۴ اصل کلیدی در طراحی پورتفولیو معماری

در مسیر طراحی پورتفولیو معماری (یا پورتفولیو معماری داخلی) همیشه نگرانی‌هایی وجود دارد. بگذارید ساده‌تر بگوییم! به دنبال اپلای معماری هستید؟ شاید هم بخواهید یک موقعیت شغلی خوب در یک دفتر معماری را از آن خود کنید. در هر دو صورت، یک سوال بزرگ پیش روی شماست. آن هم اینکه: کدام یک از تجارب حرفه‌ایم را باید در پورتفولیو معماری بگنجانم؟ در مسیر طراحی پورتفولیو معماری، پاسخ‌های شما به سه سوال اساسی، تعیین‌کننده هستند. توانسته‌اید کارهایتان را طبقه‌بندی و سازماندهی کنید؟ مسیر پیشرفت شغلی و حرفه‌ایتان را ترسیم کرده‌اید؟ به عنوان یک معمار یا طراح، هویت حرفه‌ای مستقلی دارید؟

 اما اگر تا امروز به این سه پرسش فکر نکرده‌اید هم جای نگرانی نیست. ما امروز، مهم‌ترین اصل‌های تاثیرگذار بر مسیر طراحی پورتفولیو معماری را با شما در میان خواهیم گذاشت. و از آنجایی که تمامی این اصل‌ها حاصل ماه‌ها کار بر روی پورتفولیوهایی در سطوح مختلف است، می‌توانید با خیال راحت به صحت و سقم آن‌ها اعتماد کنید.

طراحی پورتفولیو معماری

۱. ساختار درست طراحی پورتفولیو معماری

ساختار پورتفولیو معماری باید سلسله‌مراتبی باشد یا اورگانیک؟

پاسخ این سوال، ساده، سرراست و بدون هیچ تبصره و ماده‌ی اضافی‌ای است. پورتفولیو معماری یا طراحی داخلی شما باید کاملاً ساختارمند باشد. اما شاید بپرسید که این ساختار را چگونه می‌توان ایجاد کرد؟ می‌توانید کار طراحی پورتفولیو معماری را با تدوین یک کانسپت مفهومی آغاز کنید. در گام بعد، باید به سراغ مستندسازی بروید و نمونه‌کارهایتان را براساس میزان انطباق‌شان با کانسپت مفهومی پورتفولیو معماری، دسته‌بندی نمایید.

در این مرحله، مهم‌ترین توصیه‌ی ما به شما این است که کارهایتان را از جنبه‌های مختلف بررسی کنید. به هر کدام از جنبه‌های هر پروژه هم وزن و امتیاز مخصوص به خودش را اختصاص دهید. با این ترفند، می‌توانید مرتبط‌ترین پروژه‌ها و تجارب حرفه‌ایتان را در دو صفحه‌ی نخست پورتفولیو معماری خود بگنجانید.

یادتان نرود که در زمان ارائه‌ پورتفولیو معماری (درست مثل یک مصاحبه‌ی شغلی)، اولین برداشت‌ها خیلی مهم هستند.

تازه‌ها؟ قدیمی‌ها؟ مرتبط‌ها؟ کدام یک ضامن موفقیت یک پورتفولیو معماری ‌اند؟

پاسخ این پرسش، بخش مهمی از روند ساختارسازی و ایجاد یک سلسله مراتب منطقی برای پورتفولیو معماری شماست. شما باید بتوانید نمونه‌کارهای مرتبط و جدید خودتان را در پورتفولیو بگنجانید. فرقی هم نمی‌کند که در حال تنظیم یک پورتفولیو معماری برای اپلای هستید یا می‌خواهید جایگاهی شغلی را از آن خود کنید. باید تلاش کنید که داور پورتفولیو بتواند جدیدترین و تکامل‌یافته‌ترین نسخه از داستان زندگی حرفه‌ای‌تان را بخواند.

یک پورتفولیو معماری موفق چند بخش دارد؟

همیشه باید دو نسخه از پورتفولیو معماری خود را به داور کارتان ارائه دهید. نسخه‌ی اول در حکم یک آنونس تبلیغاتی است. یعنی، سندی ۵ تا ۱۰ صفحه‌ای است و به کاور لتر و رزومه‌ی شما الصاق می‌شود. این آنونس تبلیغاتی، همان چیزی است که در ابتدا مورد ارزیابی و قضاوت اولیه قرار می‌گیرد. به همین دلیل باید چکیده‌ای از قله‌های فتح شده‌ی زندگی حرفه‌ایتان را در بر داشته باشد.

دومین نسخه، همان نسخه‌ی مفصل‌تر پورتفولیو معماری شماست. باید در این نسخه‌ی مفصل، هویت حرفه‌ای خود را به تمامی برای کارفرما یا داور کارتان رمزگشایی کنید. پس بدون هیچ واهمه‌ای، پرده از همه‌ی مهارت‌هایتان، طرح‌هایتان، ایده‌هایتان و حتی، مسیر آموزشی‌تان بردارید.

 

۲. روند طراحی پورتفولیو معماری

مسیرتان را با انتخاب یک نرم‌افزار مناسب آغاز کنید

برای ساخت پورتفولیو معماری، به نرم‌افزارهای مناسب نیاز دارید. پیش از این، یک مقاله‌ی مفصل را به معرفی کاربردی‌ترین شیوه‌های ساخت پورتفولیو معماری اختصاص داده‌ایم. پس، امروز فقط به شما یک توصیه‌ی دوستانه خواهیم کرد. به هیچ عنوان برای ساخت و طراحی پورتفولیو معماری خود به سراغ نرم‌افزاهایی مثل پاورپوینت و یا مایکروسافت ورد نروید.

براساس تجربه‌ی طراحان کانون معماران و شهرسازان، می‌توان Adobe InDesign را به عنوان نرم‌افزاری کاربردی و جذاب در مسیر ساخت یک پورتفولیو معماری موفق به شما معرفی کرد.

فونت‌های یک پورتفولیو معماری باید ساده، ساده و باز هم ساده باشند

یادتان نرود که کلید اصلی در مسیر طراحی پورتفولیو معماری موفق، خوانایی است. پس همیشه از فونت‌ها یا تایپوگرافی‌های ساده و کاملاً خوانا استفاده کنید. پیش از این، تجربه‌ی سفارش پورتفولیو معماری را داشته‌اید؟ اگر پاسختان مثبت است، احتمالاً تایید می‌کنید که بسیاری از طراحان پورتفولیو از فونت Arial استفاده می‌کنند. دلیل این انتخاب هم، وجود بسته‌های این فونت در تمامی کامپیوترها و سیستم‌هاست.

می‌دانید که باید از این موضوع چه درسی گرفت؟ تمرکزتان را روی مسائل مهم‌تری مثل کانسپت طراحی و انتخاب نمونه‌کارهایتان بگذارید. بر کفه‌ی ترازوی طراحی پورتفولیو معماری، فونت وزن سنگینی ندارد.

فایل نهایی پورتفولیو معماری خود را به درستی نام‌گذاری کنید

تصورش را بکنید که در مسیر اپلای معماری هستید و فایل پورتفولیویی که برای دانشگاه می‌فرستید، چنین نامی دارد: juhgfbjygx34e!

صادقانه بگوییم. اکثر داورها، نام فایل پورتفولیو معماری شما را به عنوان اولین ملاک ارزیابی سریع در نظر می‌گیرند. پس همین الان، فرمول درست نوشتن نام پورتفولیو معماری PDF خود را یادداشت کنید:

Firstname_Lastname_Company

Firstname_Lastname_Field

پورتفولیو معماری شما باید فشرده و تا حد امکان، کم حجم باشد

حتی فکر کردن به اینکه یک داور باید ایمیل خود را باز کند و با دو جین فایل pdf مربوط به نمونه کارهای یک داوطلب مواجه شود هم هر کسی را دچار شرم نیابتی می‌کند.

پس همیشه سعی کنید که پورتفولیو معماری خود را فشرده، یکپارچه و کم‌حجم نگه دارید. هیچکس آنقدر وقت ندارد که زمان زیادی را به دانلود فایل پرحجم پورتفولیو معماری PDF شما اختصاص دهد.

اما اینجا یک سوال مهم مطرح می‌شود. آن هم اینکه: پورتفولیو های آنلاین خوب هستند یا نه؟ نمی‌توان ادعا کرد که یک پورتفولیو معماری آنلاین، انتخاب بدی است. مگر اینکه طراح آن هیچ تجربه‌ای در حوزه UX/UI نداشته باشد. از طرف دیگر، اگر به اینترنت پر سرعت متصل نیستید، استفاده از پورتفولیوهای آنلاین را به شما توصیه نمی‌کنیم. پس اگر بر آنلاین بودن پورتفولیو معماری خود اصرار می‌ورزید، یک نسخه‌ی پشتیبان PDF را هم در چنته داشته باشید.

۳. محتوای پورتفولیو معماری

خام بودن همیشه بد نیست

البته، امیدواریم که منظورمان از خام بودن را اشتباه برداشت نکنید. منظورمان این است که به جای کلمات، به پروژه مجال سخن گفتن بدهید. ما پورتفولیوهای معماری زیادی را می‌بینیم که با انبوهی از تصاویر رندر شده یا نهایی خوش رنگ و لعاب پر شده‌اند. واقعیتش را بخواهید، این استراتژی نمی‌تواند تاثیر چندانی بر میزان موفقیت نهایی شما بگذارد. پس بهتر است به جای پر کردن پورتفولیو معماری‌تان با تجسمات بی‌عیب‌ونقص، مراحل مختلف کار و مهارت‌هایتان در هر مرحله را به داوری بگذارید.

به زبان ساده‌تر، تلاش کنید که اسکیس‌هایتان را پورتفولیو بگنجانید. در کنارش، عکس‌هایی از مراحل مختلف پروژه و روند پیشرفت آن را هم قرار دهید. اسناد و جزئیات ساخت و ساز را نیز با داور کارتان در میان بگذارید و نقش واقعی خودتان در هر کدام از مراحل را توصیف و تفسیر کنید. پس از طی کردن تمامی این مراحل، می‌توانید تصویر نهایی پروژه را هم به کارتان اضافه نمایید. کلید اصلی و راز کار در همین است: مرحله به مرحله – گام به گام به پیش بروید.

سلسله مراتب، سلسله مراتب دوباره سلسله مراتب

کمی پیش‌تر در مورد سلسله‌مراتب سخن گفته بودیم. درست است؟ اما واقعاً کافی نیست. پس یک بار دیگر بعد از ما تکرار کنید: سلسله مراتب، سلسله مراتب و باز هم سلسله مراتب نقش بسیار مهمی در به موفقیت رسیدن یک پورتفولیو معماری دارند. سعی کنید جنبه هایی از کار را که ارتباط بیشتری با موضوع اپلای معماری یا جایگاه شغلی مدنظرتان دارد، برجسته‌تر کنید.

اما ممکن است بگویید که من می‌خواهم خود را به عنوان یک معمار همه‌جانبه معرفی کنم. در چنین شرایطی، باید بتوانید که تمامی جوانب یک پروژه را با ذکر نقش واقعی‌تان در هر مرحله، به سمع و نظر داور برسانید.

حاشیه‌نویسی‌ها را نه زیاد جدی بگیرید نه به حال خود رها کنید

حاشیه‌نویسی پورتفولیو معماری شما باید ساده، کوتاه و مختصر باشد. به عنوان نمونه،کافیست در کنار هر عکس، نام پروژه، فاز آن و نرم‌افزار به کار رفته را قید کنید. همین و بس! از طرف دیگر، دقت داشته باشید که حاشیه نویسی باید با اطلاعات ثبت شده در رزومه‌ی شما همخوان باشد. گمان نکنید که داورها دیگر رزومه‌ی شما را چک نمی‌کنند و به تماشای شیوه‌ی طراحی پورتفولیو معماری‌تان بسنده خواهند کرد.

۴. ارائه پورتفولیو معماری

سافت کپی یا چاپی؟

صادقانه بگوییم، هر دو را می‌توانید انتخاب کنید. همه چیز به خود شما بستگی دارد. اما سعی کنید در مسیر این انتخاب، چند نکته را مدنظر قرار دهید:

پورتفولیو معماری خود را به صورت سافت‌کپی ارائه می‌دهید؟ عالی است. اما مطمئن شوید که می‌تواند در هر صفحه‌ی نمایشی، اعم از لپتاپ و موبایل، به خوبی به نمایش دربیاید. اگر قرار است خودتان نسخه‌ی سافت‌کپی کارتان را پرزنت کنید هم باید حواستان به اندازه‌ی صفحه نمایش تبلت یا لپ‌تاپتان باشد. استاندارد اندازه صفحه نمایش به این صورت است: نه آنقدر کوچک که جزئیات دیده نشوند، نه آنقدر بزرگ که نتوانید کنترلش کنید.

غوغا نکنید

لازم نیست در زمان ارائه‌ی پورتفولیو معماری تان دست‌وپای خودتان را گم کنید و یا غوغایی به راه بیندازید. تلاش کنید که توضیحاتتان مختصر و مفید باشند. به علاوه، در مورد ارزش ساخت هر پروژه، دوره‌ی زمانی آن، مراحل تکمیل و رشد و همکارانتان هم می‌توانید با داورها سخن بگویید. این کار به شما کمک می‌کند که مصاحبه‌گر خود را خوب بشناسید. می‌پرسید که این خوب شناختن به چه دردی می‌خورد؟ می‌توانید متوجه شوید که چه نکاتی برایش جذاب هستند و به چه تیترهایی علاقه نشان می‌دهد.

بادی لنگویج یا زبان بدن را دست کم نگیرید

می خواهید با کمک پورتفولیو معماری، شغل خوبی برای خودتان دست و پا کنید؟ پس این بخش از مقاله را با دقت بیشتری بخوانید.

 از همان لحظات نخست ارائه‌ی پورتفولیو معماری، داور از خودش خواهد پرسید: آیا می‌توانم این شخص را در مقابل مشتری قرار دهم؟ پس بهتر است در مقابل داور پورتفولیو معماری تان صاف بنشینید و ارتباط چشمی خوبی را با او برقرار کنید.

لبخند زدن را هم فراموش نکنید. در هنگام لبخند زدن، اندورفین در بدن‌تان ترشح می‌شود. اندروفین می‌تواند سطح استرس شما را کاهش و آرام‌تر نشان‌تان دهد. آرام بودن هم مهم‌ترین پالس مثبتی است که می‌توانید برای داورتان بفرستید. در نهایت هم اینکه، صادق باشید و صادقانه سخن بگویید. صادق بودن و دوری از اغراق‌های گاه بیهوده، مهم‌ترین کلید، ترفند و حتی برگ برنده‌ی شماست.

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل