۵ ابزار بیزینس معماری برای پیشرفت در مسیر شغلی معماران

۵ ابزار بیزینس معماری برای پیشرفت در مسیر شغلی معماران

بهره‌گیری ازچندین ابزار بیزینس معماری، یکی از مهم‌ترین روش‌های پیشرفت در فضای رقابتی رشته‌ی معماری، کسب اعتبار در جامعه‌ی متخصصان این رشته و افزایش درآمد است. اگر در پی ایجاد فرصت‌های ارزشمند برای ساخت یک برند تأثیر‌گذار و محبوب هستید، نمی‌توانید این ابزارهای کاربردی را نادیده بگیرید.

“بیست سال سابقه کار برخی افراد، همان یک سال سابقه و تجربه‌ی کاری است که بیست مرتبه پشت هم تکرار شده‌است! “

این نقل قول از رید هافمن (Reid Hoffman)، بنیان‌گذار لینکدین، بر اهمیت تعیین مسیر شغلی مناسب تأکید می‌کند. احتمالاً در طول زندگی با افرادی مواجه شده‌اید که پس از سال‌ها تلاش و فعالیت مداوم در یک رشته‌ی تخصصی، از جایگاه شغلی و میزان درآمد خود ناراضی‌اند. حتی اکثر این افراد در نقطه‌ی شروع مسیر کاری خود، مهارت‌ و تخصص قابل توجهی داشته‌اند و جایگاه شغلی مورد نظر خود را کسب کرده‌اند، اما در کمال تعجب با در جا زدن در یک موقعیت، هیچ پیشرفتی برای خود رقم نزده‌اند.

در دنیای امروز، پیشرفت و ارتقاء جایگاه شغلی در گرو انطباق با تغییرات و استفاده از ابزارهای کاربردی جدید است. به عنوان یک معمار چه برنامه‌ای برای ارتقاء جایگاه شغلی خود دارید و چطور این مسیر پر فراز و نشیب را مدیریت می‌کنید؟ اگر می‌خواهید پس از گذشت سال‌ها وقتی به مسیر شغلی خود فکر می‌کنید، خاطرات شما از جنس حسرت‌ها و ای کاش‌ها نباشد، باید بیزینس خود را مجهز به ابزارهای جذب مخاطب و افزایش درآمد کنید. در این مقاله به اهمیت و کاربرد ۵ ابزار بیزینس معماری قدرتمند برای رشد جایگاه شغلی و افزایش اعتبار و محبوبیت می‌پردازیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

وب سایت معماری خود را راه‌اندازی کنید

راه‌اندازی وب‌سایت معماری، یکی از گام‌های اساسی برای ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ، افزایش درآمد و کسب اعتبار در جامعه‌ی معماری است. از سویی دیگر، اینترنت، اولین گزینه‌ی پیش روی مخاطب برای گرفتن پاسخ برای جواب‌های خود است. به همین دلیل حضور فعال در بستر اینترنت و بهبود رتبه‌ی وب‌سایت در نتایج موتور‌های جست‌و‌جو می‌تواند چند پله شما را به موفقیت نزدیک‌تر کند. به خاطر داشته باشید که ماهیت بصری، طرح‌بندی، گرافیک، تایپوگرافی، نوع محتوای وب‌سایت می‌تواند عامل اصلی برای جذب مخاطبان جدید و تبدیل آن‌ها به مشتریان وفادار به برند شما باشد.

 

کارت ویزیت معماری داشته باشید

یک ابزار بیزینس معماری پرکاربرد برای گسترش شبکه‌ی ارتباطی و جذب مخاطب در ملاقات‌های حضوری کارت ویزیت معماری است. حضور در دنیای دیجیتال نباید باعث شود ما دیگر ابزارهای شبکه‌سازی را نادیده بگیریم. کارت ویزیت، یکی از متداول‌ترین راه‌های برقراری ارتباط در دنیای کسب‌و‌کار و تثبیت برند در ذهن مخاطبان است.

 

یک پورتفولیو معماری حرفه‌ای بسازید

یک پورتفولیوی معماری حرفه‌ای برای خود بسازید. پورتفولیو، یکی از ارزشمندترین ابزارها برای ارائه‌ی مهارت‌های شما به مخاطبان است. این ابزار بیزینس معماری ضروری در تمام مقاطع مسیر تحصیلی، کاری و … کاربرد دارد. فراموش نکنید که مهارت‌های بصری و ماهیت زیبایی‌شناختی معماری ایجاب می‌کند که به پورتفولیو، به مثابه یک اثر هنری نگاه کنید. پس باید اصول و نکات کلیدی لازم برای طراحی یک پورتفولیو حرفه‌ای را رعایت کنید.

علاوه بر این به خاطر بسپارید که ساخت و ارسال یک پورتفولیوی واحد برای مخاطبان مختلف، نمی‌تواند شما را به هدف برساند. قطعاً تفاوت‌هایی در نوع و نحوه‌ی ارائه‌ی محتوا، اصول چیدمان، گرافیک و … پورتفولیوی معماری برای اپلای تحصیلی یا کاری وجود خواهد داشت. پس برای هر موقعیتی باید یک پورتفولیو مطابق با اهداف خود و بر اساس اصول و سبک مخاطبان (دانشگاه مقصد یا شرکت معماری و …) طراحی کنید.

این نکته دقیقاً یکی از اصول اساسی شیت‌بندی معماری هم هست. چرا که اولین اصل شیت‌بندی و ارائه‌ی طرح، پایبندی به چهارچوب‌ها و اصول ارائه‌شده توسط اساتید دانشگاهی یا داوران مسابقه‌ی معماری در مورد ابعاد شیت، نوع و تعداد مدارک و … است.

 

از شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید

از شبکه‌های اجتماعی خود غافل نشوید و در آن سرمایه‌گذاری کنید. برای کسب‌وکارهایی که با خلاقیت‌های بصری سروکار دارند، شبکه‌های اجتماعی گنجینه‌ای از فرصت‌های جدید هستند. شبکه‌های اجتماعی متنوعی با اهداف مختلف ایجاد شده‌اند. لینکدین یک شبکه‌ی اجتماعی حرفه‌ای است که از طریق آن می‌توانید، رزومه‌ی خود را به اشتراک بگذارید، مستقیماً با متخصصین و صاحبان کسب‌و‌کارها در ارتباط باشید و موقعیت‌های شغلی مناسب خود را جست‌و‌جو کنید. رزومه‌نویسی، برقراری روابط مستحکم و حرفه‌ای، ارائه‌ی مناسب توانایی‌ها در این شبکه نیازمند مهارت‌های مکاتبه و نویسندگی در معماری است.

 

اینستاگرام؛ یکی از پر مخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی

اینستاگرام یکی دیگر از شبکه‌های اجتماعی پر مخاطب است که تعداد بی‌شماری کاربر فعال هر روز  چندین ساعت‌ را در آن صرف می‌کنند. از طریق تولید محتوا در اینستاگرام، امکان ارتباط مستقیم با مخاطب برقرار می‌شود. البته که رشد در این شبکه‌ی اجتماعی به سادگی اتفاق نمی‌افتد و برای دیده‌شدن محتوای خود باید تلاش کنید. تولید محتوای ارزشمند برای کاربر، آشنایی با الگوریتم‌های اینستاگرام، لی‌اوت یا نحوه‌ی چیدمان محتوای تصویری، هشتگ‌گذاری و … بر میزان مشارکت و تعامل مخاطب تأثیرگذار است.

 

برندسازی از طریق افزایش تعامل و تأکید بر مزیت رقابتی

انتخاب جامعه‌ی هدف و شناخت الگوهای رفتاری و نیاز‌ها و علایق آن‌ها، گام مهمی در تمام زمینه‌هاست و شبکه‌ی اجتماعی هم از این قاعده مثتثنی نیست. به یاد داشته باشید که هم‌زمان با شما، افراد دیگری هم در این رشته فعالیت می‌کنند و خدمات مشابه شما را عرضه می‌کنند. اگر می‌خواهید محتوای شما دیده شود، باید نقاط اشتراک و افتراق کسب‌و‌کار خود با رقبا را بررسی کنید و با تأکید بر مزیت رقابتی بیزینس خود تولید محتوا انجام دهید. چون قطعاً جامعه‌ی هدف و پرسونای شما، به رقبای شما هم در این پلتفرم توجه خواهد کرد.

با تمرکز بر ارائه‌ی خدمات باکیفیت و تأکید بر مزیت رقابتی خود می‌توانید برای برندسازی کسب‌و‌کار خود تلاش کنید. ارتباط و حضور مؤثر در این شبکه‌ی اجتماعی منجر به جلب اعتماد، برقراری رابطه‌ی احساسی با برند و تثبیت برند در ذهن مخاطب می‌شود.

 

هدایت مخاطب به سایر کانال‌های ارتباطی

شما می‌توانید از این ابزار بیزینس معماری برای هدایت مخاطب به سایر کانال‌های ارتباطی خود (مثل وب سایت) استفاده کنید. هدایت ترافیک به سمت وب‌سایت با طراحی فراخوان‌هایی برای اقدام، ایجاد کمپین‌ها و … انجام می‌شود.

دستیابی به مدل درآمدی فروش از طریق مخاطب

در نهایت این شما هستید که می‌توانید از این شبکه‌ی اجتماعی قدرتمند برای افزایش مخاطبان، تبلیغات رایگان و یا حتی دستیابی به مدل درآمدی فروش از طریق مخاطبان دست پیدا کنید. این مدل درآمدی، متفاوت از سایر روش‌ها و الگوهای رایج کسب درآمد است که در آن زمان، محصول یا خدمات، ملاک قرارداد و دریافت دستمزد است. برای دستیابی به این مدل درآمدی در گام نخست شما باید در ابتدا با بلاگری و تولید محتوا، به جذب مخاطب و کسب اعتبار مشغول شوید و سپس از این طریق به درآمد برسید.

 

شبکه‌سازی کنید

معماری یک بیزینس مخاطب محور است و جلب اعتماد و شبکه‌سازی برای ایجاد پایگاه مخاطبان بسیار ضروری است. مشارکت در گروه‌های تخصصی، فعالیت در انجمن‌ها، آشنایی با دیگر کسب‌وکارهای محلی در کنفرانس‌ها و شرکت در نمایشگاه‌ها و مسابقات معماری راهی عالی برای انتشار اطلاعات در مورد خدمات شما و ملاقات با مخاطبان احتمالی آینده‌ی کاری شماست. این نوع شبکه‌سازی با معرفی خدمات، مهارت‌های منحصر‌به‌فرد و حوزه‌ی تخصصی شما و شانس آشنایی با مخاطبان جدید را افزایش داده و درنهایت توسعه‌ی کسب‌و‌کار شما را به ارمغان می‌آورد.

فراموش نکنید که شبکه‌سازی یک معامله‌ی برد-برد است و قطعاً برای هر دو طرف حائز اهمیت است. پس شک و تردید را کنار بگذارید و برای شروع ارتباط پیش‌قدم باشید. با همه افراد در جامعه‌ی معماری و زمینه‌های وابسته در همه سنین و سطوح تجربه آشنا شوید. با افزایش میزان مشارکت خود در جامعه‌ی معماران، کم کم پی خواهید برد که افراد دیگری تمایل به برقراری ارتباط با شما پیدا می‌کنند. علاوه بر این، استفاده از این ابزار بیزینس معماری و ایجاد روابط کلیدی با متخصصان می‌تواند منجر به جلب اعتماد طرفین و همکاری در پروژه‌های آینده شود.

 

در جامعه‌ی معماری حضور فعال داشته باشید

شبکه‌سازی می‌تواند نقطه‌ی عطف مسیر شغلی شما و راه ایده‌آلی برای رسیدن به جایگاه شغلی مطلوب در جامعه‌ی معماری باشد. معماری دقیقاً مانند هر حرفه یا صنعت، درست به همان اندازه که به میزان تخصص و خلاقیت شما وابسته است، به روابط شما هم وابسته است.

زمینه‌های ارتباط و دوستی را با افرادی که فکر می‌کنید با نظرات شما همسو هستند و یا می‌توانند به عنوان یک متخصص نقش پررنگی در مسیر شغلی شما داشته باشند، برقرار کنید. گاه به گاه ایمیلی ارسال کنید و با افراد در تماس باشید. در صورت امکان با ترتیب دادن یک ملاقات حضوری و تبادل دانش و تجربه‌ی خود در این زمینه، روابط مستحکمی برقرار کنید.

اهمیت شناخته‌شدن به عنوان فردی متخصص،  قابل دسترس و با روابط عمومی بالا را نمی‌توان نادیده گرفت. هزاران معمار با استعداد وجود دارند که درست مانند شما به دنبال موقعیت شغلی مطلوب هستند. در این عرصه‌ی تنگاتنگ رقابتی، شبکه‌سازی و مهارت‌های بین فردی می‌تواند شرایط بازی را به نفع شما تغییر دهد.

 

شانس خود را برای پیدا کردن یک منتور امتحان کنید

معماران و مهندسان باتجربه‌ و محترمی وجود دارند که حاضرند تخصص و بینش خود را با فارغ‌التحصیلان جوان به اشتراک بگذارند. پس با افرادی در ارتباط باشید که تخصص و مهارتی دارند که امیدوارید روزی به آن دست پیدا کنید. در صورتی که موفق به حفط رابطه‌ با این افراد شدید، درخواست کنید تا در این مسیر حامی و همراه شما برای پیشرفت باشند.

مشورت و راهنمایی‌های فردی که خود از این راه گذشته و با چالش‌های آن آشناست، می‌تواند بیشترین تأثیر را بر مسیر شغلی بگذارد. تجربه‌ای که یک منتور می‌تواند در اختیارتان قرار دهد، شما را به چشم‌انداز مسیری که طی می‌کنید، مسلط می‌کند؛ بدین ترتیب می‌توانید با آگاهی و هوشمندی در این مسیر قدم بردارید.

 

قدرت روابط اجتماعی و معاشرت با انسان‌ها را به یاد داشته باشید

آشنایی و برقراری ارتباط با پیمانکاران، طراحان و سازندگان می‌تواند راه بسیار قدرتمندی برای جذب مخاطب و افزایش درآمد شما باشد. اما شبکه‌سازی فقط در ارتباط با متخصصانی که خدمات مورد نظر شما را ارائه می‌کنند، خلاصه نمی‌شود و شما نباید خود را صرفاً به ملاقات با همکاران یا مخاطبان خود در این صنعت محدود کنید.

پس چه به صورت حضوری و چه دیجیتالی، با ملاقات متخصصان دیگر حوزه‌ها در نمایشگاه‌ها، سمینارها، شرکت در رویدادهای اجتماعی، فعالیت و ارائه‌ی برنامه‌ها و طرح‌های خود در شبکه‌های اجتماعی و … با طیف بیشتری از افراد در ارتباط باشید؛ بدین ترتیب می‌توانید با گسترش دایره‌ی اطلاعات و روابط خود، دنیای خود را هم بزرگ کنید. برای خانواده، دوستان و اطرافیان خود وقت بگذارید و به یاد داشته باشید که آن‌ها در دنیایی زندگی خواهند کرد که شما به عنوان یک معمار خواهید ساخت.

 

شبکه ارجاع خود را رشد و پرورش دهید

ارجاع‌، یکی از بزرگترین منابع توسعه‌ی کسب‌و‌کار است. همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، معماری هم مانند بسیاری از مشاغل، یک تجارت مبتنی بر رابطه است. ارجاع و معرفی، دشوارترین عنصر برای شکل‌گیری یک قرارداد را ایجاد می‌کند؛ اعتماد! اعتماد بین طرفین قرارداد، موانع و عدم قطعیت‌های احتمالی را از بین می‌برد. چرا که معرفی، نشان‌گر میزان تخصص و تجربه‌ی شما در اتمام پروژه با کیفیت مورد قبول است.

حتماً باید یک روش سیستماتیک برای تقویت روابط و ارجاع مخاطبان داشته باشید. این سیستم به راحتی می‌تواند با حفظ یک رابطه‌ی خوب با کارفرما پس از پایان پروژه ایجاد شود. پس برای بررسی وضعیت پروژه با کارفرمایان در تماس باشید تا مطمئن شوید که همه چیز خوب پیش می‌رود. حمایت مالی از رویدادهای محلی، سخنرانی در گردهمایی‌ها و رسانه‌های معماری و حمایت از کسب‌وکارهای دیگر، راه دیگری برای مطرح کردن نام شما در جامعه و تقویت سیستم ارجاعات است.

علاوه بر این برای رشد این سیستم می‌توانید به طور مستقیم از همکاران و دوستان خود درخواست کنید تا شما را به مخاطبان معرفی کنند. برای استفاده‌ی بهینه از این روش، باید در مورد تخصص، تجربه و نوع پروژه‌های دلخواه خود، شفاف‌سازی کنید. درک بیشتر درباره‌ی نوع خدمات شما،  فرصت‌های بهتر و بیشتری در آینده فراهم می‌کند. فکر کنید و به این سوال جواب دهید که «چه کاری می‌کنید؟». مطمئن باشید که در جواب، پاسخی جذاب و البته فراتر از جمله‌ی «ما یک شرکت معماری هستیم» ارائه می‌دهید! پس با طوفان فکری، پاسخی خلاقانه برای توضیح خدمات شرکت خود بیابید.


منابع: Archdaily | bsbgroup |   hubstuff | archistar


مقالات پیشنهادی مرتبط:

۵ مهارت نرم معماری که معماران موفق بر آن تسلط دارند!

راه‌اندازی بیزینس معماری ؛ ۸ گام اساسی برای شروعی هوشمندانه!


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل