آینده شغلی رشته شهرسازی ؛ از طراحی محیط در معماری تا مدیریت پروژه‌ بام‌ سبز!

الیزاتا فاكیروا بعد از فارغ‌التحصیلی از طراحی محیط در معماری ، متوجه شد كه استعدادش در مدیریت پروژه است. او پس‌از کسب‌تجربه در بزرگترین شرکت مشاوره شهری روسیه، برای ادامه تحصیلات در رشته مدیریت شهری به برلین نقل‌مکان کرد. الیزاتا در حال حاضر یکی از اعضای بنیاد الکساندر ون هومبولدت است. در زمینه نما و بام سبز به عنوان ابزاری برای کاهش تغییرات آب و هوایی محلی تحقیق می‌کند و همزمان از تحصیلات خود زمینه‌های طراحی محیط در معماری و مدیریت شهری استفاده می‌کند.

ما در مجموعه‌ی مصاحبه با معماران و شهرسازان کارآفرین، با دانش‌آموختگان برجسته‌ی این رشته‌ها که مسیر شغلی متفاوت‌تری نسبت به روند متداول جامعه دنبال کرده‌اند، آشنا می‌شویم. از افکار، نظرات، راه‌حل‌های عملی و ایده‌هایی برای موفقیت صحبت می‌کنیم؛ و می‌آموزیم که چگونه ایده‌ها را در زمینه‌ی معماری و شهرسازی و فراتر از آن در کارهای خلاقانه‌ی خود به‌کار‌ببریم. در ادامه با ما همراه باشید.

طراحی محیط در معماری

از طراحی محیط در معماری تا مدیریت پروژه در شهرسازی

من از ۱۶ سالگی شروع به تحصیل کردم، که این در روسیه طبیعی است. اما هیچ تصوری در مورد کاری می‌خواستم انجام دهم، نداشتم. اتفاقاً در طراحی خوب بودم، بنابراین یک برنامه دانشگاهی در زمینه طراحی محیط در معماری در سن پترزبورگ انتخاب کردم. طراحی محیط در معماری انتخاب چالش برانگیزی بود، زیرا افراد با استعداد زیادی وجود داشتند. اما برای من فقط یک چالش بود و نتیجه‌اش راضی کننده نبود. همین باعث شد که از کار در زمینه طراحی پروژه‌های شهری دور شوم و به سمت مدیریت پروژه، حرکت کنم.

تعریف چیزی که شما در آن خوب هستید

پس از فارغ‌التحصیلی، به مسکو نقل مکان کردم. به مدت یک سال در زمینه معماری مشغول به فعالیت شدم و برای صنعت خودرو نیز طراحی‌های شماتیک انجام دادم. حضور در شهری جدید که کسی را نمی‌شناختم تجربه سختی برای من رقم زد. پس‌از آن، در مورد دوره‌‌ی سه ماهه‌ی “مدیریت هنری و کسب‌و‌کار نمایشگاهی” در مدرسه RMA اطلاع‌یافتم و به آن ملحق‌شدم. در آنجا، افرادی را پیدا کردم که با آنها ارتباط برقرار کنم و در سازماندهی رویدادهای فرهنگی مشارکت داشته باشم.

بعد از اتمام این دوره، در دوراهی سختی قرار گرفتم. باید تصمیم می‌گرفتم که آیا در رشته معماری که هفت سال گذشته‌ام‌را در آن گذرانده‌ام، بمانم یا به مدیریت‌پروژه بپردازم. در برهه‌ای از زندگی‌خود، باید مشخص کنید که در چه کاری مهارت دارید و این تصمیم‌گیری برای من اصلاً آسان‌نبود. اما خوشحالم که این کار را کردم! من در‌نهایت تبدیل به مدیر‌پروژه برنامه مدیریت‌هنری و کسب‌و‌کار نمایشگاهی شدم؛ نقشی که تقریباً سه سال در آن کار کردم.

گرفتن شغل در  STRELKA

من از زمان تحصیل، در مورد موسسه استرلكا می‌دانستم و در طول دوره مدیریت هنری، این فرصت‌را داشتم بیشتر بشناسم. زیرا دو زمینه‌ی فرهنگ و شهرسازی در مسكو، ارتباط نزدیكی با هم دارند. هنگامی که  این موسسه درحال استخدام بود، من دنبال کار بودم و از من دعوت شد تا به آنها بپیوندم. اکثر مردم، موسسه استرلکا را به دلیل برنامه بین‌المللی تحصیلات تکمیلی‌اش می‌شناسند. اما این موسسه بخش دیگری با عنوان Strelka KB دارد که شعبه مشاوره‌ی آنها است. Strelka KB در زمینه‌ی مشاوره استراتژیک فضاهای شهری در روسیه پیشگام است. در آنجا من نقش “مدیریت توسعه تجارت و هماهنگ‌کننده مسابقات معماری” را بر عهده گرفتم. اینگونه بود که به حوزه معماری و شهرسازی بازگشتم اما از جنبه مدیریت پروژه.

یادگیری از یک تیم بین‌رشته‌ای

درStrelka KB، افراد زیادی از زمینه‌های مختلف مانند جغرافی‌دانان، مردم‌شناسان، جامعه‌شناسان و اقتصاددانان حضور دارند که از نزدیک با هم همکاری می‌کنند تا راه‌حل‌هایی برای شهر پیدا کنند. پروژه‌ها از آن تجارب متنوع بسیار سود می‌برند. من در چنین محیط تحریک‌کننده‌ای کار می‌کردم و هر روز یاد می‌گرفتم. من اغلب با ذینفعان مختلف خصوصی و دولتی صحبت می‌کردم تا نیازها و دیدگاه آنها را در مورد موضوعات موجود درک کنم، که به من کمک می‌کرد درک عمیق‌تری از عملکرد شهر داشته باشم.

درخواست ارشد لحظه آخری

من علاقه‌مند بودم که ادامه تحصیلاتم در مقطع کارشناسی ارشد را در اروپا و در رشته مدیریت فرهنگی بگذرانم. خوشبختانه در آن زمان پسرعمویم که در پوتسدام، شهری نزدیک به برلین زندگی می‌کرد، پیشنهاد کرد که پیش او بروم و هم‌خانه‌ای شویم. وقتی در نهایت تصمیم گرفتم به آنجا نقل‌مکان کنم، مهلت برنامه‌های برلین در زمینه فرهنگی به اتمام رسیده بود. اما  با رشته مدیریت شهری مواجه شدم که مهلت‌درخواست را برایش تمدید کرده‌بودند و تصمیم گرفتم که به‌دنبال آن بروم.

ملاقات با هم دوره‌ای‌هایی از تمام قاره‌ها، مرا از حبابی که دورِ خودم ساخته بودم، خارج کرد. در ۱۳ سالی که چنین برنامه وجود داشت، من اولین روسی بودم که به آنها ملحق شدم. روسیه و اروپا دیدگاه‌های بسیار متفاوتی در مورد توسعه شهری دارند. زمانی‌که من این برنامه را در سال ۲۰۱۶ آغاز کردم، موضوعاتی مانند تغییر اقلیم در روسیه از موضوعات اصلی نبود. درک اینکه چگونه می‌توانم این دانش را در روسیه بکار ببرم برای من کاملاً چالش‌برانگیز بود. بخشی از من دائماً به این فکر می‌کرد که این مدرکِ‌خاص چگونه می‌تواند در کشور خودم شغلی برایم فراهم کند.

زمانبندی درست درخواست کمک هزینه تحصیلی

در طول دوره ارشد، من درباره بورسيه نخست وزیر آلمان در بنیاد الكساندر ون هومبولدت شنیده بودم. برنامه‌ای یک ساله که به افراد حرفه‌ای با تجربه از زمینه‌های مختلف مانند فرهنگ، اقتصاد و سیاست ارائه می‌شود. متقاضیان از برزیل، چین، هند، روسیه، ایالات متحده و آفریقای جنوبی (از سال ۲۰۲۱ شروع می‌شوند) واجد شرایط هستند. طبق این برنامه، تحقیقات شما باید ارتباطی میان آلمان و کشور زادگاه شما ایجاد کند، اما شما در انتخاب کاری که می‌خواهید انجام دهید، آزادی زیادی دارید: یک پروژه کاربردی، پادکست یا نمایشگاه، واقعاً به خود شما بستگی دارد.

هدفم این بود که برای این برنامه اقدام کنم، اما واجد شرایط نبودم، زیرا در زمان اقدام باید یکسال باشد که در کشور خود اقامت می‌کنید و من قبلاً در برلین بودم. سرانجام به روسیه بازگشتم و در سِمَت‌های مختلف مدیریتی کار کردم. من همچنین هماهنگ کننده پروژه Citymakers International بودم، جایی که اولین کنفرانس ” Park Lab”، برنامه‌ای از کنفرانس‌ها را برای متخصصانی که تجربیات خود را در مدیریت و توسعه پارک‌ها و مناطق حفاظت‌شده به اشتراک می‌گذارند، هماهنگ کردم.

یادگیری زبان آلمانی برای ویزا

پس‌از یک سال‌و‌نیم زندگی و کار در روسیه، مجدداً برای بورس تحصیلی اقدام کردم و کمک‌هزینه تحقیق را دریافت کردم! در روند آماده‌شدن برای آن، قبلاً موفق به اخذ ویزای زبان شده بودم، تا برای یک دوره ۹ ماهه آلمانی به برلین برگردم. البته دلایل زیادی وجود دارد که یادگیری زبان محلی منطقی است، اما اگر بخواهید در زمینه توسعه شهری کار کنید، بسیار مهم است. زیرا باید بتوانید با مردم در شهرداری صحبت کنید. این برای من کاملاً کارآمد بود و بلافاصله پس از پایان دوره توانستم بورس را شروع کنم.

تحقیق در مورد سیاست‌های سبز

زیر چتر کمک هزینه تحصیلی (Fellowship)، من هم‌اکنون در حال تحقیق در مورد سیاست‌های اجرای نوعی از باغبانی شهری نامتعارف، همچون بام سبز و نما‌ها هستم. مسکو با چالش تغییرات آب و هوایی مانند اثر جزیره‌ی گرمایی شهری روبرو است، در نتیجه مناطق داخلِ شهری به شدت گرمتر از مناطق روستایی اطراف هستند و امکان بالایی برای جاری شدن سیل وجود دارد، زیرا زیرساخت‌های تاسیساتی شهر‌ها نمی‌تواند با آب باران کنار بیاید. زیرساخت‌های سبز می‌توانند این چالش‌ها را کاهش دهند، اما رمز موفقیت در اجرای موفقیت آمیز آن، یک الگوی سیاست‌گذاری موثر است.

چنین پروژه‌های سبز به دلیل عدم وجود سیاست‌های قانونی، کمبود دانش و منابع محدود در روسیه گسترش نیافته است. آلمان یک کشور پیشرو در توسعه فن‌آوری بام سبز و نمای سبز است و من می‌خواهم بدانم که چگونه این دانش را در روسیه بکار ببرم. اگر ذینفعان روسی بتوانند به این دانش از زبان خود دسترسی پیدا کنند و آن را متناسب با شرایط خاص خود تنظیم کنند، تفاوت بزرگی ایجاد می‌شود.

شبکه‌سازی درست در زمان تحقیقات

قبل از شروع بورس تحصیلی، و در زمان قرنطینه به دنبال کاری مفید و معنی‌دار برای انجام بودم. بنابراین من یک صفحه فرود وب‌سایت ساده برای پروژه خود ایجاد کردم که در آن تمرکزم را بر روی قرار دادن اطلاعات با حداقل کلمات ممکن گذاشتم. هنگامی که من وب‌سایت و برنامه‌های تحقیقاتی خود را در Linkedin به اشتراک گذاشتم، متعجب شدم که چه تعداد از مردم با تماس گرفتند و تخصص خود را برای همکاری، شرح دادند. من فهمیدم که مردم با تصاویر ارتباط بهتری برقرار می‌کنند واگنش بیشتری نشان می‌دهند.

حتی وقتی محققان چیزهای بسیار جالبی می‌گویند، ارائه و دسترسی به اطلاعات ارائه شده، اغلب بسیار پیچیده است. به نظر من، تجسم می‌تواند به عنوان ابزاری برای محققان مورد استفاده قرار گیرد تا بر ایده اصلی تمرکز کرده و آن را به روشی قابل فهم ارائه دهند.

جمع‌آوری دانش در آلمان

آلمان به کسانی که می‌خواهند کشور‌ها را به منظور تبادل دانش متصل کنند، امکانات و پشتیبانی مالی زیادی دارد. برای من هنوز کمی زود است که به این فکر کنم، اما روزی دوست دارم نوعی کنفرانس را به طور خاص برای همکاری و گفتگوی بین‌المللی برگزار کنم. اروپا در زمینه توسعه شهری گام‌های زیادی جلوتر است، دانش بسیار زیادی وجود دارد که من دوست دارم جمع‌آوری، ترجمه و به روسیه بیاورم.

 

اگر این مطلب برایتان جالب بود بخوانید:

آینده شغلی رشته شهرسازی: مشاوره ی برنامه ریزی شهری در جایی که دوچرخه سواری ممنوع بود!

 

منبع: allthingsurban.net

رضا دهقان

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل