خانه‌ ی شیشه ‌ای ؛ اتحادی از فضاهای جذاب

اختصاصی کانون معماران: مرکز فرهنگی – ورزشی خانه‌ ی شیشه ‌ای برای باشگاه فوتبال کالینگ‌وود طراحی شده است. هدف از طراحی این مرکز، حمایت از بازیکنان نخبه‌ی باشگاه و فراهم کردن فضایی برای برگزاری رویدادهای عمومی می باشد. پروژه‌ی خانه ی شیشه ای در سال ۲۰۱۶ میلادی و توسط کروکسون رمسی انجام شد. او این مرکز را در زمینی به مساحت ۴۱۹۰ مترمربع طراحی کرد. در ادامه‌ی مطلب، شما را با جزئیات پروژه‌ی بی‌نظیر طراحی این مرکز آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

خانه‌ ی شیشه ‌ای

بررسی عناصر تشکیل دهنده‌ی خانه ی شیشه ای

از میان مهم‌ترین عناصر خانه‌ ی شیشه ‌ای، می‌توان به یک کافی‌شاپ، بار، فضای نشیمنی چندگانه، سالن اجتماعات، سالن ورزش، رختکن، انبار، اتاق جلسات و دفتر هیئت مدیره اشاره کرد. نکته‌ی قابل توجه در این پروژه، نیاز فضاها به دسترسی مجزا بود. برای مثال، پس از بسته شدن تئاتر، مسیری مستقیم به سمت سالن ورزش برای عموم طراحی شده است؛ و یا مسیر خروج از مرکز کاربردی به سمت کافی‌شاپ منتهی می‌شد. يا مسير ورزشكاران به رختكن بايد به گونه‌اي باشد كه با مردم در كافي‌شاپ روبرو نشوند. در نتيجه، می‌توان مشاهده کرد که پلان این مجموعه از بخش‌های مجزا تشکیل شده است. یکی از فضاهایی که می‌بایست توانایی برطرف کردن طیف وسیعی از نیازها را داشته باشد، بخش تهیه‌ی غذا بود. این بخش، یک آشپزخانه‌ی صنعتی را دربرمی‌گیرد. این آشپزخانه می‌تواند غذا و نوشیدنی لازم برای دورهمی‌های دوستانه و میزهای شام پانصد تا هزار نفره را فراهم نماید.

معرفی فضاهای داخلی خانه ی شیشه ای 

بنای خانه ی شیشه ای، در یک سایت مثلثی شکل، مابین سالن شنای المپیک و یک مجموعه‌ی ورزشی قرار گرفته است. در انتهای قسمت شمالی سایت، بار و کافه در جوار یک فضای باز جانمایی شده‌اند. جالب است بدانید که دسترسی به خانه‌ی شیشه‌ای از طریق کافه نیز امکان‌پذیر است. هرچند که ورودی اصلی خانه ی شیشه ای در نقطه‌ی میانی ساختمان و از طریق یک راه عابر پیاده تعریف شده است. ورودی، به سمت یک راه پله‌ی بزرگ باز می‌شود. این راه‌پله، نقطه‌ی ارتباط‌دهنده‌ی بین تمامی بخش‌ها می‌باشد. در ادامه، به نحوه‌ی تقسیم‌بندی فضاها در طبقات می‌پردازیم. طبقه‌ی همکف، سالن اجتماعات، سالن ورزش، اتاق رختکن و انبار را شامل می‌شود. در طبقه‌ی اول، فضاهای نشیمن قرار گرفته است و در نهایت، در طبقه‌ی دوم دفتر هیئت مدیره و اتاق جلسات به چشم می‌خورند.

فضاهای داخلی خانه‌ ی شیشه ‌ای

نگاهی به متریال و الگوهای به کار رفته در خانه ی شیشه ای

جای‌گیری سایت، نقطه‌ی قوت طراحی خانه ی شیشه ای است. شکل هندسی استوار آن با استفاده از متریال آجر در طراحی داخلی و خارجی، جلوه‌ای بی‌نظیر دارد. از میان مصالح اصلی مورد استفاده در نما، می‌‎توان به سنگ در طبقات پایین، و ترکیب شیشه و فلز با روکش آلومینیوم و روی در طبقات بالا، اشاره کرد. این عناصر شکل‌های هندسی و خطی متنوعی دارند. ترکیب آن‌ها با یکدیگر نیز به ایجاد الگوهای منحصربه‌فردی منجر شده است. این الگوها می‌توانند مشخصه‌هایی همچون شیار روی بام و طاق‌های مثلثی‌شکل را برجسته نمایند. وجود یه سیستم نورپردازی خطی نیز طاق‎ها را برجسته‌تر می‌کند. علاوه براین، منجر به تقویت اشکال مثلثی مورد استفاده در طراحی نیز شده است.

از دیگر نقاط قوت خانه ی شیشه ای می‌توان به تکنولوژی مورد استفاده در آن اشاره کرد. در این بنا یک سیستم نورپردازی با تکنولوژی بالا نصب شده است. در بخش‌های مختلف نیز از جدیدترین تجهیزات سمعی-بصری استفاده گردیده است. طراحی داخلی این مجموعه، توسط هکر گوترای انجام شده است. در نتیجه‌ی کار او، می‌توان انعکاسی از معماری را مشاهده کرد. این طراح پرآوازه از مبلمان مدرن فاخر و فرش‌های سفارشی بهره برده است. جالب است بدانید که همه‌ی این‌ها در تضادی شدید با دیوارهای ساده‌ی سیمانی می‌باشند. نکته‌ی مهم دیگر اینکه در همه جای این مرکز، از مفهوم باشگاه کالینگ‌وود الهام گرفته شده است. در طراحی تمامی فضاها از پالتی از رنگ‌های سیاه، سفید، بژ و خاکستری استفاده شده است. رنگ سیاه و سفید همان رنگ‌های اصلی باشگاه هستند. از طرفی، شکل بنا یادآور بال پرنده است؛ نام مستعار باشگاه کالینگ‌وود!


مطالب پیشنهادی:

مکعب شیشه ای کبک ؛ ایجاد حس آرامش در دل طبیعت

بلوک های شیشه ای ؛ آینده استفاده از انرژی خورشیدی


منبع: archdaily.com

یاسمن هادی قنوات


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل