از بانکداری سرمایه‌گذاری تا توسعه معماری با گاس زوگولوویچ

شاید بتوان گفت یکی از هدف‌های هر معمار، قرارگرفتن در دسته‌ی مجریان برتر جامعه معماری باشد. اگر شما هم به دنبال این موضوع هستید، به خواندن این مطلب ادامه دهید؛ چراکه می‌خواهیم به بررسی صحبت‌های یکی از این افراد موفق بپردازیم. گاس زوگولوویچ کارها و پروژه‌های برجسته‌ای را در زمینه معماری، ساختمان و توسعه معماری انجام داده است. ما می‌خواهیم با نحوه‌ی انجام این کار آشنا شویم و بیاموزیم که چگونه می‌توانیم همین کار را برای مشاغل و پروژه‌های شخصی خود انجام دهیم.

ما در مجموعه‌ی مصاحبه با معماران و شهرسازان کارآفرین، با دانش‌آموختگان برجسته‌ی این رشته‌ها که مسیر شغلی متفاوت‌تری نسبت به روند متداول جامعه دنبال کرده‌اند، آشنا می‌شویم. از افکار، نظرات، راه‌حل‌های عملی و ایده‌هایی برای موفقیت صحبت می‌کنیم؛ و می‌آموزیم که چگونه ایده‌ها را در زمینه‌ی معماری و شهرسازی و فراتر از آن در کارهای خلاقانه‌ی خود به کار ببریم. در ادامه با ما همراه باشید.

گاس زوگولوویچ کسی بود که پس از پی‌بردن به ضعف بازار در مدیریت پروژه‌های نوسازی به ارائه این خدمات پرداخته و مسیر شغلی کارآفرینی خود را آغاز کرده است. او پیش از پیوستن به پدرش، راجر زوگولوویچ، چندین سال برای راه‌اندازی شرکت “فضای جامد” تلاش کرد. هدف این شرکت ارائه طراحی‌‌های جدید برای ساخت پروژه‌های جدید در سایت‌های فراموش شده داخل شهر بود.

سپس گاس سرمایه‌گذاری خود را به نام “خانه‌های ساکن” آغاز کرد که اولین سازنده خانه‌های سفارشی در لندن بود. این شرکت در مسیر خود به ساخت خانه‌های مردم کمک می‌کند و بهترین ساختمان‌های جدید لندن را به فروش می‌رساند. گاس دو شرکت دیگر نیز تاسیس کرده است که همه آن‌ها در روند ساخت خانه با هم تعامل دارند.

از کارهای گاس زوگولوویچ

گاس زوگولوویچ کیست و چگونه حرفه خود را آغاز کرده است؟

گاس زوگولوویچ در لندن به دنیا آمده و بزرگ شده است اما قبل و بعد رفتن به دانشگاه مسافرت‌های زیادی داشت. او همچنین در طول تحصیل در خارج از کشور زندگی می‌کرد. وی کار خود را در شهر لندن به‌صورت تصادفی در بانکداری سرمایه‌گذاری شروع کرد. خود زوگولوویچ در مصاحبه‌اش تعریف می‌کند: ” من با یکی از دوستانم زندگی می‌کردم که هر روز باید خیلی زود از خواب بیدار می‌شد. او واقعاً ناراحت بود که من می‌توانم هر روز در آن ساعت بخوابم؛ بنابراین برایم شغلی در شهر پیدا کرد تا من هم زود بیدار شوم! من به‌عنوان کارآموز به CS First Boston پیوستم و برای کسی کار کردم که بعدا برای کار به گلدمن ساکس رفت و مرا با خود برد. بنابراین در پاسخ به سوال شما باید بگویم که من اساساً خوش‌شانس بودم. در دانشگاه، من ریاضیات و فلسفه خواندم بنابراین دانش عمومی خوبی داشتم اما دانش خاصی نداشتم.”

زوگولوویچ چگونه وارد توسعه معماری و املاک شد؟

او گلدمن ساکس را ترک کرد و به مدت دو سال در سراسر جهان سفر کرد و کارهای مختلفی انجام داد. او حتی در استرالیا کار کرد. وقتی به لندن برگشت سعی کرد تا خانه خود را مرمت کند. از آنجایی که شغلی نداشت تصمیم گرفت تا خودش این کار را انجام دهد و نقش مدیر پروژه را به عهده بگیرد. این تجربه برای او چیزی به‌جز یک فاجعه نبود! او برخی از سازندگان را استخدام کرد ولی آن‌ها کار را در نیمه راه رها کردند و بنابراین گاس مجبور شد تا افراد دیگری را استخدام کند. اما او در این مسیر فهمید که می‌تواند از این فرصت استفاده کند و به افرادی که برای مرمت و بازسازی خانه خود به مدیریت نیاز دارند کمک کند.

با دیدن این شکاف در بازار کار، او اولین شرکت خود را تاسیس کرد. ایده‌ی او این بود که به‌جای پرداخت یک قیمت ثابت برای یک کار نوسازی، هزینه‌ها را روزبه‌روز پرداخت کنند. سپس هزینه خدمات او را در مدیریت سازندگان پرداخت کنند و مطمئن شود که آنها کاری را انجام می‌دهند که باید انجام دهند. اگر زمان انجام کار کمتر از زمان تعیین شده طول بکشد، مشتری می‌تواند پس‌انداز کند. اگر به همان اندازه که برنامه‌ریزی‌شده زمان لازم باشد، مشتری پس اندازی نمی‌کند اما مطمئن است که سازندگان کار را انجام داده و به پایان رسانده‌اند.

همکاری زوگولوویچ با پدرش از کجا شروع شد؟

گاس زوگولوویچ سعی کرد این کار را برای چند سال اداره کند. در این فاصله، پدرش در حال کار بر روی یک ساختمان مسکونی بود. در انتهای پروژه‌ی پدرش وارد شد تا در چند قسمت به او کمک کند. سپس پدرش از او خواست که در زمینه خرید سایت و مواردی ازاین‌دست به او کمک کند. بنابراین این کار را انجام داد و از آن به بعد بیشتر برای تجارتش شروع به کار کرد. حجم کار او در نوسازی کاهش یافت و بنابراین در نهایت تمام‌وقت برای پدرش کار کرد.

بعد از چند سال، آنها تصمیم گرفتند که شریک شوند. بنابراین، به سایت‌های موجود نگاه می‌کردند و برخی سایت‌ها را پیدا می‌کردند. سپس آنها را خریداری و توسعه می‌دادند. در نهایت یکی از این سایت‌ها خانه‌ی گاس شد.

آیا تجربه کار در گلدمن ساکس برای زوگولوویچ مفید بود؟

زوگولوویچ در مصاحبه خود به این سوال این‌گونه پاسخ می‌دهد: “آن کار به شما در سروکله زدن با اعداد کمک می‌کند و این بسیار مفید بود. زیرا من فکر می‌کنم افراد زیادی در زمینه توسعه معماری و املاک هستند که نمی‌توانند کاملاً به اعداد سرک بکشند. آن‌ها احتمالاً خوش‌شانس بوده‌اند؛ زیرا بازارها بالا رفته‌اند اما همیشه چنین نیست. به همین دلیل، درک اعداد و امور مالی بسیار مفید است.”

در ادامه زیگولوویچ درمورد نقشش در شرکت” فضای جامد” می‌گوید که در حال حاضر یک کارگردان است و مدیریت فعالی در آن ندارد و فقط در جلسات هیئت‌مدیره حضور دارد.

کار تیم زوگولوویچ در شرکت فعلی خود، خانه‌های ساکن، چیست؟

در این شرکت چند جریان تجاری وجود دارد. اما هسته اصلی مدل کسب‌وکار ساخت خانه‌های با کیفیت بالا و طراحی شده است که مقرون‌به‌صرفه‌تر از برخی از خانه‌هایی است که در زمان کار در ” فضای جامد” ساخت. آن‌ها در ” فضای جامد” چند خانه ساخته‌اند، اما واقعیت این است که یک کار ویژه هستند. طراحی خوب هزینه بیشتری دارد. هرچه معماران به شما بگویند، اجتناب از آن دشوار است؛ بنابراین آنچه که آن‌ها انجام می‌دهند ساخت پوسته‌های ضد آب است که مالک می‌تواند آنها را خودش جا دهد.

این موضوع چند مزیت دارد:

  • اولا، جا انداختن آن برای مشتری ارزان‌تر از وقتی است که شرکت این کار را انجام دهد. اگر شرکت این کار را انجام دهد باید تمام هزینه‌های مدیریت، هزینه‌های بهره و سود توسعه‌دهنده را در آن بگنجاند.
  • دوم، مشتری‌ها می‌توانند آنچه را می‌خواهند و چگونگی آن را انتخاب کنند. به جای اینکه از طرف شرکت رنگ و کاشی را برای آشپزخانه انتخاب کنند، مشتری‌ها می‌توانند خودشان این کار را انجام دهند. آنها می‌توانند به‌اندازه دلخواه یا زمان کمتری را سپری کنند.
  • سوم، مالک در طرح انعطاف‌پذیری دارد. اگر به شخصی ۱۰۰۰ فوت مربع بفروشید، آنها می‌توانند خود تصمیم بگیرند که آیا سه اتاق خواب کوچک یا دو اتاق خواب بزرگ می‌خواهند.

از دید این شرکت، سود این است که زودتر از پروژه خارج شوند و به پروژه بعدی بروند. این همچنین بدان معناست که آن‌ها مجبور نیستند با همه مشکلات موجود در یک پروژه مقابله کنند.

آیا در شرکت زوگولوویچ معمار استخدام می‌شود؟

او در مصاحبه خود در جواب این سوال این‌گونه می‌گوید: “ما در شرکت خود معمار استخدام نمی‌کنیم. ما معماری را برون‌سپاری می‌کنیم. این کار را در ” فضای جامد” نیز انجام می‌دهیم. ما دوست داریم معماری بیاوریم که کار را به‌خوبی انجام دهد و همه چیز را تازه نگه دارد و طراحی را حفظ کند. همچنین فکر می‌کنم این فرصت را به معماران می‌دهد تا کارهای جالب انجام دهند. من اعتقاد زیادی به مشارکت دارم. همچنین به همکاری خود با یک معمار شبیه کارگردان و تهیه‌کننده فیلم فکر می‌کنم. من تهیه‌کننده هستم و معمار کارگردان است.”

آیا ” فضای جامد” و “خانه‌های ساکن” با هم تعامل دارند؟

” فضای جامد” و “خانه‌های ساکن” کارهای زیادی با هم انجام می‌دهند. به‌عنوان‌مثال، ” فضای جامد” در حال ساخت یک پیشرفت بسیار خوب است که در نزدیکی پل لندن و دفتر “خانه‌های ساکن” است. “خانه‌های ساکن” در حال انجام بازاریابی و فروش برای ” فضای جامد” است. ما در حال همکاری با ” فضای جامد” و همچنین با مشتریان دیگر هستیم. آن‌ها همچنین بر روی پروژه‌ای که به‌تازگی توسط پیتر سالتر در پارک هلند لندن راه‌اندازی شده است نیز بازاریابی و فروش انجام داده‌اند.

زوگولوویچ دو شرکت دیگر دارد که یکی وظیفه تامین منابع و دیگری وظیفه تامین اعتبار برای ساخت و فروش در شرکت “خانه‌های ساکن” را برعهده دارد.

زوگولوویچ به یک فارغ‌التحصیل رشته معماری که می‌خواهد کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کند، چه توصیه‌ای می‌کند؟

او می‌گوید: “من فکر می‌کنم ما در دوران شگفت انگیزی زندگی می‌کنیم. اگر به هزینه‌های مسکن و زمین نگاه کنید، بسیار مسخره است. اما در کنار هم، هزینه‌های اتصال و شفافیت بسیار کم است. به همین دلیل، من فکر می‌کنم هرگز زمان بهتری برای ایجاد مواردی مانند باگروپن (پروژه‌های مسکن مشترک) که جوامع می‌توانند برای پیشرفت دور هم جمع شوند، نبوده است.”

او همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که معماری فقط در مورد فرایند طراحی نیست بلکه در واقع درک ساختار ساختمان نیز هست. به‌عنوان‌مثال، دانستن اینکه باران شدید یا باد چه تاثیری بر رویش دارد. به همین دلیل است که وقتی معمارانی را می‌بیند که خانه‌های خود را ساخته‌اند و حداقل یک‌بار مراحل ساخت را طی کرده‌اند، لذت می‌برد.

توصیه زوگولوویچ برای کسانی که می‌خواهند به‌صورت شخصی کار خود را شروع کنند، چیست؟

او می‌گوید نکته اصلی این است که درک کنیم همیشه خطرات وجود دارد و همیشه دلایلی برای “نه گفتن” هست. اما شما باید قدم به ناشناخته بگذارید و آن را امتحان کنید، در غیر این صورت هیچ تغییری نمی‌کند.

همچنین، به خود ایمان داشته باشید و زیرک باشید. زیاد بخوانید، با افراد زیادی صحبت کنید و شبکه خود را توسعه دهید. هیچ دلیلی وجود ندارد که موفق نشوید. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که جوانان ۲۴ ساله می‌توانند میلیاردر شوند. با دنیای دیجیتال، نیازی نیست که ۶۰ سال قبل از شروع اولین اختراع خود باشید. شما فقط می‌توانید سوار شوید و آن را انجام دهید. هیچ‌کس مانع شما نمی‌شود.

آینده حرفه معماری در دید زوگولوویچ چگونه است؟

او فکر می‌کند معماران باید خود را به‌عنوان یک همکار ببینند، نه اینکه منفعلانه منتظر کمیسیون باشند. آنها باید در مورد نقش خود در روند کار فکر کنند. باید بیرون بروند و فرصت‌ها را پیدا کنند و توسعه دهندگان را مجاب کنند تا با آنها شریک شوند و بگویند: “خوب، چگونه می‌توانیم این کار را با هم انجام دهیم؟”

این موضوع شبیه قیاس کارگردان و تهیه‌کننده است. وقتی یک فیلم در ابتدای توسعه است، تهیه‌کنندگان، کارگردانان و نویسندگان گاهی اوقات با هم به استودیو می‌روند. او فکر می‌کند همیشه به معماران نیاز خواهد بود زیرا آنها ارزش ویژه‌ای به‌ویژه از نظر محصولات اضافه می‌کنند. اما فکر می‌کند این روزها، حتی اگر در یک تمرین باشید، شما باید به این فکر کنید که چگونه می‌توانید کارآفرین باشید. همچنین بیاندیشید که چگونه می‌توانید کارها را متفاوت انجام دهید و به توسعه معماری دلخواه خود برسید.

 

منبع: archipreneur.com

غزاله دهقان نیری

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل