چالش ها و فرصت های دفاتر معماری بعد از بحران کووید ۱۹ ؛ مصاحبه با Elvira Muñoz

با شروع بحران کووید۱۹، چهره‌ی جهان در حال تغییر است. کسب و کارهای معماری نیز مانند تمام مشاغل دچار چالش‌های فراوان، در این دوره شده‌اند. بازگشت به دوران قبل از بحران و دنبال کردن رویه‌های پیشین در شرکت‌ها و دفاتر معماری نیازمند تجدیدنظر اساسی است. در عین حال، با پشت سر گذاشتن این بحران، ما قادر خواهیم بود خود را برای چالش‌های آینده آماده کنیم. در این مقاله، Elvira Muñoz درمورد چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو برای معماران توضیح می‌دهد. او رویکردهایی را نیز برای گذر از این شرایط پیشنهاد می‌کند.

ما در مجموعه‌ی مصاحبه با معماران و شهر سازان کارآفرین، با دانش‌آموختگان برجسته‌ی این ر شته‌ها که مسیر شغلی متفاوت‌تری نسبت به روند متداول جامعه دنبال کرده‌اند، آشنا می‌شویم. از افکار، نظرات، راه‌حل‌های عملی و ایده‌هایی برای موفقیت صحبت می‌کنیم؛ و می‌آموزیم که چگونه ایده‌ها را در زمینه‌ی معماری و شهرسازی و فراتر از آن در کارهای خلاقانه‌ی خود به کار ببریم. در ادامه با ما همراه باشید.

Elvira، مدیر طراحی داخلی و سرپرست استودیو برای منطقه‌ی EMEA[۱] در [۲]AECOM است. او همچنین مدیرگروه کارشناسی ارشد رشته‌ی طراحی استراتژیک در دانشکده‌ی معماری و طراحی IE است. در این مقاله، Elvira عقاید و تفکراتش را درمورد چالش‌ها و فرصت‌های بحران کنونی(پاندمی کوووید۱۹)، بیان می‌کند. او معتقد است که زمان بازطراحی فضاهای موجود و بناها فرا رسیده‌است. با طراحی فضاهای انعطاف‌پذیر، می‌توان خود را با اختلالات و تغییرات آینده‌ی پیش بینی نشده، تطبیق داد. وقت آن رسیده که دفاتر معماری، رویه‌های پیشین خود را بازنگری کنند.

دورکاری

خلاصه‌ای درباب معرفی Elvira Muñoz

Elvira Muñoz در سال ۱۹۹۸ به DEGW (Strategy Plus امروز)، یک برنامه‌ی بیزینسی استراتژیک در AECOM) پیوست. او از سال ۲۰۰۰، رهبری تیم مشاوره و طراحی را بر عهده دارد.

وی به همراه یکی از همکارانش، Telefonica، مسئول ادغام پنج واحد تجاری بود. این پروژه، انتقال بیش از ۱۲۰۰۰ کارمند به محوطه‌ای جدید به مساحت ۱۵۰.۰۰۰ متر مربع را دربرداشت. مدتی را با Garrigues، بزرگترین دفتر حقوقی در اروپا با بیش از هزار وکیل، همکاری کرده‌است. او خدمات مشاوره و طراحی داخلی دفتر مرکزی جدید Garrigues را مدیریت می‌کرد. وی در حال حاضر پروژه‌هایی را برای Cisco Systems در مادرید، PricewaterhouseCoopers و Google انجام می‌دهد.

Elvira Muñoz، به صورت فعالانه در توسعه و اجرای “روش‌های جدید کارکردن” مشارکت داشته‌است. او عضوی از تیم بین المللی پروژه‌ی تحقیقاتی “SANE” تحت حمایت کمیسیون اروپا بوده است. پروژه‌ای که سکونت پایدار برای اقتصاد جدید را باتوجه به پیامدهای محل کار توزیع شده، بررسی می‌کند.

Elvira Muñoz در چهار سال گذشته، مستقیماً با دبیرکل دانشگاه‌های وزارت آموزش اسپانیا همکاری داشته است. تمرکز او بر روی “تاثیر فضاهای اجتماعی در یادگیری” است. به عقیده‌ی Elvira، ملاقات در فضاهای بینابینی و برنامه‌ریزی نشده‌ی دانشگاه در تجربه‌ی یادگیری بسیار مهم هستند.

لطفا خلاصه‌ای در مورد سابقه‌ی فعالیت‌های خود برای ما شرح دهید؟

من در ابتدا، علاقه‌ی خود به هنرهای زیبا را با باله و سایر رشته‌های رقص کشف کردم. وقتی زمان تصمیم‌گیری برای تحصیل در مورد رشته‌ی تحصیلی فرا رسید، من مهندسی کشاورزی را انتخاب کردم. من عاشق طبیعت و رشد و پرورش گیاهان هستم. پس از ۳ سال ورود به دانشکده‌ی مهندسی، جنبه‌ی خلاق شخصیت من بیش از حد رنج می‌برد. به این دلیل، دوباره به رقص، طراحی و نقاشی بازگشتم.

بعد از تحصیلاتم، معلم رقص شدم. اکتشافات من برای تعریف دوباره‌ی زندگی شغلی‌ام از این زمان‌ آغاز شد. در این حین، طراحی داخلی را کشف کردم که من را مجذوب خودش کرد. این رشته، خلاقیت و ارتباطات گرافیکی را با برخی رشته‌های فنی متصل می‌کند و خدماتی را برای مردم انجام می‌دهد. طراحی داخلی نیاز به مهارت‌های ارتباطی، همدلی و فروتنی دارد. طراحان داخلی، ابزاری در خدمت مشتریان برای تحقق رویاها و انتظاراتشان هستند. آن‌ها مکان‌هایی برای زندگی طراحی می‌کنند که تجلی شخصیت مشتریان است.

بعد از چند سال کار مستقل و زندگی در خارج از کشور(آمریکا و ایتالیا)، در سال ۱۹۹۸ به DEGW پیوستم. من به زودی پی بردم که پژوهش، [۳]benchmark و تعامل با مشتری به من اجاره می‌دهد تا طراح بهتری باشم. “تحقیق، استراتژی، طراحی” و “طراحی برای تغییر” دو شعار مهم DEGW بودند که من نیز عمیقاً به آن‌ها باور داشتم.

من به آنجا تعلق داشتم. آن‌ها توانایی‌های من را کشف کردند و به عنوان مدیر طراحی داخلی منصوب شدم. از سال ۲۰۰۳ جزو شرکا و سهامداران هستم. من تا کنون به این گروه و باورهایش حتی در دوران بحران و خرید ما توسط AECOM، وفادار مانده‌ام. از سال ۲۰۱۹ من سمت مدیریت طراحی داخلی و سرپرستی استودیو برای منطقه‌ی EMEA را برعهده‌دارم. از سال ۲۰۱۳ نیز، در مقطع کارشناسی ارشد طراحی استراتژیک را در IE تدریس می‌کنم. من در سال ۲۰۱۹ به عنوان مدیرگروه این رشته نیز منصوب شدم. همانطور که پی بردید، سال ۲۰۱۹ سال من بود!

شما مدیر طراحی داخلی EMEA درAECOM هستید. مشکلات و چالش‌های رایج مشتریان شما چه چیزهایی هستند؟ واحد مشاوره‌ی شما چگونه به حل مشکلات کمک می‌کند؟

تغییر شرایط مداوم و سریع، همواره برای همه چالش بزرگی محسوب می‌شود. گرفتن تصمیمات مرتبط معنادار و پرهیز از انجام کارهایی که دیگران انجام می‌دهند، همیشه راه‌حل کلیدی است. چالش‌ها در همه جای دنیا متداول هستند. برای ما که در چنین منطقه‌ی وسیع و متنوعی فعالیت می‌کنیم، چالش‌ها ثابت و مداوم‌اند. این چالش‌ها، شغل را پویا و سرگرم‌کننده می‌کنند. کار ما درک کردن انواع مختلف مشتری‌ها و تحقق رویاها و آرزوهای آن‌ها در هر نقطه از EMEA است. کار ما ارائه‌ی راه‌حل به مشتریان‌ است. راه‌حل‌هایی مبتنی بر واقعیت و باکیفیت صرف نظر از پول یا منطقه‌ای که به آن تعلق دارند. این روند هیجان‌انگیز است و باعث می‌شود هر روز درحال آموختن باشیم. ما روی راه‌حل‌های طراحی خلاقانه تمرکز می‌کنیم و خودمان را دائماً به چالش وامی‌داریم. ما هرگز خدمات ثابتی ارائه نمی‌دهیم وبه جای پروژه، روی مشتری متمرکز می‌شویم.

در ارتباط با مشاورین املاک، تصمیمات همیشه به یک سرمایه‌گذاری مهم دلالت دارند؛ هم در اجاره یا خرید به ازای مترمربع، هم در تجهیزات و تکنولوژی. تمرکز بازار املاک بر توسعه‌دهندگان، مالکان زمین و صاحبخانه‌ها به جای مستاجران و کاربران نهایی، تصمیمات را دشوار می‌کند. ما باید بدانیم که مشتری ما از چه قشری است؟ سرعت تغییر در آن حوزه چقدر است؟ سازمان خود را برای تغییر چگونه آماده کرده است؟ چقدر از تأثیر اجرای انتظارات خود و کمک به بیان رویاهایشان آگاه هستند؟

نظر شما در مورد دیجیتالی شدن دفاتر معماری، به ویژه در بحران کنونی کووید۱۹ چیست؟ آینده‌ی فضاهای کاری، چگونه تحت تأثیر قرار خواهد گرفت؟

اجازه‌ دهید پیام‌های کلیدی خودم را به این شکل بیان کنم. ما در حال حاضرچندین ماه است که محدود شده‌ایم و همه‌ی ما:

  1. تأثیر فضاهای داخلی در سلامت روحی و جسمی را تجربه می‌کنیم.

سلامت و تندرستی باید به طور کامل مورد توجه قرار گیرد. این شامل بهزیستی فکری، فیزیولوژیکی، اجتماعی، مادی و معنوی، روحی و احساسی است. نتیجه‌ی طراحی برای همه‌ی جنبه‌های تندرستی بزرگتر از مجموع اجزای آن است. در MSD[۴] ما به طور کلی به شما می‌آموزیم که چگونه با تمرکز بر سلامت طراحی کنید. به یاد داشته باشید: افرادی که از سلامت روانی بدی برخوردارند، ۶۲ درصد زمان بیشتری برای انجام وظایف خود نیاز دارند.

  1. پذیرفتن اینکه ما به خاطر انعطاف‌پذیر بودن، با شرایطی سازگار شده‌ایم که تصورش را هم نمی‌کردیم.

تاب‌آوری ویژگی اصلی برای گذراندن دوران قرنطینه است. (تاب‌آوری: توانایی عبور از شوک و سعی در بهبود وضعیت قبلی یا توسعه‌ی خود). فضاهای آینده‌ی ما باید منعطف‌تر باشند. فضاها باید توانایی ارائه‌ی راه‌حل‌هایی برای بحران‌های پیش‌بینی نشده، مانند بحرانی که در حال تجربه آن هستیم را داشته‌باشند.

  1. همه‌ی ما مشتاق «بازگشت به حالت عادی» هستیم. منظور ما این است که از به صورت فیزیکی در کنار تیم های خود باشیم. با این حال فهمیده‌ایم که می‌توانیم از راه دور نیز، کار کنیم، درگیر باشیم و اعتماد ایجاد کنیم.

انسان‌ها برای رشد، یادگیری، درگیر ماندن و شکوفا شدن نیاز به ارتباطات اجتماعی دارند. این به معنای داشتن یک فضای فیزیکی است که هویت و احساس تعلق را فراهم کند. سازمان‌ها باید تمام فضاهای کاری خود را برای ایجاد حس تعلق دوباره طراحی کنند. این شامل فضاهای اداری، فضاهای مجازی، فضاهای اداری‌خانگی است.

  1. در سایه‌ی این بحران، ما نسبت به تأثیر اقدامات انسانی بر محیط آگاه‌تر شده‌ایم. با کاهش فعالیت‌های انسان، هوای شهرها تمیزتر شده‌است. آب اقیانوس‌ها و رودخانه‌ها شفاف است و آلودگی صوتی کاهش یافته است.

آیا واقعاً می‌خواهیم، دقیقاً مانند قبل، به حالت عادی برگردیم؟ نه، ما باید از این فرصت برای بازطراحی فرهنگ، رفتار و استفاده از منابع طبیعی استفاده کنیم. طراحی باید از داخل به خارج انجام گیرد. باید از فضاهای داخلی (که به لحاظ روحی و جسمی سالم باشند.) تا فضاهای بیرونی را طراحی کنیم. نهایتاً باید بتوانیم فرهنگ جدید آبرومندانه‌ای را در شکل بیرونی ساختمان‌ها، خیابان‌ها و شهرها نیز منعکس کنیم.

  1. امروزه، به فضاهای فیزیکی ارزش بیشتری قائل می‌شویم. ما درک کرده‌ایم که فضاهای داخلی برای تندرستی و سلامت روانمان، ضروری هستند.

بازنگری مداوم و تطبیق‌دهی مجدد تمام فضاها و زیرساخت‌ها، یک رویکرد کلیدی است. باید بتوانیم از فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و محیط‌های سالم مطمئن شویم. در خانه، در محل کار، در فضاهای اقامتی، در سیستم‌های حمل و نقل و … ازجمله سیستم تاسیسات که به جریان هوای تازه کمک می‌کند تا محیط پاک‌تری داشته باشیم. این به معنی تازه‌سازی و ارتقای تمام زیرساخت‌هاست. تمرکز جدید، برروی آسایش ادراکی محیط است.

گرایش‌های کنونی و آینده‌ی توسعه‌ی طراحی دفاتر معماری به چه صورت است؟ لطفا درمورد “راه‌های جدید کار کردن”، برای ما توضیح دهید.

گرایش‌های اخیر، همه نیازمند بازنگری و تطبیق با شرایط بحران کنونی هستند. به جای گرایش‌ها پیشنهاد می‌کنم روی رویکردهای مرحله‌ای برای بازگشت به دفاتر کار بپردازیم:

  • من پیشنهاد می‌کنم که ابتدا درمورد دلایل اینکه چرا می‌خواهیم به دفاتر کار برگردیم، تجدیدنظر کنیم. کارها و وظایفی را که باید به صورت فیزیکی به صورت تیمی، در دفتر کار انجام دهید را لیست کنید. لیست را با همکاری‌ها، ایده‌ها، وظایف اشتراک دانش، نوآوری، شروع پروژه ها و تعامل اجتماعی پر کنید.
  • لیستی از کارهایی که هنوز می‌توان به صورت جداگانه و از راه دور انجام داد، تهیه کنید. به احتمال زیاد این لیست شامل کارهای تولیدی، کارهای تکراری، کارهای تمرکزی و کارهای محرمانه خواهد بود.
  • تیم‌ها و رشته‌های مختلف پروژه‌ها باید با یکدیگر، همفکری کنند. لازم است، هر از گاهی درمورد ملاقات‌های رو در رو، فاصله‌های اجتماعی و تعداد نفرات حاضر در فضاها تصمیم‌گیری شود.
  • در مرحله‌ی بعد، تیم [۵]FM باید برنامه‌ی هفتگی گرده‌همایی‌های رو در رو را در دفتر سازماندهی کند. باید از تعداد کم کارکنان به طور همزمان اطمینان حاصل کرد.
  • در صورت امکان فضای اداری را با نوع تنظیماتی که تیم‌ها تعریف کرده‌اند، تطبیق دهید.

پس از ماه اول (یا ماه دوم) باید مرور کرد که چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی موثر نیست. نهایتاً موارد موثر باید اجرا شوند. طی ۳ الی ۶ ماه آینده، فضای کار باید مجدداً با نیازهای جدید سازگار شود. بعد از تحلیل وظایفی که هنوز باید به صورت فیزیکی در دفاتر انجام شوند، دفاتر می‌توانند طراحی شوند. روند طراحی محیط‌ کار بر اساس فعالیت در گذشته رایج بود و هنوز هم معتبر است.

نظر شما در مورد نقش معماران و طراحان در جامعه‌ی امروز چیست؟ چگونه معماران می‌توانند ارزش خود را بهتر بیان کرده و به توسعه‌ی محیطی انسانی‌تر ، منعطف‌تر و معنادارتر کمک کنند؟

اکنون متوجه شده‌ایم که فرمول‌های قبلی ما دیگر به طور کامل معتبر نیستند. معماران و طراحان باید دوباره طراحی و تطبیق همه‌ی فضاهای فیزیکی را آغاز کنند. من پیشنهاد می‌کنم از فضاهای داخلی شروع کنیم. از بازطراحی فضای داخلی خانه‌ها، فضاهای کاری، فضاهای اجتماعی و… از روش‌های کارآمد و ناکارآمد بیاموزید. گفتگوهای اجتماعی درباره‌ی روندهای جدید فرهنگی و تأثیر آن بر طراحی شهری، لازم است.

موفق‌ترین استراتژی‌های بازاریابی در AECOM که به شرکت شما در جذب مشتریان جدید کمک می‌کنند، کدام‌ها هستند؟

شاید کلیشه‌ای به نظر برسد، اما ما سعی میکنیم رابطه‌ی نزدیک خود را با مشتریان حفظ کنیم. با آن‌ها در تجدیدنظر استراتژی ها، ارائه‌ی راه‌حل‌ها، روند تفکر خارج از چارچوب همفکری می‌کنیم. نهایتاً پیشنهاد پیشرفت مرحله به مرحله برای پروژه‌هایشان را ارائه می‌دهیم. ما با مشتریان ارتباطات زیادی برقرار می‌کنیم چرا که زمان ساختن همکارانه و تلاش مشترک است.

به نظر شما، معماران باید در مراحل اولیه‌ی پروژه‌ها با مشتریان، همفکری کنند؟

قطعا! اولین مرحله‌ی همفکری با یک طراح/معمار به اندازه‌ی اولین گفتگوهای یک پزشک با بیمارش اهمیت دارد. پزشکان تنها با دیدن بیماران، تجزیه و تحلیل مشاهدات و نوشتن دستورالعمل نتیجه‌گیری نمی کنند. آن‌ها سوال می‌پرسند، مشاهده می‌کنند، گوش می‌دهند، مشارکت می‌کنند، درک می‌کنند و برای تشخیص اندازه‌گیری می‌کنند. راه‌حلی را برای وضعیت بیمار ارائه می‌دهند که به صورت سفارشی و با نیازهای خاص بیمار مطابقت داشته‌باشد.

این همان کاری است که مشاور برای یک پروژه انجام می‌دهد. شما خود را به مشتری نزدیک می‌کنید و سپس با هم، ساختن همکارانه را انجام می‌دهید. طراحی شامل استفاده از برخی دستورالعمل‌ها یا فرمول‌هایی نیست که قبلاً خود را ثابت کرده‌اند. طراحی بکارگیری ریاضی‌وار داده‌ها و الزامات هم نیست. طراحی در مورد همدلی، اشتراک‌گذاری دانش و ساختن همکارانه است.

شما مدیرگروه کارشناسی ارشد طراحی استراتژیک فضاها در IE هستید. به نظر شما طراحان جوان باید چه مهارت‌های اصلی را بیاموزند؟

  • خلاقیت
  • مشاهده
  • کنجکاوی
  • ضوابط
  • همدلی
  • تفکر انتقادی
  • کار گروهی و همکاری (رو در رو یا از راه دور)
  • ساختن همکارانه
  • تصمیم گیری
  • ارتباطات کلامی و بصری
  • اولویت‌بندی
  • امانت
  • به روزرسانی مداوم دانش
  • عشق به هنرها و طبیعت (اگر از قوانین طبیعت پیروی کنید، نمی‌توانید اشتباه کنید.)

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد مدرسه‌ی معماری IE، مصاحبه‌ی زیر با مدیر IE را مطالعه کنید:

نظر شما در مورد آینده‌ی معماری و محیط‌های ساخته شده چیست؟ چگونه می‌توان آن‌ها را بهبود بخشید و فرصت‌های عمده کدام‌ها هستند؟

این بحران فرصتی منحصر به فرد را برای ما فراهم کرده‌است. باید با دقت بیشتری درمورد آنچه وجود دارد و آنچه که واقعاً به آن احتیاج داریم، تجدید نظر کنیم. مدتی است که به فکر داشتن تیم‌هایی هستم که در مورد آینده‌ی ساختمان‌ها، شهرها، خیابان‌ها و مراکز خرید تجدید نظر کنند. این تیم‌ها می‌توانند درمورد چگونگی تطبیق فضاها با نیازهای جدیدتر، سالم‌تر و ایمن‌تر با یکدیگر همکاری کنند.

من معتقدم که زمان طراحی مجدد فضاها و ساختمان‌های موجود برای ارائه‌ی آینده‌ای معنادارتر به آن‌ها فرا رسیده‌است. با طراحی فضاهای منعطف‌تر، می‌توان به راحتی با اختلالات و تغییرات پیش بینی‌نشده‌ی آینده سازگار شد.

منابع:

www.archipreneur.com

www.designwanted.com

www.ie.edu

صباسفیری

[۱]  اروپا، خاورمیانه و آفریقا (EMEA) یک تقسیم جغرافیایی هستند که توسط بسیاری از شرکت‌های چند‌ ملیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

[۲] مخفف ( architecture, engineering, construction, operations, and management)، نام بزرگترین شرکت مشاوره زیرساخت جهان است.

[۳] اندازه‌گیری‌های استانداردی که برای مقایسه‌ی نتایج شما با نتایج رقبا یا صنعت مربوطه، انجام می‌شود.

[۴]  Master in Strategic Design

[۵]  Facility Management، حرفه‌ای است که رشته‌های مختلف را شامل می‌شود. با ادغام افراد، مکان، فرایند و فناوری، عملکرد، راحتی، ایمنی و کارآیی محیط ساخته شده را تضمین می‌کند.

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل