۵ اشتباه مهلک در قرارداد طراحی برای معماران!

اگر می‌خواهید به عنوان یک معمار جدی گرفته شوید، به یک قرارداد طراحی پولادین احتیاج دارید تا از شما و کارتان محافظت کند. یک قرارداد استاندارد نه تنها برای اطمینان از اینکه کار‌هایتان به درستی پیش می‌رود، مهم و ضروری است، بلکه پیام واضحی را به کارفرمایتان منتقل می‌کند:

“من در زمینه فعالیت خودم حرفه‌ای هستم و به فراز و نشیب‌های اداره کسب و کار، تسلط دارم”

قرارداد طراحی معماری

لازم نیست قراردادی پیچیده‌ای تدوین کنید، اما در تدوین قرارداد طراحی برای معماران اصولی وجود دارد که رعایت آنها ضروری است. باید از اصطلاحات ناخوشایند، نامشخص یا غیرحرفه‌ای که می‌توانند شما را در مسیرتان آزار دهند، پرهیز کنید. در ادامه این مطلب، رایج‌ترین اشتباهاتِ قراردادها بررسی شده است که با اجتناب از آنها، نتایج بهتری را در ارتباط با مشتری و جریان کار مشاهده خواهید کرد.

اشتباه شماره ۱: شفاف نبودن مدارک قابل تحویل

احتمالاً کارفرما شما را براساس تصورش در مورد آنچه می‌توانید انجام دهید استخدام کرده است. در حالی که یک تفاهمِ درست بطور معمول زمینه‌ی مشخصی را در برمی‌گیرد. تغییرات دامنه پروژه (اضافه شدن خواسته‌های جدید توسط کارفرما) عواقب متداول چنین شرایطی است.

یک قرارداد طراحی خوب شامل تعیین وضعیتِ روند گام‌بندی، بازنگری، گزارش‌دهی و جلسات بازخورد است. و نحوه پرداخت‌های مالی بر این اساس مشخص می‌شود. همچنین به یاد داشته باشید، بیان شفاف، آنچه که برای محقق کردن وعده‌هایتان به آن نیاز دارید، موضوعی مهم و ضروری است.

اشتباه شماره ۲: عدم ارائه گزینه‌های الحاقی

بطور معمول درخواست‌های اضافی از طرف کارفرما، یک تهدید بالقوه برای سودآوری محسوب می‌شود. لازم است برای مواجه نشدن با چنین موضوعی، راهکاری داشته باشیم.

محدوده و دامنه‌ی فعالیت خودتان در پروژه را بطور دقیق مشخص کنید. همچنین با درج اینکه در صورت وجودِ الزامی برای فعالیتِ خارج از محدوده‌ی مشخص شده، برنامه پرداخت مجزایی در نظر گرفته خواهد شد. به این ترتیب، تکلیف کارهای خارج از برنامه را مشخص کنید.

اشتباه شماره ۳: عدم شفافیت مالی

در خصوص برنامه مالی و دریافت‌هایی که در طول پروژه خواهید داشت، شفاف باشید. یکی از موضوعات مهم، پیش پرداخت و درج آن در قرارداد طراحی برای معماران است؛ خصوصاً در مورد مشتریانی که اولین همکاری‌تان است و اعتبار آنها برایتان ثابت نشده است.

بطور‌کلی مواردی همچون پیش‌پرداخت، هزینه‌های طراحیِ مدارک مختلف، تاریخ و زمابندی پرداخت‌ها، جزو موارد ضروری و مهم یک قرارداد طراحی برای معماران است.

اشتباه شماره ۴: مهلت پرداخت زیاد

اکثر معمار‌های موفق در کنار روش عاقلانه درج هزینه‌های تأخیر در پرداخت‌های مالی، پنجره پرداخت خود را کوتاه کرده‌اند. این اقدام پیشگیرانه، هرگونه سوتفاهم احتمالی در مورد پروژه، مخصوصاً پس از اتمام تحویل مدارک و گاهاً پیش روی بخش زیادی از پروژه را از بین می‌برد

اشتباه شماره ۵: عدم استفاده از برنامه زمانبندی و نقاط عطف پروژه

با تقسیم فعالیت و خدماتِ خود به قطعات قابل اندازه‌گیری، چیزی که در صنعت طراحی با عنوان “نقاط عطف” یاد می‌شود، خواهید رسید. ممکن است به نظر بیاید تعیین نقاطِ عطف پروژه در قرارداد یک مرحله‌ی اضافی در روند کار شما است، اما در واقع رعایت این موضوع، کاملاً به نفع‌تان خواهد بود.

با مشخص کردن اینکه چه کار‌هایی و در چه زمانی قرار است انجام شود، شما عمده سوالات مشتری‌تان را قبل از اینکه بپرسد، پاسخ می‌دهید. با چنین اقدامی، ایمیل‌های متوالی، گفتگو‌های تلفنی و حدس و گمانه‌زنی در مورد مسائل مختلف را کاهش می‌دهید. همچنین به آنها نشان می‌دهید شما یک فرد حرفه‌ای هستید که در مدیریت پروژه‌ها مهارت دارد.

بنظر می‌رسد در تنظیم یک قرارداد خطا‌های زیادی وجود دارد؟ قطعاً! اما برای تضمین موفقیت، فقط یک قرارداد خوب لازم است. پس سندی بدون خطا ایجاد کنید و بطور مداوم آن‌را تصحیح کنید و ارتقاء دهید. استفاده از الگوهای قرارداد طراحی، یک روش معمول است و شما می‌توانید نسخه‌های موفق را بارها و بارها استفاده کنید، تغییراتی روی آن اعمال کنید و در مسیر موفقیت قدم های امن‌تری بردارید!

ما در مجموعه اصول ارتباطی معمار و کافرما از تفاهم تا قرارداد  فایل جامعی برای شما تهیه کرده‌ایم که می‌توانید به آن سر بزنید.


برای مطالعه بیشتر در این زمینه به این مقاله سر بزنید:

قراداد معماری ؛ راهنمای جامع حقوقی برای معماران


منبع:  invisionapp.com

رضا دهقان


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل