خانه ممفرماگو ؛ طراحی توام با پاسخ به بستر سایت

خانه ممفرماگو ؛ طراحی توام با پاسخ به بستر سایت

اختصاصی کانون معماران: ممفرماگو[۱] خانه‌ای که از دید نیچر هیومین [۲]در پاسخ به شرایط سایت و همجواری آن برای انعکاس رویای مشتریان طراحی شده است. رویکردی سازگار با محیط زیست که یک فضا‌ی معاصر و گرم  را برای هم‌نشینی و هم‌صحبتی افراد تدارک دیده است.

خانه ممفرماگو

این پروژه در زمین شیب‌دار کرانه‌ی دریاچه ممفرماگو، در فاصله‌ی نه چندان دوری از صومعه‌ی راهبان فرانسیسکان در سنت‌بنوئه‌دولاک[۳] کانادا واقع شده است. مشتری‌ها مایلند در این قطعه‌ی بزرگ جنگلی، یک فضای زندگی که رویای آنها را منعکس می‌کند، ایجاد کنند: فضا‌ی پویا، پذیرا و دوستانه. آنها خانه خود را یک فضا‌ی معاصر و گرم برای ملاقات با دوستان می‌بینند.خانه ممفرماگو

سقف

مسیر شیبدار درجهت دسترسی به زمین که به سوی دریاچه می‌رود بیرون‌زدگی خانه به چشم می‌خورد. این شیب باعث ایجاد یک دید پرنده‌ی طبیعی به هندسه سقف شده که اهمیت این دید بصری را نشان می‌دهد. این خانه‌ی ییلاقی از سه ظرفیت تشکیل شده است: که در بالای آن سقف‌های به صورت تندیس‌وار با  برجستگی شیارهای مورب ساخته شده‌اند. در قسمت مرتفع سقف شیبدارشیاری، وجود یک بازشو نورگیر چند ضلعی که طرح آن توسط هندسه سقف شکل گرفته این طرح را به کمال می‌رساند. علاوه ‌براینکه نورگیرها نور طبیعی جنوب را به فضای زندگی آورده دیدی به سمت دریاچه‌ی شمالی نیز می‌گشاید.

خانه ممفرماگو

ایده

این خانه از اصول معماری اعمال شده در کلیساها الهام گرفته شده است. حجم‌های زیاد با تناسبات عمودی توسط نور زنیتال [۴]روشن می‌شود. بسط دادن صومعه سنت بنوئه دو، که توسط‌دان هانگانو [۵]با استفاده از سنگ خاکستری و فولاد خشن طراحی شده، منبع الهام‌بخش توجه به جزئیات بوده است.

خانه ممفرماگو

ترکیب مواد

رنگ مونوکروم[۶]، پوششی برای سه حجم طبقه فوقانی که از مجاورت چوب کهنه شده با سقف‌های فولاد ضدزنگ ساخته شده‌است. ماده‌ای خام و بادوام که در طول زمان پتینه به آن ظاهری مات و یکنواخت می‌دهد. بدین گونه تمام عناصر سقف را به منظور هماهنگی کلی آذین شده‌است. دردریاچه، پایه فولادی کورتن، با‌فام های که ازترفند ترکیب رنگ قهوه‌ای، در ناهمواری‌های چوب صنوبر کانادایی آمیخته شده، تصور خانه‌ای شناور را به ما می‌دهد.

کلیسای جامع و ممفرماگو

در طبقه اصلی، خانه با حجم‌های بام کلیسای جامع ۳ گروه عملکردی را در خود جای داده است. حجم اول فضاهای زندگی و همچنین پناه‌گاهی برای افراد است. دوم پارکینگ و کارگاه را در خود جای داده و دیگری شامل فضاهای شبانه است. در همنشینی این سه عملکرد هسته عملکردی و همچنین راه پله‌ای که به طبقه پایین منتهی می‌شود وجود دارد. که از آن به اتاق‌هایی که برای مهمانان که در طبقه زیرین درنظر گرفته‌شده می‌رسد، که در یک ردیف روی هم قرار گرفته‌اند.

خانه ممفرماگو

نما و مصالح

هراتاق دارای یک پنجره بزرگ مشرف به دریاچه و همچنین یک ورودی مستقیم از تراس خارجی در امتداد نما است. این درها در ریتم منظم صفحات فولادی کورتن در شالوده بنا پنهان شده‌اند. این دیوارهمچنین امکان پنهان کردن پنجره‌های حمام در پشت صفحه‌های فولادی سوراخ دار را فراهم می‌کند. این عناصر در انتخاب طراحی داخلی خانه انعکاس پیدا می‌کنند. در طراحی داخلی، یک پالت از مصالح جاودانه مخلوط شده است: کف‌های بتونی، سقف‌های تزئین شده با چوب و همچنین عناصر مبلمان که به صورت یکپارچه از چوب و فولاد ضد زنگ یا خام ساخته شده است.

خانه ممفرماگو

انرژی

فراتر از انتخاب مواد باکیفیت با توجه به تمایل پروژه برای دوام خانه، تعدادی از عناصر را با هدف بهینه‌سازی مصرف انرژی مانند: سیستم گرمایش زمین (زمین گرمایی)، استفاده ازعایق مورد نیاز، ایستگاه‌های شارژ برای وسایل نقلیه‌الکتریکی و انتخاب انرژیی با روشنایی‌های کم مصرف استفاده شده است.

طراحی شومینه

در قلب فضای زندگی خانهم مفرماگو شومینه مرکزی با روکش فولاد قرار دارد. در ۳ طرف، همزمان آشپزخانه، اتاق ناهار خوری و اتاق نشیمن از گرمای آن  بهره می‌برنند. شومینه مانند اثری پایا، از سقف معلق است که هندسه زاویه‌ای خود را از شیب سقف می‌گیرد.

خانه ممفرماگو

خانه ممفرماگو

بنابراین، تغییر هندسه  و زاویا باعث می‌شود هر فضا منفرد باشد، هر نقطه دید پویا باشد. در حالی که باعث نامشخص شدن درک مقیاس این خانه می‌شود.

خانه ممفرماگو

آنچه‌که نیچر هیومین در ساخت خانه ممفرماگو لحاظ کرد چیزی جز رویکرد سازگار با محیط زیست منطقه نبود، شما در طراحی‌های خود چه عواملی را برای احترام به بستر سایت و پاسخ به نیازهای آن به‌کار می‌گیرید؟


مطالب پیشنهادی:

خانه چوبی ؛ خانه ای که پس از چندین سال توقف تکمیل شد!


منابع: archdaily.com

نیلوفر شعاع برق


[۱] Memphremagog House

[۲] NatureHumaine

[۳] St-Benoit-du-Lac

[۴] zenithal light

[۵] Dan Hanganu

[۶] Monochromatic


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *