معماری و گردشگری؛ نقش و اهمیت معماری در صنعت گردشگری!

معماری و گردشگری؛  نقش و اهمیت معماری در صنعت گردشگری!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: معماری یکی از عوامل بسیار مهم در صنعت گردشگری است. با توجه به  توسعه روز‌افزون صنعت گردشگری، استفاده از هر چیزی برای رونق آن بسیار طبیعی است. همچنین که معماری و عوامل مرتبط با آن می‌تواند این رونق را چندین برابر کند. تقسیم گردشگری به شاخه‌های مختلف و در این‌میان وجود شاخه‌ای با عنوان گردشگری معماری اهمیت آن را مشخص می‌کند.

معماری و گردشگری

دسته‌بندی انواع گردشگری

گردشگری را می‌توان از جنبه‌های مختلف دسته‌بندی کرد من‌جمله:

  •  گردشگری بر اساس انگیزه
  •  گردشگری بر اساس موقعیت مکانی
  •  گردشگری از نظر موضوعی.

معماری و گردشگری

هرکدام از این دسته‌ها خود به زیرشاخه‌های بسیاری تقسیم‌بندی می‌شوند. اما در نگاه کلی می‌توان آن را به سه دسته: گردشگری فرهنگی، طبیعت‌گردی، گردشگری ماجراجویانه مجزا کرد. و اما گردشگری معماری در کدام دسته کلی قرار دارد؟ بدیهی است که این نوع  در دسته  گردشگری فرهنگی قرار دارد.

معماری و گردشگری

سفر با هدف دیدن جاذبه‌های فرهنگی یک شهر یا کشور مثل بناهای تاریخی، معاصر و مدرن قدمتی طولانی دارد. پس می‌توان اضهار کرد رابطه گردشگری و معماری جدید نیست. امروزه جذابیت بناها و معماری‌های معاصر و مدرن در کنار معماری سنتی و کهن، مورد اقبال گردشگران قرار می‌گیرد. این تغیر علاقه می‌تواند زمینه‌­ی بسیار مناسبی را برای توسعه این نوع از گردشگری فراهم کند. معماران معاصر می‌توانند با خلق اثری جذاب به رشد این صنعت کمک کنند.

معماری و گردشگری

اولین برخورد هر گردشگر با معماری و فضای ساخته شده در مقصد خواهد بود. پس معماری نقش تعیین کننده‌­ای در جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری دارد. واضح است که برای توسعه این صنعت باید توجه بیشتری به معماری و عوامل مرتبط با آن کرد. معماری می‌تواند خلق فضاهای جذاب با کیفیت بالا و کاربردی باشد. همچنین می‌­تواند تغیر کاربری یک فضای ساخته شده‌باشد. یا حتی بازآفرینی و یا باززنده‌سازی باشد.

معماری و گردشگری

 قطعا این مقوله جای تحقیق و بررسی گسترده‌ای دارد. ما در این­جا سعی داریم به  این موضوع  پرداخته و تا جای ممکن جنبه‌های مختلف آن را بررسی‌کنیم. با ما همراه باشید.

در مقالات بعدی پروژه‌های معماری که در سراسر جهان باعث رونق گردشگری شده‌اند را بررسی می‌کنیم. همچنین پروژه‌هایی که با روش‌های مختلف معماری، منجر به جذب گردشگر شده‌اند را مرور می‌کنیم.

اگر موضوعی مرتبط به این مقاله در ذهن دارید به ما پیشنهاد دهید تا به آن بپردازیم.

سیما حسن‌زاده

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *