معماری خانه های درختی ؛ بررسی ۷ نمونه از بهترین خانه‌ های درختی جهان

اختصاصی کانون معماران: برای برخی از افراد، خانه ‌های درختی یادآور رویاها و خیال‌پردازی‌های دوران کودکی است. اما برای گروهی از معماران، چالشی است که آن‌ها را به طراحی و ساخت‌وساز در محدوده‌ی جنگل دعوت می‌نماید! معماری خانه های درختی نیازمند توجه همه‌جانبه به محیط طبیعی و استفاده‌ی خلاقانه از متریال موجود است! علاوه بر این، درک صحیح از طراحی سازه، لازمه‌ی کار معماری خانه های درختی می‌باشد. در ادامه‌‌ی این مطلب، شما را با ۷ مورد از بهترین خانه‌های‌ درختی جهان آشنا می‌کنیم. پس با ما همراه باشید!

معماری خانه های درختی
ویلاهای هنری COCO

ویلاهای هنری COCO – شرکت معماری ARCHWERK

ویلاهای هنری COCO در مناطق جنگلی اطراف شهر اوویتا (Uvita) واقع در کشور کاستاریکا (Costa Rica) ساخته شده‌اند. در حقیقت، این ویلاها بخشی از یک مجموعه‌ی بزرگتر به شمار می‌آیند. مجموعه‌ای که با هدف برانگیختن احساس ماجراجویی و کشف طبیعت در بازدیدکنندگان خود طراحی شده است. ویلاهای COCO عناصری باز هستند و طراحی داخلی آن‌ها براساس اصول مینیمالیسم انجام شده است. از تمام این‌ها مهم‌تر، نمونه‌های جسورانه‌ای از طراحی با کمک چوب و فلز هستند. این ویلاها توانسته‌اند سادگی را به شیوه‌ای باورنکردنی، لوکس و چشم‌نواز جلوه بدهند!

خانه درختی A-F3

خانه درختی A-F3 – شرکت طراحی Antony Gibbon

خانه درختی A-F3 را می‌توان یک خانه‌ی طراحی شده براساس اصول هندسه معرفی کرد. در حقیقت، این خانه‌ها عناصری مثلثی ‌شکل و شیب‌دار هستند که برای دمی آسودن و آرمیدن بر فراز درختان طراحی شده‌اند. طبقه‌ی فوقانی هر سازه، یک اتاق خواب را در خود جای داده است. در طبقه‌ی پایین هم یک فضای بزرگ و باز، به عنوان اتاق نشیمن، جانمایی شده است. پنجره‌های بزرگ A-F3 می‌توانند منظره‌ای بی‌نظیر و فراموش‌نشدنی از محیط طبیعی را به ساکنین خانه ارائه دهند. این خانه‌ها، از نظر طراحی مدرن به شمار می‌آیند. با این حال، روکش‌های چوبی تیره و پایه‌های ظریف‌شان، خود را به راحتی با محیط طبیعی وفق داده‌اند.

خانه درختی The Woodsman

خانه درختی The Woodsman – شرکت Mallinson Ltd

خانه درختی The Woodsman در جنگل‌های اطراف شهر Dorset، واقع در کشور انگلستان (England) و در میان سه درخت کهنسال بلوط برپا شده است. ساختار بی‌عیب‌ونقص The Woodsman باعث شده است که در نگاه اول، آن را به عنوان یک خانه‌ی لوکس ببینید. طراحی داخلی خانه، حول یک اتاق نشیمن مرکزی شکل گرفته است. اما فضاهای مختلف دیگری نیز در این خانه جای گرفته‌اند. از لابی و اتاق خواب و حمام، تا آشپزخانه‌ای که در واقع قطب‌نمای خانه به شمار می‌آید! اما زیاد عجله نکنید! هنوز چیزهای زیادی برای غافلگیری باقی مانده‌اند. وان آب گرم، اجاق گازی مخصوص پخت پیتزا و یک سرسره‌ی رویایی، عناصری هستند که از ادغام خیالات کودکانه و خلاقیت‌های معمارانه پدید آمده‌اند.

خانه درختی Wanaka

خانه درختی Wanaka – شرکت Minimal Design

خانه درختی Wanaka بر بلندای درختان بومی Kanuka، واقع در کشور نیوزیلند (New Zealand) شناور است. این خانه درختی جذاب و چشم‌نواز، می‌تواند منظره‌ای بی‌نظیر از کوه‌های آلپ جنوبی را به ساکنین خود هدیه بدهد. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که اتاق خواب اصلی این خانه، در آغوش شاخ‌وبرگ درختان Kanuka فرو رفته است! شاید برجسته‌ترین ویژگی خانه درختی Wanaka کارهای چوبی سفارشی‌ای باشند که فضاهای داخلی و خارجی را آراسته‌اند.

اقامتگاه Fairfax

اقامتگاه Fairfax – استودیوی معماری KfA

شاید به نظر شما، سایت پروژه‌ی Fairfax در کالیفرنیای (California)  آمریکا (USA)، کوچک و نامناسب به نظر برسد. اما استودیوی KfA با خلاقیت و هوشمندی خاص خود، از یک ساختار چوبی برای شکل دادن به بنا بهره گرفته‌اند. می‌توان گفت ساختار این خانه بسیار غیرمتعارف است! از صفحه‌ی چوبی‌ای که خانه بر آن بنا شده است، تا پایه‌هایی که صفحات کف خانه بر آن‌ها استوار شده‌اند. همه و همه در نگاه اول بسیار عجیب و شگفت‌انگیز به نظر می‌رسند! اما به هیچ عنوان نگران نباشید! این خانه‌ی دو خوابه، فضای داخلی باز، انعطاف‌پذیر و بسیار دلنشینی دارد.

خانه درختی

خانه درختی – شرکت معماری Peter Pichler

معماران شرکت Peter Pichler این خانه‌ها را با هدف برقراری حداکثر ارتباط با طبیعت، در ایالت ایلینوی (Illinois) آمریکا طراحی کرده‌اند. سقف‌های نوک‌تیز و شیب‌دار، و شکل غیرمعمول این کابین‌ها با الهام از درختان افرا، صنوبر و بلوط خلق شده‌اند. جالب است بدانید که خانه درختی، یک استراحتگاه مجلل اما کاملاً پایدار و با مصرف انرژی خالص صفر است.

اتاق هفتم

اتاق هفتم – شرکت معماری Snøhetta

اتاق هفتم، بخشی از هتلی به نام TreeHotel در شمال کشور سوئد (Sweden) می‌باشد. در واقع، اتاق هفتم یکی از بیشمار خانه ‌ها‌ی درختی ‌ای است که در یک مجموعه‌ی بزرگتر قرار گرفته‌اند. این اقامتگاه، منظره‌ای بسیار نفس‌گیر و جذاب از کوه‌های Lapland و رودخانه‌ی Lule را در اختیار ساکنین خود قرار می‌دهد. جالب است بدانید که در این اقامتگاه، مرز بین فضاهای داخلی و خارجی نامشخص است. به زبان ساده‌تر، می‌توان گفت که اتاق هفتم، جشنی مدرن است که در قلب جنگل‌های کاج نوردیک برگزار می‌شود!


مطالب پیشنهادی:

کلبه ی درختی ، آشیانه ای آمیخته به جنگل

خانه جنگلی ؛ خانه ای خیال‌ انگیز در میان درختان


منبع: architizer.com

نادیا کریمی


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل