مورفولیو؛ رابطی هوشمند بین معماری دنیای واقعی و معماری دیجیتال

نرم‌افزار مورفولیو اولین بار توسط آنا کنوف (Anna Kenoff) معمار، سرپرست و یکی از مؤسسان شرکت نرم‌افزاری مورفولیو معرفی شد. او و سه معمار دیگر همواره به دنبال ابزارهایی در تلفن همراه خود برای فازهای مختلف طراحی بودند. علاوه بر بخش طراحی، در بخش معماری نیز می‌توانیم از این برنامه استفاده کنیم. برای مثال در بخش معماری دیجیتال، بولت ژورنال، اسکیس و تابلوها نیز مناسب است.در ادامه می‌خواهیم به شناخت آنا کنوف، صحبت‌های او در مورد نحوه آشنایی معماران با مورفولیو و اینکه این برنامه چگونه می‌تواند به شما کمک کند بپردازیم.

ما در مجموعه‌ی مصاحبه با معماران و شهرسازان کارآفرین، با دانش‌آموختگان برجسته‌ی این رشته‌ها که مسیر شغلی متفاوت‌تری نسبت به روند متداول جامعه دنبال کرده‌اند، آشنا می‌شویم. از افکار، نظرات، راه‌حلهای عملی و ایده‌هایی برای موفقیت صحبت می‌کنیم؛ و می‌آموزیم که چگونه ایده‌ها را در زمینه‌ی معماری و شهرسازی و فراتر از آن در کارهای خلاقانه‌ی خود به‌کارببریم. در ادامه با ما همراه باشید.

درباره آنا کنوف

آنا کنوف یک معمار، ایده پرداز و از خالقان مورفولیو است. او تقریباً ده سال در شهر نیویورک کارکرده است و بیش‌ترین زمان را در یک شرکت معماری به نام WORKac  در دفتر معماری متروپولین گذرانده است. سپس در دانشگاه کلمبیا به تدریس و تشکیل برنامه‌های عمومی، نشریه‌ها و نمایشگاه‌ها در مرکز مطالعات معماری آمریکا به نام Buell Center پرداخته است. یکی از شناخته‌ترین نمایشگاه‌های او “توقیف‌شده؛ اسکان دوباره‌ی رویای آمریکایی با همکاری موزه هنر مدرن” نام داشت. شرکت نرم‌افزاری او به خلق ابزارهای طراحی برای موبایل جهت استفاده‌ی افراد خلاق و حرفه‌ای مانند معماران و طراحان می‌پردازد. همچنین معماری دیجیتال از حیطه‌های مورد علاقه وی محسوب می‌شود.

مورفولیو چه زمانی شکل گرفت؟

مورفولیو در سال ۲۰۰۹ هنگام عرضه اولین آی‌پد، زمانی که به این نتیجه رسیدند که آی‌پدها هیچ‌کدام از نیازهای حرفه‌ای آن‌ها را برآورده نمی‌کنند، شکل گرفته است. با عرضه آی‌پدها به عنوان اولین صفحه‌های لمسی تیم خالق مورفولیو آن را هدیه‌ای به طراحان دانستند و از این ویژگی استفاده کردند.

معماری دیجیتال

همکاران آنا کنوف در این راه چه کسانی بودند؟

آنا کنوف در مورد همکاران خودش در این راه به این اشاره کرده که آن‌ها از دانشکده‌ی تحصیلات تکمیلی معماری دانشگاه کلمبیا بودند و برنامه‌ها را می‌ساختند. همچنین در این تیم یک معمار دیگر نیز حضور دارد. همچنین او به این موضوع اشاره می‌کند که تیم شیوه طراحی را به خوبی می‌شناخت. بنابراین خلق ایده در مورد چگونگی تبدیل و انتقال آن به دستگاه‌ها برای آن‌ها آسان بود.

کسب‌وکار مورفولیو به چه شکل است؟

برای استفاده از مورفولیو باید یک اشتراک ایجاد کرد که برای استفاده اولیه رایگان است. ولی برای استفاده از امکانات بیشتر و تخصصی نیازمند خرید اشتراک هستیم. در ابتدا می‌توانیم برای آشنایی با امکانات از نسخه آزمایشی رایگان استفاده کرد. پس‌ازآن با خرید اشتراک ماهانه به مبلغ ۳.۹۹ دلار یا سالانه به مبلغ ۱۱.۹۹ دلار می‌توانیم دوباره از این امکانات استفاده کنیم.

مورفولیو چگونه می‌تواند به معماری کمک کند؟

کاغذهای طراحی که برای معماران بسیار آشنا است ابزاری است که دهه‌ها به عنوان وسایل طراحی و رسم از آن استفاده کرده‌ایم و همچنان از آخرین ابزاری است که می‌توان آن را به معماری دیجیتال تبدیل کرد. درست است که معماران از بسیاری از برنامه‌ها به صورت روان استفاده می‌کنند ولی درنهایت خط کشیدن و طراحی با دست، راهی است که برای ایجاد، توسعه و بحث در مورد ایده‌ها باهم ارتباط برقرار می‌کنند.

در این مرحله ابزار مورفولیو وارد کار می‌شود و تنها ابزاری است که شما را در کل این پروسه هدایت می‌کند. از ابتدا تا انتهای پروژه، چه بخواهید ایده‌های اولیه را روی سایت ترسیم کنید، به ابزار اندازه‌گیری و مقیاس نیاز داشته باشید، روی مجموعه‌ها و جزئیات طراحی علامت‌گذاری کنید، چه بخواهید از پروژه تصویری برای پیمانکار ارائه دهید و برای او یادداشت بگذارید. تنها چیزی که شما نیاز دارید آیپد و قلم آن است. مورفولیو طراحی روان را با ابزار دقیق و هوشمند کَد (CAD) ادغام می‌کند و نتیجه رضایت بخشی را در زمینه معماری دیجیتال به شما ارائه می‌دهد.

این موضوع بیان‌کننده آن است که نه‌تنها افراد متخصص برای ارائه سریع ایده‌ها و طراحی‌ها، بلکه تمام کسانی که به این شاخه علاقه دارند نیز، می‌توانند معماری را تجربه کنند و به ابزارهای طراحی آن دسترسی داشته باشند. آن‌ها حتی می‌توانند یک بازسازی یا طرح جدید را برای محل سکونت یا محل کار خود نیز شروع کنند.

آیا مورفولیو از واقعیت مجازی پشتیبانی می‌کند؟

بله! این ابزار طراحی به کاربران اجازه می‌دهد تا دید مجازی را برای مقیاس بندی در هر مکان کشف کند و طراحی پیچیده را آسان و قابل‌دسترسی می‌کند. مورفولیو همچنین در حال کشف مناطق جدید در واقعیت مجازی و راه‌اندازی ضبط رنگ‌ها به صورت واقعیت مجازی است؛ ویژگی جدیدی که در برنامه برد (Board) از قبل محبوب است. یک برنامه که  در درجه اول برای ایده‌های طراحی داخلی استفاده می‌شود. این ابزار جدید به هرکسی امکان می‌دهد تا از دنیای اطراف خود رنگ‌ها را نمونه‌برداری، تجربه و ثبت کند. این نه‌تنها یک روش جدید برای تجربه رنگ است، بلکه همچنین یک روش جدید برای تأثیرگذاری رنگ بر دکوراسیون، طراحی و منبع سازی است.

آیا یادگیری معماری به آنا کنوف در اجرای ایده‌ی مورفولیو کمک کرده است؟

طبق صحبت‌های آنا کنوف معماران آموزش دیده‌اند که بسیار سخت کار کنند ، و سعی می‌کنند مهارت‌های مختلفی را تجربه کنند. از طراحی گرافیک گرفته تا نرم‌افزارها و تکنیک‌های مختلف. این بدان معناست که معماران کاملاً متبحر هستند تا با نیازهای روزمره یک استارتاپ مقابله کنند.

معماران به‌گونه‌ای دیگر به مشکلات نگاه می‌کنند. هنگامی‌که با یک چالش روبرو می‌شوند، مشتاق می‌شوند که با زاویه دید متفاوتی به بررسی مشکل بپردازند و از منظری جدید به آن نگاه کنند ، حتی ممکن است برای طرح چیزی که هم هوشمندانه است و هم بدیع ، سؤال را از نو تنظیم کنند.

آنا کنوف چگونه با روند کند سازگاری صنعت ساختمان با فناوری‌های حال حاضر کنار آمده؟

از نظر آنا کنوف، طراحان معمولاً اوایل پذیرش هستند. آن‌ها از امتحان چیزهای جدید نمی‌ترسند و واقعاً مشتاق پیدا کردن راه‌هایی برای کار هوشمندتر ، سریع‌تر و پربارتر کارشان هستند.

توصیه آنا کنوف برای معمارانی که می‌خواهند کار خود را شروع کنند چیست؟

او می‌گوید:” ما یک تیم خلاق ساخته‌ایم که به ما امکان می‌دهد بیشتر کارها را بدون وابستگی به عوامل خارجی، که هزینه بیشتری دارد، انجام دهیم. استارتاپ هایی که باید در مورد اولویت‌ها زود تصمیم بگیرند، گاهی اوقات تصمیمات هوشمندانه‌تری نسبت به افرادی که سرمایه‌گذاری می‌کنند و محدودیت‌های یکسان ندارند، می‌گیرند. از خطر کردن نترسید و در این راه شکست بخورید. همه چیز درمورد آزمایش و گرفتن بازخورد هنگام ایجاد جامعه مختص به خودتان است.”

او در ادامه در مورد فرصت‌های تجاری برای معماران می‌گوید:” فناوری درهای زیادی را به روی سازندگان باز کرده است. این موضوع را می‌توانیم در محله‌های بروکلین که انبارها و دفترها به استودیوهای مبلمان ، پارچه و محصولات و نمایشگاه‌ها تبدیل شده‌اند، ببینیم. فرآیندهای دیجیتالی و ساخت امکانات جدیدی را برای خلاقان ایجاد می‌کند و معماران از قبل می‌دانند چگونه با مواد و جزئیات کار کنند. من تصور می‌کنم این بیشتر یک فرصت “اجتماعی” است تا یک فرصت “شغلی”، اما مطمئناً یک حرفه‌ی جالب است که می‌تواند پاداش‌های مختلف و بی‌اندازه داشته باشد.”

 

منبع: archipreneur.com

غزاله دهقان نیری

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل