واقعیت افزوده؛ حضوری مجازی، در دنیایی واقعی

واقعیت افزوده؛ حضوری مجازی، در دنیایی واقعی

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: واقعیت افزوده، بخشی از جهان مدل شده است که به واقعیت، اضافه، یا بهتر بگوئیم؛ افزوده شده است. این المان اضافه شده هر چیزی می‌تواند باشد. یک خانه، ماشین، عکس، ویدئو یا حتی یک دایناسور!

چندی پیش بود که در پادکستی شنیدم که می‌گفت: تکنولوژی چادری است که اگر گوشه‌ای از آن را بگیریم، ما را با خود خواهد برد. و اگر غافل شویم، تا آخرش درجا خواهیم زد!

واقعیت افزوده[۱] که بیشتر با اصطلاح ‌ای آر شناخته می‌شود، تکنولوژی نوظهوری است که همراه با گونه‌های دیگر ایکس آر[۲]جهان را در نوردیده است. در این مقاله قصد داریم کاربرد ای آر را در معماری و شهرسازی بیابیم.

واقعیت افزوده دقیقا چیست؟

نمایشگاهی از جنس واقعیت افزوده

اگر خیلی ساده بگوییم: ای آر، بخشی از جهان مدل شده‌ است که به واقعیت، اضافه، یا بهتر بگوئیم؛ افزوده شده است. این المان اضافه شده هر چیزی می‌تواند باشد. یک خانه، ماشین، عکس، ویدئو یا حتی یک دایناسور!

واقعیت مجازی چه فرقی با واقعیت افزوده دارد؟

واقعیت مجازی[۳] که ما آن را با اصطلاح وی آر می‌شناسیم، همان جهان مجازی است. با این تفاوت که بسیار شبیه به واقعیت است.

حتما تا به حال شده در شهر بازی‌ها عینک مخصوصی را بر سر خود گذاشته‌اید. و غرق دنیای بازی شده‌اید. این تکنولوژی همان ای آر است.

در واقع جهان مجازی‌ای که قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه‌ای را داشته باشد. صداهای محیط به شکل سه بعدی منعکس شود. و مهم‌تر از همه اینکه تمام حرکات و فعل و انفعالات کاربر، عینا در محیط مجازی نیز بازتاب گردد، واقعیت مجازی را شکل داده است.

وی آر

احتمالا تا به اینجا تفاوت ‌ای آر و وی آر را متوجه شده‌اید. واقعیت مجازی، تماما مجاز است. و واقعیت افزوده، واقعیتی است که دنیای مجازی به آن افزوده شده است.

واقعیت افزوده چگونه کار می‌کند؟

آنچه مسلم است این است که:ای آر نخواهد توانست جای دنیای واقعی را بگیرد. بلکه صرفا نقش یک ابزار را خواهد داشت(گرویمنکو, ۱۳۹۷). ولی ابزاری برای چه؟ آیا به معماری و شهرسازی هم مرتبط است؟

ای آر د رگوشی همراه

مانیفست جهانی ای آر می‌گوید: در قرن ۲۱، صفحه نمایش دیگر مرز به حساب نمی‌آید. دوربین تنها وسیله‌ای برای ثبت خاطرات و اتفاقات نیست. با ای آر، جهان مجازی به واقعیت، الحاق می‌گردد. و دنیای مادی وارد گفتگویی با فضا و زمان می‌شود(Manifesto, 2011).

ای آر در معماری

نگران نباشید. برای اجرای واقعیت افزوده نیازی به تکنولوژی پیشرفته‌ای ندارید. یک موبایل داشته باشید کافیست!

کافیست اپلیکیشن ‌ای آر را روی گوشی خود نصب کنید. اپلیکیشن به دوربین شما وصل می‌شود. اما دوربینی هوشمند. هرجا که دوربین هوشمند گوشی شما تصویر هدف را یافت. المانی مدل‌سازی شده در صفحه گوشی شما ظاهر می‌شود. این المان همانگونه که اشاره شد می‌تواند ویدئو یا صوت نیز باشد.

و اما این تکنولوژی نو ظهور چگونه راه به عرصه معماری و شهرسازی کشانده است؟

با ما همراه باشید تا در مقالات آتی شما را با این پدیده بیشتر آشنا کنیم

ائلیار محمدزاده نبیی

منابع:

گرویمنکو, و. (۱۳۹۷). هنر واقعیت افزوده (ح. م. م. رمضانی, Trans. 1 ed. Vol. 1). تهران: سازمان زیباسازی شهر تهران.

Manifesto, A. A. (2011). AR Artist group Retrieved from www.manifestar.info

 

[۱] Augmented Reality(AR)

[۲] XR(AR,VR, MR)

[۳] Virtual Reality(VR)

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *