزش‌های این سایت به پلاگینِ “Grasshopper”، افزونه‌ای برای مدل‌سازی پارامتریک، اختصاص داده شده است. این نمونه سایت معماری، منبع مفیدی برای دانشجویان و معماران حرفه‌ای است که به دنبال بهبود سطح مهارت‌های خود در حوزه نرم‌افزاری هستند.

 

۲۵- وب سایت معماری Food4Rhino

یکی دیگر از منابع آنلاین شگفت‌انگیز برای نرم‌افزار راینو، وب سایت ” فود فُر راینو” است. این نمونه سایت معماری، بستری برای دانلود پلاگین‌های راینو و مدل‌های سه بعدی است. پلاگین‌های این وب سایت، انجام دستورات پیچیده یا مدل‌سازی هندسه‌های منحصربه‌فرد به شیوه‌ای کارآمد را ممکن می‌سازند. علاوه بر این در سایتِ “فود فُر راینو”، مواد و مصالح متنوعی ارائه شده است؛ این مصالح می‌توانند در فرآیند تصویرسازی و رندرینگ پروژه به کار گرفته شوند. به صورت کلی این سایت یک ابزار باورنکردنی برای پیشبرد پروژه‌های شما در بستر نرم‌افزار راینو است.

 

۲۶- وب سایت معماری  AmbientCG

در بخش قبل صحبت از مواد و مصالح شد. در این بخش هم به معرفی یک نمونه سایت معماری اختصاصی در زمینه مواد و مصالح می‌پردازیم. وب سایت “اَمبیِنت‌سی‌جی”، مجموعه‌ی کاملی از مصالح و بافت‌های رایگان را ارائه می‌دهد که به راحتی می‌توانید در پروژه‌های خود به کار بگیرید. طیف متنوعی از مواد و مصالح ساختمانی در این سایت قابل دسترسی است؛ اعم از چوب، سنگ مرمر، گچ، کاغذ دیواری، کفپوش، آسفالت، فولاد، سنگ‌ریزه و سایر مصالح کاربردی در رشته‌ی معماری و طراحی داخلی. شما حتی می‌توانید وضوح تصاویر دانلودی را بسته به حجم فایل خود در این سایت انتخاب کنید.

 

۲۷- وب سایت معماری Sketchfab

سایتِ “اسکِچ‌فَب”، منبع مشابه دیگری است که به عنوان یک بازار دیجیتال برای مدل‌های سه بعدی شناخته می‌شود. شما می‌توانید به سادگی وسایل نقلیه، فیگورهای انسانی، مبلمان و صحنه‌های مجازی مختلف را در این نمونه سایت معماری بیابید. به همین دلیل هم این سایت، ابزاری فوق‌العاده برای تصویرسازی فضاهای داخلی بدون نیاز به تمرکز و صرف زمان در مدل‌سازی تمام عناصر معماری و دکوراسیون داخلی است. البته لازم به ذکر است که بسیاری از مدل‌های سه بعدی “اسکِچ‌فَب” رایگان نیستند.

نمونه سایت معماری معتبر-کانون معماران و شهرسازان

 

۲۸- وب سایت معماری  CadSoftTools

وب سایت معماری”کَد سافت تولز”، به توسعه‌ی نرم‌افزاری برای تسهیلِ فرآیندِ ترسیمِ پلان معماری، مدل‌های سه بعدی، دیاگرام معماری و سایر فایل‌های بُرداری می‌پردازد. البته که بهره‌مندی از تمام خدمات این نمونه سایت معماری، نیازمند پرداخت حق عضویت است. اما با این وجود، سایت دارای یک ابزار برای تبدیل فرمت فایل از PDF  به DWG است. این ابزار رایگان می‌تواند فرآیند انتقال نقشه‌های معماری به نرم‌افزارهای سه بعدی را سرعت بخشد.

 

۲۹- وب سایت معماری  PimpmyDrawing

معماران اغلب برای تأکید بر مقیاس پروژه، فیگورهایی را در مدارکی همچون نما، مقطع و رندر می‌گنجانند. نمونه سایت معماری “پیمپ مای درائینگ”، یک کتابخانه‌ی آنلاین شاملِ فیگورهای انسانی رایگان و سایر عناصر طراحی و منظرسازی همچون درختان، ماشین‌ها و مبلمان است. با دانلود و به کارگیری فایل‌های Adobe Illustrator و DWG ارائه‌شده در این وب سایت، کیفیت نقشه‌های معماری و رندرهای شما چندین درجه ارتقاء می‌یابد.

 

۳۰- وب سایت معماری Drawing Matter

مکان‌یابی نقشه‌های قدیمی و جدید پروژه‌های معماری می‌تواند چالش برانگیز باشد. با این حال، نمونه سایت معماری “درائینگ مَدر”، یک پایگاه داده‌ی آنلاین شاملِ نقشه‌های معماری از قرن شانزدهم میلادی تا به امروز ارائه می‌دهد. این سایت برای محققان، دانشجویان و متخصصان حرفه‌ای در رشته‌ی معماری قابل دسترسی است.

 

۳۱- وب سایت Skillshare

سایت “اسکیل‌شِیر”، صرفاً محتوای مربوط به معماری را به اشتراک نمی‌گذارد. بلکه این وب سایت، طیف گسترد‌ه‌ای از کلاس‌های آموزشی آنلاین در زمینه‌های مختلف از جمله معماری را پوشش می‌دهد. موضوعاتی همچون تاریخ معماری، اصول طراحی، مصالح ساختمانی، تکنیک‌های اجرایی ساخت‌و‌ساز و تمام اطلاعات کاربردی برای بهره‌مندی از ابزارهای بیزینس معماری و پیشرفت در مسیر شغلی معماران در این سایت قابل دسترسی است.

 

۳۲- وب سایت Coursera

سایت “کورسرا” از طریق همکاری با دانشگاه‌های مطرح و سازمان‌های برتر جهان به ارائه‌ی دوره‌های آنلاین در رشته‌های مختلف می‌پردازد. حتی برخی از دوره‌های آنلاین این سایت توسط دانشگاه‌های معتبری مانند “ییل”، “پرینستون” و” اِم‌آی‌تی” ارائه می‌شوند. محتوای این سایت موضوعات مختلفی همچون تاریخ معماری، طراحی و تکنولوژی را پوشش می‌دهد. در انتهای دوره‌های آنلاین سایت، شرکت‌کنندگان مدرک معتبری برای حضور در دوره دریافت می‌کنند. توجه داشته باشید که سطح کیفی دوره‌های این سایت به حدی بالا است که این مدارک در رزومه معماری شما هم قابل ارائه است.

نمونه سایت معماری معتبر-کانون معماران و شهرسازان

 


منبع: | illustrarch | foyr | archisoup |


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *