روایتی از یک زوج معمار در کوهستان آلپ: بهترین استارتاپ‌‌ معماری جهان!

روایتی از یک زوج معمار در کوهستان آلپ: بهترین استارتاپ‌‌ معماری جهان!

در سال ۲۰۱۳ استودیوی طراحی پِندا، مستقر در پکن و سالزبورگ توسط کرس پرچت و دایونگ سان تاسیس شد. در سال سوم فعالیت‌شان، در صدر جدول بهترین استارتاپ‌‌ معماری جهان قرار گرفتند. همچنین توانستند جایزه “شرکت نو‌ظهور سال” را نیز از طرف انجمن AEC دریافت کنند. این در حالی بود که آنها هنوز فقط یک تیم کوچک ۱۱ نفره بودند.

ما در مجموعه‌ی مصاحبه با معماران و شهرسازان کارآفرین، با دانش‌آموختگان برجسته‌ی این رشته‌ها که مسیر شغلی متفاوت‌تری نسبت به روند متداول جامعه دنبال کرده‌اند، آشنا می‌شویم. از افکار، نظرات، راه‌حل‌های عملی و ایده‌هایی برای موفقیت صحبت می‌کنیم؛ و می‌آموزیم که چگونه ایده‌ها را در زمینه‌ی معماری و شهرسازی و فراتر از آن در کارهای خلاقانه‌ی خود به‌کار‌ببریم. در ادامه با ما همراه باشید

بهترین استارتاپ جهان

مصاحبه دوم، داستان بنیانگذاران PENDA ، روایتِ زوجی است که در کوهستان زندگی می‌کنند و قدم در مسیر تاسیسِ دفتر متفاوت‌تری از دفاتر معماری مرسوم، گذاشته و موفق شدند. در ادامه این مطلب از فلسفه PENDA و اینکه چگونه این استارتاپ جوان به رتبه حرفه‌ای بالایی رسیده است که به عنوان بهترین استارتاپ‌‌ معماری انتخاب شود، خواهیم خواند.

امیدوارم از این مصاحبه لذت ببرید!

شما کار خود را در چین آغاز کردید که بازاری با رشد سریع برای معماری است. چگونه توانستید اولین پروژه خود را در آنجا به دست آورید؟

مانند بسیاری از دفاتر معماری، اولین پروژه ما نیز پس از پیروزی در یک مسابقه بود.

دفتر معماری Penda

دانشجویان بعد از گذراندن دوران تحصیل‌شان، مجموعه‌ ابزاری را در اختیار دارند که بسیاری از معماران مشغول به کار از آن بی‌بهره‌اند. زیرا سرعت تغییر فناوری، نرم‌افزارها و مهارت‌های لازم برای استفاده از آن به قدری زیاد است که همگام شدن با آن‌ها در زمان فعالیت حرفه‌ای، غیر‌ممکن می‌نماید! در حالی که دانشجویان زمان و شرایط کافی برای همگامی با چنین سرعتی را در اختیار دارند.

امروز شما در پکن و سالزبورگ مستقر هستید. چگونه وقت و کار خود را بین دو دفتر تقسیم می‌کنید؟

Chris Pretch

با یک شراکت خوب. شریک من دایان، مشغول انجام کارهای روزمره در پکن است، من و همسرم در تلاشیم شعبه‌ای از استودیوی خود را در آلپ، دور از شهر ایجاد کنیم. یک شهر فرصت‌هایی را فراهم می‌کند، اما به همان میزان حواس‌پرتی‌هایی نیز به وجود می‌آورد. ما احساس می‌کنیم در حومه یا دامنه‌ی کوه، فضای بیشتری برای تنفس و تمرکز وجود دارد. ما از این طریق سبک زندگی ساده‌تری را انتخاب کردیم که به ما امکان می‌دهد تا روی اصل مطلب تمرکز کنیم.

از معماری تا تولید محصول؛ روایت یک زوج معمار از خانه پیش ساخته!

بهترین استارتاپ جهان

برای کار روی یک پروژه بین المللی، مهم نیست که دفتر شما در کجا واقع شده‌است. ما در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم و تمام فناوری‌ها و نرم افزارها، کار‌کردن بدون حضور فیزیکی را آسان‌تر می‌کنند.

در حال حاضر روی چه پروژه‌هایی کار می‌کنید؟

ما سعی می‌کنیم بین پروژه‌هایی که کارفرما دارند و پروژه‌هایی که خودمان در دفتر شروع می‌کنیم، تعادل سازنده‌ای برقرار کنیم. زیرا حرفی برای گفتن و دیدگاهی برای اشتراک‌گذاری داریم که معمولاً این نوع پروژه‌ها، در ابتدا کارفرما ندارند. علی‌رغم این، چنین پروژه‌هایی می‌توانند در طولانی مدت مورد علاقه مشتری، شریک یا سرمایه‌گذار واقع شوند.

بهترین استارتاپ جهان

ما به عمد تیم را کوچک نگه می‌داریم و سعی می‌کنیم رشدِ کندی داشته باشیم. به این ترتیب آزادی عمل بیشتری برای انجام پروژه‌هایی که واقعاً مشتاق آنها هستیم، به دست ‌می‌آوریم.

در وب سایت خود نوشته‌اید که یادگیری و به اشتراک‌گذاری نقش اصلی را در دفتر شما بازی می‌کند. آیا به عنوان موسس بهترین استارتاپ‌‌ معماری، می‌توانید برای ما از نحوه اجرای آن در فرهنگ دفتر خود مثالی بیاورید؟

معماری یکی از حرفه‌هایی است که هرگز یادگیری در آن متوقف نمی‌شود. مخصوصاً وقتی جوان هستید و کار در دفتر معماری خود را شروع می‌کنید. موارد بسیاری وجود دارد که در مدرسه معماری آموزش داده نمی‌شود مانند: استراتژی‌های تجاری، هدایت تیم، مدیریت پیمانکاران و غیره. سنی که افراد به‌طور ‌معمول در سایر مشاغل به بازنشستگی می‌رسند، سنی است که در حرفه‌ی معماریِ شما تازه به یک معمار خوب تبدیل می‌شوید.

کسب و کار معماری

بهترین استارتاپ جهان

با وجود اینکه راه‌اندازی دفتر معماری مرحله‌ی هیجان‌انگیزی در زندگی من بود، بیشترین انگیزه را در دوران دانشجویی تجربه کردم. درگیر شدن روزانه با پروژه‌هایی بدون هیچ توافق، همراه با یادگیری دانش و ابزاری جدید! اینکه چنین انگیزه‌ای را در خود زنده نگه داریم، مهمترین وظیفه در رشته معماری است. من هرگز نمی‌خواستم برای دفاتر معماری کار کنم. آن‌ها این اشتیاق را با انجام اضافه‌کاری بیش از حد برای کارهای خسته‌کننده، عدم تفویض مسئولیت یا عدم وجود فضا برای بهتر شدن و یادگیری بیشتر می‌کشند. ما سعی می‌کنیم این کار را از طریق کارگاه‌های آموزشی یا آموزش تیمی در یک برنامه روزمره اجرا کنیم.

اگر احساس می‌کنید اشتیاق شما به معماری رو به زوال است، لطفاً شغل خود را ترک کرده و یک شرکت متفاوت پیدا کنید.اینکه معمار باشید و اشتیاق لازم برای الهام گرفتن در کارتان را نداشته باشید، وضعیتی أسف‌ناک است.

شما بیش از ۲۶۸ هزار دنبال کننده در حساب اینستاگرام خود دارید. این رقم چشمگیری است! به نظر شما داشتن یک استراتژی مناسب در شبکه‌های اجتماعی، منجر به مشتری‌های جدیدی برای معماران می‌شود؟

بله، اما من روی آن حساب ویژه‌ای باز نمی‌کنم. مهمترین چیز ایجاد حسِ اعتماد برای مشتری است. سرعت رسانه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط بین مردم خوب است، اما لزوماً برای یک رابطه مطمئن و قابل اعتماد کافی نیست.

بهترین استارتاپ جهان

زمانی که به عنوان بهترین استارتاپ‌‌ معماری در ۲۰۱۶ انتخاب شدید، عنوان کردید: “ما معمارانِ آغازگر هستیم، نه معماران ستاره”. آیا برای معمار‌کارآفرین‌هایی که علاقه‌مند به شروع کار خود هستند، توصیه‌ای دارید؟

نکته اصلی این است، که نکته اصلی را به عنوان اصل حفظ داریم.
من فکر می‌کنم این اصل، جوهره‌ی شروع کار است.

بهترین استارتاپ جهان

عوامل حواس‌پرتی زیادی وجود دارد که می‌تواند استراتژی‌ها یا مفاهیم پروژه‌های شما را غیرشفاف و مه‌آلود کند. اگر به وضوح می‌دانید که می‌خواهید چه کار کنید، این کار را همیشه در راس امور داشته باشید. بله معماری با گفتگوی بین طرفینِ بسیاری پدیدار می‌شود. اما اگر اهداف اصلی شما در یک توافق از بین بروند، اشتیاق شما نیز به همراه آن، می‌میرد. “نه” گفتن به برخی از پروژه‌ها یا کارفرماها می‌تواند در طولانی‌مدت، انگیزه شما را برای معماری حفظ کند و برنامه‌زمانی‌تان را برای پروژه‌هایی که واقعاً به آنها اعتقاد دارید، خالی نگه‌دارد. درآمد زیاد باعث نمی‌شود عشق شما به این حرفه رشد کند، اما یک پروژه عالی چرا!

آینده حرفه معماری را چگونه می‌بینید؟ در کدام حوزه‌ها (خارج از محدوده کار معماری به روش متداول) فرصت‌های عمده‌ای را برای آینده و معماران آینده می‌بینید؟

خبر خوب این است که در سال‌های اخیر وسعت فضای کار، برای معماران بسیار بیشتر شده‌است. فناوری‌های جدید، ابزار‌های جدید و یک رسانه‌ی در حال تغییر، فرصت‌هایی را برای نسل جوان ایجاد کرده‌است تا بتوانند به خط مقدم نوآوری برسند. خبر بد این است که نقش یک معمار کم رنگ شده‌است. در مقایسه با خدایان معماری مانند میس‌ون‌دروهه، لکوربوزیه یا لویی‌کان، امروزه احترام به معماران دائماً در حال کاهش و فروپاشی است.

بهترین استارتاپ جهان

من معتقدم که سیاستمدارانی که فقط به دور بعدی انتخابات فکر می‌کنند، نیاز به استراتژی‌های بلند مدتی از طرف معماران دارند. موضوعاتی مانند تغییر آب‌و‌هوا، آلودگی، گرسنگی در جهان یا تغییرات جمعیتی از طریق عوام‌گرایی حل نمی‌شوند. بلکه به یک فرآیند تحلیلی و دید مداوم نیاز دارند. ذهن معماران برای این کار آموزش دیده است و من معتقدم نسل جدیدی از معماران می‌توانند از اینجا به بعد نقش اساسی در حل مسائل مهم و حیاتی داشته‌باشند.

درباره کریس پرشت

قبل از اینکه کریس پرشت، ” پندا ” را با شریک خود سان دایونگ، در سال ۲۰۱۳ تاسیس کند، او بنیانگذار و مدیر Prechteck ، انجمن خلاقان بین المللی بود.

تحصیلات وی در اینسبروک، اتریش آغاز شد و در آنجا نزد پاتریک شوماخر (دفتر معماری زاها حدید) و کجیتل تورسن (اسنوتاتا) در انستیتوی معماری تجربی تحصیل کرد. وی در سال ۲۰۱۳ با افتخار از دانشگاه فنی وین فارغ التحصیل شد. کارهای وی اخیراً در دوسالانه ونیز ، Künstlerhaus سالزبورگ در سال ۲۰۱۱ و در نمایشگاه دانشجویی “بهترین های ۲۰۰۹” در آنت، اینسبروک به نمایش گذاشته شده است.

منبع: archipreneur.com

صبا فخری

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *