طراحی مجدد مدارس؛ آموزه هایی برای آینده ای سالم تر

طراحی مجدد مدارس؛ آموزه هایی برای آینده ای سالم تر

امروزه طراحان سرتاسر جهان به‌منظور افزایش پایداری و سلامتی جسمی و روانی افراد، در تلاش‌اند تا به طراحی مجدد مدارس کمک کنند. خصوصاً در معماری دوران پسا کرونا، توجه به طراحی مجدد فضاهای آموزشی، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

طراحانی ازجمله CetraRuddy، Cooper Robertson و WXY ایده‌هایی را در خصوص طراحی مجدد مدارس در دوران پسا کرونا مطرح کرده‌اند. بخش اساسی این پیشنهادات، به برگزاری کلاس‌ها در فضای باز و چینش مجدد کلاس‌های درس تأکید دارد. این راستا، ۳ راهکار مداخله از ۳ روش مختلف مطرح شده است. در ادامه به بررسی این راهکارها می‌پردازیم.

طراحی مجدد مدارس

یادگیری در همه‌جا اتفاق می‌افتد

برای طراحی محوطه جدید یک مدرسه ۲۵۰۰ نفری در شهر کالیکوت هند، شرکت معماری CetraRuddy انتخاب گشت. طراحی مذکور، برای کلاس‌های ۱ تا ۱۲ انجام می‌گیرد. این پروژه، دومین پروژه بزرگ و مرتبط در محدوده محسوب می‌شود. اولین پروژه نیز، طراحی مدرسه متوسطه‌ای در جنوب هند و در سال ۲۰۱۶ بود. بنابراین، امکانات موجود، با هدفِ “آموزش همگانی”، روندهای جدیدی را در آموزش بین‌المللی ایجاد می‌کنند. فراهم کردن مکان‌های آموزش جمعی و انفرادی، برگزاری کلاس‌های درس در فضای باز و طراحی ساختمان‌های سبز، بخشی از این امکانات هستند.

طراحی مجدد مدارس

این مدرسه با تأکید بر ایده “یادگیری در همه‌جا اتفاق می‌افتد”، نمونه‌ای از یک آموزش معنادار و فراگیر است. این پروژه که از سال ۲۰۱۸ آغاز شده است، از برنامه‌های اجتماعی مشترک استقبال می‌کند. همچنین با فراهم کردن یک مرکز علمی، خانواده‌ها و کودکان را ترغیب می‌کند تا در آموزش‌ها نقش فعالی داشته باشند. علاوه بر این، شرکت CetraRuddy در حال طراحی یک مدرسه جدید در نیویورک است. این مدرسه بخشی از یک مجموعه چندعملکردی و شامل یک مزرعه ارگانیک پشت‌بام و کلاس‌هایی در محوطه جنگلی است.

برای مدارس دوران پساکرونا، آموزش در فضای باز و فضای داخل، امری ضروری است

به گفته کارشناسان شرکت Cooper Robertson، در طراحی مجدد کلاس‌های دوران پساکرونا، ارتباط مستقیم با فضای باز، یک راه‌حل مهم با مزایای متنوع است. دسترسی بهتر به نور، هوا و فضای باز حتماً باید در اولویت قرار گیرد. طراحی کلاس‌ها در راهروها و در کنار یکدیگر و همچنین عرض کریدورها باید به‌گونه‌ای باشد که تهویه مناسب صورت بگیرد. سایر توصیه‌ها شامل کلاس‌های فضای باز و به‌کارگیری درهایی برای ایجاد محیط درون/بیرون است. این دو توصیه به‌صورت عملی در باغ گیاه‌شناسی آکادمی نیویورک بکار رفته است.

طراحی مجدد مدارس

دستورالعمل‌های Cooper Robertson برای ایجاد محیط‌های یادگیری در فضاهای داخلی و خارجی به شرح زیر است.

  • سلامت روحی و روانی دانش آموزان از طریق دسترسی آسان به نور و هوا تأمین می‌شود. همچنین ملاحظات فاصله اجتماعی نیز باید رعایت شود.
  • سلامت جسمی و عملکرد خوب ساختمان، با کاهش استفاده از سیستم‌های HVAC و هوای چرخشی میسر می‌شود. زیرا این کار باعث کاهش مصرف انرژی و انتقال عوامل بیماری‌زا می‌گردد.
  • استراتژی‌های موفق طراحی برای کلاس‌های درس داخلی و خارجی عبارت‌اند از: استفاده از درهای کشویی برای راحتی در طول سال، برنامه‌ریزی برای افزایش بازدهی نور و تهویه، ادغام مناسب فضاهای داخلی و خارجی.

طراحی مجدد مدارس

مجموعه تسهیلات بازگشت به مدرسه

شرکت WXY با همراهی مدارس آزمایشگاهی بروکلین و شرکت‌های Gensler، PBDW، PSF Projects و SIT برای فراهم کردن “مجموعه تسهیلات بازگشت به مدرسه” با یکدیگر همکاری کرده‌اند. نقشه اجرایی این پروژه به خلق رویکرد جدیدی در رابطه با حمل‌ونقل و طراحی مدارس ابتدایی تا کالج می‌انجامد. لازم به ذکر است که این رویکرد با همراهی معلمان و کارکنان مدرسه صورت گرفته است. به‌طوری‌که امکان ایجاد فاصله فیزیکی مناسب و سفری ایمن از خانه تا مدرسه را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند. همچنین با یکپارچه‌سازی این رویکردها، دستورالعمل‌های واحدی برای حفظ ایمنی و سلامتی به دست می‌آید. بنابراین در عین محافظت از همه دانش آموزان، معلمان، کارمندان و خانواده‌های آن‌ها، امکان بازگشایی مجدد مدارس فراهم می‌شود.

طراحی مجدد مدارس

ایده‌هایی که رویکرد ” مجموعه تسهیلات بازگشت به مدرسه” مطرح می‌کند، به شرح زیر است.

  • نحوه طراحی سفری هیجان‌انگیز از خانه تا مدرسه با رعایت ملزومات بهداشتی و ایمنی. قسمت اول ایده‌ها، بر نحوه “رسیدن” و “ورود” دانش آموزان و کارکنان به داخل ساختمان متمرکز است.
  • نحوه به‌روزرسانی کلاس‌ها برای مطابقت با الزامات فاصله اجتماعی. قسمت دوم ایده‌ها، بر بازطراحی کلاس‌ها، اتاق‌های استراحت و فضاهای مشترک تأکید دارد. این به‌روزرسانی‌ها شرایطی را فراهم می‌کند تا رفاه دانش آموزان ناتوان جسمی و سایر اعضای مدرسه نیز به‌خوبی فراهم شود.

طراحی مجدد مدارس

منبع:

archdaily.com

نیلوفر علی نسب

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *