CoContest ؛ پلتفرم بازاریابی معماری داخلی

CoContest ؛ پلتفرم بازاریابی معماری داخلی

یکی از دغدغه‌های طراحان معرفی خود به دیگران برای دریافت پیشنهاد کاری است. تعداد زیادی از افراد نیز در جامعه به دنبال فردی متخصص برای طراحی فضاهای داخلی خود هستند. اگر شما نیز جزو یکی از این دو دسته هستید، مطالعه‌ی این مقاله را برایتان پیشنهاد می‌کنم. تاثیرات مثبت اینترنت در حوزه‌ی معماری، امکان ایجاد پلتفرم‌ جدیدی برای بازاریابی معماری داخلی را فراهم کرده‌است. در این مصاحبه  با Filippo Schiano di Pepe، موسس CoContest گفت‌وگو می‌کنیم؛ معماری خلاق که توانست با عملی کردن ایده‌ی خود، پیوندی میان مشتریان و معماران داخلی ایجاد کند. در این مقاله با شیوه‌ی کار این پلتفرم بازاریابی معماری داخلی و موسس آن، آشنا می‌شویم.

ما در مجموعه‌ی مصاحبه با معماران و شهر سازان کارآفرین، با دانش‌آموختگان برجسته‌ی این ر شته‌ها که مسیر شغلی متفاوت‌تری نسبت به روند متداول جامعه دنبال کرده‌اند، آشنا می‌شویم. از افکار، نظرات، راه‌حل‌های عملی و ایده‌هایی برای موفقیت صحبت می‌کنیم؛ و می‌آموزیم که چگونه ایده‌ها را در زمینه‌ی معماری و شهرسازی و فراتر از آن در کارهای خلاقانه‌ی خود به کار ببریم. در ادامه با ما همراه باشید.

خلاصه‌ای در باب معرفی Filippo Schiano di Pepe و CoContest

Filippo در شهر رم کشور ایتالیا متولد شده‌است. کار او مانند اکثر معمارها با یک مسیر شغلی مشخص شروع شد. او بعد از فارغ التحصیلی برای کسب تجربیات کاری باارزش به استودیوهای معماری بین‌المللی پیوست. این استودیوها در رم و لندن قرارداشتند. او در شرکت‌های معماری متعددی نظیر شرکت Massimiliano Fuksas در رم و Ray Hole Architects در لندن، کار کرده‌است. در حین کار برای این شرکت‌ها، به ناکارآمدی بازار کسب و کار پی برد. در زادگاه خودش ایتالیا متوجه شد که تعداد کثیری از معماران و تعداد بسیار محدودی از مشتری‌ها وجود دارند. به این دلیل، او در سال ۲۰۱۳، CoContest ( اولین پلتفرم تامین منابع گسترده‌ی معماری داخلی) را تاسیس کرد. این پلتفرم بازاریابی معماری داخلی ، طراحان را از سرتاسر دنیا به مشتری‌ها متصل می‌کند.

cocontest

این پلتفرم امکان برگزاری رقابت درمیان ایده‌های جدید طراحی را فراهم می‌کند. انجمن معماران  CoContest، درمورد ارائه‌ی جوایز نقدی تصمیم میگیرد. در وبسایت CoContest، شعار “هدف ما برهم زدن وضع موجود است.” نوشته شده‌است. نیافتن کارفرمای مناسب تهدیدی برای معماران ایتالیایی به شمار می‌رفت. از طریق پلتفرم Cocontest، این تهدید برای معماران ایتالیایی_به‌خصوص معماران جوان_کمتر از معماران بین‌المللی شده‌است.

چه چیزی باعث شد شما تصمیم به تاسیس CoContest بگیرید؟ آیا لحظه‌ی به‌خصوصی وجود داشت که شما را به این سمت سوق داد؟

من به مدت زیادی در استودیوهایی در ایتالیا و لندن مشغول به‌کار بوده‌ام. این جستجو به من کمک کرد تا متوجه ناکارآمدی در بازار معماری شوم. تعداد زیادی مشتری از خدمات معماری که دریافت می‌کردند، ناراضی بودند. درضمن، در اروپا و به‌خصوص در ایتالیا، معماران جوان برای پیدا کردن شغل و مشتری جدید بسیار سختی می‌کشیدند. درواقع تعداد بالایی معمار بیکار وجود داشت. تصور کنید که یک-سوم معماران اروپا، ایتالیایی هستند و یک-سوم معماران کل جهان از اروپا هستند. به این ترتیب، من ایده‌ی ایجاد پلتفرم بازاریابی معماری داخلی را عملی کردم که مشتریان بتوانند معماران عالی را پیدا کنند. طراحان نیز می‌توانند مشتری جدید پیدا کنند و به صورت آنلاین در خانه کار کنند.

لطفا در مورد مدل کسب و کار CoContest برای ما توضیح دهید.

مسابقات معماری عمومی الهام‌بخش ایده‌ی CoContest بود اما طراحی به جای یک ارگان عمومی به یک مصرف‌کننده ارائه داده می‌شود. به صورت ساده، مشتریانی که مایل به بازسازی خانه‌ی خود هستند، آنچه را که در ذهن دارند بیان می‌کنند. آن‌ها سلیقه و سبک شخصی خود را ارائه می‌دهند و یک رقابت به تمام معنا را در CoContest ایجاد می‌کنند. طراحان ثبت‌شده در وبسایت (بیش از ۳۵[۱]هزار نفر از ۹۰ کشور) می‌توانند در این رقابت شرکت کنند. تا انتهای مدت زمان شرکت در مسابقه، مشتریان به طور متوسط حدود ۲۰الی۲۵ پیشنهاد دریافت خواهند کرد. آن‌ها می‌توانند از میان طراحان، شخص مورد نظر خود را انتخاب کنند. ما هنگام برگزاری هر مسابقه، هزینه‌ای را دریافت می‌کنیم. این مدل اصلی کسب و کار ما است اما مدل‌های جزئی دیگری نیز کنار این وجود دارد.

چگونه مشتریان و طراحان از CoContest، سود می‌برند؟

مشتری‌ها می‌توانند حداقل در ۱۴روز چندین پیشنهاد برای پروژه‌ی خود پیدا کنند. این فرآیند بدون صرف زمان برای جستجوی معمار خوب و بحث کردن بر سر هزینه‌ها اتفاق می‌افتد. مشتریان به خاطر دریافت پروژه‌های طراحی متعدد با کمترین زمان و هزینه، منفعت می‌کنند. بدون استفاده از CoContest پروژه‌ی طراحی برای یک خانه به مساحت ۱۰۰مترمربع، حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار هزینه دارد. با CoContest، همین طراحی در عرض ۱۴روز و با مبلغ ۷۰۰ دلار انجام می‌شود.

در این پلتفرم بازاریابی معماری داخلی ، طراحان نیز با برنده شدن در رقابت‌ها، درآمد کسب می‌کنند. آن‌ها از طریق کسب درآمد و پیدا کردن مشتری از طریق CoContest، سود می‌برند. طراحان زیادی به‌خصوص از اروپای شرقی هستند که منحصرا به طور تمام‌وقت در CoContest کار می‌کنند. آن‌ها درآمدی بیش از کار برای یک شرکت معماری کسب می‌کنند.

cocontest

CoContest تنها شرکت ایتالیایی بود که سال گذشته میان ۵۰۰ استارتاپ به Incubator Lab در Mountain View کالیفرنیا دعوت شد. این آرزوی هر استارتاپی است که در این موقعیت باشد. چطور در ابتدای راه منابع مالی شرکت خود را تامین کردید و امروز در چه وضعیتی به سر می‌برید؟

در همان ابتدای کار، موفق به یافتن سرمایه‌گذاران خصوصی شدیم که به پروژه‌ی ما اعتقاد داشتند. آن‌ها می‌توانستند پتانسیل شرکت ما در ایجاد تغییرات کسب و کار طراحی داخلی را درک کنند. این امر در مراحل مختلف جمع‌آوری سرمایه به ما کمک کرد. در حال حاضر، ما در شرف برگزاری دور اول جمع‌آوری کمک مالی برای خود هستیم.

آیا مهارت‌های معماری شما، در کارآفرینی یک رسانه‌ی دیجیتال مورد استفاده قرار گرفته‌است؟ آیا استفاده از این مهارت‌ها را در کار خود ادامه می‌دهید.

قطعا! اگر من یک معمار حرفه‌ای نبودم، هیچوقت نمی‌توانستم ایده‌ی CoContest را عملی کنم. من باورم دارم که معماران می‌توانند یک مدیرپروژه‌ی موفق باشند. آن‌ها می‌توانند یک ایده را تا مرحله‌ی اجرا هدایت کنند. سعی من پیاده‌سازی همان مدل طراحی و ساخت ساز، در کار جدیدم است: پژوهش، طراحی، ایجاد کردن، آزمایش، تکرار.

آیا دانشجویان طراحی می‌توانند در CoContest، کار کنند یا حتما باید مدرک داشته باشند؟

نیازی به مدرک تحصیلی نیست. شما فقط باید خواسته‌ی مشتری را به بهترین نحو ارائه دهید. سیستم ما به صورت انتخابی و رقابتی است. اگر کار یک طراح، خوب نباشد و در هر رقابتی ببازد در نهایت خودش از شرکت در رقابت‌ها کناره‌گیری خواهدکرد. من باور دارم که فقط طراحان عالی می‌توانند کار خود را در CoContest ادامه دهند.

من به عنوان یک مشتری، واقعا از ایده‌ی دریافت ده‌ها پیشنهاد پروژه استقبال می‌کنم. اما در مورد دیدگاه طراحان چطور؟ اگر من جزو ۹ بازنده‌ی رقابت باشم، قرار است چه چیزی دریافت کنم؟

من فکر می‌کنم بسیاری از معماران عادت کرده‌اند که در مسابقات عمومی شرکت کنند و در همه‌ی آن‌ها برنده نشوند. قبول می‌کنم که باختن در مسابقات ناخوشایند است. هدف ما ارائه‌ی بهترین خدمات ممکن برای مشتریان و حداکثر نتایج و جوایز برای بهترین طراحان است. علاوه بر این، یک سیستم جمع‌آوری “امتیاز” در CoContest برای طراحان بر اساس مسابقاتی که شرکت می‌کنند، وجود دارد. این امتیازات نیز نهایتا به جوایزی دیگر تبدیل می‌شوند.

cocontest

عنوان مقاله‌ی Forbes[۲] سال ۲۰۱۴، درمورد شرکت شما “اخلال سبک” بود. می‌دانیم که واژه‌ی اخلالگر در عرصه‌ی استارتاپ یک تعریف و یک تهدید برای متخصصان مستقل به حساب می‌آید. دیدگاه ایتالیا نسبت به این واژه به چه صورت است؟

در سال‌های قبل، این واژه زیاد در ایتالیا شناخته شده نبود. با انقلاب اینترنت و خدمات نوآوری مانند Airbnb، Uber و Kickstarter، این واژه در ایتالیا نیز بیش‌تر بکار می‌رود. این واژه یک نقش انقلابی در نمایش تغییر قوانین کسب و کارها دارد. ایتالیا، در هسته‌ی اصلی خود، یک کشور کاملا سنتی است. جاییکه در آنجا به سختی می‌توان درمورد تغییر و نوآوری صحبت کرد. به عنوان مثال بازار معماری در یک بحران شدید قرار دارد. این یک بازار آزاد نیست و با قوانین، بسیاری محدود می‌شود. فقط چند معمار یا شرکت معماری محدود می‌توانند در ایتالیا کار کنند و درآمد داشته باشند. اکثر معماران، مخصوصا جوان‌ترها، بیکار هستند. در این پلتفرم بازاریابی معماری داخلی ، هدف ما ایجاد اخلال در کسب و کار معماری داخلی است. به این صورت که آن را بیش‌تر به حالت رقابتی، آزادتر و در دسترس‌تر تبدیل کنیم.

آیا برای معمارانی که مایل به شروع کسب و کار خود هستند، پیشنهادی دارید؟

همیشه ارائه‌ی پیشنهاد درست، سخت است. من باور دارم که ما معماران در یک اصل اساسی مانند خلاقیت، مهارت داریم. ما می‌توانیم چیزهایی را تصور کنیم که بقیه قادر به دیدن آن‎‌ها نیستند. توصیه‌ی من به معماران، قرار دادن خلاقیت در قلب کسب و کارشان و ارائه‌ی طرح‌های قابل استفاده برای مردم است. در پایان اینکه برای موفقیت هیچ فرمول جادویی وجود ندارد. متغیرهایی مانند تیم، ایده، اجرا و… همگی در دستیابی به موفقیت موثر هستند. از همه مهم‌تر نیز، قائل شدن ارزش واقعی به مردم است.

آینده‌ی کسب و کار معماری را به چه صورت می‌بینید؟ در چه حوزه‌هایی فرصت‌های بزرگی را برای معماران و توسعه دهندگان آینده متصور هستید؟

من فکر می‌کنم که اینترنت از طریق [۳]SaaS یا از طریق ابزارهای آنلاین دیگر، زندگی معماران را راحت‌تر کرده‌است. اما تغییر واقعی که اینترنت برای همه‌ی مردم و معماران ایجاد کرده‌است، از بین بردن موانع جغرافیایی است. چه من در خانه‌ام باشم چه در سواحل ایتالیا، در هرصورت می‌توانم برای مشتری از شهر نیویورک کار کنم.

Gopillar

اطلاعات تکمیلی

با توجه به اینکه مصاحبه‌ی فوق در سال ۲۰۱۶ منتشر شده است، لازم می‌دانم به نکات زیر اشاره کنم. امروز Cocontest، صاحب GoPillar، بزرگترین پلتفرم بازاریابی معماری در جهان است. در GoPillar، مشتری‌ها می‌توانند ده‌ها پروژه‌ی مختلف را از طراحان ثبت‌شده در این وبسایت با هزینه و زمانی کم دریافت کنند. این پلتفرم امروز با نام GoPillar، فعالیت می‌کند.

منابع:

archipreneur.com

gopillar.com

linkedin.com

صباسفیری

[۱] این تعداد مربوط به تاریخ انتشار مصاحبه(۲۰۱۶) است. امروزه بیش از ۶۰ هزار نفر در پلتفرم جدید GoPillar که متعلق به Cocontest است، فعالیت می‌کنند.

۱ نام یک مجله‌ی آمریکایی در حوزه‌ی بیزینس

[۳] Software as a service، یکی از راه‌کارهای ارايه‌ی نرم‌افزار با استقرار روی وب ‌سرور است. به این شکل که دیگر کاربر نیاز به نصب نرم‌افزار روی سیستم شخصی‌ خود ندارد و تنها با دسترسی به اینترنت و یک مرورگر وب می‌تواند از آن بهره گیرد.

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *