۷ استراتژی برای اطمینان از راحتی و آسایش در طراحی خانه ‌های کوچک

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: با روند افزایشی قیمت مسکن، داشتن خانه‌ ای بزرگ و مناسب در شهرها دشوار‌تر از گذشته شده است. با این حال، ما نباید زندگی خود را بر اساس اندازه تنظیم کنیم. این می‌تواند به معنی عمق، کیفیت و چند منظوره بودن فضاها اشاره داشته باشد. در این نوشتار ما ۷ استراتژی‌ای را که در طراحی خانه ‌های کوچک می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند، معرفی می‌کنیم.

برخی از جنبه‌های آسایش و رفاه در محیط داخلی به عوامل خارجی‌‌ای مانند روشنایی و تهویه طبیعی وابسته‌اند. این در حالی است که برخی از جنبه‌های دیگر با طراحی داخلی و احساسات گرفته شده از معماری فضا در ارتباط‌اند.

ایجاد تعادل در استفاده از تمام عناصری که منجر به آسایش در طراحی داخلی می‌شوند، چالش‌ برانگیز است.  به ویژه در متراژهای کوچک، چرا که ایجاد بازشوهای بزرگ به بیرون یا وفق دادن آنها با همسایگی‌ها، همیشه امکان پذیر نیست. در چنین مواردی، چندین راه حل معماری می‌تواند برای تقویت احساسِ رفاه ساکنان ساختمان اجرا شود.

 

۱. روشنایی و تهویه طبیعی

پنجره‌ها یکی از اصلی‌ترین ابزارهای اتصال داخل و خارج در یک پروژه معماری هستند. نور و تهویه اتاق‌ها را پنجره‌‌ها تأمین می‌کنند. این دو در طراحی خانه ‌های کوچک بسیار مطلوب‌اند، بنابراین باید به درستی طراحی شوند. به این منظور هم در طراحی از مطالعات مسیر خورشید و تهویه، باید در اندازه‌دهی و مرتب‌سازی آنها استفاده کرد.

طراحی خانه ‌های کوچک

 

 

۲. مبلمان منعطف و چند منظوره

در پروژه‌هایی با متراژ پایین، انعطاف‌پذیری، اصلی کلیدی است. ترکیب بیش از یک عملکرد در یک عنصر راه‌حلی متداول برای بهینه‌سازی فضا است. راه‌پله‌هایی با کارکرد کمد، میزهای تاشو، تختخواب با کشوهای داخلی و مبلمان چرخدار نمونه‌هایی از طراحی منعطف هستند.

 

 

۳. سرسبزی

انسان‌ها تمایلی ذاتی به طبیعت دارند؛ این امر اشتیاق آنها را برای نزدیک شدن به آن تقویت می‌کند. یک گزینه در طراحی خانه ‌های کوچک برای بهره‌مندی از اثرات سرسبزی در عین صرفه‌جویی در فضا، آویزان کردن گیاهان است.

 

 

۴. سقف بلند

فضاهای با سقف بلند با ایجاد فضا برای نیم‌طبقه و کابینت‌های بلندتر، امکان استفاده بهتر از فضا را فراهم می‌کنند. همچنین این سقف‌ها به تهویه داخلی کمک می‌کنند و باعث می‌شوند فضا همچون دودکش عمل کند.

 

 

۵. رنگ های روشن

رنگ‌ها می‌توانند درک فضاهای داخلی را تغییر دهند. رنگ‌های روشنِ سطوحِ یک فضا به عنوان راهی برای ایجاد احساس فضای وسیع می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

۶. متریال‌های گرم

در حالی که رنگ‌های سرد و روشن به بزرگ دیده شدن فضاها و احساس راحتی کمک می‌کنند. در فضاهایی که اندازه مطلوبی دارند، متریال‌های گرم هم مانند چوب، پارچه و سرامیک می‌توانند باعث دنج شدن فضا گردند.

 

 

۷. پارتیشن‌های سیار و سبک

پارتیشن‌های متحرک و سبُک مانند پرده، پانل یا سایر عناصر تفکیک‌کننده، در طراحی خانه ‌های کوچک بسیار مفید هستند. این پارتیشن‌ها هنگامی که باز هستند، فضاها را کاملا با هم ادغام می‌کنند. در صورت بسته بودن هم، نسبت به پارتیشن‌های سنتی، دیوارهای سنگ‌ تراشی‌‌‌شده یا پانل‎های دیوار‌خشک، فضای کمتری را اشغال می‌کنند.

 

 

منبع: archdaily.com

 محدثه فتح اللهی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل