خانه ییلاقی روستایی

اختصاصی کانون معماران: خانه ییلاقی ریشه‌دار روستایی

همه چیز از یک وابستگی و ریشه خانوادگی شکل گرفت!

 

هدف مقاله معرفی یک بنا در بنگلادش، در فاصله نه چندان دور از پایتخت تجاری Chattogram یک خانه ییلاقی روستایی است. اساس این مقاله کشف و معرفی سادگی در همه فرم‌ها و جذابیت‌های معماری روستایی اما به روش معاصر است.

خانه ییلاقی

اصطلاح بنگالی Shikor برای نشان دادن ROOTS یا همان منشأ و بنیان استفاده می‌شود. ریشه‌ای که همه چیز از آنجا آغاز می‌شود. این خانه از انزواطلبی خانواده‌ای شکل گرفت، که تاریخ آن به ناچار با گذشته سرزمینی که در آن ساخته شده در هم آمیخته است. تقریبا اجداد همه خانواده‌های بنگلادشی، کشاورز بودند. چند دهه‌ای است که نسل‌های متوالی از روستاها به مناطق شهری نقل مکان کرده‌اند. به همین دلیل مشتری این پروژه خانم و آقای خان که هر دو معلم هستند در شهر زندگی می‌کنند. آقای خان برای کار خود، خانه روستایی پدرش را ترک کرد و در محلات نزدیک دانشگاه زندگی می‌کرد. اما خاطرات وی یا بهتر است بگوییم ریشه‌هایش همیشه او را به شدت به روستا وابسته کرده است.

از آنجایی که یک خانه قدیمی تقریبا پاسخگوی نیازهای زندگی مدرن و امروزی نبود جذابیتش را از دست می‌داد. خانواده خان تصمیم گرفتند که یک خانه‌ جدید بسازند. هدف آنها، ایجاد فضایی برای کودکان و نوه‌ها بود تا تعطیلات و اوقات فراغتشان را در آنجا بگذرانند.

پلان این ساختمان آجری روستایی به چه نحوی شکل گرفت؟

نتیجه اینکه یک خانه روستایی با مساحت بیش از ۴۴۰ متر مربع برای ساخت یک فضای قدیمی چشمک می‌زد. همانند یک مزرعه، که Shikor کار صنعتگران محلی را برای ساخت این فضا به نمایش می‌گذارد. در ادامه نیز از منابع طبیعی در این چشم‌انداز نهایت استفاده را می‌کند. دیوارهای اطراف و سوراخ سوراخ هر گوشه از خانه را به یک موزه زنده از نور و سایه تبدیل می‌کند.

تجربه‌ فضاها از طلوع تا غروب آفتاب، از تابستان تا زمستان متفاوت است. حجم مجتمع ساخته شده بوسیله تمام امکانات آنجا حمایت می‌شود، به عنوان مثال: دیوار آجری جنوب به جنوب شرقی کنار زده می‌شود تا نسیم از هر سه جهت در ساختمان به گردش درآید.

اتاق نشیمن در جبهه‌ای جداگانه و در گوشه‌ای از آن سالن غذاخوری به وسیله بالکن در معرض طبیعت قرار دارد. چیدمان طبقه فوقانی الهام گرفته از یک استراحتگاه است. برای حفظ تعادل بین حریم خصوصی و عمومی، اتاق خواب‌ها در یک دهلیز نیمه مسقف در طبقه اول قرار دارند. نکته اتکا این پروژه یک استخر سر پوشیده است که فضای جدیدی را در این دهلیز ایجاد می‌کند. برای دسترسی با یک ردیف پله که به عنوان یک حمام خصوصی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد راه دارد.

این خانه با آجر و یک سری مبلمان چوبی بازیافتی که از خانه‌های قدیمی بیرون کشیده شده ساخته شده است. گلدان‌های فلزی که به طور متداول برای آب استفاده می‌شدند، تبدیل به آباژورهای برازنده‌ای شده‌اند. و در انتها همه این اتفاق‌ها و اقدامات برای زنده نگه داشتن خاطرات صورت گرفته است.


مطالب پیشنهادی:

خانه ییلاقی ؛ خلوتگاه مدرن در دل طبیعت!

خانه روستایی ؛ تجلی سبک معماری مدرن در حومه‌شهر


منبع: archdaily.com

سودابه آقابالازاده


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل