مکعب شیشه ای کبک ؛ ایجاد حس آرامش در دل طبیعت

مکعب شیشه ای کبک ؛ ایجاد حس آرامش در دل طبیعت

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: ​Pavilion A یا مکعب شیشه ای کبک ، با الهام از خانه شیشه ای معمار‌ آمریکایی فیلیپ جانسون و خانه Ben Rose در فیلم Ferris Bueller’s Day Off ، نوعی ادای احترام به معماری مدرن است!

مکعب شیشه ای کبک

این مکعب شیشه ای با الهام از استخر چهار فصل ، به عنوان یک المان واقعی در قلب یک باغ طراحی شده است! در طول زمستان های طولانی شهر کبک ، این فضا اجازه استراحتِ لذتبخش در آبگرم ، کتاب خواندن در زیر یک گیاه گرمسیری و یا انجام یوگا در حالی که به طبیعت برفی فکر می کنید، را به شما می دهد.

در فصل تابستان ، مکعب به لطف پنجره های بزرگ سرتاسری، در یکی از نماها به روی یک تراس چوبی بلند باز می شود. این سازه فلزی (تراس مانند) در خارج از فضای داخلی مکعب شیشه ای قرار گرفته است و به انسان احساس همزیستی و تعامل  با طبیعت را می دهد.

نکته جالب توجه در طراحی این پروژه، تضاد نمای بیرونی سیاه رنگ با فضای داخلی روشن آن است. دیوارهای شیشه ای مقدار زیادی نور طبیعی را به داخل هدایت می کنند و چراغ های نصب شده بر روی سقف، تامین نور شب هنگام را بر عهده دارند. لعاب ۳۶۰ درجه ای مرز بین فضای داخلی و خارجی است که در نما تضاد ایجاد کرده است و باعث جلوه ی بصری هر چه بیشتر آن می شود!

چیدمان داخلی فضا و استفاده از گیاهان بومی منطقه به ایجاد جو گرم و دوستانه کمک شایانی کرده است؛ اتفاقی که باعث ایجاد حس آرامش دوچندان می شود.

 

 

در قلب خطوط عمودی سازنده ی این مکعب، فضای حمام قرار دارد. طراحی این حمام استوانه ای شکل که در سیزدهمین دوره جشنواره طراحی Grand Prix du جایزه گرفته است ، نشانگر زیبایی و کارایی به بهترین شکل ممکن است. در این پروژه از متریال چوب نیز استفاده ی قابل توجهی شده است! ویژگی گرم چوب در تعامل با فضای سرد داخلی و رنگ روشن موزاییک ها، حس تضاد جالبی را آفریده است.

در این پروژه، توجه ویژه ای نیز به مبلمان و جزئیات آن ها شده است! مبلمان هایی که از شکل گرد یا استوانه ای شکل پیروی می کنند و به ایجاد فضای هماهنگ کمک می کنند.

Pavilion A با معماری مدرن و شفاف خود و همچنین القای حس گرم و با طراحی حمام همچون جواهر، احساس آرامش و آسایش منحصر به فردی را به ساکنان خود انتقال می دهد.

شقایق شفیع پور عمرانی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *