تولید محصولات معماری ؛ استراتژی هوشمندانه یک برند موفق

تولید محصولات معماری ؛ استراتژی هوشمندانه یک برند موفق

ارائه‌ی خدمات و تولید محصولات معماری یکی از روش‌های غیر‌متداولی است که امروزه معماران می‌توانند بکارگیرند. از طریق این راهکار معماران قادر خواهند‌بود که به موفقیتی بی‌نظیر دست یابند. با تعیین استراتژی و استفاده از مبانی بیزینس، معماران می‌توانند ایده‌های خود را در قالب یک برندینگ اصولی ارائه‌ دهند.

Graypants یک شرکت و برند شناخته‌شده در زمینه‌ی تولید محصولات معماری است. Seth Gizzle و JonathanJunker بنیانگذاران این شرکت هستند. این دو معمار جوان توانستند با تغییر رویه‌ در حرفه‌ی معماری، یک برند موفق تاسیس کنند. در همین زمینه‌ مصاحبه‌ای با موسسان شرکت graypants انجام شده‌است. در مقاله‌ی پیش رو با روایت، روند موفقیت و تجربه‌هایشان در زمینه‌ی خلق محصولات معماری  آشنا خواهیم‌شد.

ما در مجموعه‌ی مصاحبه با معماران و شهرسازان کارآفرین، با دانش‌آموختگان برجسته‌ی این رشته‌ها که مسیر شغلی متفاوت‌تری نسبت به روند متداول جامعه دنبال کرده‌اند، آشنا می‌شویم. از افکار، نظرات، راه‌حل‌های عملی و ایده‌هایی برای موفقیت صحبت می‌کنیم؛ و می‌آموزیم که چگونه ایده‌ها را در زمینه‌ی معماری و شهرسازی و فراتر از آن در کارهای خلاقانه‌ی خود به کار ببریم. در ادامه با ما همراه باشید.

محصولات معماری

درباره‌ی Seth Gizzle و Jonathan Junker

Seth Gizzle و Jonathan Junker بنیان‌گذاران و شرکای شرکت Graypants هستند. هر دو در شهر کوچک Ohio بزرگ شدند. شعار زندگی آن‌ها این بود: اگر شکسته است، تعمیرش کن! این شعار و آرمان، الهام‌بخش زندگی حرفه‌ای آن‌ها شد. آن‌ها در دانشگاه Kent State University تحصیل کردند. دانشگاه جایی بود که اولین قدم‌های تاسیس Graypants در آنجا شکل گرفت. پس از ارائه‌ی کارهایشان به مسابقه‌ی Design Within Reach در سال ۲۰۰۸ میلادی، موفق شدند فینالیست این مسابقه شوند. آن‌ها موفق‌شده‌اند با ایده‌پردازی و به عینیت رساندن ایده‌های خود از طریق  تولید محصولات به موفقیتی فوق‌العاده دست یابند. آن‌ها با گذر از روش‌های کلاسیک معماری، وارد عرصه‌ی تولید و ساخت شدند و یک برند بین‌المللی تاسیس کردند. کارهای آن‌ها اکنون کاملا شناخته شده و مورد توجه است. در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی جایزه‌ی AIA Seattle’s award به  گرِی‌پَنتسبرای اولین پروژه‌ی معماری آن‌ها، یعنی Garage تعلق گرفت.

در پورتفولیو معماری و نمونه کارهای آن‌ها آثار هنری مردمی، چیدمان و اینستالیشن معماری نیز به چشم می‌خورد. همچنین چندین خط تولید عناصر روشنایی، مبلمان و طراحی‌های بسته‌بندی دارند که این محصولات در سراسر جهان به فروش می‌رسد. برجسته‌ترین موفقیت و برندینگ این شرکت در زمینه‌ی تولید چراغ‌های آویز است. این چراغ‌های آویز با استفاده‌مجدد از مقوا‌های آجدار یا شیار‌دار طراحی می‌شود. خط تولید شاخص شرکت در زمینه‌ی ساخت چراغ‌ها از طریق تغییر کارکرد متریال‌ها است. این روش نشان‌دهنده‌ی  توجه و علاقه تیم طراحی به استفاده از متریال‌های بازیافتی و طراحی پایدار است. در سال ۲۰۲۱ میلادی آن‌ها دفتر اروپایی خود واقع در شهر آمستردام را تاسیس کردند. از آن‌جا توزیع خود را در بیش از ۴۰ کشور آغاز کردند. در حالی که استدیو مرکزی واقع در شهر سیاتل، هنوز تولیدات محلی را برای آمریکای شمالی فراهم می‌کند. این استدیو همچنان به عنوان یک فروشگاه سازنده‌ی نمونه‌ی اولیه فعالیت می‌کند.

طرح‌های گری‌پنتس چیزی فراتر از داستان، احساسات و اشیای زیبا هستند. Seth Gizzle و Jonathan Junker علاقه‌ی وافری به کارشان دارند. آن‌ها معتقدند که این علاقه، عنصر اساسی بروز‌یافته در آثارشان هست.  طراحی محصولاتی مانند سری Scraplight و  kerflight، شرکت Graypants را به جایگاهی که امروزه دارند، رساندهاست. با این وجود مجموعه کالکشن‌های جدید مانند سری Chronalight پیوسته روانه‌ی بازار می‌شوند. این محصولات در نمایشگاه Euroluce سال ۲۰۱۷ میلادی رونمایی شده‌است‌.

محصولات معماری

چه شد که تصمیم گرفتید شرکت Graypants را تاسیس کنید؟ آیا لحظه‌ی خاصی وجود داشت که تصمیم شما به قطعیت رسید؟

Graypants ایده‌ای بود که از دوران دانشجویی در سر داشتیم. رفته رفته این ایده‌ی خام، توسط اسکیس‌ها و خط کشیدن‌ها روی کاغذ رشد کرد. این ایده نشات گرفته از گرایش ما به ترکیب دو جنبه معماری بود: علاقه به ساختن و شیفته‌ی تکنولوژی بودن. ما در  جست‌و‌جوی راهی برای ازبین‌بردن شکاف بین این دو صنعت بودیم. از طریق این راه قادر بودیم با ادغام تکنولوژی و ساخت با دست، جان دوباره‌ای به این صنعت ببخشیم.

در برهه‌ای که تصمیم ما به قطعیت رسید، رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ میلادی رخ داد. در صورت ادامه‌ی فعالیت در حرفه‌ی معماری به عنوان معمار، امنیت شغلی چندانی برای آینده قابل تصور نبود. زیرا با توجه به شرایط پیش‌آمده، احتمال داشت دیگر ساختمانی برای طراحی وجود نداشته باشد. ما بر آن شدیم تا محل عرضه‌ی دیگری برای خلاقیت و انرژی خود بیابیم. به همین جهت تصمیم گرفتیم تغییر رویه‌ای در راه خود بدهیم. درصدد تحقق هدف خود، بر آن شدیم تا اسکیس‌های اولیه را به یک چیز ملموس و شگفت‌انگیز تبدیل کنیم.

محصولات معماری

کدام یک از محصولات تولیدی بیزینس شما، اولین قطعه‌ای بود که پتانسیل فروش داشت و می‌توانست روانه بازار شود؟

سری Scraplight (ساخته‌شده از جعبه‌های مقوایی بازیافتی) اولین طرح‌ ما بود که به موفقیت تجاری دست پیدا کرد.

خوشایند‌ترین و رضایت‌بخش‌ترین ویژگی در روند خلق یک محصول چیست؟

با توجه به پیشینه‌ای که در حرفه‌ی معماری داشتیم، از پروسه‌ی اجرایی طرح‌ها مطلع بودیم. بر این امر واقف بودیم که روند تحقق یک طرح، ممکن است چندین سال و حتی یک عمر طول بکشد. ما از روند خلق محصول و به عینیت رسیدن ایده‌ی ذهنی بسیار لذت می‌بردیم. فرآیند تولید و لمس یک الگو یا نمونه‌ی اولیه از طرح در سریع‌ترین زمان ممکن بسیار رضایت‌بخش بود. هر دو از مدل‌سازی بناهای معماری لذت می‌بردیم. به همین جهت طراحی محصول راهی بود که بتوانیم ایده‌ی ذهنی اولیه را هر چه سریع‌تر خلق کنیم.  از این طریق می‌توانستیم طرح و ایده را از نزدیک لمس کنیم.

محصولات معماری

چگونه برند خود را تاسیس کردید؟

Seth Gizzle: برند ما نشات گرفته از رابطه‌ی دوستی ما است و از این طریق ریشه دوانده و رشد کرده‌است. نام Graypants حاکی از یک شوخی و مزاح خصوصی بین خودم و jonatan  است.

 ایجاد برند شخصی، یکی دیگر از مسئله‌های جالب توجه و نیازمند حل شدن برای ما بود. ما با این نگرش، به مسئله‌ی برندینگ توجه کردیم. ما درصدد  کشف روشی خلاقانه برای دستیابی به یک راه‌حل منحصر‌به‌فرد بودیم. این راه‌حل می‌بایست نشانگر شخصیت و هویت ما در کنار هم می‌بود.

محصولات معماری

تجربه‌ی تحصیلات آکادمیک و گذراندن دوره‌های آموزش معماری، برای راه‌اندازی و اجرای بیزینس شما در دنیای حرفه‌ای مثمر ثمر بود؟ کدام یک از مهارت‌های خاص و تعلیمی دوره‌ها، در بیزینس شما بیشتر کاربرد داشته‌است‌؟

صادقانه بگویم از طریق آموزش معماری، ما مهارت حل مسئله به روش خلاقانه را آموختیم. این مهارت به بهترین امتیاز و ارزش و دارایی ما تبدیل شد. ما هیچ تجربه یا دانشی در زمینه‌ی بیزینس نداشتیم. با این حال ما با بیزینس به عنوان یک مسئله‌ی طراحی برخورد می‌کنیم.  ما مشتاق حل هر مسئله و چالش به وجود آمده در مسیر بیزینس خود هستیم.

 با این وجود من گذراندن برخی از آموزش‌های حوزه‌ی بیزینس را توصیه می‌کنم!

خیلی زود متوجه شدیم که ما دانش کافی برای مقابله با چالش‌ها و بحران‌های پیش‌رو را نداریم. ما بسیار خوش‌شانس بودیم که در اوایل شروع بیزینس، منتور‌ها و همکارانی یافتیم. از طریق منتورینگ و استراتژی‌های همکاران، خلاء دانش و تجربه‌ی مورد نیاز ما بر طرف شد.

محصولات معماری

در سال ۲۰۱۲ میلادی حوزه‌ی نفوذ بیزینس خود را به اروپا گسترش دادید. بزرگترین چالش در روند توسعه‌ی بیزینس از یک استارتاپ معماری ۲ نفره به یک شرکت بین‌المللی چه بود؟

در نگاه نخست احتمالا ممکن است این‌طور به نظر برسد که زبان، بزرگترین چالش و مانع بود. اما واقعیت این است که هلندی‌ها می‌توانند انگلیسی را بهتر از ما صحبت کنند. به همین جهت این مشکل به خودی خود حل شده‌است. جدا از شوخی بزرگترین چالش احتمالی، اعتماد و کسب اطمینان نسبت به درست و اصولی بودن تصمیم بود. گسترش تارگت مارکت یا جامعه‌ی هدف و توسعه‌ی بیزینس، اقدامی مهیب به نظر می‌رسید.

در این مرحله از بیزینس نیز ما شانس ملاقات با افراد شگفت‌انگیزی در طول این مسیر را یافتیم. این ارتباطات همه چیز را برای ما ممکن کرد. ما یاد گرفتیم که به رویا‌ها و افق فکری خود باور داشته‌باشیم. راحت‌ترین راه در هر مسیری این است که قدم بعدی کاملا از پیش تعیین شده و قابل حدس باشد. اما باور به اشتیاق و گوش دادن به  ندای درونی قلب به ما کمک کرد تا حقیقت خود را دریابیم.  باور به این عقیده، به ما جسارت و شجاعت ادامه دادن داد.

محصولات معماری

شما همچنان به عنوان معمار مشغول به کار هستید، لطفا در مورد پروژه‌ی garage  توضیحاتی به ما ارائه دهید‌.

وقتی Graypants را تاسیس کردیم، در مورد ادامه‌ی حرفه‌ی معماری مطمئن نبودیم. چیزی در مورد این حرفه وجود داشت که شیفته‌ی آن بودیم و در نهایت به همین سبب به چالش و مبارزه با آن پایان دادیم. تصمیم گرفتیم فقط در صورتی حرفه‌ی معماری را ادامه دهیم که بتوانیم به عنوان یک اثر هنری با آن برخورد کنیم. دقیقا به همین دلیل، Garage خلق شد. معماری از طریق فضای این پروژه، به هنر و شعر تبدیل شد.

Garage برای ما رویایی بود که رنگ واقعیت به خود گرفت. کارفرماها فرصتی فراهم کردند که ما با این نگرش به خلق پروژه بپردازیم. همچنین این امر را به چالشی برای طراحی تبدیل کردند. این پروژه چیزی فراتر از طراحی یک فضا بود؛ یک تجربه‌ی خاص شد. این پروژه راهی شد که از طریق آن توانستیم خاطره‌ای را در ذهن کارفرمایان خود ثبت کنیم. با اتخاذ روشی شگفت‌انگیز فرصتی یافتیم که فضا را به چیزی جادویی تبدیل کنیم. ما می‌خواستیم راهی برای تکریم امور روزمره بیابیم و از آن‌ها به عنوان ابزاری برای تغییر شیوه‌ی زندگی استفاده کنیم.

محصولات معماری

محصولات معماری

قدم‌ بعدی Graypants چه خواهد بود؟ چه نوع محصولی به زودی روانه‌ی بازار خواهد شد؟

اتفاق‌های هیجان‌انگیز بسیاریدر افق فکری ما وجود دارد که شاید تعداد آن‌ها خیلی زیاد باشد. اما در مورد سری جدید نورپردازی‌ها که به تازگی در  شهر میلان رونمایی و روانه‌ی بازار شد، هیجان‌ بیشتری داریم. تغییر رویه در این پروژه، نقطه‌ی عطفی برای ما در زمینه‌ی متریال و تکنولوژی محسوب می‌شود.

آیا برای معمارانی که علاقمند به راه‌اندازی مشاغل شخصی خود هستند، توصیه‌ای دارید؟

هرگز تسلیم نشوید؛ از نو شروع کنید و به یاد داشته باشید که نفس بکشید.

دنبال کردن رویاهایتان مانند دو سرعت نیست؛ بلکه بیشتر شبیه یک ماراتن است.

محصولات معماری

آینده حرفه‌ی معماری را چگونه می‌بینید؟ در کدام حوزه‌ها (خارج از چهارچوب‌های مرسوم) فرصت‌های عمده‌ای را برای توسعه‌دهندگان و معماران آینده می‌بینید؟

 

تکنولوژی!!! حرفه‌ی معماری به دلیل گسترش و پیشرفت سریع تکنولوژی، به سرعت در حال تغییر است. صنعت ساخت، پرینت سه بعدی معماری و واقعیت مجازی ابزارهای شگفت انگیزی هستند. امروزه طراحان می‌توانند به راحتی به این ابزارها دسترسی پیدا کنند و در طراحی پروژه‌های خود از آن‌ها بهره گیرند. برای من طراحی به صورت واقعیت مجازی بسیار مجذوب‌کننده است. به راحتی می‌توانم تصور کنم که این ابزار چگونه همه‌ی ابعاد زندگی انسان را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد‌داد. از طریق این ابزار، روشی که می‌اندیشیم، سبک کار، طراحی و زندگی ما دستخوش تغییر خواهد‌شد.

“تصویر۱۲”

محصولات معماری

در ادامه این مطالب را بخوانید:

از معماری تا تولید محصول؛ روایت یک زوج معمار از خانه پیش ساخته

از معماری تا ساخت و ساز؛ روایتی از یک زوج معمار در بارسلونا

منبع: archipreneur.com

مریم وکالتی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *