شتاب دهنده های کارآفرینی ؛ نابودگر شکاف های آموزش معماری

شتاب دهنده های کارآفرینی ؛ نابودگر شکاف های آموزش معماری

قطعا شما هم همواره نوعی شکاف بین آموزش و عملکرد در معماری تجربه کرده‌اید. این مساله بر جامعه‌ی معماری پوشیده نیست و بارها و بارها در مصاحبه‌ها با آن برخورد داشته‌اید: هم کارفرمایان و هم دانشجویان احساس می‌کنند که دانشکده‌های معماری، دانشجویان را به اندازه‌ی کافی برای زندگی حرفه‌ای آماده نمی‌کنند.دانشکده‌ی معماری و برنامه‌ریزی(SA+P)[۱] در MIT این الگو را با شتاب دهنده های کارآفرینی DesignX، شکسته است. وظیفه‌ی این  شتاب دهنده که اخیرا راه‌اندازی شده، فراهم آوردن بستری برای توسعه‌ی مدل‌های کسب‌وکار است. همچنین DesinX با پیش‌بینی طرح‌های گسترده و بودجه‌بندی، به دانشجویان معماری که در حال تحصیل هستند، کمک می‌کند معمار شوند.

ما در مجموعه‌ی مصاحبه با معماران و شهرسازان کارآفرین، با دانش‌آموختگان برجسته‌ی این رشته‌ها که مسیر شغلی متفاوت‌تری نسبت به روند متداول جامعه دنبال کرده‌اند، آشنا می‌شویم. از افکار، نظرات، راه‌حل‌های عملی و ایده‌هایی برای موفقیت صحبت می‌کنیم؛ و می‌آموزیم که چگونه ایده‌ها را در زمینه‌ی معماری و شهرسازی و فراتر از آن در کارهای خلاقانه‌ی خود به‌کار ببریم.

در این مطلب می‌آموزید که چگونه این برنامه به دانشجویان کمک می‌کند تا پرشی از پروژه‌های دانشجویی به راه‌اندازی حرفه‌ی خود داشته باشند. در مطلب پیش رو، گفت‌و‌گویی با گیلاد روزنویگ را می‌خوانید.

درباره‌ی گیلاد روزنزویگ

گیلاد روزنویگ، یک معمار و برنامه‌ریز شهری است. او دو دهه تجربه در زمینه‌‍ی توسعه‌ی جامعه، فن‌آوری شهری و طراحی‌های بزرگ و کوچک دارد. گیلاد فارغ‌التحصیل دپارتمان مطالعات و برنامه‌ریزی شهری ازMIT و دانشکده‌ی معماری بارتلت در لندن است. او مدیر اجرایی پروژه‌ی DesignX، شتاب دهنده ی سرمایه‌گذاری دانشکده معماری و برنامه‌ریزی MIT است. DesignX استارت‌آپ‌های جدیدی را برای دستیابی به نوآوری در طراحی شهرها و محیط ساخته‌شده‌ی آن‌ها ایجاد می‌کند.

قبل از DesignX، گیلاد Smarter in the City را تاسیس کرد. این شتاب دهنده، به صورت عام‌المنفعه و برای استارت‌آپ‌هایی با تکنولوژی بالا در راکسبری، محله ای در بوستون، ایجاد شده است. Smarter in the City از کارآفرینان جوامع کم‌نماینده، حمایت می‌کند. همچنین با متصل کردن استارت‌آپ‌های جدید به بخش فن‌آوری، به توسعه‌ی اقتصادی در یکی از فقیرترین محله‌های شهر کمک می‌کند.

گیلاد روی پروژه‌های طراحی و برنامه‌ریزی شهری در سراسر کشور کار کرده است. او تمرکز ویژه‌ای روی نقشه‌های منطقه‌ای و نقشه‌های اصلی در ممفیس، رینو و در سراسر بوستون داشته است. همچنین او به عنوان یک معمار پروژه‌های مسکونی و تجاری بسیاری را در کانادا، اسرائیل و انگلیس طراحی کرده است.

شما مدیر اجرایی شتاب دهنده ی جدیدMIT، DesignX، هستید. می‌توانید در مورد ایدهی DesignX، تمرکز و اهداف آینده‌ی آن برای ما بگویید؟

DesignX، یک شتاب دهنده برای فعالیت‌های دانشجویی است که در زمینه‌های مختلف طراحی و محیط ساخته‌شده فعالیت می‌کند. این سکوی پرتابی برای فن‌آوری و سیستم‌عامل‌های جدید است که راحتی، دسترسی و کارایی ساختمان‌ها و شهرها را بهبود می‌بخشد. هدف ما این است که فن‌آوری، طراحی و برنامه‌ریزی را به هم پیوند دهیم.

چگونه دانشجویان می‌توانند به DesignX بپیوندند؟

دانشجویان تحصیلات تکمیلی و فارغ‌التحصیلان دانشکده‌ی معماری و برنامه‌ریزی برای گروه سالانه‌ی ما در ترم پاییز اقدام می‌کنند. دانشجویان سایر بخش‌ها، اعضای هیئت‌ علمی، محققان، دانش‌آموختگان و حتی اعضای غیرمستقیم، می‌توانند به تیم‌های تحت هدایت دانشجویان بپیوندند.

آیا فکر می‌کنید در آموزش معماری خلا علمی وجود دارد؟ به نظر شما ضعف‌های اصلی مدل آموزشی فعلی معماری چیست؟

آموزش معماری اغلب فاقد دو مولفه‌ی مهم است: مهارت‌های تجاری و گشودگی در برابر ابتکار کارآفرینی که متمرکز بر طراحی منحصر به فرد نباشد. با تکیه بر این موارد، برنامه‌های زیادی، از جمله برنامه‌های ما در MIT، وجود دارد. این برنامه‌ها اغلب از اکتشاف در فناوری ساختمان و سیستم‌های زیست محیطی پشتیبانی می‌کنند.

به نظر شما آموزش معماری چگونه به دانشجویان در ایجاد ایده‌های تجاری و تاسیس شرکتشان کمک می‌کند؟ کدام مهارت خاص یا قابل انتقال، به عنوان مفیدترین مورد اثبات شده است؟

«دانشجویان معماری همیشه در حال تکرار یک پروسه هستند. به آنها گفته می‌شود که خارج از چارچوب فکر کنند و از مهارت‌های طراحیشان برای حل مشکلات استفاده کنند. اینها در واقع عناصر اصلی یک کسب‌وکار نوپا هستند!»

 ابزارها و روش‌های “تفکر طراحی” در مدارس معماری، طراحی صنعتی و گرافیکی توسعه یافته است. ما فقط باید مهارت‌های ذاتی طراحان را به سوی ایجاد مشاغل و موسسات جدید هدایت کنیم تا بتوانند در مقیاس استاندارد قرار گیرند.

DesignX شتاب دهنده کسب و کار دانشجویان معماری

آیا برای مخاطبان ما که علاقه‌مند به راه‌اندازی کسب‌وکار خود هستند، توصیه‌ای دارید؟

فرصت‌های در حال ظهور و مشکلاتی که باید حل شوند را شناسایی کنید؛ چراکه طراحی می‌تواند بخشی از راه‌حل باشد. از مهارت شما در درک فضا، احساسات و محیط می‌توان برای ایجاد راه‌حل‌های نوآورانه استفاده کرد.

آیندهی حرفه‌ی معماری را چگونه می‌بینید؟ در کدام بخش‌ها (خارج از عملیات سنتی) می‌توانید فرصت‌های عمده‌ای برای معماران آینده ببینید؟

معماری همیشه در رشد شهرها، اسکان مردم و بزرگداشت زندگی، نقش اصلی را خواهد داشت. با این حال، در این حرفه باید به یک نکته توجه داشت: «قدرت فن‌آوری‌های نوظهور می‌تواند این رشته را مختل کند». یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، به زودی برای تصمیم‌گیری در زمینه‌ی طراحی و تولید، به کار گرفته می‌شود. معماران بهترین تجربه و موقعیت را برای طراحی آینده‌ی خود این حرفه دارند. معماران نه تنها کاربران، بلکه باید سازندگان فن‌آوری و کدنویسان طرح خود باشند.

 

منبع:

archipreneur.com

مینا باقری

[۱] The School of Architecture and Planning (SA+P)

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *