اکولوژی معماری تخته های سه‌لا توسط فیلیپ استارک!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: فیلیپ استارک (Philippe Starck) با باور به‌اینکه هر‌خالق وظایفی در قبال جامعه و محیط پیرامون خود دارد، پروژه‌های گوناگونی را انجام داده‌است. پروژه‌هایی که در دسته‌های گوناگونی چون معماری، دکوراسیون داخلی، طراحی صنعتی و طراحی مبلمان قرار دارند. استارک با تکیه‌بر باور خود، غالبا بر روی موارد ضروری متمرکز است تا زندگی مردم را بهبود ببخشد. جالب است بدانید که استارک در کارنامه کاری خود بالغ‌بر ۱۰۰۰ طرح پیشرو در زمینه‌ی اکولوژی معماری تخته های سه‌لا دارد. در ادامه پیرامون مصاحبه‌ی اخیر او در زمینه طراحی صندلی‌هایی که از تخته های سه‌لا (Plywood) ساخته شده‌، می‌پردازیم.

_امروزه همه‌ی ما تحتِ فشارِ تغییر قرار گرفته تا در این برهه‌ی بسیار عجیب از تاریخ تکامل پیدا کنیم. به عنوان یک طراح، این لحظات را چگونه می‌گذرانید؟

_من فکر می‌کنم که باید تمرکز خود را از همه‌گیری کرونا متوقف کنیم. در واقع باید توجه خود را به آنچه که در محیط زیست و سیاست اتفاق می‌افتد، معطوف کنیم.  میلیون‌ها نفر به‌دلیل مسائل مربوط به تغییر شرایط اقلیمی خواهند مرد و ما شاهد ظهور شکل جدیدی از فاشیسم خواهیم بود که ریشه‌کن کردن آن بسیار مشکل است. برای من به عنوان یک خالق، موضوع اصلی در درجه اول بوم‌شناسی است. من معتقدم پدیدآورندگان وظایف و مسئولیت‌هایی دارند و ما در این حوزه فقط باید کارها را در مسیر بوم‌شناسی انجام دهیم. در واقع من از ۵۰ سال پیش پیرامون محیط‌زیست فکر میکردم و این مورد جزو خوش‌شانسی‌های من بوده‌است.

به‌همین دلیل من همواره با موادی کار میکردم که اساسا تهدیدی برای محیط زیست نبوده‌است. جهان کنونی از مدت‌ها پیش شروع به توسعه‌ی پلاستیک ارگانیکی کرده که نیاز به فسیل ندارد. من حتی فکر می‌کنم شرکت‌هایی که اکنون با مصنوعاتی مانند پلاستیک کار می‌کنند، بعدها به مواد آلی کاملا مصنوعی روی خواهند آورد. من علاوه‌بر محصولات مصنوعی به محصولات هوشمند نیز علاقمند هستم. محصولاتی که با هوش انسانی تولید شده‌اند. در نتیجه اکولوژی معماری تخته های سه‌لا از این جهت بسیار جالب است.

گاهی اوقات با خودم فکر می‌کنم که ما باید توسط اشیاء چوبی احاطه شویم! اما نه چوبی که مستقیما از تنه‌ی درخت استخراج می‌شود. به همین دلیل من سال‌ها روی ساخت محصولاتی که با اکولوژی معماری تخته های سه‌لا ساخته می‌شوند، پژوهش کرده‌ام. تخته‌ای که بسیار مقاوم، نازک و هوشمند است.

_ آیا می‌توانید  در مورد آخرین ساخته خود از تخته سه‌لا بیشتر برای ما بگویید؟

در دهه ۵۰ میلادی، کمپانی Eames پیشگام مبلمان از تخته سه‌لا بوده‌است. آن‌ها به خوبی می‌دانستند که چگونه این‌کار را در ابعاد دوبعدی انجام دهند. با توجه به محدودیت‌های این کمپانی در ساخت، بعدها تصمیم گرفتم با شرکت Andreu world کار کنم.  برقراری تعادل میان نوآوری، فناوری و قیمت‌های مقرون به‌صرفه گزینه بسیار مهمی است که من سال‌ها برای آن تلاش نموده‌ام. تلاشی که منجر به طراحی محصولی متعادل با طراحی کاملا نوین و با طول عمر بالا شده‌است. ویژگی جالب توجه این صندلی‌ها تعداد قطعه‌های آن می‌باشد! در واقع این صندلی فقط از سه تکه تشکیل شده‌ که مونتاژ آن را برای هر فردی راحت کرده‌است.

_ در این میان، تجربه شما از کار با کمپانیِ صنعتی Andreu چگونه بود؟

 ابتدا باید بگویم که من نه با کمپانی‌ها بلکه با انسان‌ها کار می‌کنم. من باید از انسان‌ها قدردانی کنم تا بتوانم با عشق و ظرافت کار خود را پیش ببرم. در واقع داشتن یک تیم خوب از ویژگی‌های بارز این شرکت است. من حتی فکر میکنم این شرکت یکی از بهترین شرکت‌های دنیا برای ساخت محصولات سه‌لا می‌باشد. چون اکولوژی معماری تخته های سه‌لا بخشی از آینده ما است!

منبع: archdaily.com

نسترن دواتگران

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل