خانه روستایی ؛ تجلی سبک معماری مدرن در حومه‌شهر

خانه روستایی ؛ تجلی سبک معماری مدرن در حومه‌شهر

اختصاصی کانون معماران: خانه روستایی توسط گروه معماری و طراحی Takayuki Kuzushima and Associates در سال ۲۰۲۰  میلادی طراحی شده‌است. این خانه واقع در شهر توئین در کشور ژاپن و به مساحت ۱۱۲ مترمربع است. تنوع سبک مدرن و تجلی آن در حومه‌شهر موضوع اصلی این پروژه، محسوب می‌شود. حومه‌نشینی معمولاً به‌صورت شهرک‌نشینی در اطراف شهرها دیده‌می‌شود. به‌عبارت دیگر شهرک‌های حومه‌نشین در اصل روستای‌شهر یا شهرک‌های روستاگونه‌ درون‌شهر هستند و مرز مشخصی بین شهر و حومه‌شهر وجود ندارد. حومه‌نشینان در امتداد شهر قراردارند و به‌گونه‌ای شهر را احاطه کرده‌اند. سایت‌های شهری بر اساس ضوابط ساخت‌و‌ساز طراحی می‌شوند، اما در مناطق حومه‌نشین شاهد سایت‌های آزاد و بدون اصول خواهیدبود.

خانه روستایی

همجواری ها

منظره آرام کوه‌های Suzuka و مزارع‌اش، این خانه را در برگرفته‌اند. مسیر دسترسی در ورودی مجموعه، دارای شیبی ملایم می‌باشد. در مجاورت ضلع شمالی، کلینیک دندانپزشکی قراردارد. مالک کلینیک خواستار طراحی قسمت‌هایی در ضلع ورودی سایت خود شد که خانه روستایی نیز شامل این بخش است. قرارگیری کلینیک و خانه در کنار هم موجب تشکیل فضاهای اشتراکی شده‌است. مجاورت فضای عمومی کلینیک و فضای خصوصی خانه، در ابتدا امری ناممکن به نظر می‌آید. اما طراحی به شیوه‌‌ی درست می‌تواند حل‌کننده‌‌ی این موضوع ‌باشد.

خانه روستایی

 

خانه روستایی

این خانه کاملاً با زوایای زمین پروژه همخوان بوده و در امتداد هر گوشه از سایت تغییر شکل داده‌است. در اطراف بنا هیچ دیوار و حصاری وجود ندارد. اختلاف ارتفاع در بستر طراحی حدود ۱ متر است. حفاری نیاز اولیه ساخت‌وساز این پروژه بوده، اما طراح بدون انجام حفاری این اختلاف ارتفاع را در پلان حل نموده‌است. کل پروژه به‌صورت ۱ طبقه طراحی شده‌است. پلان دارای چرخش‌هایی در زوایای مختلف بوده که هر بخش دربرگیرنده فضای مکث و حرکت است.

خانه روستایی

 

خانه روستایی

در ضلع غربی، سایت تفرجگاهی قرار‌دارد که موفق به ساخت آن نشده‌اند و در حال حاضر به‌صورت متروک است. در نتیجه می‌توان از آن به عنوان حیاط خلوتی بزرگ برای ساکنین خانه استفاده کرد. همچنین از این حیاط می‌توان به عنوان فضای انتظار برای بیماران کلینیک نیز استفاده کرد. مسیر پیاده‌ای به رنگ سفید که حول محور چند درخت می‌چرخد و حس آرامش را به بیمار منتقل می‌کند. کانسپت اصلی این بنا همخوانی با طبیعت اطراف است، ترکیب چوب و شیشه‌‌ی صلب و شفاف در یک قاب.

خانه روستایی

 

خانه روستایی

سبک و سیاق طراحی خانه روستایی

در ابتدا خانه ای به سبک کلاسیک و اتاق‌هایی در جهات مختلف، در نظر گرفته شده‌بود. این طرح نیازمند حفاری عمیق، آن هم در سایتی با زوایای گوناگون بود، که مراحل ساخت را بسیار دشوار می‌کرد. تغییر سبک کلاسیک به مدرن و ایده گرفتن از زوایای سایت، موجب شکل‌گیری بنایی موفق شد. ارتباط مستقیم فضاهای داخلی و خارجی و بدون مرز بودن در این بنا، نمایانگر طراحی به سبک حومه‌شهر‌ است. پیروی کردن از ساختار فردگرایانه و سرشار از طبیعت حومه‌شهر در مقابل ساختار مستحکم و اصولی شهر.

خانه روستایی

 

خانه روستایی

برای جلوگیری از تراکم جمعیت در مراکز شهر باید به حاشیه ‌شهرها روی آورد. این تغییر مکان به کاهش آلودگی در مراکز شهر کمک می‌کند. همچنین از انتشار ویروس‌ و بیماری‌های واگیر جلوگیری می‌کند و زندگی شهری را ایمن می‌سازد. دوری از این امر تنها به خاطر دلایل ذکر شده نیست بلکه زندگی در فضاهای پلان آزاد از مهم‌ترین ارزش‌های معماری مدرن است. یافتن خصیصه‌‌ی زندگی در فضایی بی‌پایان، اصل اساسی این معماری است.

خانه روستایی


مطالب پیشنهادی:

خانه ییلاقی روستایی

خانه ی روستایی در حیدرآباد، خانه ای ارگانیک از جنس زمین


منبع: archdaily.com

محدثه مجدی


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *