طراحی و بازسازی خانه‌‌ ی رایدون استریت در لندن

طراحی و بازسازی خانه‌‌ ی رایدون استریت در لندن

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: طراحی یک خانه باید متناسب با نیازهای زمانی و مکانی ساکنین آن باشد تا بتواند زمینه‌‌ی آسایش و آرامش آنان را فراهم کند. یک خانه‌‌ی مدرن است که توسط گروه معماری موکسون[۱] طراحی شده است. این پروژه یک فضای زندگی مدرن و معاصر را داخل یک خانه‌‌ی سنتی ویکتوریایی بازسازی شده جای داده است. خانه‌‌ی Rydon Street House در منطقه‌‌ی حفاظت شده‌‌ی میدان آرلینگتون[۲] در مرکز لندن واقع شده است. ساختمان موجود یک خانه‌ی باریک و بلند (چهار طبقه شامل طبقه‌‌ی همکف پایین) به صورت سلولار می‌‌باشد. که ساختمان اصلی از باغ پشتی منفصل بود. هر دوی این فاکتورها متضاد خواسته و شیوه‌‌ی زندگی مشتری قدیمی موکسون بود.

                                                                          طراحی و بازسازی خانه‌‌

کانسپت طراحی خانه

رویکرد طراحی بهبود فضای موجود ضمن حفظ و تقویت کاراکتر ساختمان به هر دو صورت داخلی و خارجی و ایجاد فضای زندگی متناسب برای خانواده‌‌ای مدرن انتخاب شد. کل ساختمان از بالا تا پایین مجددا پیکربندی شد. البته با حفظ سلسله مراتب کلی، که فضاهای عمومی و سرگرمی در طبقات پایین و اتاق خواب‌‌های دنج و فضاهای خصوصی در بالا قرارگرفتند. مشتری آن‌ها در اقلیم گرم رشد یافته بود. و این ملک را برای باغ جنوبی آن خریداری نموده بود. بنابراین نقطه‌‌ی اصلی طراحی ایجاد یک فضای باز به باغ پشتی تعیین گردید.

برای دستیابی به طرح مورد نظر تمام سطوح پایین برای ایجاد یک فضای کارآمد و در عین حال سخاوتمندانه حفاری شد. عرض کامل فضای زندگی به یک باغ غرق نور باز می‌‌شود. دیوار شیشه‌‌ای متناسب از کف تا سقف، بین باغ و فضای خانه، باعث اتصال خانه با بیرون می‌‌شود و همچنین نور زیبایی را وارد فضا کرده است.

                                                                          طراحی و بازسازی خانه‌‌

مصالح به کار رفته

برای برآورده کردن خواسته‌‌های مشتری، پالت متریال طراحی داخلی طبق خواسته‌‌ی او انتخاب شد. که احساس آرامش فضا را نیز می‌‌توان به انتخاب متریال نسبت داد. آجرهای بتونی سفید رنگ، کف سفید و سنگ مرمر که زمینه‌‌ای برای مجموعه‌‌ی هنری و مبلمان مدرن و روشنایی عمل می‌‌کند. این هماهنگی، با آشپزخانه‌‌ای نفیس و سفارشی سفید رنگ، فضای ذخیره‌‌سازی و امکانات یکپارچه و منظم که توسط جک ترنچ ساخته شده‌‌اند، تکمیل می‌گردد.

                                                                            طراحی و بازسازی خانه‌‌

                                                                            طراحی و بازسازی خانه‌‌

نقطه‌‌ی استثنایی این طرح مبلمان اتاق نشیمن با شومینه‌‌ای قدیمی، قرنیز، گل سقف و دیوارهایی سورمه‌‌ای رنگ است. که نقطه‌‌ی مقابل دیگر فضاهای مدرن است. ورودی، راه‌‌پله و طبقه‌‌ی همکف بالایی با المان‌‌های جدید و مدرن مبلمان شدند. عایق‌کاری در دیوارها و سقف انجام شد. و پنجره‌‌ها با شیشه‌‌های دوجداره جایگزین گردیدند. اتاق‌‌ها در طبقات بالا کاملا مدرن، معاصر و متناسب با نیاز ساکنان طراحی شده‌‌اند. به گفته‌‌ی معماران موکسون، نتیجه‌‌ی نهایی، فضای زندگی پر از نور و جهانی متفاوت از خانه‌ی قبلی را مجسم کرده است.

                                                                          طراحی و بازسازی خانه‌‌

                                                                      طراحی و بازسازی خانه‌‌

سخن آخر

با توجه به نتیجه‌ی نهایی این خانه و موارد مشابه بسیاری که در اقصی نقاط جهان وجود دارد، می‌توان بسیاری از خانه‌های قدیمی در ایران را نیز با حفظ هویت تاریخی و نقاط قوتشان، نوسازی کرد. و متناسب با نیازهای امروزی طراحی کرد. تا علاوه بر حفط ارزش‌های تاریخی آن بنا و بافت محلی آن از ساخت و سازهای بی‌‌رویه، آسیب به محیط زیست و اتلاف متریال جلوگیری نمود.

 

منابع: archdaily.com

[۱] . Moxon Architects

[۲] . Arlington

 

پریسا حسینی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *