خانه جنگلی ؛ خانه ای خیال‌ انگیز در میان درختان

خانه جنگلی ؛ خانه ای خیال‌ انگیز در میان درختان

اختصاصی کانون معماران: قطعه‌ زمینی را با یک درخت، در منطقه‌ای جنگلی، زیر نور آفتاب تصور کنید! چگونه می‌توان با اشتیاق و برنامه‌ریزی، آن را خاطره‌انگیز کرد؟ شاید ساختن خانه‌ ای در آن، این امکان را فراهم کند. ماوایی که بتوان سوار بر آن، مشتاقانه با این فضای خاص درهم آمیخت! در مجاورت شهر Rosario کشور آرژانتین، در شهر Funes، یک زوج این اتفاق را رقم زده‌اند. این خانه‌ جنگلی خیال‌‌ انگیز در زمینی به  مساحت ۹۵۰ مترمربع قرار گرفته است؛ بنایی۲۱۰ متر مربعی که در سال ۲۰۱۸ ساخته شد. خانه ای با ساختمانی ساده که فرم و مصالح آن به صورت موزون، ارتباط معناداری با این زمین تعریف کرده‌است.

خانه جنگلی

خانه جنگلی

موقعیت خانه جنگلی

جبهه‌ی شمالی و غربی این محوطه با پوشش گیاهی پرپشتی احاطه شده است. گوشه‌ی شمال‌غربی زمین، نقطه‌ای است که این خانه باید یک درخت بزرگ تیپا را، با زمین شریک شود. حاشیه‌ی جنوبی، تنها قسمتی است که درختان کمتری دارد. احتمالا این بخش، در تابستان از بیشترین ساعات تابش آفتاب برخوردار است و می‌تواند مکانی مناسب برای استخر باشد. خانه در کنار خیابان واقع شده است و به این دلیل فضایی باز در جلوی آن وجود دارد. برای ایجاد تعادل بین قسمت عمومی و خصوصی، بخش بزرگی از پشت ساختمان نیز خالی رها شده است.

خانه جنگلی

خانه جنگلی

کانسپت طراحی

ساختمان برای مستقر شدن در زمین، به محیط اطرافش اجازه داده است که شکل آن را تعیین کند. عناصری مانند خطوط راهنمای حاشیه‌ی زمین، محیط پیرامون و درخت بزرگ، همگی در ایجاد فرم نهایی دخیل بودند. درخت از نظر موقعیت در کنار ساختمان قرار گرفته است ولی جهت رشد آن به طرف خانه است. جهت‌گیری طبیعی درخت، ساختمان را چند تکه کرده و قسمتی از آن را تا حد مجاز به عقب رانده است. نتیجه، فضایی نیمه باز در طبقه‌ی دوم است که ارتباطی همزمان روبه آسمان و ساختمان دارد.

خانه جنگلی خانه جنگلی

ویژگی‌های خانه

خانه، مردم را دعوت می‌کند که حین عبور از آن، تکه‌هایی از آسمان را در مسیر کشف کنند. همزمان با لحظه‌ای که درختی در آغوش‌اش در حال رشد است! سازگاری خانه با فضای جنگلی اطرافش، مکالمه‌ای زیبا را بوجود آورده است. نتیجه، چیزی فراتر از ایجاد یک فرصت است. هندسه‌ای که برگرفته از اجزای زمین است و یک درخت در میان آن حضور دارد. استفاده از بتن آرمه، ایجاد فرمی منعطف و متاثر از پیرامون را در ضمن حل پیچیدگی‌های سازه‌ای، ممکن ساخته است. سازه‌ی بتنی کمک کرده تا این ساختمان مانند قطعه سنگی در این زمین، تراشیده شود.

خانه جنگلی

 

خانه جنگلی

 

خانه جنگلی

 

خانه جنگلی

 

خانه جنگلی


مطالب پیشنهادی:

 کلبه ی درختی ، آشیانه ای آمیخته به جنگل

خانه درختی، همنوا با باغ‌ های جنگلی


منابع: archdaily.com | martinaloras.com

صبا سفیری


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *