معماری و گردشگری؛ نقش معماری مدرن در گردشگری و ایجاد برند شهری!

معماری و گردشگری؛ نقش معماری مدرن در گردشگری و ایجاد برند شهری!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: معماری و گردشگری فعالیت‌های بسیار نزدیک و مرتبطی هستند؛ حتی می‌توان گفت به هم وابسته هستند. رابطه این دو صنعت از دوران باستان آشکار است. چراکه شهری با معماری شاخص و جاذب، مهم‌تر و ازجانب گردشگری پر رونق‌تر بوده‌است. معماری بیانگر سبک زندگی و روحیه دوره‌ها و فرهنگ‌های خاصی است که در آن شکل می‌گیرد. در این مورد معماری منبع اطلاعاتی در مورد تاریخ است. عنصری که شهر، ملت و کشور را شاخص می‌کند؛ به گونه‌ای برند شهری خلق می‌کند!

برند شهری

 

آیا در مورد برند شهری اطلاعاتی دارید؟

به نظر شما جایگاه ایران در زمینه برند شهری کجاست؟

آیا شهرهای ایران قابلیت تبدیل شدن به یک برند شهری را دارند؟

معماری مدرن و گردشگری

اخیرا تحول بزرگی رخ داده است! تا چندین دهه میراث تاریخی اساس گردشگری‌فرهنگی و معماری بوده، اما امروزه معماری مدرن همان قدرت جذب را دارد. شهرها به جاذبه گردشگری مبدل شده‌ و شاهد بالا رفتن تعداد گردشگران هستیم.

برند شهری

نمونه بارز این موضوع شهر دبی است؛ این شهر در سراسر جهان به عنوان پایتخت اسراف در خاورمیانه شناخته می‌شود. با نگاهی به عکس‌های ۲۰ و ۱۰ سال اخیر شهر دبی، توسعه معماری و تشکیل برند شهری را شاهد هستیم. این شهر به لطف پول نفت به یکی از محبوب‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در جهان تبدیل شده‌است. در حالی که نفت باعث این اهمیت و توسعه بوده، اما امروزه نقش آن بسیار کم‌رنگ شده‌است. می‌بینیم که برند شهری به‌خوبی موفق‌بوده و گردشگری و تجارت مبتنی برآن مهم‌ترین نقش را در درآمد کلی کشور دارد.

برند شهری

با این نگاه معماری مدرن یک نوع تجارت است. خود ساختمان یک جاذبه محسوب می‌شود. تبلیغاتی بزرگ که به امکانات تفریحی اختصاص دارد. این ساختمان وقتی در بافت شهر و منطقه قرارمی‌گیرد، متعلق به آن جامعه و بافت خواهد بود. اما باید بدانیم که این ساختمان تنها امضای طراح آن نیست، بلکه نمادی از آن‌شهر، کشور و جامعه است.

یک مثال شاخص برای این موضوع؛ خانه اپرای سیدنی که توسط jon utzon  طراحی شده‌است. یک نمونه بارز از تاثیر معماری بر برند شهری، نه‌تنها برند شهری بلکه تاثیر جهانی داشته‌است. فرم بنا متأثر از موقعیت مکانی آن بوده‌است. نشانه‌ای که در تمام اذهان می‌ماند؛ شاخص است و به نمادی از آن شهر تبدیل شده‌است.

برند شهری

آیا معماری مدرن از لحاظ اقتصادی و عملکردی مقرون به‌صرفه است؟

درمورد مؤلفه‌های تجاری، معماری و گردشگری، (هنر و معماری) لوکس محسوب می‌شود. اما در کنار هم سازمانی عملگردی را شکل می‌دهند که از نظر اقتصادی موفق به نظر می‌رسد. به منظور توضیح؛ باید توجه داشت که در این مورد ما درباره طراحی معماری صحبت می‌کنیم. در نهایت حاصل این طراحی به شکل ساختمانی کاربردی خواهد بود. در کل بناهای توریستی در صورت سودآوری ارزشمند هستند.

برند شهری

معماری نیز سعی دارد با ایجاد بناهایی با امکانات و شرایط ویژه، عملکردی خاص خلق‌کند تا به سودآوری چندبرابری دست‌یابد. معماری خوب و خاص علاقه بازار را افزایش می‌دهد. با ارزیابی و تحلیل درست می‌توان یک مکان جدید با ظاهری خاص و جذاب ایجاد کرد. این معماری که به نحوی برند شهری شده‌است، علاوه بر کارکرد موفق، سودآوری به همراه خواهد‌داشت. این قضیه، تقاضا و قیمت واقعی را افزایش می‌دهد؛ که به نوبه خود موفقیت تجاری بزرگتری نسبت به ساخت‌وسازهای معمولی ایجاد می‌کند.

برند شهری

 

از لحاظ گردشگری، معماری یکی از عناصر جدایی‌ناپذیر برنامه‌ریزی شهری است؛ خواه از میراث فرهنگی، خواه از معماری معاصر و مدرن. اگرچه در اکثر مواقع معماری مدرن و خاص غیر عملیاتی هستند. اما باید به عنوان بخشی از صنعت گردشگری در برنامه‌های توسعه پایدار استفاده شوند. در مبحث گردشگری، معماری مدرن برخلاف معماری سنتی جنبه سرگرمی و نمایش دارد. حتی اگر مورد شاخص آن سازه، عملگرد، مکان یا فرم باشد.

برند شهری

شکل خاص و غیرمعمول که تمام جنبه‌های معماری مدرن را دارد و توجه گردشگر را جلب می‌کند، همیشه کافی نیست. از عوامل مهم در برند سازی شهری، ایجاد فضای چندعملکردی بوده‌است که موجب صرفه‌جویی اقتصادی و تداوم استفاده شود.

در نهایت می‌توان گفت معماری مدرن باعث پیشرفت اقتصادی و اجتماعی یک شهر می‌شود. همچنین به برندی تبدیل خواهدشد که به عنوان نمادی فراتر از مقصود گردشگری عمل می‌کند.

اگر به موضوع معماری و گردشگری علاقمند هستین مطالعه مقاله زیر را به شما پبشنهاد می‌کنیم.

معماری و گردشگری؛  نقش و اهمیت معماری در صنعت گردشگری!

منبع: iaacblog.com

سیما حسن‌زاده

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *