هولوگرافی در معماری ؛ ۶ پروژه جذاب و مدرن

هولوگرافی در معماری ؛ ۶ پروژه جذاب و مدرن

اختصاصی کانون معماران: هولوگرافی در معماری چیست؟ کاربرد آن در فضاهای معماری به چه صورت است؟ جایگاه این فناوری در آینده طرح‌های معماری چگونه خواهدبود؟ این‌ها سوالاتی هستند که در ذهن هر دانش‌آموخته معماری‌ وجود دارد و همگی به‌دنبال خلق عناصر مدرن و کاربردی هستند. پیشرفت روزافزون و سریع تکنولوژی در عصر مدرن را نباید نادیده گرفت! زیرا معمار موفق کسی است که از فناوری‌های مدرن در جهت ارتقاء طرح‌های خود استفاده می‌کند.

هولوگرافی یا تمام‌نگاری در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی و پس از توسعه فناوری لیزر اختراع شد. اما هنوز بسیاری از مردم این فناوری را شبیه به یک داستان‌ علمی تخیلی می‌دانند. طبق پیش‌بینی‌های انجام ‌شده در آینده‌ تمام تجهیزات اطراف‌مان هوشمند خواهندشد، درنتیجه همگام شدن با این مسیر امری ضروری است. صنعت‌های موجود در بازار کار از جمله معماری و ساخت‌وساز نیز پذیرش و استفاده از فناوری‌های مدرن را آغاز کرده‌اند. در چنین شرایطی هولوگرافی فرصت ایجاد تغییر در تجربه حسی و درک فضایی کاربر از محیط را دارد. البته پیش‌بینی دقیق در رابطه با کاربرد هولوگرافی در معماری آینده، کاملاً غیرممکن است. اما از کاربردهای مؤثر آن در طراحی‌های مدرن آینده نباید غافل شد. در ادامه به ۶ نمونه پروژه‌ای که از فناوری هولوگرام برای ایجاد محیط‌های مصنوع و خارق‌العاده استفاده کرده‌اند، می‌پردازیم.

هولوگرام در معماری غرفه سینمایی

هولوگرام در معماری موزه غرفه سینمایی

غرفه سینمایی

هرم هولوگرافی یا همان غرفه سینمایی در سال ۲۰۱۹ میلادی، توسط گروه معماری SYNDICATE طراحی شده‌است. این طرح به‌عنوان برنده در مسابقه طراحی غرفه‌های سینمایی در موزه هنرهای معاصر مسکو انتخاب شد. این پروژه یک غرفه موقت چند منظوره است که دارای استانداردهای زیست‌محیطی نیز می‌باشد. هرم از فناوری هولوگرافی در معماری نمای خود، بهره‌برده و فضایی پر از رنگ‌های درخشان و شفاف را ایجاد کرده‌است. این پروژه با استفاده از امکانات هولوگرافیک، نمونه‌ای زیبا از کاربردهای متفاوت این فناوری را به نمایش گذاشته است. سالن سینما منظره‌ای جذاب به سمت پارک دارد و کاربر شاهد قابی زیبا با موضوعیت فضای سبز است. همچنین با یک فرم منحصربه‌فرد، مصالح غیرمعمول و طراحی کاربرد محور، فرصت تجربه یک سینمای روباز را به مخاطب می‌دهد. نمای هولوگرافیک، تابلوی نئونی درخشان و پرده‌های مخملی قرمز رنگ آن برای خلق یک فضای شاد و مفرح کافی است.

هولوگرام در معماری داخلی از غرفه سینمایی

هولوگرام در معماری میدان کوانتومی

میدان کوانتومی

نمونه دیگری از نمای هولوگرافی در معماری، این سازه‌های مکعبی شکل هستند که توسط نقاش Hiro Yamagata  طراحی شده‌اند. این بنا در سال ۲۰۰۴ میلادی ساخته شده و در سایت موزه گوگنهایم بیلبائو واقع شده‌است. میدان کوانتوم X3 شامل دو ساختار مکعبی شکل عظیم است که با پنل‌های هولوگرافیک پوشانده شده‌است. اثر هولوگرافی به‌وسیله پرتوهای لیزر بر روی صفحات هولوگرافیک، موجب خلق رنگ‌هایی بی‌نظیر بر روی نما شده‌است. کاربران در بدو ورود شاهد نور و رنگ‌های خیره کننده‌ای هستند که درک تمامی آن‌ها به یک‌باره برایشان غیرممکن است. این اثر فراتر از ادراک انسان است. ذرات نور و بازی غیرمعمول آن‌ها با اشکال مکعبی به‌گونه‌ای است که با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده می‌باشند. یاماگاتا، گرچه در درجه اول یک نقاش صفحه ابریشم است اما در هنر هولوگرافی نیز بسیار توانا و مشهور است.

هولوگرام در معماری میدان کوانتومی در بیلبائو

 سیرک رونکالی-فیل

سیرک رونکالی

سیرک رونکالی در سال ۱۹۷۶ میلادی در آلمان تأسیس شد. پس از سال‌ها فعالیت در این زمینه تصمیم به تغییر روش سنتی خود گرفت. در سال ۲۰۱۹ میلادی طراح Optoma به روشی خلاقانه، حیوانات هولوگرافیک را جایگزین حیوانات زنده سیرک کرد. هدف از این پروژه آموزنده، حمایت از حیوانات و محیط‌زیست بود که در پایان نمایش مورد استقبال تماشاچیان قرار گرفت. ۱۱ عدد پروژکتور لیزری در اطراف حلقه مرکزی برای ایجاد هولوگرام سه‌بعدی حیوانات قرار داده شد. نمایش در بهترین و دقیق‌ترین حالت به اجرا درآمد و هولوگرام‌های تولید شده شامل تصاویر انواع حیوانات بود. این پروژه یک نمونه غیرمتعارف از فناوری هولوگرافی است که بیشتر عناصر معماری را تحت تأثیر قرارمی‌دهد تا فضای معماری. سیرک رونکالی نشان می‌دهد که چگونه هولوگرام‌ها می‌توانند بر اشیاء، فعالیت‌ها، ساختارها و محیط‌های زندگی تأثیرگذار باشند.

هولوگرام در سیرک رونکال-اسب

هولوگرام در معماری اتاق هولوگرام

اتاق‌ هولوگرام

شرکت  Euclideon تولیدکننده جدول‌های هولوگرام چند کاربره در جهان ‌است و به‌زودی شاهد تغییر در تجسم معماری توسط این دستگاه خواهیم‌بود. این شرکت استرالیایی موفق به تولید اولین رابط-کاربر ۴ نفره‌ شده‌است. این رابط به گونه‌ای طراحی شده که اجازه تعامل همزمان به کاربران را می‌دهد. با استفاده از یک صفحه کنترل دستی، کاربران می‌توانند از طریق محیط‌های سه‌بعدی پیش‌بینی شده حرکت اشیاء را مشاهده کنند. همچنین قادر به مشاهده دیگر محصولات هولوگرافیک از جمله اتومبیل و هواپیما نیز هستند. متناوباً، از این تکنولوژی می‌توان در ایجاد محیط‌های خارق‌العاده‌ای برای سرگرمی و یا حتی بازی‌های سه‌بعدی نیز استفاده کرد. این اتاق‌ها نشان می‌دهند که چگونه می‌توان از فناوری هولوگرافیک برای جایگزین کردن اشیاء فیزیکی استفاده کرد. تجربه و درک هولوگرام‌های کاذب و در عین حال چندبعدی، برای کاربر بسیار لذت‌بخش و جالب می‌باشد.

 اتاق هولوگرام چند کاربره

هولوگرام در معماری کافه خیال

کافه خیال

طی چند سال گذشته، گروه طراحی ARTECHOUSE در پی برگزاری نمایشگاه‌های تکنولوژی محور، محبوبیت زیادی به دست آورده‌اند. این شرکت در سال ۲۰۲۰ میلادی، کافه خیال را در شهرهای نیویورک و واشنگتن دی.سی اجرا کرد. ایده اصلی این طرح برگرفته از نقاشی‌های نمادین ادوارد هاپر بوده و به‌صورت سه‌بعدی اجرا شده‌است. این گروه برای ادای احترام به کافه‌ها و رستوران‌هایی که در اثر همه‌گیری ویرووس کووید ۱۹ به‌شدت آسیب دیده بودند، این پروژه را طراحی کردند. این طرح با استفاده از هولوگرافی در معماری، جلوه‌های ویژه‌ای را ایجادکرده که موجب شکل‌گیری تجربه‌ای کاملاً متفاوت شده‌است. تجربه حضور در اتاق نمایش تاریکی که توسط جلوه‌های کاذب هولوگرافیک شکل گرفته‌است، کمی عجیب به نظر می‌آید. زیرا حضور همیشگی کاربر در فضاهای فیزیکی و ملموس به یک درک ناخودآگاه تبدیل شده‌است. به‌همین خاطر تجربه حضور در فضایی غیرملموس، بی‌شک هیجان‌انگیز خواهدبود. این فناوری موجب تغییر در روند طراحی و مبانی نظری معماری خواهدشد.

هولوگرام در طراحی داخلی کافه خیال

هولوگرام در معماری خانه طلایی

خانه اسنوزلن

این بنای منحنی شکل در روستای سولوند کشور دانمارک قرار دارد و معروف به خانه شاخ طلایی است. این خانه توسط معمار Arkitekterne و با همکاری شرکت ProShop که یک گروه متخصص در طرح‌های سمعی‌وبصری هستند، طراحی شده‌است. این پروژه‌ی خاص برای ۲۳۲ فرد بزرگسال با ناتوانی‌های شدید ذهنی و جسمی، ساخته شده‌است. در اتاق‌های درمان از جلوه‌های هولوگرافیک برای بهبود حال بیماران استفاده شده که بسیار مؤثر و حیات‌بخش می‌باشند. این مرکز دارای ۹ اتاق به رنگ سفید است. این فضاها با استفاده از فناوری هولوگرافی و مجموعه‌ای از صفحات نمایش، چراغ‌ها و اصوات، تغییر کاربری می‌دهند. توانایی فناوری هولوگرافی تنها در ایجاد محیط‌های معماری زیبا نیست بلکه قادر به خلق محیط‌های عملکردگرا و درمانی نیز می‌باشد. خانه طلایی نمایانگر کاربردهای احتمالی فناوری هولوگرافی در پروژه‌های درمانی و مراقبت‌های بهداشتی در آینده است.

هولوگرام پلان خانه اسنوزلن


در ادامه این مطلب را بخوانید:

واقعیت مجازی در معماری ، مهندسی و ساخت و ساز!

واقعیت افزوده در معماری ؛ عصر جدیدی در طراحی و کارآفرینی!


منبع: archdaily.com

محدثه مُجدی


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *